AnonymBruker Skrevet 3. oktober #1 Skrevet 3. oktober Har ei venninne som ofte har 24 timers faste, men hun kan også ha 2-3 døgns faste av og til. Hun mener hun får bedre blodsukkerbalanse, søtsug forsvinner, føler seg kvikkere og mer energisk og lavere puls. Men er slike fasteperioder egentlig sunt? Anonymkode: 2003e...47f 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #2 Skrevet 3. oktober Ja, så lenge du ikke har kontraindikasjon på det, så er det helsebringende. Det stimulerer til cellefornyelse, glykogenlagre tømmes fra 24 timers faste bl.a. Anonymkode: 52748...c4f 5 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #3 Skrevet 3. oktober 72t er nok den optimale, https://www.bodyspec.com/blog/post/3day_water_fast_benefits_risks_and_safety_guide Ellers har du Fasteimiterende som skal være bra: https://www.friskforlag.no/produkt/femdagers-nullstilling Selv vannfaster jeg 72t annenhver mnd, hjulpet mye på kronisk sykdom. Første 48t er hardest som uerfaren, etter det går det veldig bra Anonymkode: b5f6e...eda 4
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #4 Skrevet 3. oktober Jeg fastet en del i forbindelse med høy sykdomsaktivitet i min autoimmune sykdom (i samarbeid med lege). Og det var helt klart effektivt. Spesielt vannfaster i 3+ dager. I tillegg fikk jeg et bedre forhold til mat etterpå, og ble nesten allergisk mot søtt eller bearbeidet mat. Frukt ble mer enn søtt nok for meg etter fasten. Nå har sykdommen heldigvis brent ut. Noe som er vanlig med enkelte autoimmune sykdommer når man blir eldre. Vil ikke være så bastant at jeg sier fasteperiodene "kurerte" det. Legen min sier at det mest sannsynlige er at det har brent seg ut naturlig. Så nå har jeg ikke like sterkt incentiv til å faste. Skulle ønske jeg hadde nok viljestyrke til det, for det var supereffektivt, men det er ekstremt krevende å gå uten mat i mange dager. Anonymkode: ccb7f...3b4 3
Hatsumomo Skrevet 8. oktober #5 Skrevet 8. oktober (endret) AnonymBruker skrev (På 3.10.2025 den 12.15): Har ei venninne som ofte har 24 timers faste, men hun kan også ha 2-3 døgns faste av og til. Hun mener hun får bedre blodsukkerbalanse, søtsug forsvinner, føler seg kvikkere og mer energisk og lavere puls. Men er slike fasteperioder egentlig sunt? Anonymkode: 2003e...47f Ja, det finnes det flere studier på. Selv faster jeg 18:6/20:4. Google i vei. Endret 8. oktober av Hatsumomo 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #6 Skrevet 8. oktober Hatsumomo skrev (8 minutter siden): Ja, det finnes det flere studier på. Selv faster jeg 18:6/20:4. Google i vei. Samme Føler meg kvikkere, bedre, lettere, sprekere, ja det meste egentlig. Utrolig hvor sjelden det viste seg at jeg trenger å spise egentlig, i forhold til hva vi er tillært. Går aldri tilbake til mange måltider om dagen... Anonymkode: fe79a...d34 1
Hatsumomo Skrevet 8. oktober #7 Skrevet 8. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Samme Føler meg kvikkere, bedre, lettere, sprekere, ja det meste egentlig. Utrolig hvor sjelden det viste seg at jeg trenger å spise egentlig, i forhold til hva vi er tillært. Går aldri tilbake til mange måltider om dagen... Anonymkode: fe79a...d34 Ja, jeg skulle ønske jeg visste om fasting da jeg var yngre og startet tidligere med det. Det er helt gull for min del. Jeg har alltid trodd at jeg "måtte" spise frokost - "dagens viktigste måltid". Så jeg har alltid spist på automatikk, selv om jeg ikke var sulten, i tilfelle jeg skulle bli ravsulten og "hangry" uten frokost. Men etter jeg kuttet ut frokost så har blodsukkeret mitt blitt så stabilt, jeg opplever aldri å bli hangry, og jeg kjenner aldri på noe søtsug lenger. 2 1
Sioux Skrevet 8. oktober #8 Skrevet 8. oktober (endret) Det at "Frokosten er dagens viktigste måltid" er et av tidenes største lurerier som ble plantet i hodene til folk som en del av Kelloggs markedsføring av frokostblandinger i USA. Det er i grunn ikke naturlig for mennesker å trykke i seg mat med det samme vi våkner. Det mest naturlige etter hvile, når man tenker på urmennesker, er å bevege seg (lete etter mat), og ikke å gi fordøyelsessystemet en jobb med en gang vi er våken. Samme når vi blir syke, kroppens naturlige reaksjon er å konsentrere all styrke på helbredelsen, fordøyelsessystemet vil ikke belastes da og vi mister matlysten. Når man også tenker på at det tar opptil 30 timer for hele fordøyelsesprosessen, så er det gross alt vi bærer på når vi spiser i tide og utide. Selv har jeg gått på OMAD (One Meal A Day) eller 18:6 i mange år opplevd kun fordeler. Autofagi setter i gang etter ca 13 timer, så selv med 16:8 blir man kvitt en del gamle og ødelagte celler. Også trening gir beste resultater når den skjer på slutten av faste. Har også vært på 72t faste noen ganger, men denne bør alltid avtales med legen da det er noen helsetilstander som ikke tillater så lang faste. En A-Ha opplevelse for meg var hvor mye skarpere alle sansene blir fra dag 2, spesielt syn, hørsel og luktesans. Beviser hvor sløvet vi egentlig blir av all maten. Endret 8. oktober av Sioux Tilføyelser 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober #9 Skrevet 8. oktober Det skal vist være sunt, med flere helsebringende effekter. Samtidig tror jeg også det er individuelt hvor lang fastetid som er bra. Fasting for min del, over 1 døgn, fungerer veldig dårlig. Jeg får veldig lavt blodsukker, og føler meg rett og slett helt elendig. Pulsen skyter i været av den minste bevegelse, og jeg har null energi. I forbindelse med et utredning som krevde lenger faste (72 timer), måtte fasten avbrytes fordi jeg fikk så lavt blodsukker. Blodsukkeret var ustabilt de påfølgende dagene, og jeg hadde veldig lite energi og følt meg helt tappet for krefter. Kortere fasting fungerer fint, og jeg pleier å skippe frokosten til vanlig. En gang i blant faster jeg opptil ett døgn, men jeg drar det ikke lenger, siden kroppen min tåler det dårlig. Anonymkode: c1cc8...938
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå