Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går tredje året på en bachelor i IT, og har derfor begynt å sende ut jobbsøknader. Utfordringen er at de fleste summer internships, graduate- og nyutdannede-stillinger jeg søker på gjerne har mellom 500 og 750 søkere. Det får meg til å lure på: hvordan er det egentlig mulig å skille seg ut og faktisk få jobb i denne sektoren med så stor konkurranse? Det virker jo helt umulig for HR å gå gjennom så mange søkere uansett på godt eller vondt!

Anonymkode: 8ff08...b92

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro de kun ser på de med aller best karakterer. Ett eller annet må de nesten filtrere bort på, de kan jo ikke finlese hundrevis av CV'er

Anonymkode: cd281...a72

AnonymBruker
Skrevet

Sett deg inn i ai og få deg ekstra ai kompetanse.

Anonymkode: 447bb...07e

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at det ofte er populære IT firmaer eller store anerkjente firmaer som har slik graduate students eller lignende. Gode erfaringer om det selv, da det var slik jeg landet jobb hos Microsoft Norge. Men som en fot på vei inn i IT markedet så kan man like godt søke "vanlig" arbeidsgivere. Flust av arbeidsgivere som ansetter folk som også er på sitt siste semester osv. 

Anonymkode: fe0db...5ed

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er en miks av ai og outsourcing, AItsourcing der det kan produseres bra nok kode til en lav penge i andre land. 

Anonymkode: 85096...e42

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror det er en miks av ai og outsourcing, AItsourcing der det kan produseres bra nok kode til en lav penge i andre land. 

eg tror ikke dette skyldes AI. De fleste selskaper i Norge har ennå ikke tatt det i bruk i særlig stor grad, og dessuten er AI foreløpig ganske begrenset når det gjelder programmering. Når jeg jobber med egne sideprosjekter opplever jeg at den ofte er til liten nytte, og da snakker vi om små prosjekter. Det er vanskelig å se for seg at AI skulle fungere godt i store, komplekse systemer med hundretusenvis av kodelinjer og mange abstrakte klasser. Jeg forstår derfor ikke helt hvordan AI skulle være en forklaring på at 500–700 personer søker på stillinger med bare fem-ti tilgjengelige plasser.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2025 den 19.24):

Jeg går tredje året på en bachelor i IT, og har derfor begynt å sende ut jobbsøknader. Utfordringen er at de fleste summer internships, graduate- og nyutdannede-stillinger jeg søker på gjerne har mellom 500 og 750 søkere. Det får meg til å lure på: hvordan er det egentlig mulig å skille seg ut og faktisk få jobb i denne sektoren med så stor konkurranse? Det virker jo helt umulig for HR å gå gjennom så mange søkere uansett på godt eller vondt!

Vi fikk 1 000 søknader på vårt internship-program i fjor og intervjuet kun kandidater med toppkarakterer og ellers strålende CV og søknadsbrev. Vi gikk ordentlig gjennom alle søknadene - det er en stor investering for oss. Det var faktisk ikke SÅ mange virkelig sterke søkere, så det var forholdsvis enkelt (men tidkrevende!) å finne dem i bunken. 

Anonymkode: f4455...c62

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi fikk 1 000 søknader på vårt internship-program i fjor og intervjuet kun kandidater med toppkarakterer og ellers strålende CV og søknadsbrev. Vi gikk ordentlig gjennom alle søknadene - det er en stor investering for oss. Det var faktisk ikke SÅ mange virkelig sterke søkere, så det var forholdsvis enkelt (men tidkrevende!) å finne dem i bunken. 

Hender det at dere ansetter folk som har toppkarakterer, men ikke har relevant arbeidserfaring/referanser/attester?

Anonymkode: e77de...122

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2025 den 19.27):

Jeg vil tro de kun ser på de med aller best karakterer. Ett eller annet må de nesten filtrere bort på, de kan jo ikke finlese hundrevis av CV'er

Anonymkode: cd281...a72

Mye har bare med flaks å gjøre. Man har haugevis av søkere som er ganske like. Mye blir avgjort på magefølelse og ikke karakterer.

Skrevet

Kontakter er alfa og omega. Vær aktiv på karrieredagene på universitetet du går på, snakk med firmaene som er der. Gjør deg bemerket, så blir du husket. Veldig mange ansettelser går på bekjentskaper. Vår datter fikk faktisk et spontant jobbintervju på en slik karrieredag, og jobbtilbud i etterkant. Dette er et yrke der det byttes jobb ofte.

Jeg regner med du kjenner noen som er i jobb allerede. Få disse til å anbefale deg til ledige stillinger i deres firma. Veldig mange firmaer har rekrutteringsbonus til de ansatte som tipser om aktuelle søkere til ledige stillinger, hvis disse faktisk blir ansatt.

Så det koker ned til tre ting: KONTAKTER KONTAKTER KONTAKTER!

Men det er selvfølgelig fullt mulig å få jobb på "normalt" vis, men nåløyet der er blitt vesentlig trangere bare de siste 2 årene. 

Anonymkode: 1d6b2...7e6

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2025 den 19.24):

Ikke bli rivet ned av faktorer som atferd - få frem at en har smooth skills som å være opptatt av arbeidsmiljø, atferd og denne type ting :) 

Anonymkode: 545bc...1a2

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hender det at dere ansetter folk som har toppkarakterer, men ikke har relevant arbeidserfaring/referanser/attester?

Jeg tror aldri jeg har sett en kandidat med toppkarakterer og ingen arbeidserfaring. Var det det du mente? Det går fint med jobb på H&M o.l., det vi ser etter er arbeidsmoral/arbeidsevne. I tillegg har de fleste med toppkarakterer ulike verv - trenger ikke være masse, men en to-tre ting gjennom studietiden. Typ kasserer i linjeforeningen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tror aldri jeg har sett en kandidat med toppkarakterer og ingen arbeidserfaring. Var det det du mente? Det går fint med jobb på H&M o.l., det vi ser etter er arbeidsmoral/arbeidsevne. I tillegg har de fleste med toppkarakterer ulike verv - trenger ikke være masse, men en to-tre ting gjennom studietiden. Typ kasserer i linjeforeningen.

Hva kjennetegner "toppkarakterer" for deg? Hvilket karaktersnitt må man ligge på for å ha toppkarakterer?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2025 den 19.31):

Sett deg inn i ai og få deg ekstra ai kompetanse.

Anonymkode: 447bb...07e

Alle gjør dette nå. Selv jeg som er arkivar har høy kompetanse på AI. 

Anonymkode: aa57f...985

Skrevet

Dette går litt i bølger. Vi har gått fra en periode med overopphetet jobbmarked i IT bransjen til et mer "normalt" arbeidsmarked i IT bransjen. Det er fortsatt stor rift om de erfarne, men litt tyngre for nyutdannede.

De aller fleste får fortsatt jobb, men det er ikke like ville tilstander som det var for et par år siden. Kanskje må man ta til takke med en inhouse stilling i et mindre firma fremfor å gå rett til et av de store konsulenthusene. 

Anonymkode: 5c4fc...85c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2025 den 19.55):

Neppe.

Kronekursen har stupt så mye at man har begynt å outsource TIL Norge, og AI lager foreløpig mer kaos enn god kode.

Grunnen til IT bransjen går litt tregere nå er svakere konjukturer. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva kjennetegner "toppkarakterer" for deg? Hvilket karaktersnitt må man ligge på for å ha toppkarakterer?

Flest A-er, noen B-er. Med 1000 søknader i bunken er det en fair og pragmatisk måte å velge ut de som går videre til intervju. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette går litt i bølger. Vi har gått fra en periode med overopphetet jobbmarked i IT bransjen til et mer "normalt" arbeidsmarked i IT bransjen. Det er fortsatt stor rift om de erfarne, men litt tyngre for nyutdannede.

De aller fleste får fortsatt jobb, men det er ikke like ville tilstander som det var for et par år siden. Kanskje må man ta til takke med en inhouse stilling i et mindre firma fremfor å gå rett til et av de store konsulenthusene. 

Vet ikke om det er til å ta til takke med egentlig? Personlig liker jeg best å jobbe e for mindre selskaper. Ofte er de også mer fleksible i forhold til lønn, siden de i trange tider må slåss litt mer for å få gode søkere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kanskje må man ta til takke med en inhouse stilling i et mindre firma fremfor å gå rett til et av de store konsulenthusene.

Som nyutdannet kan det uansett være lurt å begynne in-house. Konsulentbyråene sliter med å leie ut de nyutdannede nå. 

• Liker 1
Skrevet

De som ikke gidder setter minimumskrav 3 år erfaring. Da reduserer du bunken dramatisk. Enda mer om det settes 5 år erfaring.

Her er våre røde flagg når vi jakter på juniorer:

- Vi ansetter ikke folk fra NTNU med mindre de har relevant arbeidserfaring i mange år
- Vi ansetter folk med faglig tyngde på programmutviklingsfag. Vi ønsker folk som kan GIT, en tech stack slik som Spring eller .Net med tilhørende frontend i f.eks. React eller Angular. 
- Vi ansetter folk som har vært bort i enkle devops task. Du burde ha hørt om AMQP, Monitorering og litt om pipelines. 
- Vår nye junior burde også ha et realistisk forhold til testpyramide
- Softskills innen teamarbeid generelt og bør ikke ha for likt personlighet med resten av teamet (mangfold som vinner)

Så da er mitt spørsmål tilbake til deg:

Hvilken stack søker du jobber for? Hvordan dekker dette seg med fagene og oppgaven du har hatt i studien din? Kan du vise til noko prosjekt du har hatt ila studietiden som viser dypgående ekspertise for minst ett av de relevante feltene som ansettes for, dvs. backend, frondend, arkitektur .. 

Anonymkode: c5c11...dce

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...