AnonymBruker Skrevet i går, 06:51 #1 Skrevet i går, 06:51 Jeg er alene med to tette barn. Vi har vært på Gran Canaria tre år på rad, men vurderer nå Thailand. Jeg har vært tre uker i Phuket før jeg fikk barn. Tenker å bestille tre uker igjen, siden reisen er så lang. Noen som har vært der med barn på samme alder? Koster ca 100.000, så viktig at barna får en fin tur! Anonymkode: a1beb...ddd
AnonymBruker Skrevet i går, 06:55 #2 Skrevet i går, 06:55 Thailand er perfekt for barn. Anonymkode: ae9d3...061
AnonymBruker Skrevet i går, 08:14 #3 Skrevet i går, 08:14 Ikke vært der med så små barn, men tre uker på samme plass er kanskje lenge for dem på ett sted? Ville derfor vurdert nøye hvilken av strendene jeg valgte å bo ved – evt gått for to ulike. De har alle sine kvaliteter på forskjellige vis. Men med et tre uker langt opphold tidligere så har du trolig en viss peiling. Thailand er i alle fall et særdeles enkelt land å oppholde seg i/reise i med barn! Har du vurdert å hoppe litt nedover kysten med båt? Det er veldig enkelt, også med barn. Koh Lanta hadde jeg droppet av praktiske årsaker, men sjekk ut vesle og koselige Koh Muk/Mook (kjært barn har flere navn) og selvsagt Lipe. På Lipe kunne jeg glatt vært tre uker med så små barn. På Muk, kanskje en ukes tid. Tenker du å reise charter eller på egen hånd? Sistnevnte ville jeg vurdert for mer valuta for pengene. Går du for reise på egen hånd og vil oppleve de litt rolige hyggelige øyene ville jeg trolig flydd til Krabi og startet ferien derfra. Det er ikke så stress og styr som det kanskje kan høres ut som. Anonymkode: 11fa3...558 1
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #4 Skrevet 8 timer siden Ko Lanta passer kjempebra for barn:) Ville og satset på litt øyhopping. Fly til Krabi eller Trang, og dra til f.eks. Lanta, Ngai, Lipe.. Klong Dao på Lanta er langgrunt, vi var dere flere ganger når ungene var små. Anonymkode: 371c4...34c
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #5 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ko Lanta passer kjempebra for barn:) Ville og satset på litt øyhopping. Fly til Krabi eller Trang, og dra til f.eks. Lanta, Ngai, Lipe.. Klong Dao på Lanta er langgrunt, vi var dere flere ganger når ungene var små. Anonymkode: 371c4...34c Ja, ikke direkte uenig: Skal en først bo på Lanta (med barn) ville jeg også valgt Klong Dao: Det er superkort inn til Saladan, som er hyggelig på kveldene, Klong Dao er langgrunt (nesten så det blir mye trasking ut når det er lavvvann, og så har det ikke så mye av de store skarpe vulkanske(?) steinene uti vannet som det er mer av lengre syd på øya). Saladan er også et knutepunkt for all båttrafikken opp og ned kysten, og det er gunstig. Grunnen til at jeg ikke var veldig entusiastisk til Lanta (i alle fall for tre uker med barn) er at bortsett fra på Klong Dao så blir du litt stuck og isolert hvis du velger mange av småstedene nedover langs kysten. Det er liksom en laaaang kystvei nedover med mye resorter og hoteller, men egentlig ikke noen flere områder der du kan tusle rundt og se litt liv på kveldene. Ikke spes ideelt med små barn, det kan rett og slett bli litt kjedelig noen plasser? Lanta Old Town, med markedet i helgene, er verdt å få med seg på øya. Men man bor ikke på den siden av øya, i alle fall ikke hvis en vil ha en badeferie. En plass som dessverre bare er å droppe er Phi Phi. Fra å være et paradis for noen tiår siden er det nå en partyplass av dimensjoner. Langs kysten videre nedover har du Ngai, som er kjempefint men veldig (!) lite, kun en håndfull hoteller og små resorter. Fint for en parferie en langhelg. Mook ligger rett ved, og heller ikke en stor øy, men veldig hyggelig. Kradan er omtrent som Ngai, flott øy for parferie, men man er litt "stuck in paradise". Libong er en stor øy med fin natur, men ikke hva dere er ute etter. Lipe er uten tvil fremdeles fineste øya!! Med tre uker til rådighet ville jeg øyhoppet nedover fra Krabi. Veldig enkelt og praktisk, Hele veien fra Phuket/Krabi og ned til Lipe tar totalt 5-7 timer, med båtbytte og lunsj i Saladan før turen går videre med kraftige speedbåter. Vel verdt reisetiden – husk øreplugger og evt sjøsyketabletter. Men skal jeg være helt ærlig så får trolig barna dine enda mer igjen for turen om du venter i tre år, i alle fall hvis du velger å farte litt nedover... Anonymkode: 11fa3...558
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #6 Skrevet 6 timer siden Hva gjør du hvis du eller et av barna må legges inn på sykehus? Anonymkode: ced24...7ac
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #7 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva gjør du hvis du eller et av barna må legges inn på sykehus? Anonymkode: ced24...7ac Godt spørsmål, som mange ikke tenker på. Det er vel heldigvis uhyre sjelden barn blir så syke eller skadet at de faktisk må på sykehus. Da ringer du forsikringsselskapets vakttelefon, tilkaller ambulanse, evt speedbåt og kommer deg på sykehus. International SOS koordinerer, hvis ikke selskapet har en lokal koordinator i Bangkok. Lanta har skikkelig sykehus, Krabi har førsteklasses privat sykehus som brukes av forsikringsselskapene, og på Phuket har du flere som forsikringsselskapene bruker, f.eks. Bangkok Hospital som er av topp klasse. Er du på Lipe blir det speedbåt til fastlandet og videre til Satun eller Hat Yai. Blir egentlig litt som å ta med ungene på tur til Finnmark eller div andre steder her i landet. Skulle TS bli syk/innlagt så regnes det selvsagt som en akutt nødsituasjon, og selskapet ordner med transport og opphold for nær pårørende fra Norge for å hente/passe på barna. Blir TS liggende lenge på sykehus vil forsikringen også dekke/ordne med hjemtransport for barn/ledsager. I tiden frem til norsk pårørende er på plass må man gjerne "stunte" det ved hjelp av ambassaden/sjømannskirken. Trolig vil "noen" spore opp skandinaver som kan bistå i mellomtiden – det er jo ikke akkurat mangel på skandinaviske familier i området. Fun fact: Det er to svenske skoler på Lanta. Anonymkode: 11fa3...558
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #8 Skrevet 2 timer siden Jeg ville i alle fall vært på minst to forskjellige steder, det blir fort kjedelig å være på ett sted i flere uker. Jeg ville også tatt med redningsvester hjemmefra hvis det er aktuelt med båt. Ellers tenker jeg det sikkert blir en super tur! Husk god reiseforsikring, og å lage gode avtaler med barna mtp bading. Jeg har reist alene med et barn på seks år til Asia. Singapore, så heldig trygt sånn sett. Det er Thailand også. Vi endte en lite tur på sykehuset, da var det fint å ha en GOD reiseforsikring som visste hvilket sykehus vi skulle på. Jeg skal ikke lyve - jeg kjente litt ekstra på å være alene med et barn, helt alene om ansvaret, på et annet kontinent. Skaff armbånd med navn og telefonnummer på til ungene, bare i tilfelle. Anonymkode: 678c7...2ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå