Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tilbrakte noen dager hos en familie jeg kjenner som bor midt i skogen i Sverige. De er opprinnelig fra Oslo, men har nå bodd mange år i skogene på norsk og Svensk side av grensen. En dag hørte vi en ravn som fløy over oss, og mannen i huset sier at det er en kråke, men det var tydelig lyden til en ravn, de er veldig forskjellige. Han visste heller ikke forskjellen på en blomsterflue og en veps. 
Jeg ble overrasket over dette, og trodde det var noe alle visste, i alle fall når de har tilbrakt noen år i naturen.

Så jeg er litt nyskjerrig på om folk flest vet dette? Vet dere på KG forskjellen på lyden av en kråke og en ravn, og hvordan en veps vs en blomsterflue ser ut og oppfører seg? Eller er det blitt uvanlig å vite dette?

Anonymkode: a8630...979

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det vet jeg, til begge deler. Og krokodille og alligator. Og kan se forskjell på slanger som har gift i seg kontra de som ikke har. 

Men jeg elsker natur, så det er jo mange andre felt som kanskje er standard å vite for mange, som jeg ikke aner noe om. 

Anonymkode: 2e32c...881

Skrevet

Viss man lurer på om det er kråke eller ravn, så er det kråke :vetikke:

Anonymkode: c0b4e...341

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Den type spesifikke info må man i stor grad ‘oppsøke’ selv… jeg har måttet undersøke det selv angående ravn og kråke. Har ikke hørt om blomsterflue før, men har skjønt at det er mye veps-lignende insekter i naturen. 

Anonymkode: 7dcda...8af

Skrevet

Her har vi stort sett bare kråker. Ligner ikke litt på ravn engang.

Anonymkode: e43f2...b0c

Skrevet

Ja selvfølgelig.. Verre med de som ikke vet forskjell på kråke og skjære, var borti en diskusjon om det også nylig. 
Kråke er det masse av her jeg bor, mens ravn opplever jeg bare på hytta. Det er noe med lyden av ravn som gjør noe med meg… en helt annen frekvens på disse Odins sendebud…

Vet ikke hvorfor, men elsker ravnens røst…

• Liker 3
Skrevet

Lyden er helt forskjellig og størrelsen også...

Anonymkode: 77069...bb8

• Liker 1
Skrevet

Vet godt forskjell på kråke og ravn.Der jeg bodde før var det en del ravn.De er helt svarte og større enn kråka,som er grå og svart.Lyden er forskjellig,ikke mulig å ta feil.

Anonymkode: b2f92...452

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet forskjellen, ja. 

Anonymkode: d10a2...9c5

• Liker 1
Skrevet

Ja, vet godt forskjell på ravn og kråke.

Anonymkode: 94bff...883

• Liker 2
Skrevet

Om jeg vet forskjellen på Corvus cornix og Corvus corax? Ja.. 

Anonymkode: d8b8a...b19

• Liker 3
Skrevet
Bacteria skrev (37 minutter siden):

Ja selvfølgelig.. Verre med de som ikke vet forskjell på kråke og skjære, var borti en diskusjon om det også nylig. 
Kråke er det masse av her jeg bor, mens ravn opplever jeg bare på hytta. Det er noe med lyden av ravn som gjør noe med meg… en helt annen frekvens på disse Odins sendebud…

Vet ikke hvorfor, men elsker ravnens røst…

Kråke og skjære ser man jo også mye av, eller gjorde i alle fall, syns det er mindre skjære nå, i alle fall her jeg bor. Så kanskje noen har glemt hvordan en skjære ser ut.
Og ja, enig med deg i ravnelyden, de har så spesielle lyder og spesiell adferd også, det resonnerer langt inn i sjelen. TS

Anonymkode: a8630...979

• Nyttig 2
Skrevet

Om jeg hører forskjellen uten å se fuglen... kanskje... men husker ikke i farta lyden til en ravn, de er mer sjeldne her jeg bor iaf. Så har vel egentlig bare kråker rett og slett. Derfor ville jeg trolig ikke hørt at det var en ravn uten å se den. Hvis det var det du lurte på. Sitter ikke med fuglelydboka og pugger...ser ikke poenget med det.

Men SE forskjell kan jeg selvsagt. Men siden du spurte om å høre forskjell... så må man jo først høre ravn såpass at man vet lyden. Eller sjekke fuglelydbøker. Avhenger litt av å bo et sted med ravn vil jeg si. Jeg bor i lavlandet på Østlandet. I jordbruksområder. Millioner av kråker, veldig lite ravn.

Fra nettet:
Ravnen er utbredt over nesten hele Norge, fra kysten til fjellet, og er spesielt tallrik i indre fjelltrakter og kystfjell. Den er lite representert i lavlandet på Østlandet, men finnes i skog- og fjellområder over hele landet. 

Ravnen finnes utbredt i Sverige og lever i skog- og fjellområder over store deler av landet, lignende utbredelsen i Norge, men den er ikke like tallrik. 

Jeg bor i lavlandet på Østlandet. I jordbruksområder. Millioner av kråker, veldig lite ravn. 
Og det kan vel komme an på hvor i Sverige man er vokst opp også vil jeg tro.

Anonymkode: c767d...be1

• Liker 1
Skrevet

Det er lett å se forskjell. Lett å høre også; kråka sier kra, kra, kra, ravnen sier nevermore! 😅

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Ja, vet godt forskjellen og har visst det siden en alder av 9. Har både ravn og kråke i nærheten av huset, hører ravnen godt en gang iblandt. Men så er dyr og natur en av mine store interresser. Men visste du at kråken også kommer i svart utgave? Altså en svartkråke. Disse har et utseende som ligner på en ravn. Svartkråken er sjelden her i norge og kommer kun innom en gang i blandt. De har en sjeldent gang hekket i norge, men oftest som et hybrid "ekteskap" med vanlig kråke.  

Favorittinsektet mitt er humleflue, spesifikt den lyse loddne utgaven. Elsker å sitte ute tidlig på sommeren når disse flyr fra blomst til blomst. Men de er veldig skvetne, så de er vanskelig å komme så nært innpå som jeg ønsker 🤣

Skrevet

Jeg vet forskjellen, men de er jo begge kråkefugler. Kan det være det de mente? Jeg har møtt folk som kaller kaier for kråker også. Da har jeg antatt at de mener at det er en kråkefugl, ikke at det er corvus cornix. 

Anonymkode: 54af1...923

Skrevet (endret)

Kråker er vel grå og svarte, mens ravner er noe mindre og helt svarte uten noen andre farger? Jeg ser forskjell på de, men jeg har aldri tenkt over forskjellen på lyd. De "kraer" begge to. Jeg har sett kråker de siste årene her jeg bor, men faktisk ingen ravner.

Jeg ser forskjell på veps og harmløse blomsterfluer, ja. 

PS! Jeg bor i Oslo men i nærheten av skog

Endret av Million
Skrevet (endret)
Million skrev (2 minutter siden):

Kråker er vel grå og svarte, mens ravner er noe mindre og helt svarte uten noen andre farger? Jeg ser forskjell på de, men jeg har aldri tenkt over forskjellen på lyd. De "kraer" begge to. Jeg har sett kråker de siste årene her jeg bor, men faktisk ingen ravner.

Jeg ser forskjell på veps og harmløse blomsterfluer, ja. 

Nei. Ravner er mye større enn kråker.

Jeg ser lett forskjell på dem, men jeg vet ikke om jeg hører forskjell. 

Endret av Hulderen
  • Liker 3
Skrevet
Hulderen skrev (Akkurat nå):

Nei. Ravner er mye større enn kråker.

Å ja, da husker jeg omvendt da :) 

Synes ravnene i Tower i London var så små å se til. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...