Gå til innhold

Dialekt som foreldre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig at barn tar samme dialekt som foreldre og beholder den opp igjennom livet, eller er det når foreldrene er svært dominerende ?

Anonymkode: 0389f...3e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vanlig at barn tar dialekten der de bor. Mange kan skifte frem og tilbake. 

Så jeg snakker en helt annen dialekt enn mine foreldre. Og mine snakker en helt annen enn min og mannens igjen. 

Anonymkode: 0320f...e70

• Liker 3
Skrevet

Nei, det er vanlig at barn tar dialekten fra stedet de bor.

For eksempel, hvis to bergensere flytter til Oslo og får barn, vil barnet snakke oslodialekt – ikke bergensdialekt – selv om foreldrene konsekvent bruker bergensk.

Når alle andre rundt barnet snakker oslodialekt, blir det naturlig den dialekten barnet påvirkes mest av.

Anonymkode: 2cfbf...74e

• Liker 1
Skrevet

Mine barn snakker litt blanding. Snakker mest som her i bor, men enkelte ord og trykk fra min dialekt

Anonymkode: 090fb...465

• Liker 2
Skrevet

Et par i nabolaget er begge fra Trøndelag. De har 2 barn hvor den ene snakker trøndersk og den andre østlandsdialekt. Jeg har aldri hørt andremann snakke trøndersk hverken ute med barn eller sammen med foreldrene.  
Førstefødte gikk i bhg i Trøndelag i 3 år før de flyttet til Østlandet og der fikk de barn nummer 2 som begynte i bhg her etter hvert.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Mine barn snakker litt blanding. Snakker mest som her i bor, men enkelte ord og trykk fra min dialekt

Anonymkode: 090fb...465

Det avtar med alderen, er min erfaring. Er som regel borte før ungdomsskolen. 

Anonymkode: 0320f...e70

Skrevet

Jeg snakker en dialekt mens ungen snakker dialekten til her vi bor. 

Anonymkode: 32e0e...463

Skrevet

Vi er to nordfjordinger med dialekta i behold, men som bor i Oslo. Barna våre snakker "innfødt Oslosk"😄

Anonymkode: dfdaf...c65

Skrevet

Vet om en voksen mann som snakker kav bergenser, begge foreldrene er bergensere å flyttet fra Bergen da han var 7 år hans 2 søsken som er født her har stedets dialekt 

Skrevet

Ikke meg, men et vennepar fra studietida: hun fra Bergen og han fra Trondheim. De bodde i Trøndelag fram til barnet deres var 6. Da snakket barnet trøndersk. Så flyttet de til Bergen, men barnet la ikke om dialekt. I dag er "barnet" 20, bor fremdeles i Bergen, men snakker verken trøndersk eller bergensk, men et slags generelt bokmål. 

Anonymkode: 4dc26...6ad

Skrevet

Barn snakker vanligvis dialekten som snakkes der de vokser opp. Så hvis foreldrene er fra en annen plass, er det vanlig at ungene snakker en annen dialekt enn foreldrene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...