Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Noen som vet hva reklamasjonstiden på en trådløs telefon er? Det er snakk om en siemens gigaset som jeg betalte ca 1200 for, men det er litt over tre år siden.

Hva er egentlig forskjellen på reklamasjon og garanti? Hvis reklamasjonstiden ikke er gått ut, hva kan jeg da "oppnå" med å gå tilbake.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Garanti er noe leverandøren gir. Reklamasjon er lovbestemt, 2 eller 5år.

Tror Siemens telefoner har 2 års garanti, så garantitiden er ute. Skal ikke si sikkert på reklamasjonsfristen. Men det veit de i butikken.

Hvis reklamasjonsfristen ikke hadde vært ute, hadde de sendt tlf din på service for å sjekket om det var noe som ble dekket på reklamasjon. Da får du den reparert eller nytt produkt. Hvis ikke blir det en betalbar service, (hvis du velger å ikke reparere den må man som regel betale for prisoverslaget).

Skrevet

Garantien som butikkene har gir sjelden flere rettigheter enn det forbrukerkjøpsloven gir, så den er mest svada. Du kan reklamere dersom varen ikke har holdt så lenge som en normalt kunne vente. Reklamasjon er vel vanligvis 3 eller 5 år.

Om du går i butikken vet de sjelden noe om reklamasjon, og de har i alle fall ikke lyst til å la deg gjøre det, så du må være knallhard på det og vise at du vet hva du snakker om. Når de sier at garantien har gått ut sier du "men jeg bruker ikke garantien, jeg bruker reklamasjonsretten min". Den funker vanligvis.

Dersom telefonen er over 3 år kan du imidlertid ikke regne med å få noe. Større og dyrere ting forventes å ha lenger levetid, men en telefon har ikke det.

Skrevet

Garanti er tidligere riktig beskrevet. Reklamasjon på telefoner er 5 år (mobiltelefoner har i alle fall det, så da har vel hustelefoner det også).

Sjekk forbrukerkjøpsloven på www.lovdata.no...

Gjest -eline-
Skrevet

Reklamasjonsretten er 2 eller 5 år, går du til butikken med en trådløstelefon vil de mest sannsynlig hevde at det er 2 år. Vet Forbrukerrådet mener det er 5 års reklamasjonstid på mobiltelefoner, men jeg tror ikke det gjelder trådløse telefoner, selv om jeg ikke kan si for sikkert.

Nyttige Linker:

Garantier og Reklamasjonsrett

Forbrukerkjøpsloven

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...