AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:18 #1 Skrevet fredag kl. 13:18 Justisministeren oppfordrer forandledningen til det forventa uveret folk til å ha en beredskapsvenn. En beredskapsvenn handler om ein venn ein kan kontakte om ein har behov for hjelp i akuttsituasjoner. Ikkje alle i norge bor slik til at nødetatene kan nå ditt du bor i løpet av 5 min. og derfor viktig at ein kan ringe ein venn eller nabo når ein står over eit problem. En beredskapsvenn handler om egenberedskap som ledd i praktisk hjelp når ein står overfor eit uhell, og som kan gi praktisk hjelp. Mange mennesker lever idag i ensomhet, og har ikkje eit nettverk av venner, bekjente, og dette er noe som det bør bli mer fokus på Anonymkode: 79e74...479 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:28 #2 Skrevet fredag kl. 13:28 Jeg har faktisk snakket om dette til en i ansvarsgruppen min, og kan kontakte vedkommendes i ulike kriser. Det fordrer jo at vi får tak i hverandre siden vi ikke akkurat er naboer. Vi har snakket om annet enn typisk naturkatastrofer da, som forhåpentligvis er mer kortvarige. Utover det så er planen å oppsøke naboen om det blir lengre strømbrudd i kalde perioder. Tenker det ikke er nødvendig i denne omgang, men har det som plan. Anonymkode: 9a95b...ada
Rødvinsfilosofen Skrevet fredag kl. 14:03 #3 Skrevet fredag kl. 14:03 Ja, men jeg er nok først og fremst den personen for andre. Under nedstengning under Covid i 2020 så fikk nok mange seg en støkk.
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:01 #4 Skrevet fredag kl. 17:01 Rødvinsfilosofen skrev (2 timer siden): Ja, men jeg er nok først og fremst den personen for andre. Under nedstengning under Covid i 2020 så fikk nok mange seg en støkk. Egoholdningen har spredd seg som ild i tørt gras i Norge de siste 30-40 årene. Egenberedskap handler om å "bry seg i om andre" men det er desv. blitt eit fremmedord for mange idag. https://www.vestby.kommune.no/tjenester/samfunnssikkerhet-og-beredskap/egenberedskap Anonymkode: 79e74...479
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:16 #5 Skrevet fredag kl. 17:16 Grønn omstilling har ført til at vi er blitt langt mer sårbare om en naturkatastrofe skal råke landet, eller deler av landet Hvor høy andel av befolknning som ikkje har alternativ oppvarmingskilde utenom strøm finnes nok ingen oversikt over. Strøm er blitt hovudpulsåren i samfunnet, og det finnes idag ingen beredskapsplaner for strømbrudd over lenger tid. De folkevalde burde reist til Ukraina så de fekk ta lærdom av de utfordringer de står overfor der som følge av krigen og strømbrudd. Anonymkode: 79e74...479 1 6
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 17:22 #6 Skrevet fredag kl. 17:22 Nei. Jeg er selvfølgelig selvforsynt. Anonymkode: 4999e...9ee
kjærring Skrevet fredag kl. 19:14 #7 Skrevet fredag kl. 19:14 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Justisministeren oppfordrer forandledningen til det forventa uveret folk til å ha en beredskapsvenn. En beredskapsvenn handler om ein venn ein kan kontakte om ein har behov for hjelp i akuttsituasjoner. Ikkje alle i norge bor slik til at nødetatene kan nå ditt du bor i løpet av 5 min. og derfor viktig at ein kan ringe ein venn eller nabo når ein står over eit problem. En beredskapsvenn handler om egenberedskap som ledd i praktisk hjelp når ein står overfor eit uhell, og som kan gi praktisk hjelp. Mange mennesker lever idag i ensomhet, og har ikkje eit nettverk av venner, bekjente, og dette er noe som det bør bli mer fokus på Anonymkode: 79e74...479 Tja,har alle mine venner i blokka jeg bor i, men jeg er den som faktisk har proppet. Når det kommer til stykket så er det nok jeg som kommer best ut av det, så jrg trenger ikke hjelp
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:38 #9 Skrevet fredag kl. 19:38 Jeg har kun strøm til oppvarming. Ville ikke vært naturlig for meg å kontakte naboer. Om det blir langvarig strømstans så får jeg dra til mitt voksne barn som bor 2-3 mil unna meg. Der er det vedovn. Anonymkode: 42500...5d8
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:49 #10 Skrevet fredag kl. 19:49 Før pandemien hadde jeg levd flere år ganske isolert pga. sykdom. Da innså jeg at jeg måtte bygge meg opp et større nettverk og flere venner, ikke bare fordi jeg trengte å være mer sosial, men også i stor grad med tanke på ev. kriser som måtte oppstå. Seks år etter jeg bestemte meg for dette har jeg fått et betydelig større nettverk, noen få nære venner, flere venner utover dette som ikke er så nære, mange gode bekjente, og andre bekjente. Den som står meg nærmest og jeg er forsåvidt hverandres beredskapsvenner, men jeg er nok den som tar størst ansvar der. Må ta en ny prat med den personen om hva vi gjør om det oppstår en krise. En av mine nye nærmeste venner og jeg har diskutert temaet, så underforstått vil vi hjelpe hverandre både kortvarig og langvarig, om nødvendig. Så har jeg en barndomsvenn som jeg også vet vil stille opp om det skulle bli nødvendig. Like viktig, jeg er oppmerksom på andre mennesker i lokalmiljøet slik at jeg har litt oversikt over andre som kanskje er litt mye alene. Noen av disse kan trenge hjelp i en krise, men de sitter f.eks. også på større eiendommer og kunnskap som kan være avgjørende i en krise. Anonymkode: 8e4c1...821 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:23 #11 Skrevet fredag kl. 20:23 Har framleis Combiovn "olje og parafinovn" ble redningen under Nyttårs-orkanen 1991/92og Dagmar -orkanen 2011. Flere dager med strømstans unngikk ein å sitte fyringsvakt m/ parafinovnen som holdt huset varmt 3-4 dager. med pluss 4-5 gr + Det er også utenkeleg for vårt vedkomende å gå til naboen ettersom dei fleste ikkje har innstallert alternativ oppvarming utanom strøm. Og de er i godt selskap med omlag 50 % av Norges befolkning som kun har elektrisk oppvarming, og Norge eit sårbart land her. Anonymkode: 79e74...479
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:35 #12 Skrevet fredag kl. 20:35 Hva kan denne beredskapsvennen hjelpe med egentlig? Hva skal jeg forvente? Anonymkode: 5cc5b...d9f 1 1
Summeer Skrevet fredag kl. 20:45 #13 Skrevet fredag kl. 20:45 (endret) Vi er nok en stor del av familiens beredskapsvenner. Vi har peis, gassgrill, to stormkjøkken og en garasje med ved. Har de med seg mat skal de få være her. Endret fredag kl. 20:45 av Summeer
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:46 #14 Skrevet fredag kl. 20:46 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Før pandemien hadde jeg levd flere år ganske isolert pga. sykdom. Da innså jeg at jeg måtte bygge meg opp et større nettverk og flere venner, ikke bare fordi jeg trengte å være mer sosial, men også i stor grad med tanke på ev. kriser som måtte oppstå. Seks år etter jeg bestemte meg for dette har jeg fått et betydelig større nettverk, noen få nære venner, flere venner utover dette som ikke er så nære, mange gode bekjente, og andre bekjente. Den som står meg nærmest og jeg er forsåvidt hverandres beredskapsvenner, men jeg er nok den som tar størst ansvar der. Må ta en ny prat med den personen om hva vi gjør om det oppstår en krise. En av mine nye nærmeste venner og jeg har diskutert temaet, så underforstått vil vi hjelpe hverandre både kortvarig og langvarig, om nødvendig. Så har jeg en barndomsvenn som jeg også vet vil stille opp om det skulle bli nødvendig. Like viktig, jeg er oppmerksom på andre mennesker i lokalmiljøet slik at jeg har litt oversikt over andre som kanskje er litt mye alene. Noen av disse kan trenge hjelp i en krise, men de sitter f.eks. også på større eiendommer og kunnskap som kan være avgjørende i en krise. Anonymkode: 8e4c1...821 Bra du har fått eit nettverk rundt deg, og har "noen du kan spørre" og det var en pandemien, og din sykdom som ble en tankevekker for deg. Er bekymra for at mange av den yngre genrasjon vil ha langt større utfordringer med å takle en krisesituasjonen en de fleste av den eldre genrasjon som vokste opp utan mobil, data, og det har samanheng med erfaringer. Vi har også fått eit genrasjonskifte blandt dem som har lagd føringene for at beredskapen, og selvforsyningen er blitt svekka i Norge. Anonymkode: 79e74...479 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:56 #15 Skrevet fredag kl. 20:56 Jeg har en elsker som er min beredskapsvenn i nøden. Anonymkode: c2088...66a
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:12 #16 Skrevet fredag kl. 21:12 Tenker det viktigste er å forsørge seg selv. Blir det en krise kan man faktisk ikke stole på noen. Ikke om det er virkelig krise. Og noe kan jo skje med beredsskapsvennen og. Noen sier ja til å stille opp for mange, men i realiteten realiteten stiller da folk opp for de nærmeste først. Jeg mener at dersom man trenger mer hjelp enn normalen, så bør man flytte et sted det er lettere å få hjelp. Da kan man ikke bo kilometer fra nærmeste nabo. Ellers ser jeg poenget med beredskapsvenn. Men man bør være sikker på at de faktisk stiller. Noen kan stille ved sykdom eller mangel på strøm. Men ikke sikkert de kan stille om krig eller uønskede ting som påvirker mulighetene for å handle, få tak i vann, legehjelp, og hjelp ellers. Anonymkode: b4fae...4cf
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 22:56 #17 Skrevet fredag kl. 22:56 Vi har beredskapsvenner som kan komme til oss. Vi har vedfyring og litt ekstra plass. Om alle kommer så blir det trangt, men i en eventuell krise så må det bare gå bra med litt lite plass. Vi har og lagret vann for alle, men og gitt beskjed om at de må ta med mat selv. Anonymkode: dda2d...4ea
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:01 #18 Skrevet fredag kl. 23:01 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tenker det viktigste er å forsørge seg selv. Blir det en krise kan man faktisk ikke stole på noen. Ikke om det er virkelig krise. Og noe kan jo skje med beredsskapsvennen og. Noen sier ja til å stille opp for mange, men i realiteten realiteten stiller da folk opp for de nærmeste først. Jeg mener at dersom man trenger mer hjelp enn normalen, så bør man flytte et sted det er lettere å få hjelp. Da kan man ikke bo kilometer fra nærmeste nabo. Ellers ser jeg poenget med beredskapsvenn. Men man bør være sikker på at de faktisk stiller. Noen kan stille ved sykdom eller mangel på strøm. Men ikke sikkert de kan stille om krig eller uønskede ting som påvirker mulighetene for å handle, få tak i vann, legehjelp, og hjelp ellers. Anonymkode: b4fae...4cf Ser man fra tidligere kriser, og hva folk flest opplevde f.eks. under andre verdenskrig i Norge, så er folk avhengige av å stå sammen, hjelpe hverandre, fungere i dysfunksjonelle omstendigheter, ta vare på hverandre, beholde menneskeligheten og medmenneskeligheten. Anonymkode: 8e4c1...821
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:03 #19 Skrevet fredag kl. 23:03 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg har faktisk snakket om dette til en i ansvarsgruppen min Anonymkode: 9a95b...ada Hva er en ansvarsgruppe? Anonymkode: 0a794...41a 1
AnonymBruker Skrevet i går, 00:23 #20 Skrevet i går, 00:23 Lurer også egentlig på hva en beredskapsvenn er for noe? Hvilken rolle har denne? Er det for de som bor alene? Anonymkode: 23d66...488 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå