Gå til innhold

Dialekt som foreldre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig at barn tar samme dialekt som foreldre og beholder den opp igjennom livet, eller er det når foreldrene er svært dominerende ?

Anonymkode: 0389f...3e2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanlig at barn tar dialekten der de bor. Mange kan skifte frem og tilbake. 

Så jeg snakker en helt annen dialekt enn mine foreldre. Og mine snakker en helt annen enn min og mannens igjen. 

Anonymkode: 0320f...e70

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er vanlig at barn tar dialekten fra stedet de bor.

For eksempel, hvis to bergensere flytter til Oslo og får barn, vil barnet snakke oslodialekt – ikke bergensdialekt – selv om foreldrene konsekvent bruker bergensk.

Når alle andre rundt barnet snakker oslodialekt, blir det naturlig den dialekten barnet påvirkes mest av.

Anonymkode: 2cfbf...74e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn snakker litt blanding. Snakker mest som her i bor, men enkelte ord og trykk fra min dialekt

Anonymkode: 090fb...465

• Liker 2
Skrevet

Et par i nabolaget er begge fra Trøndelag. De har 2 barn hvor den ene snakker trøndersk og den andre østlandsdialekt. Jeg har aldri hørt andremann snakke trøndersk hverken ute med barn eller sammen med foreldrene.  
Førstefødte gikk i bhg i Trøndelag i 3 år før de flyttet til Østlandet og der fikk de barn nummer 2 som begynte i bhg her etter hvert.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Mine barn snakker litt blanding. Snakker mest som her i bor, men enkelte ord og trykk fra min dialekt

Det avtar med alderen, er min erfaring. Er som regel borte før ungdomsskolen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg snakker en dialekt mens ungen snakker dialekten til her vi bor. 

Anonymkode: 32e0e...463

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er to nordfjordinger med dialekta i behold, men som bor i Oslo. Barna våre snakker "innfødt Oslosk"😄

Anonymkode: dfdaf...c65

• Liker 1
Skrevet

Vet om en voksen mann som snakker kav bergenser, begge foreldrene er bergensere å flyttet fra Bergen da han var 7 år hans 2 søsken som er født her har stedets dialekt 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke meg, men et vennepar fra studietida: hun fra Bergen og han fra Trondheim. De bodde i Trøndelag fram til barnet deres var 6. Da snakket barnet trøndersk. Så flyttet de til Bergen, men barnet la ikke om dialekt. I dag er "barnet" 20, bor fremdeles i Bergen, men snakker verken trøndersk eller bergensk, men et slags generelt bokmål. 

Anonymkode: 4dc26...6ad

Skrevet

Barn snakker vanligvis dialekten som snakkes der de vokser opp. Så hvis foreldrene er fra en annen plass, er det vanlig at ungene snakker en annen dialekt enn foreldrene. 

• Liker 1
  • 4 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er oppvokst i Trøndelag og alle barna jeg vokste opp med hadde trønderdialekt uavhengig av hvor foreldrene var fra. Det eneste unntaket var en som jeg tror var litt på autismespekteret.

Anonymkode: a8f14...d84

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke veldig vanlig, men har ingenting med foreldres dominans å gjøre. Barns språkøre er primært genetisk betinget. 

Anonymkode: 7d6eb...a6e

AnonymBruker
Skrevet

Mitt eldste på 21 år prater skikkelig dialekt der vi bor. Han får høre ofte at han må ikke finne på å bytte dialekt når vi er på besøk der jeg kommer fra, for de syns han har så fin dialekt

Yngste på 19 år prater blanding av min dialekt, far sin dialekt(der vi bor) og dialekten der farmoren kommer fra

Anonymkode: 0ec18...f12

Skrevet

Verken min mann eller jeg snakker våre forelders dialekt, vi snakker begge standard øst-norsk. 

Som lærer ser jeg at de fleste barn tar dialekten fra der de bor (Oslo), men at noen veksler på.

Min stesønn snakker standard østnorsk med oss, men snakker gebrokkent med sin mor (som ikke er norsk). Det er veldig interessant, hvor forskjellig hans talemåte kan være. Skal sies at han er autist, og veldig flink til å plukke opp ord og tonefall. Han snakker f.eks med en annen dialektisk klang og talemåte når han snakker med sin farmor. :) 

• Nyttig 1
Skrevet

Hei! 

Eg budde i Trondheim til eg var ca. 7 år. Etter det flytta vi til Vestlandet. I Trondheim snakka eg trøndersk med iblanda vestlending, sidan begge foreldra mine er vestlendingar. Etter at vi flytta la eg derimot om til den lokale vestlanske dialekten. 

Litt interessant er det at ein annan familie vi kjenner til, som og flytta frå Trondheim til Vestlandet omtrent samtidig med oss og når barna var like store som vi var. Der har dei to eldste barna beheldt meir av den trønderske dialekten, truleg fordi mora deira er trønder. 

Høyrde ein gang på radioen, leenge sidan så kan vere at eg hugsar feil, at dersom den eine forelderen er austlending vil barna lære denne dialekten først uavhenging av kor dei bur. Og så er jo mykje barnetv på austlandsk/bokmål. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er n-te generasjon nordlending, så jeg snakker jo som mine foreldre og besteforeldre og oldeforeldre og alle. Men jeg flytta ut, nå bor jeg i Trøndelag. Mannen er fra Innlandet, men snakker ganske pent. Eldstemann begynte i barnehage som akkurat da hadde to tilflyttende familier hvor ungene snakket pent østlandsk. Så han snakker pent østlandsk 🙈 Han har en del av mine ord og uttrykk, men snakker generelt veldig pent.

Det som er litt gøy er at nå har han begynt på skolen, og jeg merker at de temaene han har lært om der (spill f.eks., hobbyer osv), de snakker han trøndersk om! Tipper de andre ungene har påvirket ham i den retning 🤭

Yngste går i samme barnehage, men barnegruppa er en helt annen, så hun snakker en mystisk blanding av nordnorsk og trøndersk med et hint av østlandsk 🤭 De har mange utenlandske barn der i år, samt en som ikke har språk, så hun bruker tidvis ord jeg ikke skjønner i det hele tatt 🙈

Jeg tipper begge to ender som trøndere til slutt 🤷‍♀️

Anonymkode: ecbbf...ffa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er litt rart at enkelte fra Østlandet har en snodig R lyd, det er liksom hverken skarring eller rulling eks vis Anniken Huitfeldt og Megdi fra Karpe bla har denne R lyden 

Anonymkode: 0389f...3e2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født og oppvokst i oslo, men flyttet til en bygd på vestlandet for flere år siden. Alle barna snakker dialekten som er brukt i bygda. Til og med barnet som var noen år før vi flyttet. 

Anonymkode: d89cd...7fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.10.2025 den 11.02):

Det avtar med alderen, er min erfaring. Er som regel borte før ungdomsskolen. 

Mine er 17 og 19 år

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...