Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skrives fra pc på jobb.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette og jeg regner med at det kan fort komme til å bi litt kommentarer på dette men jeg tar sjansen.

Vi er gift, ingen felles barn men særkull barn på begge sider. Barna var 5,7,9,13,15 når vi ble kjent og da et år eldre når vi giftet oss. 

Vi solgte boligen hans når ungene ble eldre fordi vi ikke lengre trengte så stor plass og valgte å betale ut all gjeld og fant ikke noen bolig som vi likte så vi valgte å leie.

Nå  er det sånn at mine barn har valgt å bryte all kontakt av en eller annen ukjent årsak, og jeg vet ikke helt hva som har skjedd men jeg har fått beskjed om at hvis jeg prøver å ta kontakt med de så vil de anmelde meg. 

Vi har i dag funnet en bolig som passer oss perfekt og den skal ut på markedet om 3 mnd.  VI snakket sammen med hans barn og de ønsker at jeg skal få bo videre selv om faren skulle falle fra før meg og dette har de et ønske om å signere på, noe jeg selvfølgelig setter pris på. Hans barn er etablerte og gjeldfrie. Men min barn får jeg jo ikke gjort en følgende avtale med, de har også egne boliger og sist jeg hørte er det nesten gjeldsfritt der også men de kommer altså mest sannsynlig ikke til å gå med på noe.

Men kan man gjøre det på noen måte? Kan man tegne særeie,  hvor han står som eier av alt?

Anonymkode: 3bd2a...bd3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du står fritt til å gi bort det du har til mannen din, så sett huset på ham. Husk en skilsmisseklausul da, det er litt leit om dere blir skikkelig uvenner og du ikke får noen ting.

Og så lager dere en avtale om uskifte med barna hans.

Anonymkode: 551c5...3c5

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Advokat. Her kan det ikke være noen smutthull. Plutselig så sitter han der mannen og må kjøpe ut barna din

Anonymkode: 688e0...151

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du står fritt til å gi bort det du har til mannen din, så sett huset på ham. Husk en skilsmisseklausul da, det er litt leit om dere blir skikkelig uvenner og du ikke får noen ting.

Det blir i så fall å kjøpe, hvor han står som eier , altså særeie. Ungene hans er klare til å skrive under hvert øyebikk / når som helst.

AnonymBruker
Skrevet

Og plutselig går han fra deg og du sitter med ingenting. 

Anonymkode: 9590e...362

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke heller ta livsforsikring på hverandre, så den andre kan kjøpe ut huset. Så slipper dere tenke på det.

Anonymkode: 10f21...edd

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du må forresten prøve å skvære opp med barna dine. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nå  er det sånn at mine barn har valgt å bryte all kontakt av en eller annen ukjent årsak, og jeg vet ikke helt hva som har skjedd men jeg har fått beskjed om at hvis jeg prøver å ta kontakt med de så vil de anmelde meg. 

Jeg tør kaste ut en påstand:

Du vet hvorfor.

Anonymkode: 31933...c69

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor ikke heller ta livsforsikring på hverandre, så den andre kan kjøpe ut huset. Så slipper dere tenke på det.

Du vet at den ikke vare evig? Fra 70 år og så går den nedover. Fra 75 så er det full stopp. 

Anonymkode: 688e0...151

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

VI snakket sammen med hans barn og de ønsker at jeg skal få bo videre selv om faren skulle falle fra før meg og dette har de et ønske om å signere på, noe jeg selvfølgelig setter pris på. 

Men kan man gjøre det på noen måte? Kan man tegne særeie,  hvor han står som eier av alt?

De kan endre mening den dagen han faller fra. 

Det dere gjør, er jo selvsagt å tegne en livsforsikring på hverandre som gir en utbetaling til tilsvarer den andres eierandel slik at det kan brukes til å betale arv til arvingene. 

Å skrive alt på han er direkte dumskap for deg! Han kan i verste fall kaste deg ut også står du der igjen på bar bakke og står i kvinnefella fordi du ikke vil at barna dine skal ha noe å arve... 

Anonymkode: 877b3...37a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Som om at det kommer ute av intet.... 🙄

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De kan endre mening den dagen han faller fra. 

Det dere gjør, er jo selvsagt å tegne en livsforsikring på hverandre som gir en utbetaling til tilsvarer den andres eierandel slik at det kan brukes til å betale arv til arvingene. 

Å skrive alt på han er direkte dumskap for deg! Han kan i verste fall kaste deg ut også står du der igjen på bar bakke og står i kvinnefella fordi du ikke vil at barna dine skal ha noe å arve... 

Nei ikke noe livsforsikring, det løser ikke dette problemet når man blir eldre og dette blir noe veldig lite man får ut, og enda eldre da dette mest sannsynlig trer i kraft ingen verdens ting. 

Jeg ville gått for særeie på begge parter, og latt det være med det. Så får man begge to spare litt slik at den da som faller fra kan betale ut arvingene på motsatt side når den tid måtte komme. Uansett vil man da som gammel kanskje se etter enda mindre bolig når man blir helt alene på sine gamle dager. Det viktigste er å ha en god reserve på kontoen slik at man har et handlingsrom når den tid kommer.  Da arver de begge to på sin side og hvem vet det kan jo rette seg med kontakten med barna over tid. Sitte i uskiftet bo over lang tid etter at den andre faller fra ? Da kan den som faktisk gjør dette ta opp lån på boligen og når det en gang skal gjøres opp er det null og nada igjen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

At ett barn kutter en forelder er en ting, men når alle sier fra at du må aldri må kontakte dem, så vet du selvfølgelig hvorfor. At du er mer opptatt av huskjøp fremfor å skvære opp med ungene dine er jo en god indikasjon på hvor fokuset ditt er. Dere bør eie huset sammen, ellers kan han gå fra deg og du har ikke rett på noe som helst. Å skrive under som særkullsbarn på at den lengslevende kan sitte i uskifte er ren idioti, så det skjønner jeg godt at dine ikke vil. Det dere kan gjøre er å skrive en felles fremtidsfullmakt med ønske om at den som lever lengst får bo i huset, og om nødvendig har førsterett på å kjøpe ut den andres særkullsbarn.

Anonymkode: 762a6...61d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hva tror du det koster når man nærmer seg den alderen der det er en viss statistisk sjanse for å dø? Livsforsikring er for folk i etableringsfasen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Da blir det fort en dødsdisposisjon som ikke er lovlig om den ikke er i testamentes form.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du vet jævlig godt hvorfor ungene dine vil ha kontakt, og barn har som regel en utrolig god grunn for å kutte ut egne foreldre.

At du satser alt på et mannfolk og null på barna dine er jo en tenkelig årsak. Om du og mannen hadde felles barn kunne jeg kanskje skjønt at du giftet deg, men nå har dere ikke barn så da er jo det null grunnlag der.

Anonymkode: 91997...5a7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor kommer midlene til boligkjøpet fra? 
Du skriver at mannen eide en bolig da dere ble sammen, som dere valgte å selge. Er det disse pengene som nå benyttes til å kjøpe ny bolig? Da er det jo naturlig at han har særeie på boligen, og arven etter han tilkommer hans barn. 

Her bør dere først og fremst regne dere fram til hvor stor andel av midlene som tilhører hvem, og skjevdele eierskapet av boligen tilsvarende. Dersom du har leid i hele ditt liv, og mannen fortsatt har penger etter boligsalg på bok, blir antageligvis ikke denne problemstillingen så stor som du tror. 

Anonymkode: 066c7...d78

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må forresten prøve å skvære opp med barna dine. 

Det er nok ikke så enkelt, og det var heller ikke det jeg ba om råd til.  Og det er heller ikke poenget.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvor kommer midlene til boligkjøpet fra? 
Du skriver at mannen eide en bolig da dere ble sammen, som dere valgte å selge. Er det disse pengene som nå benyttes til å kjøpe ny bolig? Da er det jo naturlig at han har særeie på boligen, og arven etter han tilkommer hans barn. 

Her bør dere først og fremst regne dere fram til hvor stor andel av midlene som tilhører hvem, og skjevdele eierskapet av boligen tilsvarende. Dersom du har leid i hele ditt liv, og mannen fortsatt har penger etter boligsalg på bok, blir antageligvis ikke denne problemstillingen så stor som du tror. 

Anonymkode: 066c7...d78

Midlene kommer fra han alene. Takk for at du svarte så enkelt

Skrevet

Hvis midlene kommer fra han alene, så er det jo uansett ingenting dine barn skal arve. 

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...