Gå til innhold

Å ta Maxalt når man er usikker på om det er migrene

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir bedre i både nakken og tinning/ hodet om jeg tar maxalt. Jeg tar medisinen så tidlig som mulig for å unngå ødelagt dag eventuelt flere dager. For tar jeg den for sent, dvs, tenker at plagene bare er vond nakke og hodepine.. osv, så kan det bli flere dager med migrene. 
men ville jeg blitt bedre av å ta maxalt om det bare var vond nakke og hodepine? Altså at da ville ikke maxalt tatt smertene om det ikke var migrene. 
beklager rotete, blir litt redusert av plagene eller medisinen. 

og ja, hva kan skje om man bruker maxalt om det ikke er hodepine, ig hva er egentlig de farligste bivirkningene på kort og lang sikt. 
jeg er tedd for hjerneslag og hjerneblødning. 

Anonymkode: e0567...54f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vond nakke og hodepine kan være migrene. Og når du opplever bedring av Maxalt så høres det jo sånn ut. Ta en samtale med fastlegen din om bivirkninger om du er veldig bekymret. 

Anonymkode: 7e491...0f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg forstår ut fra å lese forsiktighetsregler i pakningsvedlegget er at dersom hodepinen kommer av andre sykdommer, så kan Maxalt i visse tilfeller være farlig å ta.

Har du noen grunn til å tro at det er noen av disse andre sykdommene som gjør at du har hodepine? Hva skulle hodepinen ellers komme av, hvis det ikke var migrene? Sliter du med stramme muskler i nakken?

Jeg ville jo ikke tatt migrenemedisin dersom jeg ikke var helt sikker på at det var migrene. Tenker samtidig at du må ha fått en ordentlig utredning mpt. migrenen din siden du har fått denne medisinen i utgangspunktet.

Når du er i tvil om hva slags risiko du eventuelt løper ved å kanskje ta Maxalt uten å ha migrene så er jo det beste å spørre legen som skrev ut denne medisinen til deg.

Anonymkode: ec2f4...7c9

Skrevet (endret)

Jeg var sånn i flere år at jeg nølte i timesvis med å ta Maxalt, fordi jeg var usikker og tenkte "hva om det bare er hodepine, og ikke migrene". Det gjør jo ting bare verre å vente for lenge med å ta medisinen, den bør man jo ta ved første tegn på migrene, ikke sant, da virker den best og kan avbryte hele anfallet. Isteden, om man nøler for lenge som jeg drev med, kan det utvikle seg til et to eller tre dagers anfall!

Jeg la det frem for fastlegen min, og hun sa at jeg ikke skulle nøle med å ta Maxalt for hun mente at jeg sannsynligvis "kjenner lusa på gangen uansett" og derfor vet når det er migrene tidlig, men at jeg av en eller annen grunn likevel er usikker og innbiller meg at jeg "bare tror det er anfall". Bedre å ta en gang for mye enn en gang for lite, sa hun faktisk. Så da har jeg gjort det i etterkant. Og jeg kjenner jo at medisinen faktisk virker, så da var det jo migrene, "ikke bare" hodepine (for det virker den jo ikke på).

Nå har jeg heldigvis kommet over de fæle årene med kronisk migrene og har anfall MYE sjeldnere! Herregud, så deilig det er! (måtte det bare vare...)

Endret av Million
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har hodepine, så er det aller mest sannsynligvis migrene. Ta medisin! 

Anonymkode: e8eef...002

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Nå forskes det på akkurat det du tar opp her. Om man totalt sett kan få mindre hodepine ved å ta anfallsmedisinen allerede i forfasen når nakkesmertene og andre symptomer kommer, men før hodepinefasen. 

Hodepineforskerne er opptatt av å finne måter å ha minst mulig hodepine på. Det skyldes at hodepine avler hodepne. Noen utvikler kronisk migrene av å ha for mye hodepine. 

Maxalt brukes over hele verden de siste 20 årene. Hvis det var farlige bivirkninger ville vi visst det nå.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...