AnonymBruker Skrevet 4. oktober #21 Skrevet 4. oktober «Alle» har rådet unge om å gå it/data de siste årene. AI gjør at behovet for juniorer synker, det man trenger er seniorer som kan verifisere det AI gjør. Konsulentbransjen sliter, juniorer er ikke lenger salgbare. Og de sliter fordi tendensen nå går mer mot in house. Hvis du skal skille deg ut nå må du kunne noe, du må kunne vise til noe. Karakterer er jo fint, det er alltid greit å vise til at man har vært gjennom pensum og kan gjengi det, men hva har du gjort? Hva kan du faktisk gjøre? En god GitHub og faktisk erfaring å vise til er mer interessant enn karakterer. Men aller helst bør du kjenne noen! Bruk studietiden til å skaffe deg et nettverk, ha sommerjobber, skriv bachelor/master for et firma. Hvis de vet at du er flink gidder de ikke bruke tid på å finne noen andre.. Anonymkode: a7761...503 3
AnonymBruker Skrevet 4. oktober #22 Skrevet 4. oktober AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De som ikke gidder setter minimumskrav 3 år erfaring. Da reduserer du bunken dramatisk. Enda mer om det settes 5 år erfaring. Her er våre røde flagg når vi jakter på juniorer: - Vi ansetter ikke folk fra NTNU med mindre de har relevant arbeidserfaring i mange år - Vi ansetter folk med faglig tyngde på programmutviklingsfag. Vi ønsker folk som kan GIT, en tech stack slik som Spring eller .Net med tilhørende frontend i f.eks. React eller Angular. - Vi ansetter folk som har vært bort i enkle devops task. Du burde ha hørt om AMQP, Monitorering og litt om pipelines. - Vår nye junior burde også ha et realistisk forhold til testpyramide - Softskills innen teamarbeid generelt og bør ikke ha for likt personlighet med resten av teamet (mangfold som vinner) Så da er mitt spørsmål tilbake til deg: Hvilken stack søker du jobber for? Hvordan dekker dette seg med fagene og oppgaven du har hatt i studien din? Kan du vise til noko prosjekt du har hatt ila studietiden som viser dypgående ekspertise for minst ett av de relevante feltene som ansettes for, dvs. backend, frondend, arkitektur .. Anonymkode: c5c11...dce Av nysgjerrighet, siden jeg allerede hadde mange år bak med som utvikler da jeg begynte å studere: Hvorfor ikke folk fra NTNU? Kan virkelig ikke nyutdannede GIT? Har de ingen erfaring med .Net, Spring eller tilsvarende biblioteker/rammeverk? I så fall er det jo noe riv ruskende galt med utdanningsinstitusjonene våre. Jeg skjønner at man på f.eks. NTNU ikke nødvendigvis bare lærer ting som er mest yrkesrelevant, men det høres jo helt på trynet ut. Git er like viktig som å kunne kode. Jeg kastet meg på et fagskoleprogram for å oppdatere meg litt for noen år siden, og der var Git tema allerede andre uke, og stortsett hele andre semester handlet om .Net. Selv jeg som har jobbet med .Net i over 10 år lærte mye nytt der. Anonymkode: da9f1...b9d
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #23 Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (12 timer siden): Av nysgjerrighet, siden jeg allerede hadde mange år bak med som utvikler da jeg begynte å studere: Hvorfor ikke folk fra NTNU? Kan virkelig ikke nyutdannede GIT? Har de ingen erfaring med .Net, Spring eller tilsvarende biblioteker/rammeverk? I så fall er det jo noe riv ruskende galt med utdanningsinstitusjonene våre. Jeg skjønner at man på f.eks. NTNU ikke nødvendigvis bare lærer ting som er mest yrkesrelevant, men det høres jo helt på trynet ut. Git er like viktig som å kunne kode. Jeg kastet meg på et fagskoleprogram for å oppdatere meg litt for noen år siden, og der var Git tema allerede andre uke, og stortsett hele andre semester handlet om .Net. Selv jeg som har jobbet med .Net i over 10 år lærte mye nytt der. Anonymkode: da9f1...b9d Yess og yess. Folk fra NTNU har ofte høye lønnsambisjoner og forholdsvis dårlig utdanning. Ofte forskes det på en eller annen arkitektur eller mer vitenskapelig problemstilling når de skriver master. Det handler lite om programmvareutvikling. Vi har prøvd oss flere ganger på NTNU kandidater med virkelig gode karakterer og som virket engasjerte men vi måtte si opp alle i prøvetiden. Kandidater fra UIB, HVL, UIO osv. har vi aldri hatt problemer med, gitt at de har tatt en eller to fag innen systemutvikling. Det er ofte mye sterkere kandidater som kan stå i jobben fra første dagen uten problemer og er verdifull arbeidskraft for oss. Anonymkode: c5c11...dce 1 1
punkyB Skrevet 5. oktober #24 Skrevet 5. oktober Du får mange bra tips her. Du må skaffe deg relevant erfaring slik at du har noe mer enn faglig/teoretisk kunnskap. Du må begynne å tenke på i hvilken bransje du vil jobbe og hva slags type jobb. Du må da sette deg litt inn i hvilke type verktøy/språk++ som brukes og lære deg de. Om ikke du har et skoleprosjekt eller sommerjobb så må du finne på prosjekter selv. Kanskje jobbe frivillig for noen hvor du løser konkrete oppgaver. Tror også det er viktig da å vise til noen interesser utenom jobb . Skal du nå fram i internshipjobber o.l. så må du jo jobbe med å kunne presentere deg selv og prosjekter.
Majer Skrevet 5. oktober #25 Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (17 timer siden): «Alle» har rådet unge om å gå it/data de siste årene. AI gjør at behovet for juniorer synker, det man trenger er seniorer som kan verifisere det AI gjør. Konsulentbransjen sliter, juniorer er ikke lenger salgbare. Og de sliter fordi tendensen nå går mer mot in house. Hvis du skal skille deg ut nå må du kunne noe, du må kunne vise til noe. Karakterer er jo fint, det er alltid greit å vise til at man har vært gjennom pensum og kan gjengi det, men hva har du gjort? Hva kan du faktisk gjøre? En god GitHub og faktisk erfaring å vise til er mer interessant enn karakterer. Men aller helst bør du kjenne noen! Bruk studietiden til å skaffe deg et nettverk, ha sommerjobber, skriv bachelor/master for et firma. Hvis de vet at du er flink gidder de ikke bruke tid på å finne noen andre.. Anonymkode: a7761...503 Ja, og det er vel dette som er grunnen til at mange eldre nyutdannede innen IT sliter med å få jobb. De jobber ofte 50-100% ved siden av studiene og har ikke tid til prosjekter eller å bygge nettverk 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. oktober #26 Skrevet 5. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): Yess og yess. Folk fra NTNU har ofte høye lønnsambisjoner og forholdsvis dårlig utdanning. Ofte forskes det på en eller annen arkitektur eller mer vitenskapelig problemstilling når de skriver master. Det handler lite om programmvareutvikling. Vi har prøvd oss flere ganger på NTNU kandidater med virkelig gode karakterer og som virket engasjerte men vi måtte si opp alle i prøvetiden. Kandidater fra UIB, HVL, UIO osv. har vi aldri hatt problemer med, gitt at de har tatt en eller to fag innen systemutvikling. Det er ofte mye sterkere kandidater som kan stå i jobben fra første dagen uten problemer og er verdifull arbeidskraft for oss. Anonymkode: c5c11...dce Med NTNU håper jeg dere ser på campus, og ikke bare NTNU. Er rart at en sier HVL da, ettersom NTNU nektet samarbeid med Molde og Molde nektet samarbeid med HVL (fordi HVL er for svak). NTNU er mye sterkere, og bedre enn HVL, hvis en skal forholde seg til uttalelser gjennom avis. Anonymkode: 545bc...1a2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:58 #27 Skrevet søndag kl. 16:58 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Med NTNU håper jeg dere ser på campus, og ikke bare NTNU. Er rart at en sier HVL da, ettersom NTNU nektet samarbeid med Molde og Molde nektet samarbeid med HVL (fordi HVL er for svak). NTNU er mye sterkere, og bedre enn HVL, hvis en skal forholde seg til uttalelser gjennom avis. Anonymkode: 545bc...1a2 En HVL-ling kan parkeres med en spring boot oppgave kjapp fra dag én. En NTNU-ling må jeg først forklare hva Dependency Injection er. MEGA STOR FORSKJELL! Anonymkode: c5c11...dce
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:27 #28 Skrevet søndag kl. 17:27 Hei! Kan du si noe om hvor du søker? Hvis du er villig til å flytte på deg er det enklere å få jobb i Nord-Norge. Anonymkode: 90728...0ff
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:52 #29 Skrevet søndag kl. 20:52 AnonymBruker skrev (På 4.10.2025 den 21.54): Av nysgjerrighet, siden jeg allerede hadde mange år bak med som utvikler da jeg begynte å studere: Hvorfor ikke folk fra NTNU? Kan virkelig ikke nyutdannede GIT? Har de ingen erfaring med .Net, Spring eller tilsvarende biblioteker/rammeverk? I så fall er det jo noe riv ruskende galt med utdanningsinstitusjonene våre. Jeg skjønner at man på f.eks. NTNU ikke nødvendigvis bare lærer ting som er mest yrkesrelevant, men det høres jo helt på trynet ut. Git er like viktig som å kunne kode. Jeg kastet meg på et fagskoleprogram for å oppdatere meg litt for noen år siden, og der var Git tema allerede andre uke, og stortsett hele andre semester handlet om .Net. Selv jeg som har jobbet med .Net i over 10 år lærte mye nytt der. Anonymkode: da9f1...b9d Mens i firmaet jeg jobber for, derimot, ansetter vi primært fra NTNU fordi vår erfaring er at de sklir rett inn i team og leverer verdi omtrent fra dag én. Så det er nok ulike meninger ute og går. Vi utvikler dog ikke i .NET, eller i alle fall omtrent ikke (har et par team, bare). Kanskje det er der det ligger. Anonymkode: f4455...c62 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 09:20 #30 Skrevet tirsdag kl. 09:20 AnonymBruker skrev (På 5.10.2025 den 22.52): Mens i firmaet jeg jobber for, derimot, ansetter vi primært fra NTNU fordi vår erfaring er at de sklir rett inn i team og leverer verdi omtrent fra dag én. Så det er nok ulike meninger ute og går. Vi utvikler dog ikke i .NET, eller i alle fall omtrent ikke (har et par team, bare). Kanskje det er der det ligger. Anonymkode: f4455...c62 Ja, denne brukeren forstår jeg ikke. Har jobbet for en av de største konsulenthusene og ingenting var enklere å selge ut enn ntnu-studenter. Har jobbet lenge i bransjen, også med opplæring, og det er først og fremst motivasjon og evne til å lære som er viktig. Anonymkode: 90728...0ff 2 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:13 #31 Skrevet onsdag kl. 20:13 AnonymBruker skrev (På 2.10.2025 den 20.09): Når jeg jobber med egne sideprosjekter opplever jeg at den ofte er til liten nytte, og da snakker vi om små prosjekter. Det er vanskelig å se for seg at AI skulle fungere godt i store, komplekse systemer med hundretusenvis av kodelinjer og mange abstrakte klasser. Nå kommer det nok ann på nøyaktig hva du koder, men dette er direkte feil. Men det kommer ann på hvilke AI verktøy du bruker, og det er en egen kompetanse og snakke til AI når det kommer til koding. Jeg har kodet mye komplekse systemer ved hjelp av AI. Noen modeller er bedre på backend enn andre, noen er fantastiske på javascript men fucker opp enkle Python moduler. Men å kode med AI krever mye, og sannsynligvis mer av noen som faktisk kan kode enn noen som f eks bare prøver seg, da de starter ferskt. Anonymkode: cbd2b...1ec 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 01:59 #32 Skrevet torsdag kl. 01:59 AnonymBruker skrev (På 2.10.2025 den 20.09): eg tror ikke dette skyldes AI. De fleste selskaper i Norge har ennå ikke tatt det i bruk i særlig stor grad, og dessuten er AI foreløpig ganske begrenset når det gjelder programmering. Når jeg jobber med egne sideprosjekter opplever jeg at den ofte er til liten nytte, og da snakker vi om små prosjekter. Det er vanskelig å se for seg at AI skulle fungere godt i store, komplekse systemer med hundretusenvis av kodelinjer og mange abstrakte klasser. Jeg forstår derfor ikke helt hvordan AI skulle være en forklaring på at 500–700 personer søker på stillinger med bare fem-ti tilgjengelige plasser. Anonymkode: 8ff08...b92 Jeg tror ikke du vet hva du snakker om. At AI ikke er til noen nytte, handler nok mer om deg enn AI i dette tilfellet. Anonymkode: c63e1...e97
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 02:19 #33 Skrevet torsdag kl. 02:19 Hvorfor er det så utrolig mange som tror at IT kun handler om programmering? Innen drift, nettverk, sikkerhet osv mangler det folk i bøtter og spann. Anonymkode: 556fd...2a5 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 08:38 #34 Skrevet torsdag kl. 08:38 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvorfor er det så utrolig mange som tror at IT kun handler om programmering? Innen drift, nettverk, sikkerhet osv mangler det folk i bøtter og spann. Anonymkode: 556fd...2a5 Kan du vise til stillingsannonser i Bergen, som ikke krever erfaring og ansetter juniorer? Anonymkode: c5c11...dce
carlberner1 Skrevet torsdag kl. 16:13 #35 Skrevet torsdag kl. 16:13 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvorfor er det så utrolig mange som tror at IT kun handler om programmering? Innen drift, nettverk, sikkerhet osv mangler det folk i bøtter og spann. Anonymkode: 556fd...2a5 I alle dager, da.. Skal dr*tten virke også nå..? Dra meg nå baklengs inn i fuglekassa Gjør verden bedre, konverter en du kjenner fra utvikling til drift!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå