Gå til innhold

Jeg blir så lei meg, vi har aldri noen besteforeldre som ønsker tid med våre barn.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg sier ikke at dette er dere, men kan det hende at dere er et av de foreldreparene som stiller for høye og mange krav til hvordan samværet med besteforeldrene skal være? Om ikke er det garantert andre som behøver å lese det.

Ikke sukker, ingen tv, utetid minst fire timer om dagen, grønnsaker til hvert måltid, leggetid presis Da, og stå opp presis Da, ikke ditt og ikke datt. Det må være utrolig slitsomt for de besteforeldrene som blir tøylet sånn. Fører ingenting godt med seg. De får jo ikke laget sin greie med barnebarna.

Halve gleden med å være hos besteforeldre da vi var små, var jo at det ikke var like strengt der som hjemme. Dessert på en tirsdag, smør og sukker på brødskiva, morgenfilm i saccosekken, filmDAG en uværsdag, kveldstur langt etter leggetid, for å se på nordlys.
Gjør det på deres måte hjemme, og la besteforeldrene gjøre det på sin måte hos dem. Med mindre det er misbruk inne i bildet, tar ikke barn skade av utskeielser iblant. 

Anonymkode: c7084...8e1

Ikke oss, eneste jeg har sagt noe på var når eldste var liten så kjørte de med han på fanget isteden for å sette inn sete i bilen.
Ellers er det besteforeldrene som har sine regler om de har våre barn. 
Så ditt innlegg har ikke noe med oss å gjøre sånn sett, mulig de ikke liker meg? Det er jo en mulighet. 

Anonymkode: 86c49...a6c

• Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår at dette er sårt for deg på barnas vegne. Hva med å invitere dere til familien til bror? Få en tettere relasjon der med onkler, tanter og søskenbarn? Så kanskje dere hyppigere på besteforeldre også, men hvis ikke så gjør ikke det noe. 

Utenom dette så tror jeg bare du må akseptere. Om du forsøker å spørre den rett ut og det fortsatt ikke er noen endring så får du ikke endret dem. Bring heller mennesker inn i barnas liv som vil ha noe med dem å gjøre.

Anonymkode: c05fd...bc4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Her lever alle besteforeldrene, men mannens har alltid prioritert hans søsken sine barn, noe som jeg synes er rart da han fikk barn først. De legger ut bilder av at de tar med barnebarna på kilo, teater, badeland, hotellferie.... Våre har aldri blitt spurt. Han eldste ser dette selv nå. Det er sårt. Drar vi på besøk til dem er alltid et av de andre barnebarna der alt å skal overnatte. Vi har et godt forhold til svigerfamilien, er med de relativt ofte, men har aldri blitt prioritert på noen måte. Er sånn ovenfor oss voksne også. Var et år vi snakket om å dra på jentetur (svigermor og svigerinner) til en storby. Så går det noen uker, hører ikke mer om det før svigermor legger ut bilde på snappstory av at de er på et fly, med teksten "på tur med jentene mine". Tror aldri jeg har vært så såra i hele mitt liv 

Anonymkode: 9b007...ef4

Da er det på tide med en alvorsprat. Når en legger ut slike snaps er det mest sannsynlig med fullt overlegg dessverre. 

Anonymkode: 3e86f...602

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er jo litt slik her på kg, man kan ikke ha en ekte sorg for noe, for det er ikkesant. Sorgen var kun egoistisk og handlet selvsagt ikke om barna mine som har mistet to besteforeldre til døden, og to andre er mer opptatt av de andre barna i familien. Går det ikke å skrive innlegg her uten at alt er baktanker? 

Og typisk for Kg er du en sånn OP som heller vil dvele i selvmedlidenhet - «Huff, det er urettferdig, hvorfor skal jeg fikse dette!?» - enn å finne løsninger. Man skulle nesten tro problemet bare var teoretisk. 

Anonymkode: 1901d...c74

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår skikkelig godt din frustrasjon. Det er til og bli trist av. Hva sier mannen din? 

Her er svigermor lik.  Hun har passet barnas søskenbarn masse. Tar dem med på fornøyelseparker og lignende. Lar dem såve over, henter dem på skole å tar dem med på kafe osv. Men har vel kommet frem til i dette tilfelle. At hun stiller ekstra opp for brorens mann og familie fordi de sliter som familie. Vi har godtatt situasjonen. Selv om det er trist for våre barn. Svigermor er også litt "kort" sosial. Hun har slitt psykisk i årenes løp og klarer ikke bidra mer en Hun gjør for dem. Men én kan ikke komme om 6 år å lure på hvorfor barna våre ikke stiller opp. Forlanger noen det fra dem som ikke har gjort jobben for å lage/beholde relasjon, ja da skal de få høre det. 

Ville pratet med mannen din og blitt enige om om dere kanskje bør fortelle hvordan dere føler det. Så er det mulig og ta et oppgjør med dem. Når de gang på gang sier direkte nei til dere. Men pleier relasjonen til de andre er det ingenting annet enn skammelig. Dere kan også få dere "reserve" besteforeldrene.  Mange ensome eldre som kanskje ikke har barnebarn som mer en gjerne ønsker å stille opp. Da kunne dere kanskje fått pleid forholdet deres innimellom. Å også fortalt til ekte besteforeldre. At nå har barna vært så heldige å fått besteforeldre som stiller opp❤️

Anonymkode: 0de92...1c6

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og typisk for Kg er du en sånn OP som heller vil dvele i selvmedlidenhet - «Huff, det er urettferdig, hvorfor skal jeg fikse dette!?» - enn å finne løsninger. Man skulle nesten tro problemet bare var teoretisk. 

Anonymkode: 1901d...c74

Ja, tenk at virkelig mennesker har virkelige følelser og ikke bare fikser det. 
Er ikke alltid noe som kan fikses, men det er likevel lov å kjenne på tristheten. Hvorfor så bitter? Og hvorfor svare i en tråd som provoserer deg så mye? 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig trist at det er sånn. Men det får de jo igjen for når de sitter gamle på pleiehjem og gjerne kunne tenkt seg besøk, og barna deres ikke gidder å besøke de for de så ikke noe til dem som barn. Blir fort ensomt da, men man høster det man har sår

Anonymkode: 1b07b...aae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Slik var det her å. Men vi hadde det fint sammen. Jeg tenker ikke over at jeg har skulla fått noe mere hjelp. Jeg tenker at det er de voksne sin tap. Mine barn har ikke noe ønske om kontakt med dem. Dem har det fin uten dem. Og det er de voksne som går glipp av fantastiske mennesker som dem er. Begge våre har flyttet ut. Men begge to er flink til å besøke oss og finne på noe med oss. Jeg elsker den tiden. 

Anonymkode: 35c00...aa0

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Har det betydning for om det er søster eller bror?
Mannen min har en søster. Jeg har også en av hver håper ikke det har betydning. 

Alt å si. Hun har sin datter som har fått barn. Hun har en sønn som har funnet ei å få barn med. Hennes konkurrent i sønnens liv. Naturlig avstand. Og hvem klager du på? -nettopp. Din svigermor. 

Anonymkode: 65082...d3a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Alt å si. Hun har sin datter som har fått barn. Hun har en sønn som har funnet ei å få barn med. Hennes konkurrent i sønnens liv. Naturlig avstand. Og hvem klager du på? -nettopp. Din svigermor. 

Anonymkode: 65082...d3a

Hadde min mamma ikke ville vært med mine barn hadde jeg klaget på henne også. Hvorfor er svigerdatteren en konkurrent? Jeg vil aldri se slik på en eventuell svigerdatter om min sønn får en kjæreste. Jeg håper virkelig jeg får lov til å bli farmor. Vi besøkte faktisk mer svigers enn min egen familie, da jeg hadde en. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du fikk barn som 19 åring,hadde du voksne barn som 40-åring. Mye tid til å sette seg selv først da el? 

Anonymkode: 9cfcd...e4e

Nei, for da hadde jeg gamle og syke foreldre som trengte hjelp. Det er først nå jeg bare kan leve for meg selv.

Anonymkode: e6529...4c1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.10.2025 den 18.29):

Trist ja, men samtidig tydelig at det du egentlig vil er å ha barnefri innimellom? Har du sagt det til dem? Eller han mannen din? Hvis dere går rundt grøten når dere spør så er det ikke sikkert besteforeldrene forstår.

Kan dere ikke avtale overnatting hos venner innimellom? Det kan jo være nyttig for andre foreldre og.

Anonymkode: 6a48f...de7

Så du ikke at hun ønsket de skulle reise på overnatting hele familien? Ikke bare barnefri. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, for da hadde jeg gamle og syke foreldre som trengte hjelp. Det er først nå jeg bare kan leve for meg selv.

Tenker du at dinge egne barn skal stille opp for deg når du blir gammel da? For det å oppdra barn gjør ikke at barna skylder oss noe. Det er jo vi som valgte å sette de til verden, da har vi også ansvaret for de. Å da være der for hverandre videre i livet, altså barna bidrar i ditt og du i demmes gjør mer for at man ikke er alene når barna er gamle. Har du tenkt noe over dette? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenker du at dinge egne barn skal stille opp for deg når du blir gammel da? For det å oppdra barn gjør ikke at barna skylder oss noe. Det er jo vi som valgte å sette de til verden, da har vi også ansvaret for de. Å da være der for hverandre videre i livet, altså barna bidrar i ditt og du i demmes gjør mer for at man ikke er alene når barna er gamle. Har du tenkt noe over dette? 

Absolutt ikke. Jeg har ingen planer om å bli en byrde for noen.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Absolutt ikke. Jeg har ingen planer om å bli en byrde for noen.

Er man en byrde for familie rundt hjelper hverandre. Du har et veldig trist syn på familie, må være noe i livet du har opplevd som har skapt dette synet? 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er et barn som ble valgt bort av mors foreldre til fordel for søskenbarna mine. Kan telle på en hånd hvor mange ganger de møtte opp i bursdagene mine, og aldri overnattinger. Pappa og familien hans så jeg heldigvis aldri.

Mamma hadde heldigvis en barnløs arbeidskollega som ble en reservebestemor for meg, som avlastet mamma ofte❤️Så jeg følte meg både ønsket og velkommen i familien hennes.

Morfar er nå død, og mormor er skrøpelig, så mamma får drypp om at jeg må hjelpe til, men det skjer ikke. Mormor er for meg bare et gammelt menneske i en situasjon hun har satt seg selv i.

Men nå må jeg slutte å skrive. Jeg har invitert mamma, reservebestemoren min og hennes bror på søndagsmiddag😊

Anonymkode: 5ea01...8cc

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.10.2025 den 18.33):

Jeg personlig er ferdig med barn, så hvis mine barn mot formodning velger å få egne barn, tar jeg avstand og kommer ikke til å avlaste. 

Anonymkode: 42a8b...715

Neivel.

Men saken her er jo at søskenbarna til trådstarters barn både overnatter hos og tilbringer tid med disse besteforeldrene. Gir du derimot faen i ALLE barnebarna dine så stiller det seg jo litt annerledes. Sikkert trist for dem, men de slipper i det minste å føle seg mindreverdige, de kan alle sammen enes om at bestemor bare er en møkkakjerring.

Anonymkode: da73e...e57

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Neivel.

Men saken her er jo at søskenbarna til trådstarters barn både overnatter hos og tilbringer tid med disse besteforeldrene. Gir du derimot faen i ALLE barnebarna dine så stiller det seg jo litt annerledes. Sikkert trist for dem, men de slipper i det minste å føle seg mindreverdige, de kan alle sammen enes om at bestemor bare er en møkkakjerring.

Anonymkode: da73e...e57

Vil du virkelig at noen som ikke har lyst til å være sammen med ungene dine skal tilbringe tid med de bare for at det skal være rettferdig? Klistre på seg et falskt smil liksom. Hvordan tror du det føles for barna?

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke ta opp dette med dem da? Skjønner det blir vanskelig, men ta det opp på en rolig måte og si at nå har barna dine blitt såpass store at de lurer på hvorfor søskenbarna alltid er med dem mens de aldri blir invitert eller får besøk, og at du lurer på dette selv også. Jeg kan ikke skjønne at det kan gjøre forholdet så mye verre enn det er hvis dere uansett bare ser hverandre noen få ganger i året.

Anonymkode: cbeb6...1c6

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kan du ikke ta opp dette med dem da? Skjønner det blir vanskelig, men ta det opp på en rolig måte og si at nå har barna dine blitt såpass store at de lurer på hvorfor søskenbarna alltid er med dem mens de aldri blir invitert eller får besøk, og at du lurer på dette selv også. Jeg kan ikke skjønne at det kan gjøre forholdet så mye verre enn det er hvis dere uansett bare ser hverandre noen få ganger i året.

Må legge til at jeg synes det er skikkelig dritt gjort av svigerforeldrene dine å holde på sånn da. Jeg skjønner ikke at de har samvittighet til det. Du virker som en veldig fin person TS, og jeg unner deg og familien din noe bedre. Så kanskje det føles bedre å stå litt opp for seg selv og spørre dem hvorfor det har blitt sånn, selv om det kanskje ikke endrer noe med oppførselen deres?

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...