AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:44 #81 Skrevet fredag kl. 13:44 Uglems skrev (Akkurat nå): Herregud menneske. Da var det ikke orkan. Vet du egentlig hva en orkan er ? Hus blir ødelagt og mennesker mister hjemmene sine. Jeg har ikke ord engang. Dette er jo som å diskutere med en amerikaner som aldri har vært utenfor egne landegrenser. Du får ta deg en tur nordover neste gang det er polart lavtrykk her, så kan vi snakkes. Anonymkode: 91fa4...b34 7 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:44 #82 Skrevet fredag kl. 13:44 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Herregud nå må dere hysteriske søringer slappe litt av. Da jeg var barn lekte vi ute i orkan, og de fleste av oss lever enda. Anonymkode: 91fa4...b34 Hva slags foreldre er det som slipper ungene sine utendørs i en ekte orkan, der hva som helst kan komme fykende i stormkastene og treffe dem i hodet og drepe dem? Det er greit nok at nordlendinger vet mer og takler mer mtp dårlig vær enn oss søringer, men det får da være grenser. Orkan er farlig å ferdes ute i, uansett landsdel. Anonymkode: b2324...ba4 11 4
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:45 #83 Skrevet fredag kl. 13:45 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Herregud nå må dere hysteriske søringer slappe litt av. Da jeg var barn lekte vi ute i orkan, og de fleste av oss lever enda. Anonymkode: 91fa4...b34 Spennende. Du som barn var altså ute å lekte, mens du så hustaket seile av gårde. Hva feilte det dine foreldre? Orkan er en av de farligste vindstyrkene vi har. Anonymkode: 99861...da3 13 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:45 #84 Skrevet fredag kl. 13:45 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva slags foreldre er det som slipper ungene sine utendørs i en ekte orkan, der hva som helst kan komme fykende i stormkastene og treffe dem i hodet og drepe dem? Det er greit nok at nordlendinger vet mer og takler mer mtp dårlig vær enn oss søringer, men det får da være grenser. Orkan er farlig å ferdes ute i, uansett landsdel. Anonymkode: b2324...ba4 Det visste vel ikke foreldrene våre noe om, de var jo på jobb 😅 Anonymkode: 91fa4...b34 1 1
Sportydame Skrevet fredag kl. 13:48 #85 Skrevet fredag kl. 13:48 AnonymBruker skrev (1 time siden): Meteorologen sa nettopp på radioen at det er farevarsel pga at folk på øst- og sørlandet ikke er vant til såpass med vind. Husker dette ble diskutert for et par år siden, hvorfor uvær i nord oftest ikke får et navn. Det var pga at det var så vanlig med sånn vær der, så unødvendig 🙂 Anonymkode: 081a8...517 Så du mener at tropiske sykloner (som Amy er rester etter) får navnet sitt i Norge - og at denne ikke ville hatt et navn dersom den traff Nord-Norge? 😉 Storm Amy upgraded to amber warning 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:48 #86 Skrevet fredag kl. 13:48 Tror noen misforstår dette med å holde seg hjemme om man ikke må ut 🙂. Skal man på jobb, må man ut. Samme om man skal føde, jobber i hjemmesykepleie og helsevesen, er man fri for mat drar man ut, skal man besøke sin gamle, syke mor drar man ut osv. Men man drar liksom ikke på telttur, løper ikke ut på en molo, drar ikke ut i småbåt osv. Dessuten, så er sånt vær ofte veldig lokalt. Vinden tar ikke over alt. Kommer an på vindretning også. Kanskje det blåser kraftig ett sted i bygda, mens vinden tar lite noen km unna Derfor er det bare tull å planlegge med at man ikke kan dra på jobb Anonymkode: 081a8...517 11 3
Sportydame Skrevet fredag kl. 13:51 #87 Skrevet fredag kl. 13:51 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Nei,ekstremvær i nord får ofte ikke navn. Det har Metrologisk Institutt selv sagt. Anonymkode: 081a8...517 Kanskje fordi det da ikke er en ekte storm? 😉 Storm Amy upgraded to amber warning
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:53 #88 Skrevet fredag kl. 13:53 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror noen misforstår dette med å holde seg hjemme om man ikke må ut 🙂. Skal man på jobb, må man ut. Samme om man skal føde, jobber i hjemmesykepleie og helsevesen, er man fri for mat drar man ut, skal man besøke sin gamle, syke mor drar man ut osv. Men man drar liksom ikke på telttur, løper ikke ut på en molo, drar ikke ut i småbåt osv. Dessuten, så er sånt vær ofte veldig lokalt. Vinden tar ikke over alt. Kommer an på vindretning også. Kanskje det blåser kraftig ett sted i bygda, mens vinden tar lite noen km unna Derfor er det bare tull å planlegge med at man ikke kan dra på jobb Anonymkode: 081a8...517 Skulle akkurat til å skrive det samme. Ts får stå ekstra tidlig opp og vurdere situasjonen, er det helt uforsvarlig å dra, så får hun ta det med sjefen da. Det har skjedd mer enn én gang at uværet ikke blir så kraftig som forventet. Anonymkode: 32fdc...90a 7 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:54 #89 Skrevet fredag kl. 13:54 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er helt trygt å kjøre over, grunnen til stenging er at broen svekkes av belastningen når det er orkan i kastene, og kan ta permanent skade hvis den i tillegg belastes med en ubegrenset mengde kjøretøy. Anonymkode: 91fa4...b34 Det er mange broer som står slik til at biler kan bli tatt av vinden om vinden treffer fra spesielle retninger. AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Men det gjør det her. Vi har ikke trafikk i begge retninger samtidig da, men jeg har aldri hørt om at orkan i kastene blåser kjøretøy over i motsatt fil. Det mest dramatiske som skjer her er at det ryker en takboks elle tre. Anonymkode: 91fa4...b34 https://www.nordlys.no/her-velter-hengeren-pa-vei-over-brua-idioti/s/5-34-1568743 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Herregud nå må dere hysteriske søringer slappe litt av. Da jeg var barn lekte vi ute i orkan, og de fleste av oss lever enda. Anonymkode: 91fa4...b34 Da har du bodd mer beskyttet i nord. For vi var ikke ute å lekte i orkan når takplater fløy av husene, eller vegger løsnet, som her f.eks: https://www.nordlys.no/her-blaste-stallen-av-garde-ingen-ble-skadet/s/5-34-2090442 Brannvesenet rykket ut for å sikre taket på rideskolen i Tromsø på 90 tallet da det ble løftet nesten en meter fra festene, og rundt tusenårsskiftet så ble halve kortveggen ned mot flyplassen tatt av vinden. Den bløffen om at "vi i nord tåler alt" er bare flaut... Vind med orkan styrke tar mer enn bare noen hagemøbler, også i nord... Anonymkode: 1bf25...0a7 10 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 13:56 #90 Skrevet fredag kl. 13:56 Sitter trær bedre fast i nord? Er husene og takene bygd til å tåle hva som helst forskjell fra sør? Er ungene mer rusta at de ikke dør når tak treffer de i hode? Bilene de er lagd annerledes enn i sør? Nei dette er jo ikke sant, det er bare noen som sitter inne på kg å troller. Eller det finnes jo uansvarlige foreldre så noen bryr seg kanskje ikke om at barna blir skada? Derfor det anbefales å holde inne er for å sikre beredskapen vår, skal alle ut å shoppe, leke, må åpne butikk kommer ikke leger, politiet, brann og redning frem. Ressursene brukes opp av de som bare må. I sør bor enormt mange mennesker, det har en annen konsekvens når beredskapen settes slik på prøve. Jeg var på Helgeland når det blåste kraftig, trær ramlet også over veier og de knakk. Så de tålte ikke mer enn de gjør her. Anonymkode: 99861...da3 7
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:00 #91 Skrevet fredag kl. 14:00 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sitter trær bedre fast i nord? Er husene og takene bygd til å tåle hva som helst forskjell fra sør? Er ungene mer rusta at de ikke dør når tak treffer de i hode? Bilene de er lagd annerledes enn i sør? Nei dette er jo ikke sant, det er bare noen som sitter inne på kg å troller. Eller det finnes jo uansvarlige foreldre så noen bryr seg kanskje ikke om at barna blir skada? Derfor det anbefales å holde inne er for å sikre beredskapen vår, skal alle ut å shoppe, leke, må åpne butikk kommer ikke leger, politiet, brann og redning frem. Ressursene brukes opp av de som bare må. I sør bor enormt mange mennesker, det har en annen konsekvens når beredskapen settes slik på prøve. Jeg var på Helgeland når det blåste kraftig, trær ramlet også over veier og de knakk. Så de tålte ikke mer enn de gjør her. Anonymkode: 99861...da3 Vi har vel omtrent ikke dødsfall pga uvær her i Norge. Bortsett fra rasulykker pga flom. At trær knekker er i seg selv ikke noe farlig, bare de ikke treffer noen i hodet 🙂. Anonymkode: 081a8...517 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:06 #92 Skrevet fredag kl. 14:06 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har vel omtrent ikke dødsfall pga uvær her i Norge. Bortsett fra rasulykker pga flom. At trær knekker er i seg selv ikke noe farlig, bare de ikke treffer noen i hodet 🙂. Anonymkode: 081a8...517 Nei, hva er årsaken tror du? Er det fordi dere er så kunnskapsrike, og kan alt og tåler alt? Eller fordi dere bor så tett som vi gjør i sør? Forstår ikke hvorfor nordlendinger elsker at i sør når det blir mye vær både går det liv, og det blir kaos. Hvordan kan samme folkeslag se så ned på andre og være så kunnskapsløse? Dere skaper enormt negativt inntrykk av dere, men så er min nærmeste venninne nordlending å synes hele dette opplegget er så dumt. Når nordlendinger ikke klarer å se forskjell på sør og nord, når nordlendinger mener orkanstyrke så er barna ute å leker, og ingenting blir påvirket rundt dere er jo bare så teit! Dere fremstår jo som dumme, men det er dere vel ikke? Anonymkode: 99861...da3 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:07 #93 Skrevet fredag kl. 14:07 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg har ikke ord engang. Dette er jo som å diskutere med en amerikaner som aldri har vært utenfor egne landegrenser. Du får ta deg en tur nordover neste gang det er polart lavtrykk her, så kan vi snakkes. Anonymkode: 91fa4...b34 Men du tror at en orkan oppfører seg annerledes bare fordi du bor i Norge ? Anonymkode: ed753...701 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:08 #94 Skrevet fredag kl. 14:08 Selvfølgelig er jeg mer redd for å gå ut på østlandet/innlandet enn i Nord. Jeg har bodd i innlandet. Jeg bor ved kysten. Det er to helt forskjellige ting. Det ene stedet er skikkelige vindkast sjeldent, det andre stedet er det normalen gjennom sesongen. Så her er alle utemøbler sikret, stort sett ryddet bort, fra september, de fleste utsatte trær blåste ned forrige sesong, stillaser er festet på en bedre måte, så det å møte på noe som flyr gjennom lufta eller faller ned er mye mindre sannsynlig. I øst, derimot. Mange har ikke demontert trampoliner en gang..... Anonymkode: 37d6a...5a6 5 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:09 #95 Skrevet fredag kl. 14:09 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, hva er årsaken tror du? Er det fordi dere er så kunnskapsrike, og kan alt og tåler alt? Eller fordi dere bor så tett som vi gjør i sør? Forstår ikke hvorfor nordlendinger elsker at i sør når det blir mye vær både går det liv, og det blir kaos. Hvordan kan samme folkeslag se så ned på andre og være så kunnskapsløse? Dere skaper enormt negativt inntrykk av dere, men så er min nærmeste venninne nordlending å synes hele dette opplegget er så dumt. Når nordlendinger ikke klarer å se forskjell på sør og nord, når nordlendinger mener orkanstyrke så er barna ute å leker, og ingenting blir påvirket rundt dere er jo bare så teit! Dere fremstår jo som dumme, men det er dere vel ikke? Anonymkode: 99861...da3 Det er vel ingen som har sagt at TS bor i Oslo eller en storby med stor trafikk 🙂. Kanskje hun bor på landsbygda i Telemark 🙂 Anonymkode: 081a8...517
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:09 #96 Skrevet fredag kl. 14:09 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Da har du bodd mer beskyttet i nord. For vi var ikke ute å lekte i orkan når takplater fløy av husene, eller vegger løsnet, som her f.eks: https://www.nordlys.no/her-blaste-stallen-av-garde-ingen-ble-skadet/s/5-34-2090442 Brannvesenet rykket ut for å sikre taket på rideskolen i Tromsø på 90 tallet da det ble løftet nesten en meter fra festene, og rundt tusenårsskiftet så ble halve kortveggen ned mot flyplassen tatt av vinden. Den bløffen om at "vi i nord tåler alt" er bare flaut... Vind med orkan styrke tar mer enn bare noen hagemøbler, også i nord... Anonymkode: 1bf25...0a7 Jeg bor i Tromsø, ikke så langt unne rideskolen faktisk. Nå får jeg ikke lest artikkelen, men det var nok på en gang 90-tallet jeg fant ut at jeg skulle gå til postterminalen for å hente en pakke i orkan. Uværet tok seg skikkelig opp i det jeg kom frem, og strømmen gikk. Så det ble ikke noe pakkehenting den dagen. Anonymkode: 91fa4...b34
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:10 #97 Skrevet fredag kl. 14:10 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Herregud nå må dere hysteriske søringer slappe litt av. Da jeg var barn lekte vi ute i orkan, og de fleste av oss lever enda. Anonymkode: 91fa4...b34 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Så ikke kjør på steder der det er fare for å bli blåst ned en skråning da, herregud Anonymkode: 91fa4...b34 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Selv trærne sørpå er noen pingler altså 😆 Anonymkode: 91fa4...b34 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har ikke ord engang. Dette er jo som å diskutere med en amerikaner som aldri har vært utenfor egne landegrenser. Du får ta deg en tur nordover neste gang det er polart lavtrykk her, så kan vi snakkes. Anonymkode: 91fa4...b34 Slutt å skap deg. Du skriver jo bare tøys og trollerier. De fleste nordlendinger vet godt at det finnes dårlig vær som går greit, og det finnes dårlig vær som kan bli katastrofalt. Man vet jo aldri på forhånd, så det er greit å lytte til advarsler og være bittelitt forberedt. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva slags foreldre er det som slipper ungene sine utendørs i en ekte orkan, der hva som helst kan komme fykende i stormkastene og treffe dem i hodet og drepe dem? Det er greit nok at nordlendinger vet mer og takler mer mtp dårlig vær enn oss søringer, men det får da være grenser. Orkan er farlig å ferdes ute i, uansett landsdel. Anonymkode: b2324...ba4 Jeg mistenker at denne personen bare liker å nøre oppunder fordommene om nordlendinger som skryter på seg å ha vokst opp forlatt i en snøskavel med tørrfesk i kjeften. Er ikke så sikker på at det er en nordlending en gang, for nordlendinger vet godt at været her nord kan være alt fra sydenvarme og vindstille til full orkan med flyvende hustak og biler på halvåtte. Vi tar ikke sorgene på forskudd, men vi er da realistiske og tar noen forholdsregler. Og vi vet at samme været også kan ramme andre deler av Norge. Denne gangen er det jo ikke vi i nord som trenger å bekymre oss, men jeg har jo likevel full forståelse for at mange sør i landet bekymrer seg over hvordan det blir i morgen. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, hva er årsaken tror du? Er det fordi dere er så kunnskapsrike, og kan alt og tåler alt? Eller fordi dere bor så tett som vi gjør i sør? Forstår ikke hvorfor nordlendinger elsker at i sør når det blir mye vær både går det liv, og det blir kaos. Hvordan kan samme folkeslag se så ned på andre og være så kunnskapsløse? Dere skaper enormt negativt inntrykk av dere, men så er min nærmeste venninne nordlending å synes hele dette opplegget er så dumt. Når nordlendinger ikke klarer å se forskjell på sør og nord, når nordlendinger mener orkanstyrke så er barna ute å leker, og ingenting blir påvirket rundt dere er jo bare så teit! Dere fremstår jo som dumme, men det er dere vel ikke? Anonymkode: 99861...da3 Vedkommende skrev generelt om Norge, ikke bare nord-Norge. Vennligst ikke dra alle nordlendinger inn i dumskapen til verken nordlendinger, "søringer" eller åpenbare troll på KG. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men du tror at en orkan oppfører seg annerledes bare fordi du bor i Norge ? Anonymkode: ed753...701 Ikke mat trollet. Vedkommende er ikke representativ for nordlendinger. Anonymkode: 58061...580 7 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:11 #98 Skrevet fredag kl. 14:11 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg bor i Tromsø, ikke så langt unne rideskolen faktisk. Nå får jeg ikke lest artikkelen, men det var nok på en gang 90-tallet jeg fant ut at jeg skulle gå til postterminalen for å hente en pakke i orkan. Uværet tok seg skikkelig opp i det jeg kom frem, og strømmen gikk. Så det ble ikke noe pakkehenting den dagen. Anonymkode: 91fa4...b34 Skal du ha applaus ? Anonymkode: ed753...701 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:11 #99 Skrevet fredag kl. 14:11 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Så ikke kjør på steder der det er fare for å bli blåst ned en skråning da, herregud Anonymkode: 91fa4...b34 Se på di linkene lenger opp du Anonymkode: b7103...751 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:13 #100 Skrevet fredag kl. 14:13 Det er jobb, så da ville jeg ha kjørt så lenge veien er åpen. Anonymkode: 59c28...1c1 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå