Gå til innhold

Jeg blir så lei meg, vi har aldri noen besteforeldre som ønsker tid med våre barn.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor ofrer man seg selv? Man er jo fri selv on man får barnebarn. Det er da forskjell på å ha et par barnebarn noen ganger i året enn å ha egne barn. Vi har ikke mye hjelp som du sikkert forstår, men min tid kommer jo. 

Anonymkode: 86c49...a6c

Men for å snu litt på det da, hvis jeg var din mor og du vet at jeg ikke er interessert i unger, vil du virkelig at barna dine skal tilbringe tid med meg? De merker jo garantert at dette er noe jeg ikke har lyst til, og det føles nok ikke så bra for de.

Anonymkode: e6529...4c1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men for å snu litt på det da, hvis jeg var din mor og du vet at jeg ikke er interessert i unger, vil du virkelig at barna dine skal tilbringe tid med meg? De merker jo garantert at dette er noe jeg ikke har lyst til, og det føles nok ikke så bra for de.

Nei, men jeg ville tenkt hva er galt med mine unger. Hvorfor misliker hun meg og mine barn så voldsomt, hva er det for noe galt jeg har gjort at mine foreldre ikke ønsker kontakt med mine barn. For med barn kommer det et ansvar, selv som voksene kan foreldrene såre egne barn. Det ville ødelagt all forhold vi hadde, for hva betyr ikke mer enn egne barn? 

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, men jeg ville tenkt hva er galt med mine unger. Hvorfor misliker hun meg og mine barn så voldsomt, hva er det for noe galt jeg har gjort at mine foreldre ikke ønsker kontakt med mine barn. For med barn kommer det et ansvar, selv som voksene kan foreldrene såre egne barn. Det ville ødelagt all forhold vi hadde, for hva betyr ikke mer enn egne barn? 

Egne barn betyr alt. Virkelig. Det er ikke noe galt med verken deg eller ungene dine, det må du aldri tenke. Men mange av oss som er besteforeldre nå ble på mange måter presset inn i A4-livet, og nå som egne barn er voksne vil vi gjerne oppleve litt av det vi følte at vi ga avkall på. Og for noen av oss er det ikke plass til barnebarn. Kall det gjerne en egotripp. Men det er ikke din feil.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vi har hatt barn nå i mange år, min mamma og pappa er døde. Så vi har bare mannen sin side. Der sitter de besteforeldre barnevakt hele tiden for søsken, de er der på overnatting, og svigers snakker om de hele tiden. Våre ser ser de til bursdager, nå begynner de å bli store så de blir mindre og mindre interessert. Likevel det har vært spørsmål hvorfor kan ikke vi sove der, hvorfor er alltid den hos de. 
Vi tenkte etter et sykt tøft år for mannen og meg, at vi kunne trengt en natt vekk. Vi fikk et nei da også, vi får klare oss alene. Det har vi jo alltid gjort, men det er vondt at de ikke vil være med våre fine barn. De er roligere, reflekterte barn. Aldri fått klager på de på skolen, ikke at det egentlig skulle betydd noe. 
Nå spør vi ikke mer, bestemt meg for det at nå har vi sunket lavt nok, vil de ikke så skal de selvsagt ikke. 
Tror jeg blir ekstra trist, for kanskje det hadde vært annerledes om mine levde? 
Blir liksom en ekstra sorg for at jeg ikke har mamma og pappa i livet, savnet blir ekstra sterkt for det er så synlig at de ikke er hos meg mer. 
Så vil sikkert noen mene at vi ikke skal få barn for at andre skal passe, det har vi virkelig ikke fått heller. Vi har ikke gått på en kino, eller spist ute, vært alene på mange, mange år. 
Hadde likevel håpet at barna mine opplevde gode forhold til sine besteforeldre at de ønsket å være med alle barnebarn sine og ikke bare noen av de. 

Veldig trist, en ting hadde vært om de behandlet alle barnebarna sånn, da hadde det i det minste vært likt, men når deres helt klart blir valgt bort så svir det mye verre. Samtidig blir mangel på dine foreldre veldig forsterket, jeg forstår sorgen og sårheten din, den blir forsterket av besteforeldrenes oppførsel. Jeg har selv mistet mine foreldre,jeg skjønner hva du mener selv om det er vanskelig å beskrive. 

Dette er trist, jeg føler med dere alle. 

Anonymkode: 8f645...29c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg har god kontakt med mine barn, og er selvsagt veldig glad i de. Men man ofter jo sitt eget liv og egne drømmer for å få barn. Hadde ikke valgt dette om igjen, og nå som mine barn er voksne ønsker jeg ikke å forholde meg til unger i mitt liv lengre.

Men da blir jo kontakten med og forståelsen for dine egne barns liv veldig redusert, hvis du ønsker avstand til deres barn? Tenker du at familie ikke betyr noe for deg, eller for dem? Spør fordi det er jo et uvanlig standpunkt du har, og da blir man nysgjerrig. 

Jeg er litt rar den andre veien, og har omtrent gledet meg til å få barnebarn helt siden jeg selv fikk barn. Synes det er så vanskelig å forstå at en bestemor vil ta avstand fra egne barnebarn, uten annen kontekst enn at man føler seg ferdig med barn. Hva med barnas sjel, personlighet, å se deg selv i slekters gang, gi dine egne verdier og kunnskap videre til nye generasjoner? Sikker på at det ikke er litt korttenkt av deg å fokusere såpass mye på deg selv nå, på bekostning av kontakten med barnebarn?

Anonymkode: 9993b...617

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Egne barn betyr alt. Virkelig. Det er ikke noe galt med verken deg eller ungene dine, det må du aldri tenke. Men mange av oss som er besteforeldre nå ble på mange måter presset inn i A4-livet, og nå som egne barn er voksne vil vi gjerne oppleve litt av det vi følte at vi ga avkall på. Og for noen av oss er det ikke plass til barnebarn. Kall det gjerne en egotripp. Men det er ikke din feil.

Jeg forstår bare ikke hvorfor man ikke kan gjøre begge deler? Jeg unner besteforeldrene å reise og oppleve verden, ut å spise, gøy med venner. Det er 365 dager i året, er det virkelig ikke plass til barnebarn i løpet av den tiden, 

Jeg skal også ha frihet til å reise, oppleve verden og friheten med voksene barn, men jeg vil også passe på å ha plass til barnebarna mine. De er jo barna til det viktigste i livet mitt, de vil alltid bety alt. 
Så barn som opplever at besteforeldre har null interesse for barnebarn tenker hva har vi gjort, hvorfor vil de ikke ha noe med det jeg har skapt. 
Mange valgte å ikke få barn også da det var forventninger om det, men man må ta konsekvensene av valgene man tar i livet. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg personlig er ferdig med barn, så hvis mine barn mot formodning velger å få egne barn, tar jeg avstand og kommer ikke til å avlaste. 

Anonymkode: 42a8b...715

Du får krysse fingrene for at dine barn ikke er ferdige med deg, når du sitter der gammel og ensom. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vi har hatt barn nå i mange år, min mamma og pappa er døde. Så vi har bare mannen sin side. Der sitter de besteforeldre barnevakt hele tiden for søsken, de er der på overnatting, og svigers snakker om de hele tiden. Våre ser ser de til bursdager, nå begynner de å bli store så de blir mindre og mindre interessert. Likevel det har vært spørsmål hvorfor kan ikke vi sove der, hvorfor er alltid den hos de. 
Vi tenkte etter et sykt tøft år for mannen og meg, at vi kunne trengt en natt vekk. Vi fikk et nei da også, vi får klare oss alene. Det har vi jo alltid gjort, men det er vondt at de ikke vil være med våre fine barn. De er roligere, reflekterte barn. Aldri fått klager på de på skolen, ikke at det egentlig skulle betydd noe. 
Nå spør vi ikke mer, bestemt meg for det at nå har vi sunket lavt nok, vil de ikke så skal de selvsagt ikke. 
Tror jeg blir ekstra trist, for kanskje det hadde vært annerledes om mine levde? 
Blir liksom en ekstra sorg for at jeg ikke har mamma og pappa i livet, savnet blir ekstra sterkt for det er så synlig at de ikke er hos meg mer. 
Så vil sikkert noen mene at vi ikke skal få barn for at andre skal passe, det har vi virkelig ikke fått heller. Vi har ikke gått på en kino, eller spist ute, vært alene på mange, mange år. 
Hadde likevel håpet at barna mine opplevde gode forhold til sine besteforeldre at de ønsket å være med alle barnebarn sine og ikke bare noen av de. 

Har dessverre vært slik for vårt vedkommende også, prioriterer mitt søskens 2 barn fremfor mine, min mor har reist dvs 3 timer for og være med, sitte barnevakt, få med seg første og siste skoledag, barnehage, 17 mai etc, våre har de knapt sett selv om vi bor i samme kommune, de få gangene de har blitt spurt har de ikke tid, fordi det skal passe dem, i ettertid vil ikke barna våre der og det blir lurt på hvorfor, å vi blir beskylt for å påvirke barna til det

Anonymkode: d80ce...891

AnonymBruker
Skrevet

Tror vi kan konkludere med at den refleksjonen unge har i dag om hvorvidt de skal få barn eller ikke ,er bra! Virker som om mange av de som fikk barn i forrigående generasjoner ikke reflekterte nevneverdig over egne valg. Har selv foreldre som ikke har vært interessert. De har prioritert seg selv og det å være i Spania med venner. Nå er alderen såpass høy at de holder seg i Norge,men min far lurer på hvorfor jeg aldri ringer og forstår ikke hvorfor jeg ikke kommer på besøk. Mine barn er nå tenåringer og ser besteforeldre til typ bursdager og jul. Er ingen kontakt utover det. Har vært ganske sårt, spesielt for datteren min da hun ser venninnene skal til "Mimmi"for å dra på kino,ut å spise,shoppe etc. Vi prater åpent om det og jeg sier at "jeg får ikke forandret på dem,men kommer til å gjøre annerledes selv" . Mere enn det går jeg ikke gjort. Så egoismen til andre påvirker i generasjoner. Min ne foreldre har jo egentlig en stor familie,men nå sitter de alene. Det toget har gått...

Anonymkode: 9cfcd...e4e

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Traktor skrev (16 minutter siden):

Du får krysse fingrene for at dine barn ikke er ferdige med deg, når du sitter der gammel og ensom. 

Det finnes mennesker som ikke ønsker annet enn å være alene, som krysser fingrene for det. Ikke alle lever på den samme rosa familieskyen.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi kunne sikkert søkt om noen som ønsket en besteforeldre rolle, men det burde vi gjort når de var små. Før jeg kan plassere barna hos noen må jeg bli kjent med de. 

Men, men, men. Du har aldri giddet gjøre en innsats for å finne reservebesteforeldre eller oppbygge et nettverk. 

Det er kjedelig å aldri kunne gjøre noe med mannen uten barn, men det er enda sårere at vi ikke har besteforeldre som vil være med barna våre.
Ts

Tydeligvis handler det om barnepass. 

Anonymkode: 1901d...c74

AnonymBruker
Skrevet

Men, men, men. Du har aldri giddet gjøre en innsats for å finne reservebesteforeldre eller oppbygge et nettverk. 

Tydeligvis handler det om barnepass. 

Anonymkode: 1901d...c74

Det får du tolke som du vil, jeg har alltid synes det er vanskelig å plassere barn hos fremmede mennesker som ikke er familie. Vi hadde en trillepike når barna var små. 
Det blir ikke det samme for barna at vi henter inn fremmede mennesker, mens de ser levende besteforeldre være opptatt av de andre. 
Hadde det handlet om barnepass så hadde vi vel plassert barna hos hva som helst for å få fri, 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Det finnes mennesker som ikke ønsker annet enn å være alene, som krysser fingrene for det. Ikke alle lever på den samme rosa familieskyen.

Hvorfor fikk hun da barn i utgangspunktet? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg forstår bare ikke hvorfor man ikke kan gjøre begge deler? Jeg unner besteforeldrene å reise og oppleve verden, ut å spise, gøy med venner. Det er 365 dager i året, er det virkelig ikke plass til barnebarn i løpet av den tiden, 

Jeg skal også ha frihet til å reise, oppleve verden og friheten med voksene barn, men jeg vil også passe på å ha plass til barnebarna mine. De er jo barna til det viktigste i livet mitt, de vil alltid bety alt. 
Så barn som opplever at besteforeldre har null interesse for barnebarn tenker hva har vi gjort, hvorfor vil de ikke ha noe med det jeg har skapt. 
Mange valgte å ikke få barn også da det var forventninger om det, men man må ta konsekvensene av valgene man tar i livet. 

Men hvem er det som har glede av at jeg møter barnebarna et par ganger i året? Skal man ha et godt forhold til barnebarna krever det mye mer kontakt enn som så, og da ender man opp i den tradisjonelle rollen som jeg ikke vil ha.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er de andre barnebarna din manns søsters barn? 

Anonymkode: dac09...5b7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Men hvem er det som har glede av at jeg møter barnebarna et par ganger i året? Skal man ha et godt forhold til barnebarna krever det mye mer kontakt enn som så, og da ender man opp i den tradisjonelle rollen som jeg ikke vil ha.

Så du har ikke mer enn et par ganger i året til disposisjon til de barna du har valgt å sette til verden? Du tror det ikke er verre for barna dine å bli valgt bort? Hva er det du gjør som du ikke har tid til å se barnebarna mer et par timer par ganger i året? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Er de andre barnebarna din manns søsters barn? 

Anonymkode: dac09...5b7

Har det betydning for om det er søster eller bror?
Mannen min har en søster. Jeg har også en av hver håper ikke det har betydning. 

AnonymBruker
Skrevet

Så du har ikke mer enn et par ganger i året til disposisjon til de barna du har valgt å sette til verden? Du tror det ikke er verre for barna dine å bli valgt bort? Hva er det du gjør som du ikke har tid til å se barnebarna mer et par timer par ganger i året? 

Et par ganger i året var det som ble nevnt tidligere i tråden. Hva tenker du er passende hyppighet da? For noen som ikke ønsker rollen som "tradisjonell bestemor"?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er veldig trist å lese. Og jeg vil si til deg at du er ikke alene om det, har det ganske likt. Jeg forstår akkurat hva du mener og den sorgen det er å miste foreldre, og den gleden barna mister. Vil sende deg en klem og noen gode tanker ❤️

Anonymkode: 62918...50d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vedkommende skriver at hun kommer til å ta avstand om hennes barn får barn. Da bør man ikke få barn nei. Og nei, jeg hadde heller ikke fått barn om jeg allerede da liksom hadde bestemt meg for at jeg ikke skulle ha barnebarn på overnatting. Merkelig tankegang. 

Anonymkode: 5c6d4...cdf

Klart man kan få barn likevel !

Anonymkode: 13b5d...acd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...