AnonymBruker Skrevet i går, 15:45 #1 Skrevet i går, 15:45 Ble nysgjerrig på hvordan andre forholder seg til besteforeldre som gjerne vil ha alenetid med baby. Vi har sagt nei til både overnattinger og «låne» baby alene fordi vi mener det er feil mtp tilknytning og ikke er et behov baby eller vi som familie har enda, og ikke kommer til å ha på en god stund. Merker at det reageres på av de som gjerne ønsker tid med baby alene. Vi tenker familien kan være så mye de vil med baby mens vi også er tilstedet. Anonymkode: 1c7c8...c66 2 1
AnonymBruker Skrevet i går, 15:47 #2 Skrevet i går, 15:47 Her fikk besteforeldre låne barna noen måneder etter fødsel. Greit når man vil ha litt alene tid med bingo/bowling og alkohol. Anonymkode: d3514...267 4
AnonymBruker Skrevet i går, 15:49 #3 Skrevet i går, 15:49 Det utvikler seg jo gradvis. Veldig kjekt med byssing mens man selv får litt søvn. Eller en trilletur, fra veldig tidlig. Overnatting noen måneder inn. Første gangene helt edru, og rett i nærheten. Synes egentlig det er merkelig med relasjoner der slikt ikke utvikler seg naturlig. Anonymkode: 77f35...35d 5
Milea8 Skrevet i går, 15:55 #4 Skrevet i går, 15:55 Overnatting skjønner jeg godt. Men ikke hvorfor du ikke vil at besteforeldre skal ha baby alene en liten stund. F.eks trilletur eller noe. Vi ventet en god stund med overnatting, men de fikk lov til å ”låne” babyen en time her og der. 2
AnonymBruker Skrevet i går, 15:57 #5 Skrevet i går, 15:57 Svigermor var fast trillepike en formiddag i uka fra baby var ca 3 uker ❤️. Jeg hadde skikkelig sovebaby, så han sov som en stein. Første gang svigers hadde han en natt, var han 7 mnd. Fra ettermiddag til morgen. Anonymkode: c60c8...a9d 1
AnonymBruker Skrevet i går, 15:57 #6 Skrevet i går, 15:57 De var her veldig tidlig av, og var mye hos oss, selv om de bor en kjøretur unna. Både besteforeldre og onkel / tante passet alene i en time, to timer og gradvis mer fra de var en mnd Har et kjempegodt forhold til både oss og dem. De sov også der dagdupp fra tidlig. Overnatting fra ca 1-2 år avhengig av barnet. Anonymkode: cdc0e...81e 3
AnonymBruker Skrevet i går, 16:02 #7 Skrevet i går, 16:02 Ved 9 mnd passet de noen timer da vi skulle i bryllup i nærheten. Hadde ikke vært aktuelt før det. Jeg ammer i tillegg og det er jo masse styr å skulle pumpe opp et lager og ordne flasker osv hvis jeg ikke har et stort behov for barnepass. Anonymkode: 9e081...9ce
Summeer Skrevet i går, 16:08 #8 Skrevet i går, 16:08 Mine premature tvillinger var jeg vant med å gå fra helt fra starten. Moren min har jobbet på barnehjem. Hun passet babyene en kveld da de var 8 uker. Vi overnattet borte en natt da de var 5 mnd. Minsten tok ikke flaske og hadde noen utfordringer som gjorde at hun måtte die for å få i seg nok næring. Hun var 15 mnd før jeg kunne være borte mer enn et par timer. Det er forskjell på babyer og deres behov.
AnonymBruker Skrevet i går, 16:15 #9 Skrevet i går, 16:15 Overnatting var første gang når eldste var 1 år. Yngste skal sove borte for første gang nå og da er han 9 mnd, han skal være hos en tante og onkel. besteforeldrene har vært alene med barna fra de var 3-4 mnd. i starten veldig kort, men ved behov kan de godt være der en arbeidsdag uten at det gjør noe som helst. De storkoser seg hos besteforeldrene, og det båndet vi ser at de får er så fint. Begge barna har vært flaskebarn fra start, så det gjør jo alt enklere når det er snakk om mat. Anonymkode: ca370...3e9 1
AnonymBruker Skrevet i går, 16:17 #10 Skrevet i går, 16:17 Besteforeldre tok med seg baby på trilletur fra bare noen uker gammel. Og første overnatting var ved 4 mnd. Anonymkode: 030ac...847 2
AnonymBruker Skrevet i går, 16:18 #11 Skrevet i går, 16:18 Mine foreldre gikk trilletur sånn ved 8-9 måneder. Passet en time eller to på dagtid fra sånn 11-12 måneder. Så barnebarnet ukentlig fra start, så de kjente hverandre godt og jeg stoler på at de ringer ved behov. Overnatting rundt 2 år, tror jeg. Anonymkode: d5042...285
kjærring Skrevet 23 timer siden #12 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ble nysgjerrig på hvordan andre forholder seg til besteforeldre som gjerne vil ha alenetid med baby. Vi har sagt nei til både overnattinger og «låne» baby alene fordi vi mener det er feil mtp tilknytning og ikke er et behov baby eller vi som familie har enda, og ikke kommer til å ha på en god stund. Merker at det reageres på av de som gjerne ønsker tid med baby alene. Vi tenker familien kan være så mye de vil med baby mens vi også er tilstedet. Anonymkode: 1c7c8...c66 8 mmd i en time, for jeg skulle vitne i en rettsak. Og en time her og der i forbindelse med foreldremøte på barnehagen o.l
Eva-Lena Skrevet 23 timer siden #13 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ble nysgjerrig på hvordan andre forholder seg til besteforeldre som gjerne vil ha alenetid med baby. Vi har sagt nei til både overnattinger og «låne» baby alene fordi vi mener det er feil mtp tilknytning og ikke er et behov baby eller vi som familie har enda, og ikke kommer til å ha på en god stund. Merker at det reageres på av de som gjerne ønsker tid med baby alene. Vi tenker familien kan være så mye de vil med baby mens vi også er tilstedet. Anonymkode: 1c7c8...c66 Jeg fikk passe mine barnebarn fra veldig tidlig. Førstemann var 3 uker da jeg hadde han en natt. Har passet alle barnebarna mange ganger både hel helg og bare noen timer. Vi har en god tilknytning og om foreldre plutselig sier at de skal til meg eller bli igjen hos meg , så er det helt greit de. Hvorfor ikke bygge tilknytning til besteforeldre også fra tidlig av? Det skader ikke din tilknytning til barnet om de får tid alene med besteforeldre. 1 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #14 Skrevet 22 timer siden Jeg passet et barnebarn en kveld/natt til ettermiddag neste dag da barnebarnet var 3 mnd. Det gjorde jeg hjemme hos foreldrene så ingenting ukjent for barnet. Anonymkode: c5baa...6a9
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #15 Skrevet 22 timer siden Trilletur, 5 uker gammel. Anonymkode: 45d01...c1e 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #16 Skrevet 22 timer siden Baby har vært med bestemor litt nå og da, mens jeg har dusjet eller vært en snartur på butikken. Barnet har for det meste sovet da, til bestemors store skuffelse. Anonymkode: a6f4d...a6e
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #17 Skrevet 22 timer siden Bare å spørre om å få låne baby for å ha baby alene er noe jeg ikke ville likt. En baby er ikke en ting som lånes ut for de voksnes kos og moro... Min var alene med bestemor en times tid da jeg var på 6-ukers-kontroll. Og en halvtime-time her og der mens jeg hvilte. På kveldstid over litt lenger tid første gang rundt 9 mnd. Overnatting 1,5 år. Alt var når vi trengte barnepass, ingen maste om å få "låne" baby men tilbragte masse tid med baby og oss, og sa at de kunne passe hvis vi trengte. Anonymkode: 4eab3...55d 2
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #18 Skrevet 22 timer siden Skjønner at jeg er unormalt treg, baby er nettop fylt ett år. Har bare vært på noen trilleturer med bestemor, ellers har en av oss foreldre vært med barnet hele tiden. Anonymkode: 31eaa...88d 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #19 Skrevet 22 timer siden Eva-Lena skrev (53 minutter siden): Jeg fikk passe mine barnebarn fra veldig tidlig. Førstemann var 3 uker da jeg hadde han en natt. Har passet alle barnebarna mange ganger både hel helg og bare noen timer. Vi har en god tilknytning og om foreldre plutselig sier at de skal til meg eller bli igjen hos meg , så er det helt greit de. Hvorfor ikke bygge tilknytning til besteforeldre også fra tidlig av? Det skader ikke din tilknytning til barnet om de får tid alene med besteforeldre. De fleste babyer ammer i Norge, så det er kanskje ikke så rart at det er mest normalt å ikke sette bort barna sine hos barnevakt fra bare noen uker, og godt er det. Besteforeldre er jo ikke hovedomsorgsperson. For en baby under et par-tre måneder så er det faktisk sånn at babyen ikke vet at den er et eget individ engang. Det tror det er en del av mors kropp. Det har ikke skjedd så mye på den fronten i utviklingen vår siden vi var jegere og sankere, og da var barnet tett innpå sin mor både i våken og sovende tilstand mens mor var ute og sanket på dagen og når de sov tett i tett på natta for å holde varmen. Det er dette som er mest naturlig for et barn, og barn som tydelig viser at de har et behov for denne nærheten med sin mor er også de som har mye overlevelsesinstinkt, så det er et veldig sterkt sunnhetstegn hos barnet. Barnet trenger mor de første månedene og trenger strengt tatt ikke å være på overnattingsbesøk hos besteforeldrene sine. Anonymkode: 9e081...9ce 3 2
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #20 Skrevet 22 timer siden Kjørte overnatting ved ca 22 mnd, etter nattamming var ferdig. Dagsturer hadde besteforeldre så snart det ga mening, ca rundt ettårsalderen. De første månedene spiste babyen hver 1-2 time så da ble det besøk hos oss eller trilling i nabolaget hos oss. Anonymkode: 71540...c55
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå