Gå til innhold

Mens vi venter på stormen -beredskap?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvor lenge greier du deg med mat ca hvis stormen skulle stenge alle veier og isolere deg! 

Anonymkode: 3f6c4...742

En av de primære fordelene med å bo sentralt er at det er fullstendig krise om veien blir stengt. Ikke for meg. Men for distriktets sykehus nedi veien. 

Så hva gjør jeg, om veien blir stengt? Venter på at de får måkt unna ting og åpnet den igjen.

Men, som de fleste, så har jeg nok mat til å spise godt (om enn noe ensidig) i flere uker. Og så er det ikke slik at man sulter ihjel de første månedene man må begynne å rasjonere på kaloriene. Selv med semi-tomme kjøkkenskap kan jeg garantere deg at det ikke er «sulte ihjel» som vil bli folk flest sin utgang.

Det som mest overrasker meg er at veldig mange der ute er avhengig av strøm og ikke har en batteribank i huset. Trenger du noe som går på strøm? Ha en dings som kan drifte denne «noe» i et par uker, minst. Sørg for at du kan selv-lade på solceller. Er det krig så dør du nok uansett (pga manglende tilgang på service og medisiner), men du overlever i det minste et strømbrudd eller tre.

Anonymkode: 89d2c...34e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bor i området det er varslet 32 m/s i kastene... Har frysa full,  en del tørrmat, ved, gassovn og gass, naboen har gassgrill jeg kan få låne ved krise... Blir kjedelig mat, men vi skulle nok klart oss iallefall 1-2 uker... Det verste savnet blir pålegg og godteri🤣 Om strømmen blir borte i flere dager blir det litt mer krise, for da forsvinner jo all frysematen. Kjøleskapsmaten kan jo bare legges ut :) 

Anonymkode: 3976e...eee

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Beredskap for litt vær og vind?

Nei, vi skal leve som normalt. Skal til og med ut på byen (Oslo) i helgen.

Anonymkode: e7f36...bec

Oslo har jo bare to gule farevarsler, så da trenger dere jo ikke å ta så mye hensyn.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Drammen.

Anonymkode: dc6d7...4de

Bor alle i Oslo eller Drammen? Folk i byer  er privilegerte under uvær. Det er alltid en annen vei å komme fram på om en stenges. 

I dalstroka er det ofte EN vei ut og da kan man isolert hvis man ikke vil gå over et fjell.. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bor alle i Oslo? 

Rogaland. 
Vi burde klare oss noen uker, men vi burde nok hatt mer vann. 

Anonymkode: 1f935...d16

AnonymBruker
Skrevet

Et par måneder hvis strømmen ikke går. Et par uker mindre hvis vi blir uten strøm. Men så j...lig skal det neppe blåse... 🙂

Anonymkode: db1b1...19d

AnonymBruker
Skrevet

Det er bare en storm. Kos dere inne. Vi har sånne stormer årlig og ikke noe stress. 

Hilsen nordlending. 

Anonymkode: 7fbe1...74c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er bare en storm. Kos dere inne. Vi har sånne stormer årlig og ikke noe stress. 

Hilsen nordlending. 

Orkan i kastene har vi da flere ganger i året. Null stress med det. 

Hilsen en annen nordlending

Anonymkode: 763e0...b74

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke kjøpt inn noe ekstra. Så vi køarer oss frem onsdag ;) 

har ikke vann da... men det regner jo nok 😂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hilsen nordlending. 

Helt enig. Men har uansett ryddet vekk hageredskap fra hagen for vinteren og låst porten.

Anonymkode: a49d8...c0f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Bor i blokk, den står i en bakke, sånn at noen av leilighetene nederst er litt som sokkel leiligheter. Er redd for at blokka skal skli ut. Kanskje jeg overdriver da! Men er redd for det.

Anonymkode: dc6d7...4de

Hvor sterke kastevinder er det meldt hos dere da siden du er redd for det ? I indre deler av Møre og Romsdal er det meldt om kast på 41.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor venter du på stormen?

Anonymkode: 3b89e...bf8

Skrevet

Jeg bor i rødt område på farevarselet. Vi forventer at strømmen går. Det er vi vant til at den gjør når det er dårlig vær (eller sommervarme og regn). Vi har varmt vann på termos, propanapparat, stormkjøkken, gassgrill og vedovn. Mat har vi for et par uker +. Fryseboksen holder i 3 døgn uten strøm og vi har vann lagret både her og der i huset. Vi skal nok greie oss. Jeg vet at det er andre områder i landet som har orkan i kastene oftere enn vi har det her. Det er derfor vi er litt bekymra. Det er mange trær her som tåler en storm. De har ikke stått i orkankast på veldig mange år og det kommer helt sikkert til å velte flere. Forhåpentligvis ikke over folk, hus eller veier. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok en del folk som ikke har en ekstra dråpe med vann, og da får man heller ikke mulighet til å for eksempel vaske seg, koke poteter / grønnsaker til middag. Gå på toalett, og så videre. 

Takk og lov for at det egentlig aldri har skjedd noen særlig alvorlige hendelser i Norge, i alle fall ikke i nyere tid, 

Anonymkode: fb7ff...8c5

AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste er ikke bare mat og vann,men at en faktisk rydder og gjør enkle tiltak rundt husene. Som å feste trampoliner og søppelkasser, rydde inn sykler/leker/hageredskap osv.

Rett og slett prøve å unngå at det forsvinner i vinden eller forårsaker skader på andres eiendom.

Og hold dere for all del inne i uværet,ikke vær en av de som absolutt skal ned i fjæra i stormen.Vi har hatt noen av de under stormer ved Atlanterhavsveien.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Bor alle i Oslo? 

Ja, alle bor i Oslo, så det var veldig unødvendig av hen du siterte og skrive at det var i Oslo, da det var åpenbart at det var i Oslo der vi alle bor. 
ellers er det vel bare gult varsel i Oslo, imens det andre steder er oransje og rødt . Det kan jo være litt relevant hvor man oppholder seg i forhold til hva man gjør av forberedelser og? 

Anonymkode: 0d0cb...9aa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi bor i by, butikken er 50 meter. 

Det er prat om en storm vi blir ikke invadert av aliens og tornadoer.

Anonymkode: 8ef23...fca

Dette, vi har Kiwi OG Bunnpris i 1. etasje av bygården, vi skal alltids greie og gå ned et par trapper selv om det regner😝

Anonymkode: a96e3...57c

AnonymBruker
Skrevet

Amy er ikke noe verre enn stormen vi hadde i sommer, den eneste forskjellen er at denne er hauset opp i mediene.

Har ikke løftet en finger ekstra, og planene for helgen er som en vilken som helst annen.

Vi bor i et værbitt land. Mediene gjør dette til en stor greie. Husk hvordan de fremstilte varmen i sommer, det så ut som at hele landet skulle brenne opp, med ildrøde kart i mediene. Klarer ikke ta det seriøst lenger, og tror vi står av denne stormen helt uten problemer.

Anonymkode: 120f7...823

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Det er nok en del folk som ikke har en ekstra dråpe med vann, og da får man heller ikke mulighet til å for eksempel vaske seg, koke poteter / grønnsaker til middag. Gå på toalett, og så videre. 

Takk og lov for at det egentlig aldri har skjedd noen særlig alvorlige hendelser i Norge, i alle fall ikke i nyere tid, 

Anonymkode: fb7ff...8c5

Bor på landet med både bekk og elv vi kan hente vann fra så akkurat det er ikke et problem her. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hvorfor venter du på stormen?

Anonymkode: 3b89e...bf8

Hvorfor? Fordi den kommer og jeg vil være forberedt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...