AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:17 #21 Skrevet fredag kl. 20:17 Eva-Lena skrev (56 minutter siden): Jeg fikk passe mine barnebarn fra veldig tidlig. Førstemann var 3 uker da jeg hadde han en natt. Har passet alle barnebarna mange ganger både hel helg og bare noen timer. Vi har en god tilknytning og om foreldre plutselig sier at de skal til meg eller bli igjen hos meg , så er det helt greit de. Hvorfor ikke bygge tilknytning til besteforeldre også fra tidlig av? Det skader ikke din tilknytning til barnet om de får tid alene med besteforeldre. Trygg tilknytning til besteforeldre bygges med barnets trygge base i nærheten (barnets primæromsorgsperson). Det anbefales ikke for primæromsorgsperson å reise fra barnet over natten når det er under ett år. Det handler ikke om foreldrenes tilknytning til barnet, men om barnets tilknytning og trygghet til omsorgspersonen. Barnet er for lite til å forstå hvor omsorgspersonene sine er og kan bli svært utrygge. Anonymkode: 1c7c8...c66 5 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:19 #22 Skrevet fredag kl. 20:19 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Eva-Lena skrev (1 time siden): Ekspander De fleste babyer ammer i Norge, Nei, men de blir ammet. Babyer dier. Anonymkode: d4701...ba1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:23 #23 Skrevet fredag kl. 20:23 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, men de blir ammet. Babyer dier. Anonymkode: d4701...ba1 Uff, ja, sikkert en så stor feil at du ikke skjønte poenget. Anonymkode: 9e081...9ce
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:32 #24 Skrevet fredag kl. 20:32 Milea8 skrev (4 timer siden): Overnatting skjønner jeg godt. Men ikke hvorfor du ikke vil at besteforeldre skal ha baby alene en liten stund. F.eks trilletur eller noe. Vi ventet en god stund med overnatting, men de fikk lov til å ”låne” babyen en time her og der. Har ikke store motforestillinger til at de hadde trillet litt i nabolaget, men opplever det merkelig å ville låne baby for å være alene med henne når vi ikke har behov for avlastning/pass/hjelp. Vi synes det er hyggelig å være sammen og være med på tur. Vet heller aldri når de små blir sultne, så synes det er unaturlig at mor ikke er i nærheten av babyen sin for å dekke primærbehov. Anonymkode: 1c7c8...c66
Milea8 Skrevet fredag kl. 20:38 #25 Skrevet fredag kl. 20:38 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har ikke store motforestillinger til at de hadde trillet litt i nabolaget, men opplever det merkelig å ville låne baby for å være alene med henne når vi ikke har behov for avlastning/pass/hjelp. Vi synes det er hyggelig å være sammen og være med på tur. Vet heller aldri når de små blir sultne, så synes det er unaturlig at mor ikke er i nærheten av babyen sin for å dekke primærbehov. Anonymkode: 1c7c8...c66 Det er jo deres valg om hvordan dere vil gjøre det. Vi hadde besteforeldre som stilte opp slik at jeg som mor kunne hente meg inn etter natten de nettene ungene var mye våkne. Men jeg ammet heller ikke, så de kunne gi en flaske om babyen måtte ha mat når den var med de, de timene det gjaldt 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:20 #26 Skrevet fredag kl. 21:20 Har aldri hatt barnevakt til en baby, de ammer jo også hele tiden. De har vært mellom 1 og 2 år før de har blitt passet, og overnatting er ikke før de selv vil det. Anonymkode: 2f799...617 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:25 #27 Skrevet fredag kl. 21:25 Moren min passet baby da den var en uke eller to fordi jeg skulle til legen, og lignende hendelser Anonymkode: 8061e...4c2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:34 #28 Skrevet fredag kl. 21:34 Barnet her er 2 år og har aldri blitt passet. Vi har ikke familie som bor tett på og barnet ser besteforeldrene et par ganger i halvåret, så for oss har det vært helt unaturlig å overlate barnet til personer det ikke kjenner og tydelig har reservasjoner mot. Sårt for besteforeldre, og har vært en kilde til gnisninger da de har ment at det er noe barnet må lære seg, men vi har stått støtt i vår avgjørelse om at det kommer med tiden når barnet får langtidsminne. Anonymkode: d7de4...a33 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:47 #29 Skrevet fredag kl. 21:47 Har ei på 3 år. Første overnatting alene var rett før 3-års dagen. Før det bare en trilletur en sjelden gang. Hører til historien at vi ikke har noe familie i nærheten, så de møtes bare noen få ganger i året. De gangene vi har hatt besøk, eller vært på besøk, har det vært nødvendig for oss å være tilstede for å trygge barnet og la det få «bli kjent» med besteforeldre. Og når man da bare møtes en helg hver 3.-4. mnd, så trengte hvertfall vårt barn denne tiden for å bli trygg. Prøvde på st besteforeldre sto opp og vi prøvde sove ligg lengre, men det ble ikke akseptert. Derfor var det også uaktuelt å sende ut på trilletur eller ha dem som barnevakt 😅 Men barnet er større nå og husker tydelig besteforeldrene igjen. Trenger ikke like lang tid på å bli trygg og ønsker selv å f.eks sove med besteforeldre istedenfor oss. Så for oss har det bare blitt en naturlig overgang, hele veien på barnets premisser ☺️De klarer tidlig uttrykke hva de ønsker og har behov for. Gjør det som føles riktig for DEG! Ingen relasjon blir ødelagt bare fordi du ikke sender besteforeldre ut på trilletur med et spedbarn. Babyen trenger egentlig ingen andre enn dere foreldre i starte , alt annet kommer naturlig og gradvis etterhvert som baby blir større. Skjønner ikke hvorfor besteforeldre er så desperate, trygg og god tilknytning klarer man FINT å få uansett! Anonymkode: 9bb0b...0a1 1 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 04:52 #30 Skrevet lørdag kl. 04:52 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Bare å spørre om å få låne baby for å ha baby alene er noe jeg ikke ville likt. En baby er ikke en ting som lånes ut for de voksnes kos og moro... Min var alene med bestemor en times tid da jeg var på 6-ukers-kontroll. Og en halvtime-time her og der mens jeg hvilte. På kveldstid over litt lenger tid første gang rundt 9 mnd. Overnatting 1,5 år. Alt var når vi trengte barnepass, ingen maste om å få "låne" baby men tilbragte masse tid med baby og oss, og sa at de kunne passe hvis vi trengte. Anonymkode: 4eab3...55d Man «låner» barn for å bygge relasjoner med dem. Som er helt naturlig. Anonymkode: cdc0e...81e 1 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 06:59 #31 Skrevet lørdag kl. 06:59 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man «låner» barn for å bygge relasjoner med dem. Som er helt naturlig. Anonymkode: cdc0e...81e Det er ikke naturlig for en baby å bli tatt bort fra omsorgspersonene sine. Trygge relasjoner bygges med de til stedet. Hva er det som gjør at du opplever å ikke kunne bygge relasjon til en baby dersom moren er i nærheten? Anonymkode: 1c7c8...c66 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:27 #32 Skrevet lørdag kl. 08:27 Det finnes ikke noe fasit på det. Og jeg syns virkelig besteforeldre bør la være å mase og kritisere dersom foreldrene sier nei, det fører ikke til noe godt uansett, og det spiller liten rolle hva det handler om. Ellers tenker jeg at tilknytningsteori ikke gir noen universell og riktig fasit i detalj. Det har grunnlag i forskning, men det er også et konstruert bilde av virkeligheten som vi tror på i dag, og det er ikke sikkert at alt er rett. En ting er en baby som gråter og gråter og ikke lar seg trøste hos besteforeldrene som insisterer på å være alene med den, eller en baby som blir apatisk og tiltaksløs i samme setting. Da vil de fleste, forhåpentligvis også besteforeldrene, være enig i at det ikke blir bra. En annen ting en baby som er fornøyd, sover, utforsker og evt. spiser (hvis den ikke fullammes), og lar seg trøste raskt og lett hvis den gråter sammen med en besteforelder. Hos oss så var svigermor og noen ganger min mor "alene" sammen med vår eldste fra hun var noen uker. Da stod jeg på kjøkkenet og laget mat, hang opp klær, dusjet, ryddet i kjelleren og var altså alltid i eller ved huset så vidt jeg husker, men det visste ikke babyen. Hvis hun begynte å gråte, og ikke roet seg med en gang, kom de til meg med henne. Etter hvert dro jeg gjerne på butikken og slikt også, siden jeg så at babyen var fornøyd med bestemødrene sine. Førstefødte var alene med mine foreldre en natt for første gang da hun var 1,5 og lillesøster ble født. Det hadde ikke vært noe ønske fra noen før det, eller noe poeng, egentlig, barnet våknet mye på natten og søkte etter faren eller meg. Svigermor ble alvorlig syk og overlevde ikke lenge nok til å passe neste barnebarn, og jeg er virkelig glad hun var så mye med det eldste barnebarnet sitt mens hun levde. Min mor var mer alene med yngstebarnet enn hun hadde vært med eldste, da mens vi foreldrene dro ut og fant på noe sammen med den eldste. Jeg var aldri langt unna de første månedene pga. amming. Vi hadde en god relasjon til barnas bestemødre, stolte helt på dem og de lyttet til oss (bestefedrene var et annet kapittel). Hadde det ikke vært sånn, hadde vi sikkert ikke vært så opptatt av at de skulle bygge relasjoner til babyene på egne premisser. Anonymkode: 43864...781
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:21 #33 Skrevet lørdag kl. 09:21 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Har aldri hatt barnevakt til en baby, de ammer jo også hele tiden. De har vært mellom 1 og 2 år før de har blitt passet, og overnatting er ikke før de selv vil det. Anonymkode: 2f799...617 Samme her. Sette bort en baby på noen mnd på overnatting? Jeg blir faktisk sjokkert… det er jo ikke til barnets beste. Anonymkode: e8d3c...f0e 2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:25 #34 Skrevet lørdag kl. 09:25 Hvorfor skal de være alene med baby? Hva er det de skal gjøre som ikke dere kan være vitne til? Anonymkode: 42a77...95d 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:32 #35 Skrevet lørdag kl. 09:32 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor skal de være alene med baby? Hva er det de skal gjøre som ikke dere kan være vitne til? Anonymkode: 42a77...95d Vi har faktisk aldri opplevd at noen besteforeldre har spurt om å passe når de er baby eller være alene med barna når de er så små, og jeg må si jeg stusser veldig på dette. Hvorfor er det så viktig for noen å være alene med små barn.. Hvorfor overnatting? Ungen skal jo SOVE. Anonymkode: e8d3c...f0e 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:43 #36 Skrevet lørdag kl. 12:43 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er ikke naturlig for en baby å bli tatt bort fra omsorgspersonene sine. Trygge relasjoner bygges med de til stedet. Hva er det som gjør at du opplever å ikke kunne bygge relasjon til en baby dersom moren er i nærheten? Anonymkode: 1c7c8...c66 Fordi foreldrene fikk egentid også. Noe foreldre trenger. Og jeg tror de aller fleste klarer å ta gode valg og vurderinger på vegne av egne barn. Hvorfor må mor være i nærheten? Er du en av de som mener far ikke er god nok? Anonymkode: cdc0e...81e 3 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 12:44 #37 Skrevet lørdag kl. 12:44 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi har faktisk aldri opplevd at noen besteforeldre har spurt om å passe når de er baby eller være alene med barna når de er så små, og jeg må si jeg stusser veldig på dette. Hvorfor er det så viktig for noen å være alene med små barn.. Hvorfor overnatting? Ungen skal jo SOVE. Anonymkode: e8d3c...f0e Jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig for noen å mene at det er feil på vegne av andre. Anonymkode: cdc0e...81e
aksase Skrevet lørdag kl. 12:57 #38 Skrevet lørdag kl. 12:57 (endret) AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ble nysgjerrig på hvordan andre forholder seg til besteforeldre som gjerne vil ha alenetid med baby. Vi har sagt nei til både overnattinger og «låne» baby alene fordi vi mener det er feil mtp tilknytning og ikke er et behov baby eller vi som familie har enda, og ikke kommer til å ha på en god stund. Merker at det reageres på av de som gjerne ønsker tid med baby alene. Vi tenker familien kan være så mye de vil med baby mens vi også er tilstedet.Anonymkode: 1c7c8...c66 Våre tre barn begynte tidlig å være alene med besteforeldre. Det skjedde før ammingen var ferdig, for kona pumpet seg og frøs ned morsmelk som ble levert med ungene når de var hos besteforeldre. Aldri opplevd dette som annet enn positivt og vi har ikke et øyeblikk vært bekymret for tilknytning. Snarere tvert i mot, så tror jeg det har vært positivt at barna tidlig har blitt vant til at det finnes flere omsorgspersoner rundt dem, og at ting er OK selv om man sover et annet sted, har litt andre rutiner og at ting rundt dem kan variere. Kanskje er det derfor at alle tre barna nå er trygge, robuste unge voksne som aldri har hatt problemer med å overnatte borte, være uten foreldre en tid og takle endringer. Endret lørdag kl. 12:59 av aksase 1 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:07 #39 Skrevet lørdag kl. 13:07 Begge babyene våre var på trilleturer med besteforeldrene fra ca 3-4 mnd. Besteforeldre passa over natta første gang ved 2 års alder, da hjemme hos oss. Da eldste var 2,5 år ble lillesøster født, og da passa besteforeldre i 4 netter hjemme hos oss. Det var litt lenge for en som bare hadde vært én natt uten oss før, men sånn ble det (komplikasjoner). Eldste har aldri overnatta hos noen uten oss enda, men vi tenker å teste det snart. Da er han 3 år. Det er hos besteforeldre som vi ser flere ganger i uka, og som er naboene våre. Den henter eldstemann i barnehagen ukentlig, og han elsker å være hos dem uten oss. Så tenker at det kan funke med overnatting. Anonymkode: d96ff...f34
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 13:33 #40 Skrevet lørdag kl. 13:33 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Man «låner» barn for å bygge relasjoner med dem. Som er helt naturlig. Anonymkode: cdc0e...81e AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er ikke naturlig for en baby å bli tatt bort fra omsorgspersonene sine. Trygge relasjoner bygges med de til stedet. Hva er det som gjør at du opplever å ikke kunne bygge relasjon til en baby dersom moren er i nærheten? Anonymkode: 1c7c8...c66 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Fordi foreldrene fikk egentid også. Noe foreldre trenger. Og jeg tror de aller fleste klarer å ta gode valg og vurderinger på vegne av egne barn. Hvorfor må mor være i nærheten? Er du en av de som mener far ikke er god nok? Anonymkode: cdc0e...81e Litt usikker på hva du svarer på her. Det er jo flott med hjelp dersom foreldrene har behov for det. I vårt tilfelle er ikke det et behov og jeg er genuint nysgjerrig på hvorfor noen besteforeldre opplever å ikke kunne bygge nær relasjon til barnebarna uten å være alene med de som spedbarn som du oppgir som grunn for å ville «låne» baby alene. Er absolutt ikke en av dem nei. Skriver begge omsorgspersoner flere steder, likevel er det for mange slik at mor ammer og må være i nærheten. Anonymkode: 1c7c8...c66
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå