Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva foregår på din arbeidsplass som du får beskjed om å ikke si noe om? 

En av mine arbeidsplasser, ferskvare i Meny: alt kjøtt som er gammelt og gått ut på dato i ute butikken blir skjært opp og får et liv nummer to i varmedisken. Så utrolig mye av de pastarettene med kjøtt i, kjøtt til lapskaus + diverse gryter som selges der er gammelt. Men vi får bare beskjed om å jukse med datoene på loggene. Dette gjelder også det “ferske» pålegget man får i delikatessedisken. Det kan fint være en roastbeef som har gått ut på dato for 4 uker siden som du kjøper der. De gjør alt for å unngå svinn så det selges syke mengder med mat som har gått ut på dato og man får bare beskjed om å fake datoene i loggsystemet. 

Anonymkode: 22c43...108

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet også i en ferskvareavdeling der vi marinerte biffer som var utgått på dato i butikken (best før) og solgte de som "fersk" i disken i ett par-tre dager etterpå.

Men pålegg og annen prosessert mat er jo direkte farlig å spise etter utløpsdato, dette ville jeg varslet om.

Anonymkode: b6ee9...7e0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dårlig forsøk... Hva er agendaen din? 

Hvilken hele "roastbeef" er det de henter fra butikken, tenker du?

Eller mener du det lønner seg å ta en mindre ytrefilet og lage roastbeef ut av den, småskala? 

Anonymkode: 7d79e...0a8

Skrevet (endret)

Ingenting, jobber innen helse. 

(men vi har selvfølgelig taushetsplikt, men det er noe annet) 

Endret av Phoenix Heart
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen hemmeligheter i den forstand. Men vi har taushetsplikt, så det er jo mye jeg ikke snakker om utenom jobb.

Men nå snakker ikke jeg jobb på fritiden uansett. Eneste jeg syntes er kjedeligere en å snakke om jobb er å høre på andre snakke om sin.

Anonymkode: 3add2...0ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke vi lurer noen, verken kollegaer, pasienter eller pårørende. Håper hvertfall at vi ikke gjør det. 

Jeg jobber i helse.

Anonymkode: 04121...a8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting i nåværende, sett bort ifra generell taushetsplikt i anskaffelsesprosesser og lignende. 

Da jeg jobbet på bensinstasjon brukte vi utgått smør på baguettene vi solgte. Jeg sluttet ganske raskt. Har også jobbet et sted der vi fikk beskjed om å unngå ord som «avvik» og «klage» i dokumenter som havnet på postlista, slik at mediene ikke skulle be om innsyn. 

Anonymkode: 41616...898

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hva foregår på din arbeidsplass som du får beskjed om å ikke si noe om? 

En av mine arbeidsplasser, ferskvare i Meny: alt kjøtt som er gammelt og gått ut på dato i ute butikken blir skjært opp og får et liv nummer to i varmedisken. Så utrolig mye av de pastarettene med kjøtt i, kjøtt til lapskaus + diverse gryter som selges der er gammelt. Men vi får bare beskjed om å jukse med datoene på loggene. Dette gjelder også det “ferske» pålegget man får i delikatessedisken. Det kan fint være en roastbeef som har gått ut på dato for 4 uker siden som du kjøper der. De gjør alt for å unngå svinn så det selges syke mengder med mat som har gått ut på dato og man får bare beskjed om å fake datoene i loggsystemet. 

Anonymkode: 22c43...108

Da er jeg sikker. Jeg ble matforgiftet etter jeg kjøpte mat i «ferskvare»disk i vår. 

Anonymkode: 29d0e...68c

AnonymBruker
Skrevet

Vi vasket mugg av dessertgele, smeltet den og serverte den stivna geleen til gjester. 

Anonymkode: 72088...a97

AnonymBruker
Skrevet

Ikke direkte hemmelig for alle vet at barnehagesektoren er i krise. Men vi står ikke å utbroderer til foreldrene om ettermiddagen hvor travel dagen har vært pga mangel på folk. Foreldre får vite et lite glansbilde av dagen. 

Anonymkode: 1871b...6eb

AnonymBruker
Skrevet

Vet det er flere som ligger med hverandre her jeg jobber.

Anonymkode: 9f7cf...491

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg kommer for sent til pasientene (jobber i hjemmesykepleien) så orker jeg ikke alltid å «krangle» og skylder på at jeg fikk en akutt alarm og dermed ble forsinket dessverre 😅 

det er liksom enklere å skylde på alarmer enn å forklare om eventuell sykdom hos ansatte, at vi jobber med folk og plutselig tar det litt lenger tid enn planlagt fordi livet er sånn osv. 

Anonymkode: e6dce...962

AnonymBruker
Skrevet

Vi brukte smågammel mat i salatbaren, men 4 uker over dato høres litt voldsomt ut.  Jeg har jobbet i ferskvaren uten noen som helst opplæring i mathygiene, og null erfaring, for den forrige sluttet brått og de trengte en som kunne trå til på dagen. Har mye rart å fortelle fra min butikkarriere. Har sopt smågodt fra gulvet og lagt tilbake, for sjefen var ekstrem på å unngå svinn. 

Her jeg jobber nå, så skal stillinger lyses ut, og de blir lyst ut. Stillingsannonsen er spesialtilpasset den blant oss som er tenkt stillingen. Så får de satt inn en professor som skylder en tjeneste, i ansettelseskomiteen, og får sånn ansatt den de vil. Det er bortkastet for andre søkere å stille på intervju. Men dette er vel kanskje ingen hemmelighet. 

Anonymkode: aa361...796

Skrevet

Sier aldri til foreldrene at det er sykdom, vært lav bemanning og vi har kun overlevd dagen.  Dette blir jo en ond sirkel, og aldri bedre. For sier vi noe til foreldrene så er det jo fare for at de bytter bhg...  samtidig blir det jo ikke bedre når ingen vet hvordan det er. 

Sier heller ikke noe om ett barn får i seg svin med uhell. (Typ barnet forsynte seg selv og ikke vet bedre). Ingen har godt av å vite det. Verken ungen som gjorde det med uhell og foreldrene som kan bli sinte på barnet. 

Anonymkode: 88ded...3e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...