AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:17 #101 Skrevet fredag kl. 14:17 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skal du ha applaus ? Anonymkode: ed753...701 Nei hva skal jeg med det? Virker som om de mest hysteriske her inne automatisk tror at man stryker med hvis man går ut i orkan, men det gjør man altså ikke. Og bruker man litt sunn fornuft er det ikke spesielt farlig heller. Men vi er vel kommet dit at enkelte er så dumme at man må ut med alle slags farevarsler for å beskytte folk mot seg selv, Anonymkode: 91fa4...b34
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:21 #102 Skrevet fredag kl. 14:21 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Slutt å skap deg. Du skriver jo bare tøys og trollerier. De fleste nordlendinger vet godt at det finnes dårlig vær som går greit, og det finnes dårlig vær som kan bli katastrofalt. Man vet jo aldri på forhånd, så det er greit å lytte til advarsler og være bittelitt forberedt. Jeg mistenker at denne personen bare liker å nøre oppunder fordommene om nordlendinger som skryter på seg å ha vokst opp forlatt i en snøskavel med tørrfesk i kjeften. Er ikke så sikker på at det er en nordlending en gang, for nordlendinger vet godt at været her nord kan være alt fra sydenvarme og vindstille til full orkan med flyvende hustak og biler på halvåtte. Vi tar ikke sorgene på forskudd, men vi er da realistiske og tar noen forholdsregler. Og vi vet at samme været også kan ramme andre deler av Norge. Denne gangen er det jo ikke vi i nord som trenger å bekymre oss, men jeg har jo likevel full forståelse for at mange sør i landet bekymrer seg over hvordan det blir i morgen. Vedkommende skrev generelt om Norge, ikke bare nord-Norge. Vennligst ikke dra alle nordlendinger inn i dumskapen til verken nordlendinger, "søringer" eller åpenbare troll på KG. Ikke mat trollet. Vedkommende er ikke representativ for nordlendinger. Anonymkode: 58061...580 Du må være veldig ung. Ingen nordlending som har vært ute en vinternatt ville ha skrevet noe sånt. Anonymkode: 91fa4...b34 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:21 #103 Skrevet fredag kl. 14:21 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei hva skal jeg med det? Virker som om de mest hysteriske her inne automatisk tror at man stryker med hvis man går ut i orkan, men det gjør man altså ikke. Og bruker man litt sunn fornuft er det ikke spesielt farlig heller. Men vi er vel kommet dit at enkelte er så dumme at man må ut med alle slags farevarsler for å beskytte folk mot seg selv, Anonymkode: 91fa4...b34 Du bør lese deg opp og se hva en orkan gjør. Anonymkode: ed753...701 8 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:25 #104 Skrevet fredag kl. 14:25 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er vel ingen som har sagt at TS bor i Oslo eller en storby med stor trafikk 🙂. Kanskje hun bor på landsbygda i Telemark 🙂 Anonymkode: 081a8...517 I nordnorge er befolkningstettheten på 4,3 i sør norge er befolkningstettheten på 24,2. Spiller ikke store rollene da, der det er meldt med rødt farevarsel for er tett befolket og hun skal da ut på veiene i sør? Er ikke dette hele poenget med diskusjonen? Det kan være enkelte steder i telemark som har en befolkningstetthet på 1-5, men for telemarkfylke så er befolkningstettheten på 12. Det er noe annet enn i nord, potensielt større skade pga folk bor tettere, det er flere folk. Det er ikke bare oslo for bor i sør, det bor 5 millioner mennesker i sør norge, alle bor ikke i oslo. Anonymkode: 99861...da3 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:26 #105 Skrevet fredag kl. 14:26 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Når er det i orden å ikke komme på jobb? Her jeg bor er det rødt farevarsel for vind og anbefaling om å holde seg innendørs. Skal på jobb kl 8 i morgen tidlig i butikk, når stormen er på det verste. Har 35 min å kjøre for å komme dit, og må krysse to broer bl.a. Hva gjør man? Anonymkode: 40671...258 Det må du jo vurdere i morgen tidlig, når du ser an vær og føre. Du prøver å kjøre, er det uforsvarlig eller broer er stengt så må du ta en vurdering om du skal trosse været eller ringe sjefen og si du ikke tør å kjøre, og at du må få søke permisjon uten lønn. Anonymkode: d0277...8de 6
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:32 #106 Skrevet fredag kl. 14:32 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei hva skal jeg med det? Virker som om de mest hysteriske her inne automatisk tror at man stryker med hvis man går ut i orkan, men det gjør man altså ikke. Og bruker man litt sunn fornuft er det ikke spesielt farlig heller. Men vi er vel kommet dit at enkelte er så dumme at man må ut med alle slags farevarsler for å beskytte folk mot seg selv, Anonymkode: 91fa4...b34 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du må være veldig ung. Ingen nordlending som har vært ute en vinternatt ville ha skrevet noe sånt. Anonymkode: 91fa4...b34 Noen er unge, noen er dumme. Vi er nå forskjellige. Uansett, uvær i nord og uvær i rundt eks Oslo, rammer ulikt. Akkurat som større snøfall. I sør er det langt flere mennesker, man bor tettere, mer trær, mer "ting", anerledes infrastruktur og generelt ikke like godt rustet for uvær. Kom gjerne hit og ta deg en lang spasertur i en orkan, så vil du nok endre mening. Har selv bodd i Finnmark, og folk holder seg innendørs i uvær der også. Anonymkode: f8f6c...889 6 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:36 #107 Skrevet fredag kl. 14:36 Med mindre din sjef bestemmer seg for å lukke butikken, er det ditt ansvar å komme deg på jobb. Farevarsel er ingen grunn til å utebli. Det er gitt en anbefaling om at de som ikke trenger det, lar bilen stå. Du trenger å kjøre for å komme deg på jobb. Anbefalingene er gitt for at redningsmannskap skal være der det gjelder og ikke redde unødvendige andre som "skal bare" Ta med deg litt ekstra klær og drikke. Kjør etter forholdene. Anonymkode: 5818f...878 5 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:38 #108 Skrevet fredag kl. 14:38 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Jeg bor i Tromsø, ikke så langt unne rideskolen faktisk. Nå får jeg ikke lest artikkelen, men det var nok på en gang 90-tallet jeg fant ut at jeg skulle gå til postterminalen for å hente en pakke i orkan. Uværet tok seg skikkelig opp i det jeg kom frem, og strømmen gikk. Så det ble ikke noe pakkehenting den dagen. Anonymkode: 91fa4...b34 Og poenget ditt er? At fordi det gikk bra med deg så er det aldri farlig å ferdes ute i orkan? Det finnes da en mellomting mellom å krisemaksimere og å være fullstendig likegyldig og på grensen til stokk dum. Nå vet ikke jeg hvordan orkaner pleier å være i Tromsø, men litt lengre sør i nord-Norge så er det i hvertfall ikke vær for å ta seg en spasertur og gjøre noen ærender når det står på som verst. https://www.nrk.no/nordland/ekstremvaeret-_ingunn_-har-truffet-nordland-1.16743326 https://www.tv2.no/video/nyheter/der-forsvant-taket/20159827 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Du må være veldig ung. Ingen nordlending som har vært ute en vinternatt ville ha skrevet noe sånt. Anonymkode: 91fa4...b34 Ja, jeg er jo bare 48 år ung, men har opplevd (og overlevd) både Ingunn, Ylva og mange andre værbitte blåsekjerringer som har feid over landet. Anonymkode: 58061...580 4 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:41 #109 Skrevet fredag kl. 14:41 Det er ikke sikkert det blir så ille som det er meldt. Ta en prat med sjefen din og avtal noe. Jeg hadde reist på jobb, om ikke sjefen hadde bedt meg om å holde meg hjemme da. Tåler da uvær. Bare ta forhåndsregler og vær forsiktig. Anonymkode: 68497...b2c 1
Thyra Skrevet fredag kl. 14:42 #110 Skrevet fredag kl. 14:42 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tviler på at noen drar på butikken i morgen, de handler fra seg i dag. Landet har fått beskjed om å holde seg innendørs. Dere vil tape mye av å ha åpent i morgen ts, foreslå å holde stengt Anonymkode: 1ab2c...ce5 Landet? Det er vel ikke rødt farevarsel over alt? 6
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:43 #111 Skrevet fredag kl. 14:43 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): I nordnorge er befolkningstettheten på 4,3 i sør norge er befolkningstettheten på 24,2. Spiller ikke store rollene da, der det er meldt med rødt farevarsel for er tett befolket og hun skal da ut på veiene i sør? Er ikke dette hele poenget med diskusjonen? Det kan være enkelte steder i telemark som har en befolkningstetthet på 1-5, men for telemarkfylke så er befolkningstettheten på 12. Det er noe annet enn i nord, potensielt større skade pga folk bor tettere, det er flere folk. Det er ikke bare oslo for bor i sør, det bor 5 millioner mennesker i sør norge, alle bor ikke i oslo. Anonymkode: 99861...da3 Men så er det mange i nord som bor langs E6, som er svært trafikkert døgnet rundt. Altså ikke bare av oss som bor her. Så det kan være tett trafikk i nord også 🙂. Ikke samme skala som i Oslo, selvfølgelig. Men man bruker vett og forstand. Tungt snøvær på tettest befolkede Østland er et problem. Det vet de fleste. Pga at det er så mange veier som må brøytes. Akkurat det er litt enklere i nord. Anonymkode: 081a8...517 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:44 #112 Skrevet fredag kl. 14:44 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Rødt farevarsel er mer enn «litt vind», det er over orkan styrke i kastene+ oransje farevarsel for flom og regn som det også er. Avisene her skriver at dette er det verste været på 25 år. Men dere tenker at man bare møter altså? Hadde dere sendt deres datter ut på veien med god samvittighet? Anonymkode: 40671...258 Livets harde skole? Rødt farevarsel betyr noe så enkelt som å sikre verdiene. Har absolutt ikke noe med vindstyrke å gjøre. Men at uværet kan føre til skader på verdier og personer. Anonymkode: 36b9a...c9c 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:48 #113 Skrevet fredag kl. 14:48 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tviler på at noen drar på butikken i morgen, de handler fra seg i dag. Landet har fått beskjed om å holde seg innendørs. Dere vil tape mye av å ha åpent i morgen ts, foreslå å holde stengt Anonymkode: 1ab2c...ce5 Hele landet har ikke blitt bedt om å holde seg inne, nei. Anonymkode: 6a3be...4cf 8
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:56 #114 Skrevet fredag kl. 14:56 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror noen misforstår dette med å holde seg hjemme om man ikke må ut 🙂. Skal man på jobb, må man ut. Samme om man skal føde, jobber i hjemmesykepleie og helsevesen, er man fri for mat drar man ut, skal man besøke sin gamle, syke mor drar man ut osv. Men man drar liksom ikke på telttur, løper ikke ut på en molo, drar ikke ut i småbåt osv. Dessuten, så er sånt vær ofte veldig lokalt. Vinden tar ikke over alt. Kommer an på vindretning også. Kanskje det blåser kraftig ett sted i bygda, mens vinden tar lite noen km unna Derfor er det bare tull å planlegge med at man ikke kan dra på jobb Anonymkode: 081a8...517 Nemlig. Man skal holde seg hjemme hvis man kan, altså ikke henge ute for gøy. Men skal man på jobb så må man ut. Anonymkode: 6a3be...4cf 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:14 #115 Skrevet fredag kl. 15:14 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): I nordnorge er befolkningstettheten på 4,3 i sør norge er befolkningstettheten på 24,2. Spiller ikke store rollene da, der det er meldt med rødt farevarsel for er tett befolket og hun skal da ut på veiene i sør? Er ikke dette hele poenget med diskusjonen? Det kan være enkelte steder i telemark som har en befolkningstetthet på 1-5, men for telemarkfylke så er befolkningstettheten på 12. Det er noe annet enn i nord, potensielt større skade pga folk bor tettere, det er flere folk. Det er ikke bare oslo for bor i sør, det bor 5 millioner mennesker i sør norge, alle bor ikke i oslo. Anonymkode: 99861...da3 Enig i det meste du skriver, men stusser over innbyggertallet i Sør-Norge, hva definerer du egentlig som Sør-Norge? Anonymkode: 2bdcd...3d9 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:28 #116 Skrevet fredag kl. 15:28 Litt som å spørre hvor lang en tråd er... Her må trollene på jobb Anonymkode: 71b35...e7f
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:29 #117 Skrevet fredag kl. 15:29 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Men så er det mange i nord som bor langs E6, som er svært trafikkert døgnet rundt. Altså ikke bare av oss som bor her. Så det kan være tett trafikk i nord også 🙂. Ikke samme skala som i Oslo, selvfølgelig. Men man bruker vett og forstand. Tungt snøvær på tettest befolkede Østland er et problem. Det vet de fleste. Pga at det er så mange veier som må brøytes. Akkurat det er litt enklere i nord. Anonymkode: 081a8...517 I følge den jeg diskuterte med var nordlendinger og barn ute å lekte i orkan. Og det fikk ingen konsekvenser være i nord, vi alle vet dette er feil. Likevel stor forskjell på konsekvensene sør og nord, nord er bedre rustet når det gjelder vær. Jeg her jeg bor må vente i 20 timer før de klarer å brøyte her f.eks med snøvær, ikke kan de brøyte heller de tror vi har kun ett felt og ikke to. Kommer bare 1 time nord for oslo så har det bedre utstyr, og mye mer effektive. På E6 der kjører de to og to brøytebiler for å ta begge filene. Vi som lever med dette blir igjen mobbet av nordlendinger fordi våre politikere ikke har rustet hele landet til å tåle dette. Det blir da kaos, vind har større konsekvenser i tettbygde strøk, naturlig nok. Anonymkode: 99861...da3 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:30 #118 Skrevet fredag kl. 15:30 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Enig i det meste du skriver, men stusser over innbyggertallet i Sør-Norge, hva definerer du egentlig som Sør-Norge? Anonymkode: 2bdcd...3d9 Alt sør for nord norge. 😁 Anonymkode: 99861...da3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:36 #119 Skrevet fredag kl. 15:36 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Når er det i orden å ikke komme på jobb? Her jeg bor er det rødt farevarsel for vind og anbefaling om å holde seg innendørs. Skal på jobb kl 8 i morgen tidlig i butikk, når stormen er på det verste. Har 35 min å kjøre for å komme dit, og må krysse to broer bl.a. Hva gjør man? Anonymkode: 40671...258 Du drar på jobb så sant ikke broer blir stengt i løpet av natten Anonymkode: ceadc...84b 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:38 #120 Skrevet fredag kl. 15:38 AnonymBruker skrev (1 time siden): I nordnorge er befolkningstettheten på 4,3 i sør norge er befolkningstettheten på 24,2. Spiller ikke store rollene da, der det er meldt med rødt farevarsel for er tett befolket og hun skal da ut på veiene i sør? Er ikke dette hele poenget med diskusjonen? Det kan være enkelte steder i telemark som har en befolkningstetthet på 1-5, men for telemarkfylke så er befolkningstettheten på 12. Det er noe annet enn i nord, potensielt større skade pga folk bor tettere, det er flere folk. Det er ikke bare oslo for bor i sør, det bor 5 millioner mennesker i sør norge, alle bor ikke i oslo. Anonymkode: 99861...da3 Men de aller fleste bor på Østlandet Anonymkode: ceadc...84b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå