Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

tydelig hvis ikke så gammel når du overhode ikke skjønner hvor farlig naturkrefter kan være 

jeg hadde alderi risikert livet mitt for og komme til stenkte broer hvor et tre kan falle over eller dra til en butikk som ikke åpnes uansett hvis strømmen har gått 

Anonymkode: b7103...751

Jeg er sannsynligvis mye eldre enn deg, og jeg har bodd i Nord-Norge hele mitt liv, så jeg kjenner meget godt til naturkrefter.

Anonymkode: 91fa4...b34

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I mange tilfeller handler det også om at vinden er så sterk at den faktisk kan blåse kjøretøy over i feil kjørefelt. Som sagt: de store broene her i området er enten stengt for alle kjøretøy eller åpen for alle kjøretøy. Det skilles i hvertfall ikke mellom private kjøretøy og kollektivtrafikk.

Anonymkode: 58061...580

Men det gjør det her. Vi har ikke trafikk i begge retninger samtidig da, men jeg har aldri hørt om at orkan i kastene blåser kjøretøy over i motsatt fil. Det mest dramatiske som skjer her er at det ryker en takboks elle tre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Enig, forstår jo at Netflix og Ben&Jerry med karamellsaus og pledd rundt seg frister mer enn jobb, men altså......

Anonymkode: dee7e...048

De færreste synes stengte veier, bilkaos, ras og oversvømmelser frister. Når myndighetene advarer, så kan man i hvertfall avklare med jobb hvilke forholdsregler man skal ta. En stengt butikk i noen timer eller evt en hel dag er jo ikke verdens undergang. Folk burde jo klare å planlegge bedre enn å legge handleturen til akkurat da det verste uværet herjer.

Her i området tar vi ofte sånne varsler med en liten klype salt, og lever som normalt. Likevel har vi opplevd vær så ille at vi virkelig angret på at vi bega oss ut på kjøretur til butikken. Vi trasset oss ut på kjøretur og tenkte først vi skulle kjøre en grusvei der det alltid pleier å være mindre vind enn på hovedveien. Der ble vi møtt med flere veltede trær og måtte snu. Da vi kom på hovedveien røsket det flere ganger så kraftig i bilen at vi nesten kjørte av veien, og vi holdt også på å få en annen billist sin takboks i frontruta. Vi var faktisk litt skjelven da vi kom hjem etterpå.
Om noen husker et nyhetsinnslag nordfra for noen år siden, der både intervjuer og intervjuobjekt omtrent sto i vinkel og snakket/ropte mens garasjetaket løsnet og fløy forbi, så var det dette uværet jeg sikter til.

Jeg tenker at folk på begge sider bør roe seg noen hakk her. TS og andre må rett og slett bare ta noen forholdsregler og se været an. Butikksjefen burde jo ta høyde for både stengte broer og strømbrudd, og ha en plan B for morgendagen. Det går jo som oftest bra, men det er lov å være skeptisk om man bor i et område der det er oransje til rødt varsel, og man vet at broene bli lett stengt ved uvær.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er sannsynligvis mye eldre enn deg, og jeg har bodd i Nord-Norge hele mitt liv, så jeg kjenner meget godt til naturkrefter.

Javel ikke nok til å skjønne hvor farlig det kan være 

• Liker 8
Skrevet

Javel ikke nok til å skjønne hvor farlig det kan være 

Du får nesten opplyse meg om farene da. Det verste som kan skje er at jeg får hagemøblene inn stuevinduet hvis de ikke sikres liksom 🤷‍♀️

Skrevet

Men det gjør det her. Vi har ikke trafikk i begge retninger samtidig da, men jeg har aldri hørt om at orkan i kastene blåser kjøretøy over i motsatt fil. Det mest dramatiske som skjer her er at det ryker en takboks elle tre.

Tja, en kjapp google-runde så får man opp disse sakene:

https://www.nrk.no/nordland/lastebil-blast-over-ende-pa--e10-1.10939212

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/politiet-advarte-mot-a-kjore-over-denne-broen-sa-ble-en-bil-slengt-i-autovernet/9918156/

https://www.nrk.no/trondelag/bil-tatt-av-stormen-i-vikna-1.135101

https://www.nordlys.no/nyheter/blir-en-bil-blast-over-kanten-er-det-den-sikre-dod/s/1-79-6417525

https://www.vg.no/nyheter/i/4qKw0R/lastebil-blaast-over-ende-paa-maaloeybrua

https://www.namdalsavisa.no/bilhenger-blaste-over-og-veltet-melder-om-sterk-vind/s/5-121-1411906

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Hadde tatt det i morgen, for alt du vet kan dette gå helt fint.

Dersom broene er stengt og du må ofre livet for å komme deg på jobb hadde jeg kontaktet sjefen. Beregn litt bedre tid.

Anonymkode: 99b41...7cd

• Liker 4
Skrevet

Uansett så er det ikke noe du avgjør nå. Du står opp som planlagt imorgen tidlig og tester hvordan været føles. Det er ikke uvanlig at været fraviker fra hva som blir spådd i Norge?

Anonymkode: 5bba8...0c2

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du drar på jobb som alle andre som må på jobb. 

Jeg tar bussen og tog for å komme meg på jobb. Reise må jeg uansett. 

Helt vanlig med så mye vind her jeg bor utenfor Drammen. Regn blir som regel aldri som de melder. 

Hjelpes sier noe jeg om deg TS.

Anonymkode: f652f...490

Mye vind/fare for storm i styrken. Litt forskjell, gitt...

Anonymkode: d2a37...608

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ta deg et googlesøk, vær så snill. Så tafatt er det ikke lov å være. Orkan i kastene er veldig kraftige greier. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ta deg et googlesøk, vær så snill. Så tafatt er det ikke lov å være. Orkan i kastene er veldig kraftige greier. 

Herregud nå må dere hysteriske søringer slappe litt av. Da jeg var barn lekte vi ute i orkan, og de fleste av oss lever enda.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du får nesten opplyse meg om farene da. Det verste som kan skje er at jeg får hagemøblene inn stuevinduet hvis de ikke sikres liksom 🤷‍♀️

Eh det værste som kan skje er at man får et tree over bilen og dør eller man kan skli ut av veien og dø hvis man detter ned et skred 

• Liker 4
Skrevet

Det enkle svaret på spørsmålet ditt, er at du står opp litt tidligere enn vanlig. Så kikker du ut vinduet, og sjekker nettaviser eller veitrafikksentralen (177) for å se om det er noen stengte veier. Er det ikke stengte veier, så kjører du 🙂.

Hilsen en gammel dame nordpå, som aldri har opplevd å ikke komme seg på jobb, til tross for mye uvær.

Anonymkode: 081a8...517

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Meteorologen sa nettopp på radioen at det er farevarsel pga at folk på øst- og sørlandet ikke er vant til såpass med vind.

Husker dette ble diskutert for et par år siden, hvorfor uvær i nord oftest ikke får et navn. Det var pga at det var så vanlig med sånn vær der, så unødvendig 🙂

Det her er jo bare bullshit.. Vi i sør er da også vant til så mye vind at ma. Slitet med å gå oppreist, og sikrer alt av utemøbler og trampoline..

For en dustete meteorolog. Og ekstremvær i nord får da også navn. Hvor lite følger folk med, egentlig? Blir flau jeg..

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eh det værste som kan skje er at man får et tree over bilen og dør eller man kan skli ut av veien og dø hvis man detter ned et skred 

Så ikke kjør på steder der det er fare for å bli blåst ned en skråning da, herregud :himle:

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når er det i orden å ikke komme på jobb? Her jeg bor er det rødt farevarsel for vind og anbefaling om å holde seg innendørs. Skal på jobb kl 8 i morgen tidlig i butikk, når stormen er på det verste. 

Har 35 min å kjøre for å komme dit, og må krysse to broer bl.a. Hva gjør man? 

Anonymkode: 40671...258

Du kjører på jobb med mindre broene er stengt. I så fall ringer du og informerer om at de er stengt. Er du den eneste på jobb og borene påregnelig vil bli stengt? Ring jobben i kveld og spør om de ønsker at du kjører inn nå, overnatter (på deres regning og tid) på hotell og så møter på jobb.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De lokale anbefalingene her jeg bor er at man må holde seg inne og at de regner med at broene kan bli stengt på kort varsel. De venter også store strømbrudd og vanskelige kjøreforhold pga vann og veltede trær. 

Anonymkode: 40671...258

Du skal likevel møte på jobb. Du skal møte på jobb om det bryter ut krig i morgen. Med mindre du får en annen beskjed.

Anonymkode: 93e60...5eb

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det her er jo bare bullshit.. Vi i sør er da også vant til så mye vind at ma. Slitet med å gå oppreist, og sikrer alt av utemøbler og trampoline..

For en dustete meteorolog. Og ekstremvær i nord får da også navn. Hvor lite følger folk med, egentlig? Blir flau jeg..

Nei,ekstremvær i nord får ofte ikke navn. Det har Metrologisk Institutt selv sagt.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

https://www.nrk.no/nordland/derfor-varierer-ekstremvaer-1.11398402

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Herregud nå må dere hysteriske søringer slappe litt av. Da jeg var barn lekte vi ute i orkan, og de fleste av oss lever enda.

Herregud menneske. Da var det ikke orkan. Vet du egentlig hva en orkan er ? Hus blir ødelagt og mennesker mister hjemmene sine.

• Liker 5
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...