Gå til innhold

Hvor ofte og ang hva kontakter dere barns lærere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ang pågående debatt i media. Hvor ofte og ang hva kontakter dere barns lærere for?

Da jeg var liten var det en melding i meldingsboka dagen etter sykefravær og ikke noe mer, men hva og hvordan meldes det om nå?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri. Går bare i 5. da, men har aldri kontakta lærer med mindre det har vært fravær eller sykdom, og det er sjeldet det og. Vi er på foreldresamtaler og har vært ferdige etter 10-15 min hver gang. Det er ingenting spess å snakke om. Han er en god elev, en god klassekamerat, trives godt og gjør det han skal og jeg stoler på lærerne. Håper det forsetter😊

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Har aldri hatt noe spesiell kontakt med lærerne utenom elevsamtalene 2 ganger i året og disse fellesmøtene hvert år ved oppstart.

Første årene på barneskolen så måtte vi ringe inn fravær på morgenen men så kom Vigilo så da slapp vi det. Samme på ungdomsskolen, har ikke hatt noe mer kontakt der enn disse samtalene.

Har ikke hatt behov for noe mer kontakt men har jo fått inntrykk av at mange andre har hatt mye mer kontakt med lærerne men barna dere har jo diverse utfordringer så kanskje det er derfor, mer som må prates om da sikkert.

Som den over så har jeg og en gutt som gjør det han skal og fungerer godt så vi har ikke hatt noen utfordringer så da er det jo lite ekstra å prate om.

Vi har og vært veldig heldige med lærerne så jeg tror det at det og har litt å si, er lite vi må ta tak i når lærer gjør en god jobb.

Skrevet

Det er hvis det er noe spesielt. En gang spurte vi om et møte pga lav trivsel i starten av 1. klasse. Andre ganger hvis det er noe på hjemmebane det er greit for læreren å vite.

Nå prøver jeg å sende gjennom app og ikke «til alle døgnets tider» også.

Anonymkode: 54bdf...88c

Skrevet

Veldig bevist på når jeg skal kontakte lærere, bruker alltid skolens meldingstjeneste selv om lærer har gitt telefonnummer. 
Det er om det er korte beskjeder som skal ikke ha gym f.eks, eller ikke fått gjort ukesleksa pga sykdom ol. 
Eller hendelser på skolen, prøver alltid å legge det inn i normal arbeidstid, mellom 08-17. 

Er det utenfor presiserer jeg at jeg ikke forventer svar, men måtte sende før det gikk i glemmeboka 

Anonymkode: d5529...745

Skrevet
  • Sykefravær meldes bare inn til digital meldingsbok. Personlig melding brukes sjelden her. 
  • Spørsmål om lekser.
  • Spørsmål om bøker som burde vært sendt med hjem.
  • Lange meldinger om medelever som har sagt eller gjort noe til eleven. 
  • Lange meldinger om hvorfor eleven ikke hadde med seg svømmetøy i dag.
  • Lange meldinger om hvorfor samvær med far/ mor ikke fungerer, og om hvor trasig samarbeidet er. 
  • Meldinger om dødsfall i familien, det være seg fuglen, katten, hamsteren eller bestemor/ bestefar. 
  • Meldinger om at leksene ikke er gjort fordi (fyll inn noe her).
  • Melding med spørsmål om å handle mat til eleven på tur til jobb, fordi mor/ far ikke rakk det før levering på SFO før de måtte på jobb.
  • Og masse masse mer ...

• Liker 3
Skrevet

Vi kommuniserer utelukkende gjennom skolens app og lærer sjekker disse meldingene bare i sin arbeidstid.

Det har stort sett vært meldinger om lekser (lærer har bedt om å få beskjed dersom barna ikke har fått gjort oppsatt lekse.) Sykdom registreres i egen del i appen. Kun en gang har vi sendt melding om sykdom, da var det sykdom i omløp som var farlig for gravide. 

I snitt kanskje en melding i måneden.

Anonymkode: f5c43...f14

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

I snitt kanskje en melding i måneden.

Anonymkode: f5c43...f14

Det er ekstremt ofte. Sønnen vår går i femte og vi har aldri sendt melding til læreren, kun meldt sykdom i Vigilo. 

Anonymkode: 48e73...c3f

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Nå hadde jeg barn med epilepsi og dysleksi , språkvansker,  så vi hadde tett kontakt pga dette

Så alt fra 1 gang i uka til hver dag. Fast melding fra lærer hver fredag hvor vi fikk kjapt høre hvordan uka gikk, så en egen mail med hva slags ting de skulle jobbe med faglig neste uke, og hva vi kunne forberede barna til neste uke på, lærer sendte å melding om ting som det trengte å øve ekstra på.

Hadde og samarbeidsmøte hver 2 mnd med lærer, spesped, ppt, helsearbeider og rektor.

Hadde vi ikke hatt så tett oppfølging hadde heler ikke ungene klart seg så bra som de gjorde. Og veldig usikre om de hadde sittet med fagbrev i dag. Årsak var i perioder satt rådgiver på skolen og sa han ikke skjønte at vi jobbet så hardt hjemme med fag osv, det var jo bare å la barna søke uføretrygd når de var 18 siden de hadde epilepsi 

Anonymkode: dfb3e...80a

• Hjerte 4
Skrevet

Når man har barn med diagnoser og tiltak, ofte. En del uker daglig. Går hvertfall ikke en uke uten dialog i appen. Men det gjelder både lærer, rektor og assistent, variabelt hvem som svarer etter hva det gjelder.

Anonymkode: 7a82a...45c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Utenom foreldresamtale, ikke noe annet enn fravær. 

Derimot på eldste som har kronisk sykdom har det vært litt meldinger ifb med tilrettelegging. Det er også fordi lærer ønsker tilbakemelding om dette og hvordan de forskjellige tiltakene fungerer. 

Skrevet

Kun fraværsmeldinger og en kort melding om et dødsfall.

Anonymkode: f50f4...b95

Skrevet

Kontakter kun lærer ved behov. Har barn med spesielle behov så innimellom oppstår det ting som må meldes om.

Melder også lærer viss eleven kommer senere eller må dra tidligere.

Anonymkode: 617fd...6c7

Skrevet

Min datter har en del legetimer som gjør at hun kommer senere eller må dra før. Da sender jeg en melding etter kl 08.00, samme dag.

Anonymkode: 7d0c9...a25

Skrevet

Med mange barn i skoleløpet har det jo blitt litt. 

Et kronisk sykt barn, så der har det vært en del meldinger og telefoner. Men aldri etter arbeidstid.  

To ganger har jeg ringt lærer/rektor på kveldstid. Det har vært to alvorlige episoder med grov vold involvert. 

Men i det store og det hele har det dreid seg om fravær ved sykdom. 

Anonymkode: 172b0...ce3

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Med mange barn i skoleløpet har det jo blitt litt. 

Et kronisk sykt barn, så der har det vært en del meldinger og telefoner. Men aldri etter arbeidstid.  

To ganger har jeg ringt lærer/rektor på kveldstid. Det har vært to alvorlige episoder med grov vold involvert. 

Men i det store og det hele har det dreid seg om fravær ved sykdom. 

Anonymkode: 172b0...ce3

Hjem til dem privat liksom? 

• Liker 2
Skrevet
GammelKaktus skrev (4 timer siden):

Har aldri hatt noe spesiell kontakt med lærerne utenom elevsamtalene 2 ganger i året og disse fellesmøtene hvert år ved oppstart.

Første årene på barneskolen så måtte vi ringe inn fravær på morgenen men så kom Vigilo så da slapp vi det. Samme på ungdomsskolen, har ikke hatt noe mer kontakt der enn disse samtalene.

Har ikke hatt behov for noe mer kontakt men har jo fått inntrykk av at mange andre har hatt mye mer kontakt med lærerne men barna dere har jo diverse utfordringer så kanskje det er derfor, mer som må prates om da sikkert.

Som den over så har jeg og en gutt som gjør det han skal og fungerer godt så vi har ikke hatt noen utfordringer så da er det jo lite ekstra å prate om.

Vi har og vært veldig heldige med lærerne så jeg tror det at det og har litt å si, er lite vi må ta tak i når lærer gjør en god jobb.

Evt lite lærer må ta tak i fordi dere også gjør en god jobb. Uten å spille på samme lag blir det vanskelig. 

Skrevet
Gaia skrev (4 timer siden):
  • Sykefravær meldes bare inn til digital meldingsbok. Personlig melding brukes sjelden her. 
  • Spørsmål om lekser.
  • Spørsmål om bøker som burde vært sendt med hjem.
  • Lange meldinger om medelever som har sagt eller gjort noe til eleven. 
  • Lange meldinger om hvorfor eleven ikke hadde med seg svømmetøy i dag.
  • Lange meldinger om hvorfor samvær med far/ mor ikke fungerer, og om hvor trasig samarbeidet er. 
  • Meldinger om dødsfall i familien, det være seg fuglen, katten, hamsteren eller bestemor/ bestefar. 
  • Meldinger om at leksene ikke er gjort fordi (fyll inn noe her).
  • Melding med spørsmål om å handle mat til eleven på tur til jobb, fordi mor/ far ikke rakk det før levering på SFO før de måtte på jobb.
  • Og masse masse mer ...

Jeg håper du nå svarte hva du har opplevd å få meldinger om fra foreldre og ikke hva du som forelder har sendt?

Anonymkode: d715a...963

• Nyttig 6
Skrevet
Jøyemeg skrev (5 timer siden):

Ang pågående debatt i media. Hvor ofte og ang hva kontakter dere barns lærere for?

Da jeg var liten var det en melding i meldingsboka dagen etter sykefravær og ikke noe mer, men hva og hvordan meldes det om nå?

Omtrent sånn nå også for min del. Melder fravær, og ellers kun ved hendelser som krever tilrettelegging eller oppmerksomhet fra lærer. Nå går alt i app, evt fulgt opp med telefon eller møte. Har holdt med app for vår del. Kontakt fea min side har kun vært fravær pga sykdom, spsm ang lekser eller beskjeder vi ikke forstår (ikke alltid det er helt tydelig hva som menes), og behov for tilrettelegging, ifbm sykdom feks. Eks etter barnet mitt hadde en operasjon på sykehus, det måtte jo lærer vite om, både fordi det var en stor dramatisk hendelse for barnet, og fordi vu trengte fritak fra tur, utelek osv en stund i etterkant. Men kunne fint følge annen undervisning i bedringsperioden.

Kontakter egentlig lærer minst mulig. Vurderer alltid tre ganger før jeg tar kontakt om det virkelig er nødvendig.

Anonymkode: 2ca84...602

Skrevet

Har så og si aldri snakket med de utenom foreldresamtaler, og en kort fraværsmelding her eller der. 3. barnet i skolealder nå (en igjen). Synes egentlig at jeg snakker for lite med de. 😅

Anonymkode: 37564...91a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...