Gå til innhold

Kjeller, fuktighet, avfukter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke hatt på avfukter på lenge. Men har hatt oå varme om vinteren (varmepumpe). Skrudde på avfukter, og den tømmer vann temmelig fort, har tømt den for ca 5 dl iløpet av noen timer. Kjenner litt kjellerlukt, men ikke veldig. Så lurer jeg på:

Hvis kjelleren har hatt høy luftfuktighet over tid, bør man da åpne veggene litt for å se etter mugg? Jeg tenker det kan skjule seg mye rart. Hus fra 1880.

Det ble gjort en del utjedringer i 2017 p.ga. lekkasje/fuktskade, så da tok de jo et skippertak.

Anonymkode: 8cf05...768

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har ikke hatt på avfukter på lenge. Men har hatt oå varme om vinteren (varmepumpe). Skrudde på avfukter, og den tømmer vann temmelig fort, har tømt den for ca 5 dl iløpet av noen timer. Kjenner litt kjellerlukt, men ikke veldig. Så lurer jeg på:

Hvis kjelleren har hatt høy luftfuktighet over tid, bør man da åpne veggene litt for å se etter mugg? Jeg tenker det kan skjule seg mye rart. Hus fra 1880.

Det ble gjort en del utjedringer i 2017 p.ga. lekkasje/fuktskade, så da tok de jo et skippertak.

Dropp å åpne veggene. Spar pengene heller til skikkelig drenering rundt huset. 

Anonymkode: 20ddd...bdc

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dropp å åpne veggene. Spar pengene heller til skikkelig drenering rundt huset. 

Anonymkode:

Det kan ikke dreneres mer. Mest mur/betongkonstruksjon rundt huset :)

Skrevet

Hos oss ble det dag/natt forskjell med avfukter. Kjøpte en sånn kraftig en fra Woods. Lukter omtrent ikke kjellerlukt lengre. 

Anonymkode: 948cd...267

• Liker 1
Skrevet

Men hvor høy luftfuktighet har det vært/var det? Hvor mye fukt som dras ut av lufta indikerer ikke hvor mye fukt det er, men hvor effektiv avfukteren er. Du kan jo avfukte i det uendelige, til en RF så lav hvor treverk sprekker… 

Anonymkode: 40517...c26

• Liker 1
Skrevet

På det aller verste var der oppi 80% fuktighet men det var i spesielt vær mener jeg å huske. Aner ikke hva det er ellers. Det er kun 1/3 av kjelleren som er under bakkenivå, resten er over, vet ikke om det hjelper

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...