AnonymBruker Skrevet fredag kl. 06:54 #1 Skrevet fredag kl. 06:54 Hei Jeg er så innmari betenkt, og trenger noen støttende ord. Jeg kjøpte for litt siden Osprey Ariel plus 70 liter, eller mer 68 siden jeg har den minste størrelsen. Link er her: https://www.fjellsport.no/merker/osprey/osprey-ariel-plus-70-black? Noen sier den er mer enn stor nok, andre hadde gått for 85 liter med en gang. Jeg kjøpte på tilbud og vet ikke hvor lett det er å bytte, men tenker veldig. Jeg har fra før av 40 liter, og mindre, så jeg trengte en større sekk til fjellturer, men jeg kommer nok ikke til å gå fra hytte til hytte en uke, hverken på sommer eller vinteren. Det er da snakk om hytteturer der jeg gjerne går til en, maks to hytter, og er over 2-4 dager. Jeg har spesialkost som krever en del plass, og bruker en del medisiner, og har litt annet jeg må ha plass til. Skal sies at jeg har dratt på helgetur med en sprengt 40 liter, men fikk da likevel plass til det jeg trengte på en tur i sommerhalvåret med en 40 liter. Lurer litt på om jeg var dum som ikke gikk for en større når jeg først kjøpte, samtidig som en skal klare å bære det, og det er så lett å bare fylle på med ekstra også når en har plass. I mine yngre dager så var 60 liter stor sekk. Jeg dro på leir i en uke med en sånn sekk, men det var også den tiden der en hang både sovepose og liggeunderlag på utsiden av sekken, mens nå skal jo i hvert fall soveposen helst på innsiden. Jeg tenker jeg i teorien kan låne en større sekk om det skulle vise seg at jeg får interesse for lengre turer, også ta det derfra, men blir så usikker. Er ikke godt å gå med en for stor sekk heller, med lite innhold, og det skal være plass til sekkene i bilen, det tar mye plass om alle kommer med 85+ liter sekker. Jeg er funksjonshemmet, så det er ikke veldig realistisk med en ukes vandring over Hardangervidda, men vil gjerne ha god plass til ekstra klær, mat og kos for en helgetur, og eventuelt ekstra utstyr for å kunne sove ute en natt eller to (gapahuk og ikke telt sånn i utgangspunktet). Jeg kan heller ikke gå på ski (pga funksjonshemming) så det er sommerhalvåret som det er realistisk med. Jeg tenker sekken jeg kjøpte bør holde, men setter pris på tanker. Det er mye penger, men jeg fikk den jeg kjøpte for en veldig god pris. Takker for innspill 😊 Anonymkode: 7c838...07e
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:05 #2 Skrevet fredag kl. 07:05 Du lærer av erfaring. kanskje er den stor nok, kanskje er den for liten. Det finner du ikke ut av ved å gruble (slik du gjør nå), men med erfaring. Gå med sekken. du kan selge den videre om du er misfornøyd. You live and you learn! Anonymkode: 08928...0b5 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 07:16 #3 Skrevet fredag kl. 07:16 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du lærer av erfaring. kanskje er den stor nok, kanskje er den for liten. Det finner du ikke ut av ved å gruble (slik du gjør nå), men med erfaring. Gå med sekken. du kan selge den videre om du er misfornøyd. You live and you learn! Anonymkode: 08928...0b5 Sant nok. Og ja jeg grubler, og bruker for mye tid på det. Er bare mye penger. Takk for innspillet, som var godt. 😊 Anonymkode: 7c838...07e
reiseglad Skrevet fredag kl. 15:21 #4 Skrevet fredag kl. 15:21 1-2 hytter, 2-4 dagers tur - denne er perfekt til vår, sommer og tidlig høst. Vinter har du kanskje klær og utstyr som tar litt mer plass, så da kan den bli litt knapp. Jeg har kjøpt pulk til vinterbruk nå, fungerer mye bedre å dra enn å bære for meg på ski om vinteren. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:28 #5 Skrevet fredag kl. 15:28 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hei Jeg er så innmari betenkt, og trenger noen støttende ord. Jeg kjøpte for litt siden Osprey Ariel plus 70 liter, eller mer 68 siden jeg har den minste størrelsen. Link er her: https://www.fjellsport.no/merker/osprey/osprey-ariel-plus-70-black? Noen sier den er mer enn stor nok, andre hadde gått for 85 liter med en gang. Jeg kjøpte på tilbud og vet ikke hvor lett det er å bytte, men tenker veldig. Jeg har fra før av 40 liter, og mindre, så jeg trengte en større sekk til fjellturer, men jeg kommer nok ikke til å gå fra hytte til hytte en uke, hverken på sommer eller vinteren. Det er da snakk om hytteturer der jeg gjerne går til en, maks to hytter, og er over 2-4 dager. Jeg har spesialkost som krever en del plass, og bruker en del medisiner, og har litt annet jeg må ha plass til. Skal sies at jeg har dratt på helgetur med en sprengt 40 liter, men fikk da likevel plass til det jeg trengte på en tur i sommerhalvåret med en 40 liter. Lurer litt på om jeg var dum som ikke gikk for en større når jeg først kjøpte, samtidig som en skal klare å bære det, og det er så lett å bare fylle på med ekstra også når en har plass. I mine yngre dager så var 60 liter stor sekk. Jeg dro på leir i en uke med en sånn sekk, men det var også den tiden der en hang både sovepose og liggeunderlag på utsiden av sekken, mens nå skal jo i hvert fall soveposen helst på innsiden. Jeg tenker jeg i teorien kan låne en større sekk om det skulle vise seg at jeg får interesse for lengre turer, også ta det derfra, men blir så usikker. Er ikke godt å gå med en for stor sekk heller, med lite innhold, og det skal være plass til sekkene i bilen, det tar mye plass om alle kommer med 85+ liter sekker. Jeg er funksjonshemmet, så det er ikke veldig realistisk med en ukes vandring over Hardangervidda, men vil gjerne ha god plass til ekstra klær, mat og kos for en helgetur, og eventuelt ekstra utstyr for å kunne sove ute en natt eller to (gapahuk og ikke telt sånn i utgangspunktet). Jeg kan heller ikke gå på ski (pga funksjonshemming) så det er sommerhalvåret som det er realistisk med. Jeg tenker sekken jeg kjøpte bør holde, men setter pris på tanker. Det er mye penger, men jeg fikk den jeg kjøpte for en veldig god pris. Takker for innspill 😊 Anonymkode: 7c838...07e Ingen problem å henge soveposen utenpå nå og. Du kommer veldig langt med 70 liter 😊 Jeg stropper ofte endel utenpå sekken i starten av turen, så havner mer og mer inni etterhver som maten forsvinner. Anonymkode: 58668...970 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:32 #6 Skrevet fredag kl. 15:32 Jeg reiste «jorda rundt» da jeg var yngre, hadde med meg 70 liters sekk. Det var det jeg fikk anbefalt og det var mer en nok for 3 måneder som backpacker. Ble anbefalt den størrelsen fordi vi skulle gå mye med sekken på ryggen og 85 liter (som var alternativet) kunne bli tungt. Vasket klær stort sett annenhver uke, det gikk helt fint. Hadde med både sommerklær, regntøy og ytterjakke i ull som tok plass. Så til fjelltur i noen dager bør 70 liter være mer enn nok. Anonymkode: 032db...57c 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:44 #7 Skrevet fredag kl. 16:44 reiseglad skrev (1 time siden): 1-2 hytter, 2-4 dagers tur - denne er perfekt til vår, sommer og tidlig høst. Vinter har du kanskje klær og utstyr som tar litt mer plass, så da kan den bli litt knapp. Jeg har kjøpt pulk til vinterbruk nå, fungerer mye bedre å dra enn å bære for meg på ski om vinteren. Tusen takk. Vinter er ikke så aktuelt for meg, siden jeg ikke kan gå på ski, men kan se for meg at det da krever mer, men høres ok ut for mitt bruk. 😊 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ingen problem å henge soveposen utenpå nå og. Du kommer veldig langt med 70 liter 😊 Jeg stropper ofte endel utenpå sekken i starten av turen, så havner mer og mer inni etterhver som maten forsvinner. Anonymkode: 58668...970 Tusen takk. Ja det gikk jo før i tiden, så bør jo gå nå også. Lurt det med å stappe mer og mer inni etterhvert som maten spises. Håper jeg kommer langt med den jeg har 😊 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg reiste «jorda rundt» da jeg var yngre, hadde med meg 70 liters sekk. Det var det jeg fikk anbefalt og det var mer en nok for 3 måneder som backpacker. Ble anbefalt den størrelsen fordi vi skulle gå mye med sekken på ryggen og 85 liter (som var alternativet) kunne bli tungt. Vasket klær stort sett annenhver uke, det gikk helt fint. Hadde med både sommerklær, regntøy og ytterjakke i ull som tok plass. Så til fjelltur i noen dager bør 70 liter være mer enn nok. Anonymkode: 032db...57c Tusen takk for deling av erfaringen 😊 Jeg har sett en del på backpacking-videoer på YouTube, mest for moro skyld og mange der reiser jo med enda mindre enn 70, så har hatt det i bakhodet. Håper min vil passe og om ikke så lærer jeg av det som annen sa her 😊 Anonymkode: 7c838...07e
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 19:55 #8 Skrevet lørdag kl. 19:55 Jeg bruker 70-liter på en uke telttur. Har da med telt, sovepose, liggeunderlag, klær og mat, primus. Bruker den også på vinteren, men da er det gjerne bare en natt. Forstår ikke hvordan den sekken kan bli for liten for hytte til hytte i et par dager. Hytte til hytte på sommeren er det 40 liters sekk. Anonymkode: 824da...ed5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:01 #9 Skrevet lørdag kl. 20:01 Jeg har 70 l til storsekk. Jeg vil ikke klare å bære full 85 l særlig langt. Så da har jeg heller med mindre greier. Soveposen pakkes ganske liten, liggeunderlag også. Teltet er veldig lite og lett. Anonymkode: a765f...9fe
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:03 #10 Skrevet lørdag kl. 20:03 Vil legge til: du bør bære maks 20-30% av kroppsvekten din. En fullstappet 70 liters sekk blir raskt 18-20 kg. For meg på 60 kg er det tungt å gå med den i mange dager, hadde ikke klart å bære rundt på noe mer. Bruker å få blåmerker på hoftene, liksom. Anonymkode: 824da...ed5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå