AnonymBruker Skrevet 2. oktober #1 Skrevet 2. oktober Hvordan vet man at det er vold? Anonymkode: fdf0a...dd5
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #2 Skrevet 2. oktober Når du må spørre her... Anonymkode: 4f462...bc3 6 8
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #3 Skrevet 2. oktober Du har psykisk vold, materiell vold og fysisk vold. Bli låst inne er en form for vold. Frihetsberøvelse. Anonymkode: c9177...91e 1 1
Gaia Skrevet 2. oktober #4 Skrevet 2. oktober Denne veilederen gir en ganske god oversikt over mulige former for vold i nære relasjoner. 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #5 Skrevet 2. oktober Ja tenkte på fysisk vold. Er det for eksempel vold å bli holdt fast i håret ? Anonymkode: fdf0a...dd5
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #6 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja tenkte på fysisk vold. Er det for eksempel vold å bli holdt fast i håret ? Anonymkode: fdf0a...dd5 Ja. Anonymkode: 70cdb...5b5 5 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #7 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja tenkte på fysisk vold. Er det for eksempel vold å bli holdt fast i håret ? Anonymkode: fdf0a...dd5 dersom den andre gjør dette for å ha en form for "kontroll" på deg og du ikke selv syns det er greit - ja, da er det en form for vold.. Sitat Vold er enhver handling som skader, skremmer, krenker eller kontrollerer en annen person, og som får denne personen til å gjøre noe mot sin vilje eller slutte å gjøre noe den vil. Anonymkode: 17a50...aee 3 4
Gaia Skrevet 2. oktober #8 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Ja tenkte på fysisk vold. Er det for eksempel vold å bli holdt fast i håret ? Anonymkode: fdf0a...dd5 Selvfølgelig! 2 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #9 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan vet man at det er vold? Anonymkode: fdf0a...dd5 Når de får deg til å tvile på deg selv eller føle deg liten. Når de er fysisk og tar på deg på en måte du opplever som ugrei. Når de lyver/lurer/er uærlig angående hvem de er, sin økonomi, og river deg ned fremfor å bygge deg opp. Vold kan være psykisk, fysisk, (økonomisk). Det er middelet de bruker for å hevde seg seg opp over deg, for å knekke deg, og så kan de siden komme "og redde deg". Det gjør deg avhengig av dem slik at du godtar mer og mer urett og blir værende. Du trenger ikke å ha noen som vil holde deg nede, du trenger en partner, en støtte, noen du kan stole på. Anonymkode: 413e6...24f 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #10 Skrevet 3. oktober Hvis du har det vondt i forholdet, og du tror at dette ikke kan jobbes med, og du er sikker på at det ikke føles slik pga midlertidig angst eller depresjoner, så kan du velge å gå ut av forholdet. Du trenger ikke å overbevise partneren din om at du har rett og at du har god nok grunn. Hvis det er slik du føler det, så er det grunn nok for deg. Hvis det er snakk om vold, så vil du nok aldri vinne en "diskusjon" om at han er voldelig mot deg. Han har nok masse argumenter, og vil nok prøve å overbevise deg om at du overdriver, og kanskje til og med beskylde DEG for å være voldelig. Det vil nok være godt for deg å snakke med noen om dette, men begrens det til de nærmeste. Om du trenger å anmelde han for dette, sikre deg dokumentasjon ved å ta opp video/lyd og spare på e-poster og meldinger. Anonymkode: 30860...118 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #11 Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (På 2.10.2025 den 21.59): Ja tenkte på fysisk vold. Er det for eksempel vold å bli holdt fast i håret ? Anonymkode: fdf0a...dd5 Ja. Og vold i forhold starter gjerne med at man blir holdt igjen på en eller annen måte. Og det utvikler seg derfra til slutt, alltid. Ta vare på deg selv ❤️ Anonymkode: 1122a...4a6
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #12 Skrevet 4. oktober Første fysisk volden eksen gjorde var: Han dyttet meg i hodet og sa i sint tone: se på meg ! Jeg prøvde å holde oppe noe som var 3 ganger tyngre en meg og sleit med å holde hodet oppe. Det irriterte han tydeligvis og dyttet hodet mitt. Det var ingen grunn for at jeg måtte se på han. Det følte jeg var starten på noe. I tillegg kunne han sitte i sofaen og plutselig kaste ting på meg, tom brusflaske eller sjokoladepapir og sa: rett i søpla. Harmløse ting som ikke fysisk skadet meg, men jeg tolket det som at jeg var søppel. Det ble etterhvert så mange små episoder at det ble brudd. Hørte i ettertid at han hadde vært både fysisk og psykisk voldelig mot eksen sin og er glad jeg kom meg bort før det eskalerte. Anonymkode: aeb28...f1c 1
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #13 Skrevet 4. oktober Hvis det er det minste tvil og du må spørre om det er vold, så er det det i mine øyne. Grensen går ved at du aldri skal være i tvil. Anonymkode: db6af...702
Strigiformes Skrevet 4. oktober #14 Skrevet 4. oktober AnonymBruker skrev (På 2.10.2025 den 21.47): Hvordan vet man at det er vold? Anonymkode: fdf0a...dd5 Om man føler seg liten, kuet, mindreverdig, engstelig, redd, redd for å si meningen sin o.l. Det er mange følelser knyttet til det som kan være vold enten det er psykisk eller fysisk. Er du i tvil om du blir utsatt for vold så vil jeg si du blir det. Det er veldig vanlig for mennesker som blir utsatt for vold å tvile på seg selv. Spørsmål som Kunne jeg gjort noe annerledes? Hva kan jeg gjøre for å blidgjøre? Er jeg gal? Man står egentlig bare som et eneste stort spørsmålstegn og det er ikke bra. En sunn relasjon skal føles trygt og godt. 2
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #15 Skrevet 4. oktober Handlinger som kun gjøres bak lukkede dører, i sinne/irritasjon, og partneren aldri ville gjort ute blant folk. AnonymBruker skrev (På 2.10.2025 den 21.59): Ja tenkte på fysisk vold. Er det for eksempel vold å bli holdt fast i håret ? Anonymkode: fdf0a...dd5 Hvis du ser kjæresten til venninna di tar tak i håret hennes på den måten, hva hadde du tenkt? Hva om du ser noen gjøre det mot kjæresten ute på butikken, eller på ett utested, hva ville du tenkt? Anonymkode: 1b7bd...ce7
AnonymBruker Skrevet 6. oktober #16 Skrevet 6. oktober AnonymBruker skrev (På 4.10.2025 den 23.21): Handlinger som kun gjøres bak lukkede dører, i sinne/irritasjon, og partneren aldri ville gjort ute blant folk. Må bare legge til her at noen gjør det også ute blant folk. Min eks gjorde det, for han mente jo hundre prosent at det var jeg som var problemet. Folk stirret, men utenom det var det ingen som blandet seg eller brydde seg. Anonymkode: 67e47...da3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå