Capazitet Skrevet onsdag kl. 16:29 #81 Skrevet onsdag kl. 16:29 Dødsstaff er gale. Berre regimer som driv med det.
Maleficenta Skrevet onsdag kl. 16:29 #82 Skrevet onsdag kl. 16:29 Gratis skrev (På 3.10.2025 den 17.03): Kommer du til å bry deg om de eventuelt hundrevis av mennesker som dør av overdosene fra dopet på disse båtene? Hjelper ikke dem om langerne som blir tatt henrettes .
Pipaluk Skrevet onsdag kl. 16:31 #83 Skrevet onsdag kl. 16:31 Hill83 skrev (20 timer siden): Har man gjort et svært stygt drap og er skyldig uten tvil ( denne har jo vist seg å være vanskelig ) er det helt innafor å dømme noen til døden. Slike mennesker er verden bedre uten. slarvearve skrev (På 7.10.2025 den 17.59): Hevn er viktigere for amerikanere enn for mange andre for hvordan man bør behandle dømte kriminelle. Hevn er en viktig komponent i straff i Norge også, sammen med det å beskytte samfunnet og at det skal virke preventivt og avskrekkende for de som ellers kunne tenkes å gjøre det samme. Men hevn bør ikke blir for viktig heller. Kristendom lærer tilgivelse og anger, mindre hevn. Det amerikanere tenker alt for lite på er at noen faktisk skal utføre dødsdommen. En voldshandling i seg selv. Vold avler vold. Noen har dødsdom som jobb helt eller delvis. Man kan ikke ha det som jobb uten å bli påvirket, en påvirkning som gir ringvirkninger på familer og samfunn og hvordan kulturen verdsetter menneskeliv uansett hvor mislykkede de dømte er. Dette gjør samfunnet råere. Det er i grunnen merkelig hvordan kristne pro-lifere (anti-abortaktivister) ser mindre problemer med å drepe et utvokst menneske enn en 12 uker gammel celle-klump uten ansikt og neppe flere hjerneceller enn en meitemark. Har ikke hevn gått ut av straffeloven? Du tenker kanskje heller på reelle hensyn eller "Allmennpreventive hensyn"? Om jeg mister et familiemedlem til drap kan jeg ikke få streng straff, som hevn for dette. Jeg kan få lov til å uttrykke min mening i retten, men dommeren gir straff etter gjeldende rettspraksis. Men dommer kan virke avskrekkende for andre som vurderer å begå samme forbrytelse, det er vel noe av tanken med dette.
Maleficenta Skrevet onsdag kl. 16:40 #84 Skrevet onsdag kl. 16:40 Gratis skrev (På 3.10.2025 den 21.26): Irrelevant når 100.000 dør av overdose i året vs noen narkolangere på en båt. De 100000 velger jo å ruse deg
Gratis Skrevet onsdag kl. 20:42 #85 Skrevet onsdag kl. 20:42 Maleficenta skrev (4 timer siden): De 100000 velger jo å ruse deg Flott, med den logikken så kan vi jo skyte alle som ruser seg? 1
slarvearve Skrevet onsdag kl. 21:58 #86 Skrevet onsdag kl. 21:58 (endret) Pipaluk skrev (5 timer siden): Har ikke hevn gått ut av straffeloven? Du tenker kanskje heller på reelle hensyn eller "Allmennpreventive hensyn"? Om jeg mister et familiemedlem til drap kan jeg ikke få streng straff, som hevn for dette. Jeg kan få lov til å uttrykke min mening i retten, men dommeren gir straff etter gjeldende rettspraksis. Men dommer kan virke avskrekkende for andre som vurderer å begå samme forbrytelse, det er vel noe av tanken med dette. Jeg tror ikke ordet hevn står i loven. Det kan likevel være et av flere motiver når lover lages og endres. Hvor mye det vektlegges er kulturelt. Før vi fikk skrevne lover for snart 1000 år siden var det et samfunnsproblem at hevn var privatisert og blodhevn i flere runder var vanlig mellom familier/klaner. Samfunn bygget på skrevne lover har outsourcet hevn og straff til staten, noe som har flere positive sider enn negative. Endret onsdag kl. 21:58 av slarvearve 1
slarvearve Skrevet onsdag kl. 22:00 #87 Skrevet onsdag kl. 22:00 LeveMannen skrev (13 timer siden): Vi utdanner plenty av folk til å jobbe som drapsmenn også her i Norge. Og vi kaller de for spesialsoldater. Dette er ikke folk som dreper i selvforsvar, de gjør det overlagt etter ordre, eller for å oppfylle målet til et oppdrag. Sålenge vi unngår krig er utdanningen deres bare teori. Det er praksisen som gjør noe med samfunn. I USA er statsdrap virkeligheten.
LeveMannen Skrevet torsdag kl. 07:09 #88 Skrevet torsdag kl. 07:09 slarvearve skrev (9 timer siden): Sålenge vi unngår krig er utdanningen deres bare teori. Det er praksisen som gjør noe med samfunn. I USA er statsdrap virkeligheten. Nei de praktiserer dette i diverse utenlandsoppdrag.
Maleficenta Skrevet torsdag kl. 07:35 #89 Skrevet torsdag kl. 07:35 Gratis skrev (10 timer siden): Flott, med den logikken så kan vi jo skyte alle som ruser seg? Nei men man kan ikke legge skylden på selgeren alene når forbrukeren velger å kjøpe det
TomKrus Skrevet i går, 06:51 #90 Skrevet i går, 06:51 Pipaluk skrev (På 3.10.2025 den 19.58): Det er veldig paradoksalt at amerikanske stater kan være for dødsstraff men for abort. Det henger ikke på greip. Abort er drap på et helt uskyldig liv i mors liv, dødsstraff kommer som en konsekvens av et menneske sine groteske forbrytelser oven for andre individer ! At du ikke forstår forskjellen ? Da er du moralsk så langt ute tåka at ingen kan hjelpe deg. 1
Pipaluk Skrevet i går, 16:49 #91 Skrevet i går, 16:49 TomKrus skrev (9 timer siden): Abort er drap på et helt uskyldig liv i mors liv, dødsstraff kommer som en konsekvens av et menneske sine groteske forbrytelser oven for andre individer ! At du ikke forstår forskjellen ? Da er du moralsk så langt ute tåka at ingen kan hjelpe deg. Så du synes at det er moralsk riktig å utøve dødsstraff overfor mennesker som har gjort groteske handlinger? Drap er drap for meg, ingen har rett til å ta liv uansett grunn.
TomKrus Skrevet i går, 16:53 #92 Skrevet i går, 16:53 Pipaluk skrev (2 minutter siden): Så du synes at det er moralsk riktig å utøve dødsstraff overfor mennesker som har gjort groteske handlinger? Drap er drap for meg, ingen har rett til å ta liv uansett grunn. Helt klart ja ! Noen som ikke verdsetter andre sitt menneskeverd, kan ikke hevde seg beskyttet som menneske og sitt verd når de gir jamt faen i andre sitt liv. Så må det være strenge kriterier rundt det, angående bevisførsel. Dømme noen til døden på rene indisier skal man aldri gjøre ! Vi snakker da om lovens strengeste straff, og det er bare de verste psykopatene som vil bli omfattet av dette. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå