AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:05 #1 Skrevet torsdag kl. 21:05 Jeg og samboer forstår hverandre godt på generelt grunnlag. Vi har det veldig godt sammen på alle plan. Det er på ingen måte snakk om å gå fra hverandre. Men det er ett problem som vi strever litt med å løse. Vi har tenkt tanken på parterapi og jeg tror det blir neste steg, for å arbeide med forholdet i positiv retning. Problemet vårt er at vi ser litt ulikt på ting, fordi vi er forskjellige på noen områder. Han er av den mer rolige typen som alltid de-eskalerer, litt på den ekstreme siden noen ganger (type «unnskyld at jeg er til» med lua i hånda). Jeg er motsatt, er følsom og kan helle mer mot behov for å si ifra og hevde seg osv, men det kan også være uheldig i noen settinger. Så når vi da snakker om og diskuterer løsninger på ulike situasjoner forstår vi ofte ikke hverandre sine behov, og ender med å såre hverandre. Jeg forstår ikke hans behov for å trekke seg unna og unngå å si fra i konflikter med andre (NB han er ikke unnvikende, bare noe konfliktsky). Og andre veien forstår ikke han mitt behiv for å hevde meg og si fra om ting som er urettferdig, urettferdig behandling jeg opplever av andre. Det vi diskuterer er altså ikke konflikter oss imellom, men konflikter den enkelte av oss har med andre personer i feks familie og arbeidsliv. Så sporer kommunikasjonen helt av, han går i ett spor og kjører seg litt fast i det, mens jeg blir emosjonell og lei meg. Vi trøster hverandre etterpå og snakker ut, men faller stadig tilbake til samme mønster. Vi kommer nok begge fra fortid hvor dette har vært våre måter å håndtere ting på. Er det noen her som har gått igjennom lignende? Hvordan løste dere det? Anonymkode: 6a190...565
Rødvinsfilosofen Skrevet torsdag kl. 21:22 #2 Skrevet torsdag kl. 21:22 Hvilke ting er typisk for dere å krangle om?
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:23 #3 Skrevet torsdag kl. 21:23 Rødvinsfilosofen skrev (Akkurat nå): Hvilke ting er typisk for dere å krangle om? Har beskrevet dette i HI Anonymkode: 6a190...565
Rødvinsfilosofen Skrevet torsdag kl. 21:30 #4 Skrevet torsdag kl. 21:30 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Har beskrevet dette i HI Anonymkode: 6a190...565 Lykke til i parterapi!
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:34 #5 Skrevet torsdag kl. 21:34 Rødvinsfilosofen skrev (3 minutter siden): Lykke til i parterapi! Hva mener du med det? Anonymkode: 6a190...565
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #6 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (På 2.10.2025 den 23.34): Hva mener du med det? Anonymkode: 6a190...565 @Rødvinsfilosofen hva var greia her egentlig? Anonymkode: 6a190...565
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #7 Skrevet 2 timer siden Her er rollene omvendt.. Men, kort fortalt det vi gjorde når enkelte tema kom opp som ikke gjaldt mellom oss, så begynte vi spørre hverandre: ‘’Vil du råd eller vil du at jeg skal lytte eller begge deler?’’ Vi styrte litt i starten, men det gikk seg ganske raskt til egentlig… Når han snakket om jobben, for eksempel, så var han egentlig ikke interessert i noe aknet ett at jeg lyttet til han… Og det ble lettere når det ble sagt da… Anonymkode: 988dc...e77
exictence Skrevet 1 time siden #8 Skrevet 1 time siden Det høres ut som dere ikke sårer hverandre med vilje. Jeg tror det kan være et godt forslag som Ab over her sier at dere får uttrykke hvilke behov dere har og hvordan dere vil at mottaker skal imøtekomme. Så er det viktig at dere viser støtte og at dere viser takknemlighet overfor hverandre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå