Gå til innhold

Jeg blir så lei meg, vi har aldri noen besteforeldre som ønsker tid med våre barn.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Kan du ikke ta opp dette med dem da? Skjønner det blir vanskelig, men ta det opp på en rolig måte og si at nå har barna dine blitt såpass store at de lurer på hvorfor søskenbarna alltid er med dem mens de aldri blir invitert eller får besøk, og at du lurer på dette selv også. Jeg kan ikke skjønne at det kan gjøre forholdet så mye verre enn det er hvis dere uansett bare ser hverandre noen få ganger i året.

Anonymkode: cbeb6...1c6

Hadde det vært mine foreldre hadde jeg gjort dette, har aldri hatt problemer med å ta opp ting som kan være kjernen til konflikt. 
Jeg har derimot lært meg at slik virker ikke familien til min mann. Det kan virke som at alt der skyves under teppet og de har aldri tatt opp ting med hverandre. Når svigermor virker irritert så skygger alle banen å lar det liksom bare ligge. 
Jeg ønsker ikke å være den svigerdatteren som klager på svigers, tar ting opp med de for jeg mener ting er feil. 
Jeg mener dette er mannen sin jobb siden det er hans familie, vi har hatt noen diskusjoner ang dette gjennom vårt samliv etter vi fikk barn. Jeg har bestemt meg for å la det ligge, jeg ser mannen er lei seg over dette. Jeg ser han også blir sint, men han mener altså at det har ingenting for seg og det er de som taper på sikt. Jeg mener at det er barna også, og tydelig så ser barna dette og kjenner på noen følelser. Jeg mistenker at det er savnet etter besteforeldre som kommer. Før hadde de mamma, men hun har vært borte noen år nå, de har jo heller ikke en morfar, han forsvant noen år før min mor. 
Så det kan være at det er en kombinasjon av alt som gjør at barna kjenner litt på dette, og når barna mine har vondt så får jeg også vondt. Vil så gjerne at de skal slippe mer sorg i livet♥️

Anonymkode: 86c49...a6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.10.2025 den 18.20):

Vi har hatt barn nå i mange år, min mamma og pappa er døde. Så vi har bare mannen sin side. Der sitter de besteforeldre barnevakt hele tiden for søsken, de er der på overnatting, og svigers snakker om de hele tiden. Våre ser ser de til bursdager, nå begynner de å bli store så de blir mindre og mindre interessert. Likevel det har vært spørsmål hvorfor kan ikke vi sove der, hvorfor er alltid den hos de. 
Vi tenkte etter et sykt tøft år for mannen og meg, at vi kunne trengt en natt vekk. Vi fikk et nei da også, vi får klare oss alene. Det har vi jo alltid gjort, men det er vondt at de ikke vil være med våre fine barn. De er roligere, reflekterte barn. Aldri fått klager på de på skolen, ikke at det egentlig skulle betydd noe. 
Nå spør vi ikke mer, bestemt meg for det at nå har vi sunket lavt nok, vil de ikke så skal de selvsagt ikke. 
Tror jeg blir ekstra trist, for kanskje det hadde vært annerledes om mine levde? 
Blir liksom en ekstra sorg for at jeg ikke har mamma og pappa i livet, savnet blir ekstra sterkt for det er så synlig at de ikke er hos meg mer. 
Så vil sikkert noen mene at vi ikke skal få barn for at andre skal passe, det har vi virkelig ikke fått heller. Vi har ikke gått på en kino, eller spist ute, vært alene på mange, mange år. 
Hadde likevel håpet at barna mine opplevde gode forhold til sine besteforeldre at de ønsket å være med alle barnebarn sine og ikke bare noen av de. 

Ikke vært ute, ikke gått på kino eller noe på mange, mange år... bare fordi dere ikke har gratis barnevakt?

Det finnes masse mennesker som sitter barnevakt for betaling, så de fornøyelsene du nevner kunne dere fått glede av mange ganger i løpet av årene om dere bare gadd å betale for en tjeneste.

Hvorfor er det så himla mange her på forumet som skriver sånt? De kan ikke gjøre noe bare fordi barnevakten ikke er GRATIS? Det går an å spare opp noen hundrelapper til å betale barnevakt for. Det finnes sikkert studenter eller noe i nabolaget som vil jobbe litt som barnevakt, finn noen dere føler dere kan stole på. Kanskje en i klassen til et av barna deres har en 19-20 år gammel søster som vil sitte barnevakt? Det er bare å forhøre seg.

Alt er ikke tapt bare fordi det ikke er gratis.

Leit å høre om foreldrene dine da. 

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (2 minutter siden):

Ikke vært ute, ikke gått på kino eller noe på mange, mange år... bare fordi dere ikke har gratis barnevakt?

Det finnes masse mennesker som sitter barnevakt for betaling, så de fornøyelsene du nevner kunne dere fått glede av mange ganger i løpet av årene om dere bare gadd å betale for en tjeneste.

Hvorfor er det så himla mange her på forumet som skriver sånt? De kan ikke gjøre noe bare fordi barnevakten ikke er GRATIS? Det går an å spare opp noen hundrelapper til å betale barnevakt for. Det finnes sikkert studenter eller noe i nabolaget som vil jobbe litt som barnevakt, finn noen dere føler dere kan stole på. Kanskje en i klassen til et av barna deres har en 19-20 år gammel søster som vil sitte barnevakt? Det er bare å forhøre seg.

Alt er ikke tapt bare fordi det ikke er gratis.

Leit å høre om foreldrene dine da. 

Hvorfor forstod du ikke innlegget? Hvorfor blir noen så sint for man håper at egne foreldre vil være med barna dine? 
Vi har ikke fremmede til å sitte barnevakt, og vi har klart oss bra. Gått fint, men søstra til min mann derimot har besteforeldre som ønsker å være med hennes barn. De til og med reiser. 
Vi hadde en trillepike når barna var veldig små, men for oss føles det ikke trygt nok å sende de bort til fremmede for at vi skal være sammen. 
Derimot skulle vi ønske at foreldrene våre ønsket å ta en del av livet til barna våre. 
Mine er borte dessverre, de passet ikke så mye de heller. Likevel var mer interessert enn foreldrene til min mann. 
Mener du om jeg betalte besteforeldrene så hadde det vært bedre? 
Du og jeg har forskjellige syn på barnevakt, jeg har til og med hatt kontakt med homestart i kommunen også, men for oss ble det ikke riktig. 
Så vi klarer oss, snart kan de være alene hjemme en liten time. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor forstod du ikke innlegget? Hvorfor blir noen så sint for man håper at egne foreldre vil være med barna dine? 
Vi har ikke fremmede til å sitte barnevakt, og vi har klart oss bra. Gått fint, men søstra til min mann derimot har besteforeldre som ønsker å være med hennes barn. De til og med reiser. 
Vi hadde en trillepike når barna var veldig små, men for oss føles det ikke trygt nok å sende de bort til fremmede for at vi skal være sammen. 
Derimot skulle vi ønske at foreldrene våre ønsket å ta en del av livet til barna våre. 
Mine er borte dessverre, de passet ikke så mye de heller. Likevel var mer interessert enn foreldrene til min mann. 
Mener du om jeg betalte besteforeldrene så hadde det vært bedre? 
Du og jeg har forskjellige syn på barnevakt, jeg har til og med hatt kontakt med homestart i kommunen også, men for oss ble det ikke riktig. 
Så vi klarer oss, snart kan de være alene hjemme en liten time. 

Nei, det mener jeg ikke. Hvor skriver jeg at du skal betale besteforeldrene? Les hvilken del jeg svarer på. Jeg svarte på det jeg siterer deg på i første setningen min og ga deg løsningen på denne klagen. Du klaget over at dere aldri får gå ut sammen som par, pga besteforeldrene ikke vil sitte barnevakt.

Det finnes løsninger, som sagt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (Akkurat nå):

Nei, det mener jeg ikke. Hvor skriver jeg at du skal betale besteforeldrene? Les hvilken del jeg svarer på. Jeg svarte på det jeg siterer deg på i første setningen min og ga deg løsningen på denne klagen. Du klaget over at dere aldri får gå ut sammen som par, pga besteforeldrene ikke vil sitte barnevakt.

Det finnes løsninger, som sagt.

Klager ikke, jeg skriver at det er som det er og at vi blir triste av det. Det henger jo sammen med at besteforeldrene prioriterer de to andre søskenbarna og mine er liksom bare der i bursdager. 
Hele innlegget handler om at det forskjellsbehandles, og ikke om kun barnevakt. 
Jeg mener at besteforeldre sine privilegier er å liksom skjemmebort barnebarn, oppe sent, spise godteri alt uten overvåkning av foreldre. Det var når jeg var hos mine uten mamma og pappa vi virkelig koste oss hos mine besteforeldre, det var en viktig tid sammens med  mine. Da skapte vi minner, pluss var at mamma og pappa kunne prioritere hverandre og sørge for at vi var en familie. 
Vinn vinn. Jeg kunne sikkert stuet mine hos fremmede mennesker, altså det er ikke noe for vår familie. Jeg og mannen har likevel over 20 år sammen, vi har andre måter. Derimot mine barn reagerer på at de andre overnatter, er på turer og er hos besteforeldre hele tiden. 
Jeg og mannen har vokst opp med andre standarder når det gjelder besteforeldre, og vi synes det er trist at søskenbarna til mine barn har slike besteforeldre som mine barn bare kan drømme om, hva er galt med våre barn? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Klager ikke, jeg skriver at det er som det er og at vi blir triste av det. Det henger jo sammen med at besteforeldrene prioriterer de to andre søskenbarna og mine er liksom bare der i bursdager. 
Jeg mener at besteforeldre sine privilegier er å liksom skjemmebort barnebarn, oppe sent, spise godteri alt uten overvåkning av foreldre. Det var når jeg var hos mine uten mamma og pappa vi virkelig koste oss hos mine besteforeldre, det var en viktig tid sammens med  mine. Da skapte vi minner, pluss var at mamma og pappa kunne prioritere hverandre og sørge for at vi var en familie. 
Vinn vinn. Jeg kunne sikkert stuet mine hos fremmede mennesker, altså det er ikke noe for vår familie. Jeg og mannen har likevel over 20 år sammen, vi har andre måter. Derimot mine barn reagerer på at de andre overnatter, er på turer og er hos besteforeldre hele tiden. 
Jeg og mannen har vokst opp med andre standarder når det gjelder besteforeldre, og vi synes det er trist at søskenbarna til mine barn har slike besteforeldre som mine barn bare kan drømme om, hva er galt med våre barn? 

JEG velger å svare på det jeg ønsker å svare på. Det står folk fritt å trekke ut deler av innlegget ditt, og ikke svare på det hele og alle emner og tema i et innlegg.

Så jeg har svart på det jeg ønsker å svare på, og det jeg svarte på skrev jeg som sagt i første setning. Ikke til å misforstå, skulle jeg mene.

Alt det andre du skriver om, kan andre svare på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (Akkurat nå):

JEG velger å svare på det jeg ønsker å svare på. Det står folk fritt å trekke ut deler av innlegget ditt, og ikke svare på det hele og alle emner og tema i et innlegg.

Så jeg har svart på det jeg ønsker å svare på, og det jeg svarte på skrev jeg som sagt i første setning. Ikke til å misforstå, skulle jeg mene.

Alt det andre du skriver om, kan andre svare på.

Det blir litt rart å ta ting ut av sammenheng å svare på dette, når hele innlegget handler om barn som blir forskjelligsbehandlet. 
På kg er det å snakke om barnevakt et brennende tema for det er som noen blir fryktelig sint for noen forventer at familie rundt stiller opp slik det har blitt gjort gjennom mange hundre år. Min mamma ble alvorlig syk, hun forventet da at hun fikk hjelp og støtte av familie og det er en av grunnene til at man har familie. Om man blir veldig trigget av det så får man holde seg unna slike tråder. Innlegget er ikke flere spørsmål, eller masse baktanker. Det var skrevet når sorgen tynget meg veldig etter at mine er borte og barna mine ikke har noen. 
Sorg fungerer slik, den går i bølger og barna mine sin sorg gjør også det. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis du ser at flere folk henger seg opp i feil ting i kommentarene, så kanskje det er noe med ordlyden du brukte i det opprinnelige innlegget ditt? Du kan sikkert ha ment noe annet, men det er flere som oppfattet innlegget ditt som syting og klaging på dine vegne. Og ikke trishet på barnas vegne. Se på innlegget ditt igjen. Hva leser du selv nå?

Anonymkode: 6a48f...de7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du ser at flere folk henger seg opp i feil ting i kommentarene, så kanskje det er noe med ordlyden du brukte i det opprinnelige innlegget ditt? Du kan sikkert ha ment noe annet, men det er flere som oppfattet innlegget ditt som syting og klaging på dine vegne. Og ikke trishet på barnas vegne. Se på innlegget ditt igjen. Hva leser du selv nå?

Problemet er at ordet barnevakt i et innlegg så er det som en fyrstikk for mange på kg, det provoserer utrolig mange. Da ser man glatt forbi det som er skrevet å man skal da virkelig få satt ts på plass. Tenk å forvente at besteforeldre vil være med barnebarn.. 

Jeg mistenker at de personene er besteforeldre selv å ønsker ikke å være med egne barnebarn eller så har de ikke hatt støtte selv når de hadde små barn. Er da bitter. 
Nå er det flertallet i denne tråden som forstod hva jeg formidlet, så nei den tar jeg ikke på meg :) 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Problemet er at ordet barnevakt i et innlegg så er det som en fyrstikk for mange på kg, det provoserer utrolig mange. Da ser man glatt forbi det som er skrevet å man skal da virkelig få satt ts på plass. Tenk å forvente at besteforeldre vil være med barnebarn.. 

Jeg mistenker at de personene er besteforeldre selv å ønsker ikke å være med egne barnebarn eller så har de ikke hatt støtte selv når de hadde små barn. Er da bitter. 
Nå er det flertallet i denne tråden som forstod hva jeg formidlet, så nei den tar jeg ikke på meg :) 

Jeg er ikke bestemor til noen, nei, så du tar feil der i alle fall. Har selv hatt besteforeldre for mitt barn som har deltatt masse i livet til barnet, så det er ikke noe å være "bitter" for, som du nå anklager meg for.

Og du kan dessverre heller ikke sitte og bestemme hva folk skal svare på i alt du skriver. Sånn fungerer det ikke på et forum. Folk svarer på det de vil, så lenge man holder seg til et tema som er tatt opp og ikke avsporer. Og jeg svarte på ett (av flere) tema du tok opp i ditt hovedinnlegg.

Beklageligvis likte du ikke det, men sånt skjer her på Kvinneguiden i blant.

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke bestemor til noen, nei, så du tar feil der i alle fall. Har selv hatt besteforeldre for mine barn som har deltatt masse i livet til barnet, så det er ikke noe å være "bitter" for, som du nå anklager meg for.

Og du kan dessverre heller ikke sitte og bestemme hva folk skal svare på i alt du skriver. Sånn fungerer det ikke på et forum. Folk svarer på det de vil, så lenge man holder seg til et tema som er tatt opp og ikke avsporer. Og jeg svarte på ett (av flere) tema du tok opp i ditt hovedinnlegg.

Beklageligvis likte du ikke det, men sånt skjer her på Kvinneguiden i blant.

Så klart du kan det, det kan jeg også :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Eh, jeg tenkte mer at du burde kanskje gå i deg selv litt, og se hvordan du tenker og uttrykker deg om denne problemstillingen. Hvis flere her på forumet misfrostår deg, så kan det hende at besteforledre også gjør det... Kanskje ta litt ansvar?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så klart du kan det, det kan jeg også :) 

Åh, så det er plutselig greit for deg alikevel? I ditt tidligere innlegg var det ikke det, da fikk jeg ikke svare på et enkelt tema fra innlegget ditt, men måtte svare på alt. Men fint at du har endret mening da.

Lykke til videre i tråden. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eh, jeg tenkte mer at du burde kanskje gå i deg selv litt, og se hvordan du tenker og uttrykker deg om denne problemstillingen. Hvis flere her på forumet misfrostår deg, så kan det hende at besteforledre også gjør det... Kanskje ta litt ansvar?

Nei jeg må ikke det for flere misforstår på kg. Hadde det derimot vært de rundt meg og venner, kollegaer hadde jeg gått i meg selv. Her på kg misforstås det ofte, og noen leser med slike briller på alltid. Vært her noen år nå. 
Jeg setter enormt pris på de som har svart meg skikkelig, og det er flertallet. Så kommer noen som tenker å hun er så ego tenk å ville at besteforeldre skal være barnevakt for å dra på kino med mannen. De om det, men jeg tar meg retten til å svare de også :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (3 minutter siden):

Åh, så det er plutselig greit for deg alikevel? I ditt tidligere innlegg var det ikke det, da fikk jeg ikke svare på et enkelt tema fra innlegget ditt, men måtte svare på alt. Men fint at du har endret mening da.

Lykke til videre i tråden. 

Jeg kan da ikke nekte deg, men jeg kan si at det er spesielt å svare på deler av et innlegg.

Friheten har du, og det har jeg også. 
Takk, du kom inn for å få opp stemningen litt? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.10.2025 den 14.58):

Har det betydning for om det er søster eller bror?
Mannen min har en søster. Jeg har også en av hver håper ikke det har betydning. 

Bare ved å løfte blikket rundt i eget nettverk så ja; det ser ut til å ha stor betydning. Og i de tilfellene der farmor ikke går godt overens med mor blir det enda verre. Mange sønner er også veldig dårlig på å fungere som sosiale lim; de inviterer ikke, snakker ikke med like ofte og de bygger ikke relasjonene videre like godt. Ser bare med min egen mann; hadde det ikke vært for at jeg hadde dannet en god relasjon med svigermor så hadde nok hun følt seg ganske lite velkommen her. Det er jeg som oppfordrer til middagsbesøk, inviterer på små ting i hverdagen, sørger for at de er inkludert i skoleavslutninger, på 17.Mai osv osv. hadde det vært han som skulle administrere dette hadde hun aldri vært her utenom jul. 

Anonymkode: dac09...5b7

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare ved å løfte blikket rundt i eget nettverk så ja; det ser ut til å ha stor betydning. Og i de tilfellene der farmor ikke går godt overens med mor blir det enda verre. Mange sønner er også veldig dårlig på å fungere som sosiale lim; de inviterer ikke, snakker ikke med like ofte og de bygger ikke relasjonene videre like godt. Ser bare med min egen mann; hadde det ikke vært for at jeg hadde dannet en god relasjon med svigermor så hadde nok hun følt seg ganske lite velkommen her. Det er jeg som oppfordrer til middagsbesøk, inviterer på små ting i hverdagen, sørger for at de er inkludert i skoleavslutninger, på 17.Mai osv osv. hadde det vært han som skulle administrere dette hadde hun aldri vært her utenom jul. 

Anonymkode: dac09...5b7

Det du skriver her kan jeg kjenne igjen litt, for det er jeg som sier skal vi invitere de, skal vi dra en tur på besøk, skal du høre med de om de vil være med oss hit eller dit, men jeg har ikke personlig skrevet selv. Jeg har bedt han, kanskje det har vært feil av meg? 
Han tar liksom ikke kontakt med så mange, vet det er søstra som tar kontakt med han også, så du er garantert inne på noe. Jeg har ikke tenkt så mye over dette, for meg så er jeg liksom planleggeren i familien. Når du sier det er det jeg som også planlegger å inkludere svigermor. Du har sikkert ikke feil der, kjenner at det skal jeg jobbe med min egen sønn slik at han kan ta litt sånn ansvar i eventuelt fremtidige forhold. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.10.2025 den 16.15):

Jeg føler jo på sett og vis at jeg ble "lurt" til å ofre mitt eget liv for å få barn. Jeg var 19 år da jeg ble gravid, og det er så lenge siden at abort knapt var et tema da. Vi tenkte rett og slett ikke på at det fantes et alternativ, alle skulle stifte familie. Ingen tenkte over om de faktisk hadde lyst på barn eller at det fantes andre alternativ (det gjorde jo nesten ikke det). Jeg giftet meg som 20-åring og ble skilt fire år etter. Har levd hele livet som alenemor og har hatt det blytungt. Gjort alt for ungene. Så ja, jeg er nok bitter. Særlig når seg ser hvor vanlig og akseptert det har blitt å velge bort barn. Tenker på hvor annerledes livet kunne vært. Nå er jeg ferdig med å sette alle andre først, nå vil jeg også velge bort.

Anonymkode: e6529...4c1

Hvor gammel er du egentlig? Det var da ganske vanlig med abort også for 40 år siden! Selvbestemt abort ble innført i 1975. Hvor gamle er barna dine i dag? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...