Gå til innhold

Hva tenker dere om å kjøpe 50+ leilighet for å komme seg inn på boligmarkedet igjen?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Tough cookie skrev (23 minutter siden):

Selv om det betydde at du bodde i en institusjonslignende bygning sammen med 70-90 åringer?

Ts

Det gjør man mange steder det ikke er aldersgrense også. 

Ingenting som tilsier at slik leilighet har mindre prisøkning, men du kjøper den billigere og selger billigere enn tilsvarende uten aldersgrense. (På grunn av mindre marked.) Det er likevel prisøkning på slike leiligheter også. Den stiger i forhold til seg selv. 

Anonymkode: 40c3b...f62

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Brunello skrev (19 minutter siden):

Er du helt sikker på at det din venninne har flyttet til er prisregulert?

Jeg kjenner eiendomsmarkedet godt, og det du beskriver er langt fra det som er normalt. Fasilitetene du beskriver skal jo finansieres, og det tilsier at dersom inngangsbilletten er lav, vil driftskostnadene måtte være skyhøye. 

Til TS konkrete spørsmål. Jeg kjenner til rundt 10 slike sameier og borettslag, og fellesnevneren er at det er steder normale mennesker ikke ønsker å bo. Det har også vært en del bråk i arbeoppgjør når arvingene har forstått hva foreldrene har kjøpt (at boligen så vidt har steget i verdi på 20 år).

Denne leiligheten ble solgt for 1,8 mill i 2013 og har hatt en prisstigning på i underkant av 800000 på 12 år.

Ts

Skrevet
Tough cookie skrev (54 minutter siden):

Denne leiligheten ble solgt for 1,8 mill i 2013 og har hatt en prisstigning på i underkant av 800000 på 12 år.

Ts

Hvis du kjøper den - har du da økonomi til å kunne spare litt ved siden av? 
Kunne du spart opp litt i aksjefond i 5-10 år før du kanskje kjøper en ny bolig et annet sted? 🙂

AnonymBruker
Skrevet

Jeg identifiseret meg med en gammel dame. Er kun 38. Å bo på et sted som dette høres nydelig ut. Kom til å tenke på den komiserien med de fire gamle damene som bodde sammen.

Anonymkode: bf51d...86b

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med denne? Evt sjekk om det kommer ut noe i din prisklasse i Futurum på Nesttun 

Anonymkode: e18c8...212

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Altså, jeg er 40 og bor i et helt vanlig sameie i Oslo - men det føles litt som et slikt aldersregulert sameie. Gjennomsnittsalderen her er 75 og det er rullator utafor annenhver dør. Og jeg synes det er kjempedigg! 😄

Stille og rolige naboer som aldri fester og bråker, ryddig i søppelrommet, blomster i bedene, orden på alt. Ingen pakker som blir borte utafor døra. 

Om jeg hadde likt leiligheten og beliggenheten, hadde jeg ikke hatt noen reservasjoner mot å kjøpe en slik gamlisleilighet når den tiden kommer 

Anonymkode: d21da...cb4

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Tror jeg iallefall ville dratt og sett, i tillegg forhørt meg om alder på de som bor der. 

For meg tror jeg ikke det hadde vært noe enda, men så elsker jeg å høre at naboungene er ute og herjer 🙂Så for min del hadde det sannsynligvis blitt alt for stille, men hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg dratt på visning bare for å sjekke ut. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mamma kjøpte en sånn 50+-leilighet og den er kjempefin, hun trives godt og hun er glad for å bo i et sameie der det primært er rolig, stille og fravær av fest, bråk og støy. Det er godt naboskap og hun er strålende fornøyd :)

Nå er mamma eldre enn deg, hun er 65, men det bor også mennesker som er yngre enn henne der. 

Anonymkode: abc2a...f92

AnonymBruker
Skrevet

Min mor bor i en slik - 50+ og jeg vurderer å overta den når hun er borte (hun er 86 nå) - de er kjempepopulære og går med en gang noen er tilsalgs. Innskuddet er lavt pga høy fellesgjeld derfor stiger prisen lite - noe som er naturlig.

Hun har hage, garasje, og en hel underetasje med 2 soverom.

Man har forøvrig ikke lov til å nekte katt/hund - dersom de ikke er til sjenanse - dette har vært prøvd rettslig.

(Til info)

Anonymkode: 57df4...73c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er ganske merkelig å si at du helst ikke vil bo i borettslag for 50+ fordi du har vært i ETT der det luktet gammel matos og var masse rullatorer... 
Vil det si at du aldri har vært i noen andre borettslag for 50+, siden du dømmer alle ut i fra det ene besøket? Og du har aldri opplevd lukten av matos i noen andre borettslag? 

Jeg hadde absolutt vurdert en leilighet med aldersgrense, hvis den ellers hadde oppfylt mine krav som beliggenhet, solforhold, pris etc. 
Jeg hadde i alle fall dratt på visning, for å sjekke ut boligen og området, før jeg dømte de. På samme måte som jeg ellers også sjekker ut andre interessante boliger. 
Om jeg må gå forbi en del rullatorer i gangene, for å spare en million, så absolutt! Ja takk! Gjerne! 

Tough cookie skrev (10 timer siden):

Ts

Har du råd til tilsvarende leilighet som ikke har aldersbegrensning, og dermed hatt normal prisstigning? 
Har du råd til å konkurrere med par i 30-40 årene som også ønsker så sentral beliggenhet og den utsikten, på vanlige leiligheter?

Disse leilighetene er billigere fordi de når ut til en litt mer begrenset kjøpergruppe. 
Hvis du vil ha noen som følger resten av boligmarkedets prisstigning, så må du også være villig til å betale for det. 

Anonymkode: b3a29...619

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mamma kjøpte en sånn 50+-leilighet og den er kjempefin, hun trives godt og hun er glad for å bo i et sameie der det primært er rolig, stille og fravær av fest, bråk og støy. Det er godt naboskap og hun er strålende fornøyd :)

Nå er mamma eldre enn deg, hun er 65, men det bor også mennesker som er yngre enn henne der. 

Anonymkode: abc2a...f92

Jeg synes det er forfriskende å bo i en oppgang med folk i ulike aldre, og synes det er fint å høre litt liv/fest, så lenge det ikke er slik at politiet må komme på besøk.

Hvis det er dørgende stille og ingen lager en lyd, kommer jeg til å falme selv også, og være redd for å lage lyd.

Jeg har stereoanlegg og hundrevis av plater som jeg av og til spiller høyt, og det kan jeg vel ikke gjøre i et slikt borettslag, for ikke a snakke om vorspiel med latter og fjas.

ts

Anonymkode: ff312...a3d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg synes det er ganske merkelig å si at du helst ikke vil bo i borettslag for 50+ fordi du har vært i ETT der det luktet gammel matos og var masse rullatorer... 
Vil det si at du aldri har vært i noen andre borettslag for 50+, siden du dømmer alle ut i fra det ene besøket? Og du har aldri opplevd lukten av matos i noen andre borettslag? 

Jeg hadde absolutt vurdert en leilighet med aldersgrense, hvis den ellers hadde oppfylt mine krav som beliggenhet, solforhold, pris etc. 
Jeg hadde i alle fall dratt på visning, for å sjekke ut boligen og området, før jeg dømte de. På samme måte som jeg ellers også sjekker ut andre interessante boliger. 
Om jeg må gå forbi en del rullatorer i gangene, for å spare en million, så absolutt! Ja takk! Gjerne! 

Har du råd til tilsvarende leilighet som ikke har aldersbegrensning, og dermed hatt normal prisstigning? 
Har du råd til å konkurrere med par i 30-40 årene som også ønsker så sentral beliggenhet og den utsikten, på vanlige leiligheter?

Disse leilighetene er billigere fordi de når ut til en litt mer begrenset kjøpergruppe. 
Hvis du vil ha noen som følger resten av boligmarkedets prisstigning, så må du også være villig til å betale for det. 

Anonymkode: b3a29...619

Jeg har vært i blokken ved siden av som er helt lik mtp 50+ leiligheter, og der stinket det i gangene av gammel mat og det så ut som på et aldershjem i fellesområdene, men dette bygget kan selvfølgelig være bedre.

ts

AnonymBruker
Skrevet

For meg ville den vært for liten,jeg må ha to soverom. Men den var veldig fin.

Anonymkode: 5e556...492

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Altså, jeg er 40 og bor i et helt vanlig sameie i Oslo - men det føles litt som et slikt aldersregulert sameie. Gjennomsnittsalderen her er 75 og det er rullator utafor annenhver dør. Og jeg synes det er kjempedigg! 😄

Stille og rolige naboer som aldri fester og bråker, ryddig i søppelrommet, blomster i bedene, orden på alt. Ingen pakker som blir borte utafor døra. 

Om jeg hadde likt leiligheten og beliggenheten, hadde jeg ikke hatt noen reservasjoner mot å kjøpe en slik gamlisleilighet når den tiden kommer 

Anonymkode: d21da...cb4

Mine foreldre bor også slik. Nå er de i 70 årene selv, men man skulle virkelig tro at det var aldersgrense i sameiet. Det bor bare folk i alderen 60- 80 der. 

Så er det likevel et veldig trivelig sameie, med mye sosialt og god tone. Det er ett grettent par i hele sameiet (eller han er gretten, og hun sier ingenting), men slikt kan man også oppleve overalt. Der jeg bodde tidligere var den gretne gubben i sameiet i slutten av 30- årene. 

Anonymkode: 40c3b...f62

Skrevet

Om man ikke ser på eldre som mennesker, men bare som eldre, så er det kanskje ikke helt match? 

Selv om jeg ikke er i 50-åra ennå kjøper jeg gjerne i et sånt borettslag!

Det er jo bare mennesker, ikke grå laken uten personlighet. 

Mennesker er mennesker, og jo eldre jeg blir jo mer finner jeg ut at eldre er helt vanlige mennesker de også! 

Og en dag, om ikke så alt for lenge, er vi en av dem. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde lett bodd slik, er 38 år. Liker at det er stille og rolig, men eneste minuset er at det ikke var lov med dyr da. Kanskje har det vært ett borettslag som har blitt bedre tatt vare på enn der jeg bor nå med folk i alle aldre som ikke gidder å hjelpe til med noe når noe skal fikses.

Anonymkode: f7618...284

AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Jeg har ikke vært på visning enda, men i går dro jeg opp dit og gikk litt rundt i gangene og fellesområdene, som ser ut som et gamlehjem, med møbler, heklede duker og pynt fra 1980-tallet som man ser i gamle dødsbo.

På de ca 20 min jeg tuslet rundt i fellesområdene/korridorene, så jeg hjemmesykepleien som låste seg inn i noen leiligheter, men utenom de var det helt folketomt og stille.

Det er ca 550 m til nærmeste matbutikk, og jeg blir avhengig av buss hvis jeg flytter dit.

Synes det er rart at de bygger seniorboliger såpass langt borte fra matbutikk, apotek og andre butikker.  Det er jo fint å ha et liv der man bor, og jeg tviler på at jeg kommer til å bli kjent med noen som bor der, iom at de som bor der holder seg inne hos seg selv pga alder/helse.

På en oppslagstavle i oppgangen stod det at det var er Vaffelparty fra 13 til 15 én dag i uken, og annenhver lørdag er det øvinger med kirkekoret.

Hadde det ikke vært for at jeg må ut til nyttår, hadde jeg ikke vurdert denne leiligheten/borettslaget som et hjem for meg.

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Sånne 50+ boliger er vel ikke med på samme prisstigning som andre boliger. Så hvordan skal det hjelpe deg å komme deg inn på boligmarkedet? Og er du over 50?

Anonymkode: 4ff1b...8e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sånne 50+ boliger er vel ikke med på samme prisstigning som andre boliger. Så hvordan skal det hjelpe deg å komme deg inn på boligmarkedet? Og er du over 50?

Anonymkode: 4ff1b...8e1

Jeg liker leiligheten og får kjøpt den siden ligger innenfor mitt budsjett, for tviler på at det blir en heftig budrunde, men om jeg ønsker å bo der lenge er vel tvilsomt.

Har inntrykk av at de fleste som bor der har flyttet fra enebolig/ selveiende leilighet med trapper fordi de trenger livsløpsstandard, og at dette er siste stopp før sykehjem.

I tillegg er det ikke lov med innekatt engang har jeg oppdaget, så det er litt dumt iom at jeg har katt.

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...