AnonymBruker Skrevet 4. oktober #21 Skrevet 4. oktober Rødvinsfilosofen skrev (10 timer siden): Ja, men jeg er nok først og fremst den personen for andre. Under nedstengning under Covid i 2020 så fikk nok mange seg en støkk. Hvorfor mener du covid 2020 ga folk en støkk? Stortsett kunne man være med de nærmeste. Eneste vi ble "fri" for var dopapir. Hva var støkken her? Anonymkode: d9bb9...101
LilleMy_09 Skrevet 4. oktober #22 Skrevet 4. oktober Ja. Jeg og min beste kamerat er beredskapsvenn for hverandre
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #23 Skrevet 4. oktober AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hvorfor mener du covid 2020 ga folk en støkk? Stortsett kunne man være med de nærmeste. Eneste vi ble "fri" for var dopapir. Hva var støkken her? Anonymkode: d9bb9...101 Mange som ikke visste hvordan de skulle få handla når de var i karantene f.eks.. Anonymkode: 3da59...571
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #24 Skrevet 4. oktober Vi er mange av familiens beredskapsvenner. Vi har preppet vann til hele gjengen, har vedfyring, alternativer for matlaging inne/ute, sengeplasser til 8 ekstra personer + og godt med mat på lager. disse som bor i leiligheter klarer seg ikke lenge hvis det skjer noe. Særlig strømbrudd er de sårbare for og da har vi avtale om at de kommer hit. Anonymkode: ba222...3d6
Lesehest1 Skrevet 4. oktober #25 Skrevet 4. oktober Rødvinsfilosofen skrev (22 timer siden): Ja, men jeg er nok først og fremst den personen for andre. Under nedstengning under Covid i 2020 så fikk nok mange seg en støkk. Samme her.
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #26 Skrevet 4. oktober Ingen som jeg har alliert meg med, nei, men har da familie og venner. Alle mine venner bor i leilighet i byen, og familien min og familien til mine venner, bor i enebolig rett utenfor. Skjer det noe, så drar jeg nok hjem til foreldrene mine. Dette er dog ikke noe jeg tenker over til hverdags. Jeg trur sjansen for at noe drastisk skjer er svimlende små. Anonymkode: c48b7...5d2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #27 Skrevet 4. oktober AnonymBruker skrev (19 timer siden): Nei. Jeg er selvfølgelig selvforsynt. Anonymkode: 4999e...9ee Fortell mer. Dyrker, skyter og fisker du? Anonymkode: 0a2e4...3c9
Rødvinsfilosofen Skrevet 4. oktober #28 Skrevet 4. oktober AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvorfor mener du covid 2020 ga folk en støkk? Stortsett kunne man være med de nærmeste. Eneste vi ble "fri" for var dopapir. Hva var støkken her? Anonymkode: d9bb9...101 Plutselig ble ting stengt på dagen. Folk fikk ikke tak i medisiner, munnbind og antibakk. Folk i enkelte bransjer kunne plutselig ikke dra på jobb, ikke ta imot kunder, osv. Folk ble påtvunget å holde seg hjemme, ikke treffe folk, osv. Mange som allerede slet psykisk fikk det nok ikke særlig mye lettere. osv
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #29 Skrevet 4. oktober Nei, jeg har ingen. Jeg har litt forskjellig holdbar mat og ting vi er anbefalt å ha, så det skal gå bra. Jeg har ingen vedovn, men masse klær, dyner soveposer, så uansett hvor kaldt det hadde blitt, så hadde jeg greid meg helt ok uten strøm. Alt går er mitt motto. Anonymkode: 8b0d4...130
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #30 Skrevet 4. oktober Nei, jeg har ingen beredskapsvenn og ville ved behov ikke visst hvem jeg skulle kontaktet Anonymkode: e4396...5b6 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #31 Skrevet 4. oktober AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hva er en ansvarsgruppe? Anonymkode: 0a794...41a Det er en gruppe, ofte helsepersonell, som er rundt en pasient/bruker. F.eks har jeg ulike spesialiteter fra sykehuset, fastlegen, fysioterapeut, og koordinator (sykepleier) i kommunen som en del av min ansvarsgruppe. Jeg er alvorlig syk, og har vært igjennom litt forskjellig som har redusert nettverket mitt. Jeg har noen utenfor helsevesenet, men det er sårbart. Fint da å ha en av dem som skjønner problematikken og har bedt meg ringe i en krise. Da gjerne noe mer enn relativt kortvarig strømbrudd, da hadde jeg gått til en av naboene om det var natt og midtvinters. Anonymkode: 9a95b...ada
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #32 Skrevet 4. oktober AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nei, jeg har ingen beredskapsvenn og ville ved behov ikke visst hvem jeg skulle kontaktet Anonymkode: e4396...5b6 Jeg har tenkt ut noen naboer som jeg tror vil hjelpe ved ulike situasjoner. Jeg hadde en stor operasjon for 7 år siden, og da var det flere som stilte opp av seg selv. Det var ordentlig rørende. Det jeg gjør for å være litt mindre sårbar er at jeg deltar på dugnad, og ellers er smilende og vennlig, og kjøper lodd, gir bort panteflasker osv så jeg er en del, tross jeg ikke er nær med folk. Det kan hjelpe. Jeg er også litt frivillig, og fått litt mer nettverk sånn, men ingen av de jeg er frivillig med bor veldig nært meg, og det er fint å ha noen naboer som en kan spørre i nøden. Håper mest at ikke noe skjer deg, men om så er at du har noen som kan hjelpe deg, eller dere kan hjelpe hverandre. Anonymkode: 9a95b...ada
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #33 Skrevet 4. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har tenkt ut noen naboer som jeg tror vil hjelpe ved ulike situasjoner. Jeg hadde en stor operasjon for 7 år siden, og da var det flere som stilte opp av seg selv. Det var ordentlig rørende. Det jeg gjør for å være litt mindre sårbar er at jeg deltar på dugnad, og ellers er smilende og vennlig, og kjøper lodd, gir bort panteflasker osv så jeg er en del, tross jeg ikke er nær med folk. Det kan hjelpe. Jeg er også litt frivillig, og fått litt mer nettverk sånn, men ingen av de jeg er frivillig med bor veldig nært meg, og det er fint å ha noen naboer som en kan spørre i nøden. Håper mest at ikke noe skjer deg, men om så er at du har noen som kan hjelpe deg, eller dere kan hjelpe hverandre. Anonymkode: 9a95b...ada Jeg deltar på alle dugnader. Jeg kjøper lodd. Jeg gir og gir og gir og folk elsker å ta! Jeg smiler utad og hjelper alltid. Men.. Jeg VET ingen ville hjulpet meg om jeg trengte det. Det er bevist da jeg har nettopp hatt stort behov for hjelp. Anonymkode: e4396...5b6
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #34 Skrevet 4. oktober Jeg bor i leilighet, har vedovn og ved og vann. Ved langvarig krise er jeg mer bekymret for om jeg har bensin nok til å kjøre til familie et par timer unna. Anonymkode: 35a66...68a
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #35 Skrevet 4. oktober AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ser man fra tidligere kriser, og hva folk flest opplevde f.eks. under andre verdenskrig i Norge, så er folk avhengige av å stå sammen, hjelpe hverandre, fungere i dysfunksjonelle omstendigheter, ta vare på hverandre, beholde menneskeligheten og medmenneskeligheten. Anonymkode: 8e4c1...821 Utvilsamt mange som ikkje kjenner historien. Etter 2 verdenskrig tok slutt var det mangel på det meste, og ein hadde ikkje ein velfredstat som idag. Det ble dugnadsånden redningen for velferden, og folk "brydde seg om hverandre" og på den måten skapte dei verdiene verdiene. 80 år med frihet er noe som dei fleste idag tar som en selvfølge, men ingen vet hvordan de neste 80 årene vil sjå ut, og om menneskeheten vil overleve. Vi lever i en annen tid en tidligere, og den største trusselen er kanskje ikkje kuler-og krutt, men en overbefolket verden,og mangl på mat om ein får ein global forurensningskatastrofe. Anonymkode: 79e74...479 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå