Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et litt perifert familiemedlem har gått bort. Jeg har hatt et godt forhold til vedkommende, og har et godt forhold til en del mennesker som er nær familie med vedkommende. Det føles derfor riktig å gå i begravelsen. Jeg har imidlertid en baby på tre måneder som ikke er vant til å være borte fra mor (og omvendt). En begravelse tar fort litt tid, man må møte tidlig og småsnakke i etterkant. Jeg er usikker på å være så lenge vekk fra babyen. 
Jeg har tenkt til å spørre de nærmeste familiemedlemmene til avdøde om hva de tenker. Men jeg lurer også på om noen har erfaringer med å ta med baby i begravelse?

Anonymkode: 380cc...c98

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

En perifer baby som hyler og bråker har ingenting å gjøre i en begravelse. Kan du ikke få med deg en venninne som kan trille vognen utenfor seremonirommet mens begravelsen foregår, så kan du gå ut hvis det absolutt ikke går? Er jo lurt å få baby til å forsøke å sove. Tar du ungen med inn og det blir den minste lyd må du uansett gå ut, noen annet er bare respektløst ovenfor nærmeste pårørende. I så fall setter du deg helt bakerst. En begravelse varer ikke mer enn maks en time, som perifert familiemedlem skal du neppe på sosial samling og drive masse småsnakk etterpå. 

Anonymkode: 11036...c51

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du skal gå i begravelsen, absolutt. Men du trenger også hjelp til å gjennomføre den - gjerne ta med en venninne eller et annet familiimedlem som syns det er greit å gå ut om babyen begynner gråte.

Anonymkode: ac40b...d66

Skrevet

Du har ingen far som kan passe på sitt eget barn men begravelsen pågår?

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg var nær pårørende, ville jeg blitt glad for at noen brydde seg så mye at de orket å komme med en baby. Jeg hadde overhodet ikke reagert negativt på små babylyder, og så antar jeg at du har en plan hvis baby hyler. Når det gjelder det med å komme lenge i forveien, så kunne du kanskje ringt begravelsesbyrået og forklart situasjonen, og spurt om de kunne reservere en plass litt langt bak? sånn at du kan komme så sent som mulig, og lett kan gå ut hvis du må, mener jeg. Småsnakking i etterkant er jo ikke noe problem.

Anonymkode: 342a2...b00

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ikke tatt med baby inn, det vil sannsynlig stresse både deg og kanskje forstyrre seremonien og de andre. Ville prøvd å få til at mannen eller venninne kunne trillet baby utenfor. Ved småprat etterpå er ikke baby like forstyrrende, men da kan du også reise hjem ved behov, alle vil forstå det. 

Anonymkode: 205a4...ab3

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville tatt med en så liten baby ja. Sitt bakerst så du kan reise deg og bevege deg uten å forstyrre. Jeg bruker bare bæretøy, kan både amme og stå og vugge i det. Aldri vært noe issues med det. 

Anonymkode: 1762c...212

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er null problem å ta med baby. Om det blir gråt i kirken går du ut. Var nettopp i begravelse med baby, ingen som merket at den var der. Lå i bæretøy inne.

Anonymkode: 5bdc2...dbd

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er to måter å ha med seg baby på ting. 

- Gi blaffen i alt og alle, lukke ørene og la barnet hyle og styre. Tro at bråk fra ditt barn er det koseligste alle vet å høre.

eller

- Sette deg ytterst for å raskt komme ut. Gjøre det du kan for at barnet skal være fornøyd og stille, men trekke raskt ut hvis det slår feil.

Alternativ en passer ikke i begravelse eller det fleste andre steder. Alternativ to derimot, som jeg også regner med at du er tilhenger av, går fint i begravelse. Mest sannsynlig vil det ikke være noe problem overhode.

Anonymkode: 4dc45...4c5

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Her var yngste 3 mnd da mannens stefar døde. Jeg tok med baby, men satte meg bakerst, slik at jeg lett kunne snike meg ut/reise meg og stå helt bak i kirka v/behov. Det gikk overraskende bra. 

Anonymkode: 64afb...c5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta med baby, sett deg bakerst i seremonien så du kan gå ut hvis baby lager for mye lyd.
Sats på bæretøy eller vogn og prøv å få baby til å sove gjennom seremonien.
Sosialiser etterpå HVIS det passer seg sånn. Prioriter seremonien om mulig :) 
Tror alle har forståelse for å ha med 3 mnd gammel baby, bare man passer på at den ikke forstyrrer seremonien.

Anonymkode: da14d...e32

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger ikke å småprate etterpå dersom det ikke passer for deg og baby! Er det kondolansekø kan du stå i den om baby er fornøyd og rolig, men du trenger ikke å bli værende utenfor for småprating.

Anonymkode: c9115...8be

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var i begravelse med baby var babys far med (min mann). Jeg satt foran med familien fordi det var litt nærere, han satt bak med vogna og tok med baby ut da hun begynte å gråte litt. Spør mannen om å bli med :) 

Anonymkode: 4021b...9ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Naboen vår hadde med nyfødt i mamma sin begravelse. Han var helt stille og lå egentlig bare i vogna. Null problem hvertfall.  Er nok litt mer liv i 3 mnd gammel men du kan jo evt bare gå ut om baby hyler? Sitt bakerst og lett ur 

Anonymkode: 4498a...392

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det jo litt forskjell på babyer og hvor rolige de er. Men mine to hadde jeg glatt tatt med i begravelse ved tre måneders alder. Hadde ikke vurdert noe annet en gang 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 0f85e...2c6

Skrevet (endret)

Det høres fornuftig ut å sjekke med de nærmeste pårørende.

Endret av Frøken Grønn
Feilskriving
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, alle sammen. Mannen jobber, han får neppe fri for å bistå. Mine nærmeste skal i samme begravelse, men besteforeldrene på fars side skal ikke. Jeg kan absolutt spørre dem om å være med babyen, men de har ikke vært alene med babyen før. 
Avdøde rakk ikke å møte babyen, men var veldig glad for at jeg skulle bli mamma, og ga en veldig personlig og flott gave til babyen uka før vedkommende døde.

Anonymkode: 380cc...c98

Skrevet

Jeg hadde med min lille i begravelse. Var vel omtrent tre måneder. Jeg satt bakerst, forberedt på å gå ut hvis behov. Min baby var en rolig en, så det var ikke noe behov for det. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt med en baby på 3 mnd i en begravelse, og det gikk veldig fint. Jeg timet sovingen så godt det lot seg gjøre, og han sov i bæresele store deler av tiden. Mot slutten ble han litt sutrete, så da ga jeg han litt pupp. Hvis han hadde begynt å gråte hadde jeg gått ut med han, men det ble ikke nødvendig. 

Anonymkode: 9abe1...2cb

Skrevet

Var i begravelse i går faktisk, med babyen min på snart 4 mnd. Gikk helt fint! Selve seremonien tar jo ikke så lang tid, denne tok kanskje en halvtime.. så var det snitter, kaffe og kaker som vi var med på i et par timer etterpå. Hadde vært mer stresset om hun skulle vært hjemme med et familiemedlem så jeg ville bare tatt med babyen, med mindre hen har kolikk etc. som gjør at de blir veldig urolige. Babyer på 3 mnd sitter jo stort sett bare i fanget uansett😅 datteren min på to år derimot, fikk være igjen i barnehagen… hvis hun skulle vært med hadde hun ikke sittet i ro i fem minutter engang🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...