Gå til innhold

Hva tenker dere om å kjøpe 50+ leilighet for å komme seg inn på boligmarkedet igjen?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Kjøpte katta i sekken en gang og solgte med tap, og valgte deretter å leie og har vært fornøyd med det.

Nå må jeg flytte og har oppdaget 50+ boliger som er mye billigere enn vanlige leiligheter, men bakdelen er at de ikke har den prisøkningen som vanlige leiligheter har, og ligger i bygninger som ser ut som aldershjem.

Er drøyt 50, føler meg ung og trives med naboer i ulike aldre rundt meg, men når man taper i budrunder mot studenter og unge voksne med høy egenkapital, blir man litt desperat og begynner å se på slike boliger.

Har vært inne i en slikt 50+ borettslag en gang, og da luktet det gammel matos i gangene og rullatorer utenfor annenhver dør.

Hadde dere kjøpt en slik leilighet i desperasjon?

Endret av Tough cookie
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vil du bo der egentlig? Du skal jo ha et hjem,ikke bare en investering.

Anonymkode: 7cde3...810

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vil du bo der egentlig? Du skal jo ha et hjem,ikke bare en investering.

Anonymkode: 7cde3...810

Leiligheten er fin og 10-20 kvm større enn leilighetene jeg har sett på i sentrumsområdet.

Tenker ikke at jeg trenger å bo der livet ut, men lurer på hvor mange i 50 årene som faktisk bor i slike boliger.

ts

Skrevet

Trodde det var aldersgrense 55+ på disse leilighetene

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det kan være lurt. Du blir ikke yngre.

Anonymkode: 20307...b11

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror det kan være lurt. Du blir ikke yngre.

Anonymkode: 20307...b11

Nei, men føler det er 20 år for tidlig, men det er jo pga prisene som er hinsides høye, hvis man ønsker å bo sentralt.

Mine foreldre har ikke flyttet i seniorbolig enda, og de er 86 år.

Ts

Anonymkode: ff312...a3d

AnonymBruker
Skrevet
Tough cookie skrev (7 minutter siden):

Jeg likte planløsningen og stor terrasse, men er den på skyggesiden i Bergen?  

Bod i leiligheten er et stort pluss også. Og tro nå ikke at det lukter i alle borettslag for de som er 50 +

Anonymkode: 2a7fe...fdb

• Liker 5
Skrevet

Synes den ser fin ut og utsikten er jo topp !  Kjenner ikke prisnivået i Bergen - men hvis den er priset lavere enn tilsvarende leil så er jo det bra. 

Ville kanskje sjekket aldersammensetning på de som bor der - eldre er jo gjerne mer rolige enn yngre.  Ville kanskje vært litt skeptisk hvis snittet er 75+ 

Ville også sjekke om borettslaget virker å være ok - har de jevnlig hatt vedlikehold ++  Ser det er vaktmestertjenester der og det er jo nesten et must hvis det er mye eldre folk.  Er det mange eldre+ er de kanskje ikke intr. i å bruke penger på vedlikehold. 

Jeg er over 50 selv men bor (eier) vanlig leilighet. Man har jo ikke kjempe mye kontakt med naboer - spesielt ikke når det er et sted med en del leiligheter - så ikke så farlig hvem naboene er. 

Er det din mulighet inn på boligmarkedet og den ser ok ut (økonomi i borettslag ++) og alt annet stemmer så gå for det 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg likte planløsningen og stor terrasse, men er den på skyggesiden i Bergen?  

Bod i leiligheten er et stort pluss også. Og tro nå ikke at det lukter i alle borettslag for de som er 50 +

Anonymkode: 2a7fe...fdb

Ja den ligger på skyggesiden som faktisk har sol, men mye mindre enn på andre siden.

Ts

Skrevet
punkyB skrev (Akkurat nå):

Synes den ser fin ut og utsikten er jo topp !  Kjenner ikke prisnivået i Bergen - men hvis den er priset lavere enn tilsvarende leil så er jo det bra. 

Ville kanskje sjekket aldersammensetning på de som bor der - eldre er jo gjerne mer rolige enn yngre.  Ville kanskje vært litt skeptisk hvis snittet er 75+ 

Ville også sjekke om borettslaget virker å være ok - har de jevnlig hatt vedlikehold ++  Ser det er vaktmestertjenester der og det er jo nesten et must hvis det er mye eldre folk.  Er det mange eldre+ er de kanskje ikke intr. i å bruke penger på vedlikehold. 

Jeg er over 50 selv men bor (eier) vanlig leilighet. Man har jo ikke kjempe mye kontakt med naboer - spesielt ikke når det er et sted med en del leiligheter - så ikke så farlig hvem naboene er. 

Er det din mulighet inn på boligmarkedet og den ser ok ut (økonomi i borettslag ++) og alt annet stemmer så gå for det 

Har lest litt takstrapport nå, og badet har fått tilstandsgrad 3 pga alder og må pusses opp for 100-300 000 står det🤨

Heller ikke lov med husdyr leste jeg, og jeg har katt...

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde lett kjøpt leilighet med aldersgrense. Bedre å frigi kapital, lettstelt bolig, og leve livet, enn å sitte med en verdifull leilighet.

Anonymkode: ed465...bcc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner ikke til Bergen, men her i Bærum er det noen sånne sameier og de er superpopulære. De har vinklubb, lesesirkel, treningsklubb, turklubb, strikkeklubb osv. Og så kan man velge å være med i foreningen som planter på fellesområdet, eller foreningen som planlegger felles grillkveld osv. De har felles treningsrom og felles hjemmekontor, pluss felles grill på uteområdet. 

Har en venninne som solgte svær enebolig og kjøpte tre-roms i et sånt sameie (for ca. samme pris), og hun er så sosial med naboene. Det skjer noe hver dag. Det er virkelig ikke noe gamlehjem. De som bor der er spreke og aktive folk på ca. 55–80 år. 80-åringer i dag går på trening flere dager i uka, reiser hit og dit, kjører barnebarn på trening og passer svigerdatterens hund. 

Anonymkode: 1349e...759

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg hadde lett kjøpt leilighet med aldersgrense. Bedre å frigi kapital, lettstelt bolig, og leve livet, enn å sitte med en verdifull leilighet.

Selv om det betydde at du bodde i en institusjonslignende bygning sammen med 70-90 åringer?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Den så jo ok ut. Du kan jo spørre megler om aldersgruppen på de andre som bor der. Mulig de har en statistikk. 

Jeg bor i en liten by, og her har de egne seniorleiligheter ala det i Bergen. Der er det mye mer institusjonspreg, de fleste er 70pluss. De har fellesrom og aktiviteter/dagsenter. Er på en måte omsorgsboliger uten at de er syke. Her ville jeg ikke bodd om jeg var under 65.. 

Anonymkode: 8a7a6...5bc

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Kjenner ikke til Bergen, men her i Bærum er det noen sånne sameier og de er superpopulære. De har vinklubb, lesesirkel, treningsklubb, turklubb, strikkeklubb osv. Og så kan man velge å være med i foreningen som planter på fellesområdet, eller foreningen som planlegger felles grillkveld osv. De har felles treningsrom og felles hjemmekontor, pluss felles grill på uteområdet. 

Har en venninne som solgte svær enebolig og kjøpte tre-roms i et sånt sameie (for ca. samme pris), og hun er så sosial med naboene. Det skjer noe hver dag. Det er virkelig ikke noe gamlehjem. De som bor der er spreke og aktive folk på ca. 55–80 år. 80-åringer i dag går på trening flere dager i uka, reiser hit og dit, kjører barnebarn på trening og passer svigerdatterens hund. 

Er du helt sikker på at det din venninne har flyttet til er prisregulert?

Jeg kjenner eiendomsmarkedet godt, og det du beskriver er langt fra det som er normalt. Fasilitetene du beskriver skal jo finansieres, og det tilsier at dersom inngangsbilletten er lav, vil driftskostnadene måtte være skyhøye. 

Til TS konkrete spørsmål. Jeg kjenner til rundt 10 slike sameier og borettslag, og fellesnevneren er at det er steder normale mennesker ikke ønsker å bo. Det har også vært en del bråk i arbeoppgjør når arvingene har forstått hva foreldrene har kjøpt (at boligen så vidt har steget i verdi på 20 år).

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (4 minutter siden):

Er du helt sikker på at det din venninne har flyttet til er prisregulert?

Det tviler jeg sterkt på at det er. Men man må altså være over 55 for å få kjøpt leilighet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det tviler jeg sterkt på at det er. Men man må altså være over 55 for å få kjøpt leilighet. 

Det blir noe helt annet enn det ts beskriver. 

AnonymBruker
Skrevet
Tough cookie skrev (14 minutter siden):

Selv om det betydde at du bodde i en institusjonslignende bygning sammen med 70-90 åringer?

Ts

Hadde jo ikke vært helt ukritisk, men det er jo ikke en omsorgsbolig det er snakk om. 

Disse synes jeg er skikkelig fine.

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=243191354

• Liker 1
Skrevet
Tough cookie skrev (1 time siden):

Synes den ser superfin ut! 
Løp og kjøp!

Den vil fortsatt være passe moderne for en eldre kjøpergruppe om 5-10 år.

( Så lenge du ikke maler kjøkkenet knallrosa, veggene orange og taket knallgult, eller gjør andre «sprell» )

Du er nok bedre tjent med å eie egen bolig enn å måtte være på leiemarkedet. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...