Gå til innhold

Forferdelig lite hjelp å få for gjentakende uvi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei dere!

Kjenner jeg er temmelig irritert nå, jeg har slitt med urinveisinfeksjon siden april nå og alt jeg har fått er antibiotika. Fikk hiprex hos en privat lege, men det hjelper jo ikke når bakteriene aldri går vekk. Har spurt om å bli henvist men ingenting skjer. Er like før jeg legger meg selv inn på sykehus. Har gått med urinveisinfeksjon som ikke vekk.

Var hos legen i dag for akutt time men var ikke ledig hos fastlegen min. Han ga meg antibiotika IGJEN selv om jeg har hatt 7-8 kurer nå. Så jeg hadde vondt i korsryggen og var redd det hadde blitt til nyrebekkenbetennelse men det trodde han ikke på! Også har jeg fått sår nedentil men han sa ikke noe på det heller! 

Jeg er så oppgitt og sliten nå at jeg har mistet all håp og tro i norsk helsevesen.

Noen som har noen tips om å få hjelp?

Anonymkode: f55dd...9a2

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei dere!

Kjenner jeg er temmelig irritert nå, jeg har slitt med urinveisinfeksjon siden april nå og alt jeg har fått er antibiotika. Fikk hiprex hos en privat lege, men det hjelper jo ikke når bakteriene aldri går vekk. Har spurt om å bli henvist men ingenting skjer. Er like før jeg legger meg selv inn på sykehus. Har gått med urinveisinfeksjon som ikke vekk.

Var hos legen i dag for akutt time men var ikke ledig hos fastlegen min. Han ga meg antibiotika IGJEN selv om jeg har hatt 7-8 kurer nå. Så jeg hadde vondt i korsryggen og var redd det hadde blitt til nyrebekkenbetennelse men det trodde han ikke på! Også har jeg fått sår nedentil men han sa ikke noe på det heller! 

Jeg er så oppgitt og sliten nå at jeg har mistet all håp og tro i norsk helsevesen.

Noen som har noen tips om å få hjelp?

Be fastlege henvise deg til urolog! 

Jeg gikk med kronisk uvi lenge, ble sjekket til slutt og viste seg at det var trange urinveier og det ble liggende igjen urin i blæra.. de ordnet opp i det men jeg sliter enda med å tømme blæra helt i perioder.

Pass på å drikk masse! Gjerne appelsinjuice eller sitronvann.

Ta tranebær tilskudd hver dag, start dagen med et glass appelsinjuice. 

Bruk tid på do så du er sikker på at du er helt ferdig å tisse. 

Gå alltid på do etter samleie, og vask nedentil. 

Anonymkode: c75d8...155

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Gå til urolog privat, ett eller annet har klikket hos leger og de nekter å henvise videre. Jeg og flere andre jeg kjenner har gått med alvorlige plager for lenge fordi legen mente det ikke var noe problem. Jeg gikk privat til slutt og de ordnet så jeg fikk operasjon innen en uke, mens legen hadde sett på det og ment det ikke var noe eller "se an". Da hadde jeg slitt i nesten 3 år, angrer på at jeg ikke hørte på meg selv og fikk hjelp før. 

Anonymkode: 00726...3ae

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du blitt testet for ESBL? 

Anonymkode: c1087...f41

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har du blitt testet for ESBL? 

Anonymkode: c1087...f41

Jeg har ikke blitt testet for noe annet enn urinprøve. Får virkelig ikke hjelp til noe.

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket land bor du i? 

Anonymkode: f412c...701

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gå til urolog privat, ett eller annet har klikket hos leger og de nekter å henvise videre. Jeg og flere andre jeg kjenner har gått med alvorlige plager for lenge fordi legen mente det ikke var noe problem. Jeg gikk privat til slutt og de ordnet så jeg fikk operasjon innen en uke, mens legen hadde sett på det og ment det ikke var noe eller "se an". Da hadde jeg slitt i nesten 3 år, angrer på at jeg ikke hørte på meg selv og fikk hjelp før. 

Jeg gikk privat, der brukte de bare ultralyd på blæren min får å se om den var tom. Det var den. Så fikk jeg antibiotika og hiprex. Men det har ikke hjulpet. Ringte dem i dag men hadde ikke time før lenge til. Trenger virkelig hjelp nå da jeg er veldig redd for min egen helse nå.

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket land bor du i? 

Anonymkode: f412c...701

Norge?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg gikk privat, der brukte de bare ultralyd på blæren min får å se om den var tom. Det var den. Så fikk jeg antibiotika og hiprex. Men det har ikke hjulpet. Ringte dem i dag men hadde ikke time før lenge til. Trenger virkelig hjelp nå da jeg er veldig redd for min egen helse nå.

Sjekket de ikke urinveiene eller tok mer tester?? Det var overraskende.

Du hvis du blir verre eller får mer vondt i ryggen, LEGEVAKT!

AnonymBruker
Skrevet

Har du feber?

Hvis du får høye feber, smerter bak ved nyrene eller blod i urinen så drar du på legevakta… samme hvis du plutselig blir fjern i hodet, veldig slapp, mister kraft i armer og bein eller får sterke smerter.

Blir du ekstremt dårlig ringer du 113, for man kan faktisk få sepsis av å gå med uvi for lenge.. 

Anonymkode: c75d8...155

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekket de ikke urinveiene eller tok mer tester?? Det var overraskende.

Du hvis du blir verre eller får mer vondt i ryggen, LEGEVAKT!

Ja jeg ble og overrasket, booket time hos urolog, var der max 15 min og betalte 2500kr. Nå har jeg vondt i ryggen og nedsatt allmenntilstand. Og de kan ikke hjelpe meg privat heller. Er helt oppgitt og aner ikke hva jeg skal gjøre. Er bare 20 år og har nettopp flyttet hjemmefra så er virkelig helt i tvil.

AnonymBruker
Skrevet

Be iallefall om Crp (blodprøve) hvis du mistenker nyrebekkenbetennelse. Ellers er det stadig mer resistente bakterier i Norge også nå (økende innvandring og reising), så be om at urinen blir satt til dyrkning. 

Anonymkode: e2f37...aa0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Be om henvisning til urolog på sykehuset for full utredning.

Tar du alle forhåndsregler i forbindelse med sex og tissing?

Å bruke g-streng truse fikk jeg beskjed om økte sjansen for urinveisinfeksjon, da tarmbakterier kommer opp i urinrøret, så du må gå over til vanlige truser, hvis du bruker string 

Anonymkode: bf81a...34d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Be iallefall om Crp (blodprøve) hvis du mistenker nyrebekkenbetennelse. Ellers er det stadig mer resistente bakterier i Norge også nå (økende innvandring og reising), så be om at urinen blir satt til dyrkning. 

Anonymkode: e2f37...aa0

Den ble satt til dyrkning. Dette var resultat etter jeg gikk privat:

Undersøkelse
Åpne ordforklaringUs-Bakterier dyrkning
Funn 1
Staphylococcus saprophyticus Over 100 000 CFU/mL
Prøvemateriale
Urin (med borsyre)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Be om henvisning til urolog på sykehuset for full utredning.

Tar du alle forhåndsregler i forbindelse med sex og tissing?

Å bruke g-streng truse fikk jeg beskjed om økte sjansen for urinveisinfeksjon, da tarmbakterier kommer opp i urinrøret, så du må gå over til vanlige truser, hvis du bruker string 

Anonymkode: bf81a...34d

Ja er veldig nøye på å tisse etter sex og ofte går jeg i dusjen etter.

Gikk over til bomullstruser for en stund siden så bruker ikke string heller. Og tørker fram også bak. Har virkelig prøvd alt men får null hjelp.

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg ble og overrasket, booket time hos urolog, var der max 15 min og betalte 2500kr. Nå har jeg vondt i ryggen og nedsatt allmenntilstand. Og de kan ikke hjelpe meg privat heller. Er helt oppgitt og aner ikke hva jeg skal gjøre. Er bare 20 år og har nettopp flyttet hjemmefra så er virkelig helt i tvil.

Ring legevakta og si at du har UVI som ikke går over, nedsatt allmenntilstand og vondt i ryggen, og hør hva de sier, hvis du har begynnende nyrebekken betennelse så kan dette utvikle seg og bli vondt ganske fort. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har det blitt tatt soi prøver? 

Anonymkode: b6860...610

AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å skremme deg, men vedvarende urinveisinfeksjon førte til sepsis (blodforgiftning) hos meg. Innleggelsen på sykehuset og dyktig helsepersonell og flaks gjorde at jeg er i live i dag. Vær obs hvis du har vedvarende feber og evt økt hjerterytme. Dette er heldigvis sjeldent at skjer.

Etter innleggelsen tok jeg hiprex daglig i noen år. Det hjalp.

Anonymkode: 04d14...ef2

AnonymBruker
Skrevet

Ta c-vitamin. Mye og nå. Det er vannløselig så kroppen skiller ut det den ikke trenger. Drikk mye. Skift fastlege, ring en av videolege-tjenestene, gå privat, oppsøk legevakten eller ring legevakten og fortell om vedvarende uvi som ikke går over og smertene dine. Bare ikke gå til den som ikke hører på deg. 

Anonymkode: f8ed7...44a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ikke blitt testet for noe annet enn urinprøve. Får virkelig ikke hjelp til noe.

Den har blitt testet for ESBL når den er sendt til dyrkning😊

Anonymkode: 9d2e3...501

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...