AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:06 #61 Skrevet lørdag kl. 18:06 Vi kontakter lærer om vi skal hente barnet for en eventuell legetime eller tannlegetime. Fravær blir sendt via egen app. Ellers snakker vi bare med lærer på foreldresamtaler. Anonymkode: 3af10...27d
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 22:55 #62 Skrevet lørdag kl. 22:55 Sjeldent. Må si fra ved fravær. Har også kontaktet læreren ang om hun var enig i utredning av potensiell ADHD. Det var hun. Anonymkode: 2df2a...4c0
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:24 #63 Skrevet lørdag kl. 23:24 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Men hva med å ta dette opp første foreldremøte? Send melding om slike ting - resten ordner dere selv/snakker sammen som foreldre. Legges ved alle ukebrev fast som undertekst. Da vet folk hvorfor de ikke får svar tenker jo jeg 🤷♀️ Anonymkode: 9e1a7...878 Lærer jeg og og kan underskrive på forrige lærers innlegg. Tror du virkelig ikke dette tas opp på foreldremøter (i flertall!), av ledelsen og det år etter år? Ny foreldre krever nye beskjeder…årlig….flere ganger i året via ulike kanaler…dessverre. Anonymkode: e9b2c...72b
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:26 #64 Skrevet lørdag kl. 23:26 Har kun tatt kontakt ved sykdom/fravær hos ungene gjennom skolens plattformer og i forbindelse med foreldresamtaler. Og én gang hvor jeg sendte SMS fredag kveld, fordi sønnen brakk foten og det var planlagt sykkeltur til et museum mandag morgen. Så jeg spurte om det var ønskelig at vi kjørte ham til (og tilbake til skolen fra) museet, eller levere på skolen som normalt. Anonymkode: e77f8...de5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:31 #65 Skrevet lørdag kl. 23:31 AnonymBruker skrev (7 timer siden): En kollega av meg (jobber på vgs.) fikk en telefon fra en mor som lurte på om ikke hun kunne ringe og vekke sønnen hennes hver dag den uken, for moren skulle på ferie 😃 Anonymkode: f37ba...e41 Så sønnen klarer seg alene hjemme når mor drar på ferie, men må vekkes... Jeg blir skremt. Anonymkode: e77f8...de5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:35 #66 Skrevet lørdag kl. 23:35 Gaia skrev (På 3.10.2025 den 19.47): Sykefravær meldes bare inn til digital meldingsbok. Personlig melding brukes sjelden her. Spørsmål om lekser. Spørsmål om bøker som burde vært sendt med hjem. Lange meldinger om medelever som har sagt eller gjort noe til eleven. Lange meldinger om hvorfor eleven ikke hadde med seg svømmetøy i dag. Lange meldinger om hvorfor samvær med far/ mor ikke fungerer, og om hvor trasig samarbeidet er. Meldinger om dødsfall i familien, det være seg fuglen, katten, hamsteren eller bestemor/ bestefar. Meldinger om at leksene ikke er gjort fordi (fyll inn noe her). Melding med spørsmål om å handle mat til eleven på tur til jobb, fordi mor/ far ikke rakk det før levering på SFO før de måtte på jobb. Og masse masse mer ... Mye her jeg synes er unødvendig, men vil ikke lærere ha bekjed om barna har mistet en nærstående?? Det synes jeg er veldig rart... Anonymkode: 3023b...bb0
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:42 #67 Skrevet lørdag kl. 23:42 Vi har 4 barn, og de to yngste går på ungdomsskolen. Vi har aldri sendt annet enn fraværsmeldinger. Annen kontakt med skolen har vært foreldremøter og utviklingssamtaler. Anonymkode: 91fc1...56f
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:49 #68 Skrevet lørdag kl. 23:49 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Mye her jeg synes er unødvendig, men vil ikke lærere ha bekjed om barna har mistet en nærstående?? Det synes jeg er veldig rart... Anonymkode: 3023b...bb0 Joda, men jeg har et inntrykk av at mange lærere opplever at om tanten går bort på lørdag, så er det mange foreldre som sender en SMS, eller til og med ringer, den samme lørdagen som hun går bort. Men læreren trenger ikke nødvendigvis å få beskjed før på mandag morgen gjennom skolens plattformer... Anonymkode: e77f8...de5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 23:50 #69 Skrevet lørdag kl. 23:50 AnonymBruker skrev (7 timer siden): En kollega av meg (jobber på vgs.) fikk en telefon fra en mor som lurte på om ikke hun kunne ringe og vekke sønnen hennes hver dag den uken, for moren skulle på ferie 😃 Anonymkode: f37ba...e41 Det er jo helt sykt. Er det ikke flaut for sønnen? Anonymkode: 04d53...298
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 05:30 #70 Skrevet søndag kl. 05:30 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Når det gjelder barn med diagnoser eller som har behov for tilrettelegging / særskilt oppfølging bruker man vel Staffettlogg, eller lignende Anonymkode: 710d2...c24 Der vi bor brukte de ikke det i det helle tatt De brukte heler ikke andre plattformer før siste året på ungdomskolen, og da sa skolen systemet skulle kun gjelder for de fra 8 klasse og nedover, slik at de k 9 og 10 klasse forholdt seg slik som før med sms og epost til lærer. Kommunen var sein med alt digitalt, kun 3 år siden ipad kom inn på barneskolen, før kun pc Anonymkode: dfb3e...80a
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 05:32 #71 Skrevet søndag kl. 05:32 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Du skriver at du jobber på vgs? Da er det jo ganske uvanlig å ha kontakt med foresatte. Da er elevene såpass store at de skal klare seg på egenhånd. Mange av elevene har til og med førerkort og jobb. Anonymkode: 04d53...298 Du vet yngste på videregående er 15 år. Og bor en slik at elevene flytter på videregående er det og oftere kontakt via lærer og fortsatt siden foreldrene ikke er i nærheten. Anonymkode: dfb3e...80a
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 08:24 #72 Skrevet søndag kl. 08:24 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Lærer jeg og og kan underskrive på forrige lærers innlegg. Tror du virkelig ikke dette tas opp på foreldremøter (i flertall!), av ledelsen og det år etter år? Ny foreldre krever nye beskjeder…årlig….flere ganger i året via ulike kanaler…dessverre. Anonymkode: e9b2c...72b Enig. De som maser mest er de som aldri dukker opp på foreldremøte. Og det er også mange som ikke leser informasjonen vi sender ut. Anonymkode: 37ee9...8d9 1
Gaia Skrevet søndag kl. 09:04 #73 Skrevet søndag kl. 09:04 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Mye her jeg synes er unødvendig, men vil ikke lærere ha bekjed om barna har mistet en nærstående?? Det synes jeg er veldig rart... Anonymkode: 3023b...bb0 Så klart vil vi ha beskjed om det. Er jo ikke alt på denne lista som er unødvendig. Spørsmålet fra TS var hva slags meldinger foreldre sender til lærere.
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:24 #74 Skrevet søndag kl. 09:24 Jeg har sagt til læreren at om jeg sender melding via systemet, forventer jeg ikke svarer utenom arbeidstiden. Da er det ikke noe som haster. Fraværsmeldinger legges inn direkte og ikke via lærer. Det legger jeg inn fortløpende. Pga regulering og kronisk sykdom er det en del av de. Jeg ringer hovedsaklig i arbeidstiden og om jeg ringer utenom har det vært pga hendelser som må håndteres med en gang, feks ved vold og mobbing (som lærer ikke har kontaktet meg ved!). Nå har jeg også vært i kontakt med lærer for å avtale tid når ungen skal til annen skole for utprøver til vgs da ungen skal til skole utenfor nærskolene (jeg gjør selve koordineringen og kjøringen). Ungen går i 10. klasse nå. Som tidligere lærer selv har jeg høy terskel for å kontakte lærer. Anonymkode: e6d05...4ca
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:39 #75 Skrevet søndag kl. 09:39 Har en femteklassing. Fram til nylig har jeg vært mønsterforesatt og kun sendt melding gjennom skolens kommunikasjonsapp om fravær, og ved ett tilfelle, skoleskyss (noe som kontaktlærer oppfordrer oss om å gi beskjed om, når det er uregelmessigheter). Barnet glemte en ting som skulle vært med hjem i ferien, og jeg ringte lærer for å høre om hen fortsatt var til stede på skolen og kunne legge ut tingen. Tenker det er innafor ved ett enkelt tilfelle, men hvis barnet mitt glemmer på nytt, så ringer jeg ikke igjen. Det kan ikke bli en hvilepute, og jeg liker ikke å mase om småting, selv om jeg nå ble skyldig i å gjøre det. Anonymkode: f767c...735 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:52 #76 Skrevet søndag kl. 10:52 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en femteklassing. Fram til nylig har jeg vært mønsterforesatt og kun sendt melding gjennom skolens kommunikasjonsapp om fravær, og ved ett tilfelle, skoleskyss (noe som kontaktlærer oppfordrer oss om å gi beskjed om, når det er uregelmessigheter). Barnet glemte en ting som skulle vært med hjem i ferien, og jeg ringte lærer for å høre om hen fortsatt var til stede på skolen og kunne legge ut tingen. Tenker det er innafor ved ett enkelt tilfelle, men hvis barnet mitt glemmer på nytt, så ringer jeg ikke igjen. Det kan ikke bli en hvilepute, og jeg liker ikke å mase om småting, selv om jeg nå ble skyldig i å gjøre det. Anonymkode: f767c...735 Eh hæ? Er du mønsterforesatt fordi du ikke tar kontakt med skolen? Merkelig ting å si Anonymkode: 6e7b1...167
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:12 #77 Skrevet søndag kl. 11:12 AnonymBruker skrev (På 4.10.2025 den 8.40): Når det gjelder barn med diagnoser eller som har behov for tilrettelegging / særskilt oppfølging bruker man vel Staffettlogg, eller lignende Anonymkode: 710d2...c24 Gjør ikke det her desverre! Anonymkode: c3312...348
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:14 #78 Skrevet søndag kl. 11:14 AnonymBruker skrev (På 4.10.2025 den 10.18): Du skriver at du jobber på vgs? Da er det jo ganske uvanlig å ha kontakt med foresatte. Da er elevene såpass store at de skal klare seg på egenhånd. Mange av elevene har til og med førerkort og jobb. Anonymkode: 04d53...298 haha nei , i 2025 skal de holdes i hånden etter de er 18 og! Foreldremøter og 19år her.. Anonymkode: c3312...348
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:27 #79 Skrevet søndag kl. 11:27 Det var nok ikke mange gangene vi tok kontakt med læreren da våre gikk på skolen. Var vel ved sykdom, og det var vel alt. Ikke ofte de var syke heller. Anonymkode: 61ee7...1f5
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 11:41 #80 Skrevet søndag kl. 11:41 AnonymBruker skrev (På 3.10.2025 den 20.39): Nå hadde jeg barn med epilepsi og dysleksi , språkvansker, så vi hadde tett kontakt pga dette Så alt fra 1 gang i uka til hver dag. Fast melding fra lærer hver fredag hvor vi fikk kjapt høre hvordan uka gikk, så en egen mail med hva slags ting de skulle jobbe med faglig neste uke, og hva vi kunne forberede barna til neste uke på, lærer sendte å melding om ting som det trengte å øve ekstra på. Hadde og samarbeidsmøte hver 2 mnd med lærer, spesped, ppt, helsearbeider og rektor. Hadde vi ikke hatt så tett oppfølging hadde heler ikke ungene klart seg så bra som de gjorde. Og veldig usikre om de hadde sittet med fagbrev i dag. Årsak var i perioder satt rådgiver på skolen og sa han ikke skjønte at vi jobbet så hardt hjemme med fag osv, det var jo bare å la barna søke uføretrygd når de var 18 siden de hadde epilepsi Anonymkode: dfb3e...80a Har barn med dysleksi i 8.tr lite kontakt med lærer, ingen ting ekstra selv om hun har dysleksi Anonymkode: d31d4...5f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå