Gå til innhold

Er det mulig at en som utøver vold mot noen elsker den personen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om en mann hadde slått meg så hadde jeg aldri klart å tro på det. Hadde blitt redd for ham og det er den naturlige reaksjonen.

Hva som er meningen og ikke, er på en måte irrelevant.

Voksne mennesker som slår trenger hjelp. Terapi. 

Anonymkode: dfc86...6d7

Det var dog ikke siste gangen…

Ingen fortjener å bli slått. Ingen. 

Anonymkode: e503f...a42

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker det faktisk spiller liten roller, eller for å si det sånn: Det er jo enda VERRE hvis de gir voldelige behandlet til en de oppriktig elsker. For da er det lite å gå på for å endre seg. 

Og man kan ikke være i et ekte forhold til noen som er voldelig. Vold ødelegge alt som er bra mellom mennesker.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener nei. 

Anonymkode: a97ee...da9

Skrevet

Hvorfor spiller det noen rolle? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er irrelevant. Hvis noen utøver vold mot deg, må du fjerne deg fra personen. Det spiller ingen rolle om de elsker eller hater deg. Ikke vær i noen som helst situasjon der du kan bli utsatt for vold! 

Anonymkode: 8e42b...05f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det var dog ikke siste gangen…

Ingen fortjener å bli slått. Ingen. 

Anonymkode: e503f...a42

Enig med deg der.

Anonymkode: dfc86...6d7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at mange "konebankere" elsker kona si, men at de er så sjalu at kjærligheten deres kommer ut som vold innimellom.

Det handler om egen utilstrekkelighet og at de er redde for avvisning og det å bli forlatt. Ironisk nok, er det jo det som skjer i mange tilfeller. 

Anonymkode: e04dd...1a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror at mange "konebankere" elsker kona si, men at de er så sjalu at kjærligheten deres kommer ut som vold innimellom.

Det handler om egen utilstrekkelighet og at de er redde for avvisning og det å bli forlatt. Ironisk nok, er det jo det som skjer i mange tilfeller. 

Aldri i livet. De aner ikke hva kjærlighet er. De er rett og slett eiesyke.

Anonymkode: d62f4...c61

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Aldri i livet. De aner ikke hva kjærlighet er. De er rett og slett eiesyke.

Anonymkode: d62f4...c61

Forskning viser det jeg skriver. Det finnes masse info om årsaker til at menn slår den de elsker. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vold er aldri kjærlighet. 

Vold handler om kontroll.

Ydmyke, ødelegge, skremme og trykke ned et annet menneske. 

https://www.bufdir.no/vold/

https://voldsveileder.nkvts.no/hva-er-vold-naere-relasjoner/

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Forskning viser det jeg skriver. Det finnes masse info om årsaker til at menn slår den de elsker. 

Kilder?

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Voldelige personer slår ikke fordi de ikke elsker partneren sin. De slår fordi de er voldsmennesker. Det kan være mange grunner til det. Men at de ikke elsker deg, er IKKE en slik grunn. Du kan ikke få han til å slutte å slå ved å prøve å få han til å elske deg mer. Han trenger profesjonell hjelp!

Anonymkode: 2bce1...478

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Vold er ikke kjærlighet.

Anonymkode: 893a4...e35

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2025 den 21.57):

Hvis de påstår de elsker deg, men er det engang mulig? 

Psykisk vold fysisk vold eller økonomisk. 

Så kommer de meg påstander om kjærlighet. Er det noe en kan tro på?

Anonymkode: ada3b...af4

Nei. 

Men det er selvsagt mulig at de lyver og sier at de elsker vedkommende. Å lyve er noe ethvert menneske over et par år har lært seg.

Det er også mulig - gitt at de er veldig unge - at de er vokst opp med dysfunksjonelle foreldre som av sine egne grunner, (ønsket om å utøve kontroll og vold ovenfor egne barn selvsagt mest fremtredende) har valgt å lære sine barn at vold er ok. Men man forventes evne av-lære seg en dårlig oppdragelse før man er voksen, så dette punktet gjelder kun tenåringer og barn. Og foreldre som utøver vold mot egne barn vet alltid bedre. 

Tilsvarende er det ikke mulig å samtidig velge å være utro mot noen og være glad i dem. Det mange dog mener når de sier «jeg er glad i deg» er «jeg er glad i den effekten din tilstedeværelse har på mitt liv». Og det er ikke kjærlighet til noen annen enn - seg selv.

AnonymBruker skrev (På 2.10.2025 den 22.10):

Jeg vil si at ja, de kan elske den de utøver vold mot. De kan ha en enorm redsel for å bli forlatt og det eneste logisk de kan gjøre er feks kontrollere, psykisk vold og fysisk vold. Psyke den andre ned til å tro at hen aldri vil finne noen andre som vil elske dem, og dermed bli værende. 

At man elsker noen gir INGEN frikort til å behandle andre stygt. Dersom den du elsker utøver vold mot deg (eller andre) så kan de elske deg, men det betyr ikke at du må bli. 

Anonymkode: ed4e3...1cf

Nei. Det å elske å ha noen i livet ditt er nemlig ikke kjærlighet. Det er egoisme. Det at du har valgt å kalle egoisme for kjærlighet er irrelevant. Jeg kan kalle månen for en sykkel, og månen forblir - ikke en sykkel.

Anonymkode: 003dd...92c

AnonymBruker
Skrevet

- We accept the love we think we deserve

Ingen fortjener å være i et forhold med vold, uansett hvor mye vedkommende selv kanskje tror det!

Anonymkode: bef54...c45

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja det tror jeg. 

Selv er jeg en kvinne, som har utøvd vold i forhold. Jeg var ung, å jeg var sjalu. Var sammen med en som var utro, å jeg fant ut at han hadde flere profiler på datingsider. Husker at jeg ble så sint jeg kastet ting på han, når vi kranglet ble jeg skikkelig stygg mot han. Der og da følte jeg at jeg skulle ha kontrollen på han, og han fortjente det. Jeg fikk hjelp, og gikk i terapi. Etter det har jeg vært i langvarig forhold uten at vold har vært ett tema. 

For 2 år siden møtte jeg en ny fyr. For litt siden så merket jeg endring i han, var ett eller annet som trigget meg, men jeg klarte ikke å sette fingeren på det. Men det ble en diskusjon og jeg smekka til han. Jeg var like sjokkert som han. Vi er fortsatt i ett forhold, men jeg er livredd for at jeg skal utøve vold igjen mot han, så har nå gått til legen å fått henvisning til dps. Så det å være voldelig i ett forhold er ikke så svart/hvitt som mange skal ha det til 

Anonymkode: c70f6...350

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja det tror jeg. 

Selv er jeg en kvinne, som har utøvd vold i forhold. Jeg var ung, å jeg var sjalu. Var sammen med en som var utro, å jeg fant ut at han hadde flere profiler på datingsider. Husker at jeg ble så sint jeg kastet ting på han, når vi kranglet ble jeg skikkelig stygg mot han. Der og da følte jeg at jeg skulle ha kontrollen på han, og han fortjente det. Jeg fikk hjelp, og gikk i terapi. Etter det har jeg vært i langvarig forhold uten at vold har vært ett tema. 

For 2 år siden møtte jeg en ny fyr. For litt siden så merket jeg endring i han, var ett eller annet som trigget meg, men jeg klarte ikke å sette fingeren på det. Men det ble en diskusjon og jeg smekka til han. Jeg var like sjokkert som han. Vi er fortsatt i ett forhold, men jeg er livredd for at jeg skal utøve vold igjen mot han, så har nå gått til legen å fått henvisning til dps. Så det å være voldelig i ett forhold er ikke så svart/hvitt som mange skal ha det til 

Anonymkode: c70f6...350

Men her sier du noe essensielt; du søker hjelp og innser at volden din er uakseptabel. 
For noen er volden ett verktøy hvor de holder på personen og de er dermed ikke særlig opptatt av den andre personens følelser, de elsker ikke, de «eier».

TS: jeg tipper voldsutøvere er like ulike som resten av befolkningen: en voldsutøver kan altså være en kvinne som har utøvet materiell vold en gang og mild fysisk vold en annen gang og hun gjør det aldri igjen, og det kan være den klassiske konebankeren som slår bare hun puster feil, og han ender til syvende og sist opp med å drepe henne.

Noen elsker nok, andre ikke. Jeg velger dog å anta at de som virkelig elsker vil forstå at volden er feil og de har ett problem de må jobbe med.

Dette gjelder for øvrig ikke bare i en relasjon mellom to i ett samliv men også foreldre og barn. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja det tror jeg man kan. Barn som sliter med regulering kan jo slå sine nærmeste, selv om de elsker dem. Vold av voksne mot voksne, som mellom noen i et kjærlighetsforhold, tyder på at en av partene ikke klarer å regulere følelser og også ikke har lært grenser. Rett og slett ikke har utviklet seg normalt. Da er det eneste man kan gjøre å søke profesjonell hjelp til å mestre sinnet og finne andre sunne metoder for å håndtere vanskelige følelser. Hvis det blir trigget av rus eller alkohol må en slutte helt med dette. Dersom min mann hadde utøvd vold ville jeg forlatt han. Men selvsagt bedt han om å søke hjelp og jobbe med seg selv. Hvis ikke en kan håndtere følelsene sine og tyr til vold bør man ikke være i et forhold med noen. 

Anonymkode: 00c04...44c

Skrevet (endret)
Raven.Writingdesk skrev (19 minutter siden):

Men her sier du noe essensielt; du søker hjelp og innser at volden din er uakseptabel. 
For noen er volden ett verktøy hvor de holder på personen og de er dermed ikke særlig opptatt av den andre personens følelser, de elsker ikke, de «eier».

TS: jeg tipper voldsutøvere er like ulike som resten av befolkningen: en voldsutøver kan altså være en kvinne som har utøvet materiell vold en gang og mild fysisk vold en annen gang og hun gjør det aldri igjen, og det kan være den klassiske konebankeren som slår bare hun puster feil, og han ender til syvende og sist opp med å drepe henne.

Noen elsker nok, andre ikke. Jeg velger dog å anta at de som virkelig elsker vil forstå at volden er feil og de har ett problem de må jobbe med.

Dette gjelder for øvrig ikke bare i en relasjon mellom to i ett samliv men også foreldre og barn. 

Når en voldsøver sier at hen elsker deg så opplever jeg at hen bagatelliserer volden, ansvarsfraskrivelse, manipulerer og krenker samtidig.

Jeg kommer aldri til å forstå hvordan en person kan påstå at hen elsker deg samtidig som hen skader deg. 

For meg er ikke det kjærlighet.

Virker nesten som jeg elsker deg blir brukt som en slags unnskyldning, og det er bare sykt! 

Da trenger hen hjelp.

Endret av Strigiformes

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...