Gå til innhold

Hva er vanlig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kjære mener at foreldra betaler en del av bryllupet. Jeg mener at man betaler det meste selv..Hva er vanlig ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal ikke betale selve festen, men må nok betale noe av det andre, som frisør, blomster ol.

Ellers betaler foreldrene.

Det tilbød de seg, for de hadde betalt bryllupet til broren min også.

Skrevet

Vi betalte alt selv.

Det var for å unngå krav om hvem vi skulle invitere og annen generell innblanding.

Gjør et søk, det har vært masse tråder om dette - tildels fra fortvilte bruder.

Skrevet

Vi skal i utgangspunktet betale alt selv, men om noen av foreldrene våre vil betale noe skal de selvfølgelig få lov til det :D

Mamma og pappa har snakka om å ordne med middagen delvis mens faren til sambisen skal stå for velkomstdrinken. Og det er jo dyrt nok når det er 130 gjester.....

Skrevet

Min far betaler maten, og min kommende svigermor betaler drikkevarene.

Resten betaler vi selv.

Vet ikke hva som egentlig er vanlig, vi tok utgangspunkt i å skulle betale alt selv, men da de tilbød seg å være med sa vi med glede ja takk. Det hjelper tross alt en god del på!

Jeg vil tro det og kommer litt ann på hvilken økonomisk situasjon de forskjellige er i, noen har kanskje rett og slett ikke muligheten til å være med å betale, mens for andre går det greit.

Klem fra Lereè :D

Skrevet

I min familie har det vært vanlig at vi deler de generelle utgiftene i tre. Dvs fest, lokale, bil, pynt osv, men at paret selv betaler klær, frisør, blomster og det som er bare til de.

De tre som deler er da paret, hans foreldre og hennes foreldre. Og de tar hver sin 1/3-del.

Skrevet

Jeg tror også det er veldig forskjellig fra familie til familie. Og man kan aldri forlange at foreldre betaler, men man kan inkludere/fortelle dem om planene dere har lagt, og så er det en mulighet for at de vil sponse litt. Man kan alltids håpe..

Skrevet

Hei

Har forstått at de fleste brudepar betaler gildet selv, men fra gammelt av var det brudens foreldre som skulle bekoste maten, og brudgommens foreldre som skulle holde drikkevarene.

Lisen

Skrevet

Vi skal i utgangspunktet betale alt selv. Mine foreldre har sagt at de vil betale maten (vi skal ha koldtbord og ca.120 gjester) og svigermor prøver å hjelpe så godt hun kan. Så vi får se hva som skjer, vi belager oss på å ta alt selv og så tar vi det som en bonus om våre foreldre betaler noe... :D

Skrevet

Vi skal betale alt selv.

Men foreldrene våre skal hjelpe til med alt annet.

Det er bra nok for oss. :)

Gjest Anonymous
Skrevet

foreldre har i alle fall ingen "plikt" til å betale noe... og mange har kanskje heller ikke muligheten til det heller..

det varierer også veldig hvilken oppfattingn folk har om hva som er "riktig" størrelse og kostand på et bryllup..

så mitt råd er;

legg en plan som dere vil ha ut i fra et budsjett dere klarer...

og takk pent dersom forledre frivillig vil bidra med økonomisk eller annen hjelp

Gjest Anonymous
Skrevet

Våre foreldre delte 50/50 på selskapet, mens vi betalte våre klær, brudebuketten, invitasjoner, takkekort og bryllupsreise. Tror det endte med at vi betalte ca 50 000 hver.

Skrevet

Vi betaler alt selv. Har vært samboere såpass lenge (5 1/2 år når vi gifter oss) at alt annet ville føles merkelig.

Gjest Badu, ikke innlogget
Skrevet

Vi får dekket rundt 20000 av mine og hans foreldre. Resten (60000) betaler vi selv. Det var det de hadde råd til og lyst til å gi, helt topp for oss.. selvom vi ikke helt har de andre 60000 enda da..

synes det ville blitt rart om de skulle betale alt, og da hadde de kanskje ville blanda seg oppi hvor mange vi ber, middag osv.

Badu

Skrevet

Vi betaler i utgangaspunket alt selv, men både min far og mine

kommende svigerforeldre har sagt at de har lyst til å hjelpe oss.

Og det takker vi selvfølgelig pent ja til!

Det de kommer til å bidra med er nok mat og drikke.

Klær, ringer, blomster, frisør og slike ting betaler vi selv.

Jeg tror nok at dette varierer veldig.

K.

Gjest Engel, ikke pålogget
Skrevet

Betaler i utgangspunktet alt selv, vil de hjelpe så sier vi ja takk. Men det var for oss totalt uaktuelt å komme og si at vi skal gifte oss for så å forvente at foreldrene våre skal betale bryllupet. Vi er tross alt voksne mennesker i full jobb. Har absolutt ikke god råd, men vi vil da klare oss selv.

Skrevet

Vi skal betale alt selv. For det første så har ikke våre foreldre råd til det, så vi ville aldri tenke på å spørre engang. For det andre så har vi vært samboere i over 16 år, så da synest jeg at det er mest naturlig at vi betaler det selv. Vi ønsker oss heller penger i gave, så kan det være med på å gjøre det litt lettere for oss.

Dessuten har vi brukt alt vi kan av venner og kjente. Toastmaster, servering, kaker, musikk på festen og blomster. Alt dette har vi klart å få billigere gjennom folk vi kjenner. Dette har vi spart masse på. For jeg var faktisk ikke klar over hvor dyrt alt er før vi satte igang med planleggingen.

Skrevet

Vi betalte så og si hele bryllupet selv, bortsett fra middagen. For oss var det litt viktig å kunne betale alt sammen selv, da vi følte at det ble mer vårt bryllup og at vi da kunne bestemme hvordan ting skulle være helt på egenhånd.

Skrevet

Vi gikk ut fra å betale alt selv. Men så sa foreldrene til samboeren min at de kunne tenke seg å betale ca halvparten. Siden vi er i etableringsfasen og samboeren min er nyutdannet og arbeidsledig :cry: har vi ikke råd til å takke nei..

Skrevet

Så lenge de tilbyr seg å betale, er det vel ingen vits i å sitte å spekulere på hva som er "vanlig"?? :o

Vel, tror alt er vanlig for tiden. Vi giftet oss i september i år. Mine foreldre fikk vi en liten sum til forberedelser av (symbolsk), og min svigermor fikk vi ingenting av, for hun eier ikke nåla i veggen selv.

Helt greit for meg. Vi hadde spart opp disse pengene selv, og med eget hus, bil, og 2 barn, synes jeg det blir litt drøyt om vi plutselig skulle forlange omtrent full dekning av bryllupskostnader til foreldre/svigerforeldre.

Men... det er nå min mening. Man kan ikke ha flottere bryllup enn hva man har råd til likevel vettu.

Lykke til! :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...