Gå til innhold

Hvorfor klarer jeg ikke å få med meg alt?!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror det viktigste er å senke skuldrene. Nå er du klar over at du har litt svakheter på bykjøring og da er det så fort gjort at man stresser seg opp. Å stresse i trafikken er det som skaper farlige situasjoner. Pust med magen. Senk skuldrene. Ta deg god tid. La blikket vandre hele tiden. Sidespeil, bakspeil, mennesker, trafikklys, andre biler. For noen hjelper det å ha litt musikk på når de øvekjører for det kan dempe litt av den indre uroen som ofte fører til at noe glipper. Ta deg god tid. Vurder andre bilers fart i rundkjøringen. Finn deg en luke - bestem deg. Kjør ut. Ikke for fort, men nok til at du rekker luken. Men igjen: ikke stress.

glipper du igjen så prøver du på nytt. Eneste måten å bli god på noe er å øve øve øve. You got this!

  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er samboeren din egentlig god å øvelseskjøre med? Er det så lurt at dere kjører i rushen? 

Hva med å heller be om en kjøretime i rushtrafikken? 

Mannen min er veldig tålmodig og lite stressende, men det var likevel helt krise å øvelseskjøre med han for snart 20 år siden. Han valgte veier med lite trafikk - dvs smale grusveier med mye sau og der det var umulig å passere møtende trafikk uten å finne en lomme. Jeg ble så stressa av hele opplegget, men kjørelærer har jo ALDRI dratt meg ut i sånne situasjoner. Konkluderte med at selv om mannen min er en dyktig og tålmodig sjåfør så er han en ræva pedagog. Det er definitivt jeg som skal øvelseskjøre med våre barn når den tid kommer. 😉

Anonymkode: a1e41...a3f

Skrevet

Jeg tenker du trolig trenger færre timer med din samboer, og heller koste på deg flere timer med bykjøring i rush med kjøreskolelærer!

Selv om det koster mer her og nå, så vil det koste deg mer på sikt å ev. stryke, være usikker, måtte bruke tid på å kjøre opp igjen - men også det å gjøre feil som kan bli kostbare senere fordi du ikke har funnet sikkerheten i deg selv.

Da jeg tok lappen for mange år siden hadde jeg en mann som var langt mer pedagogisk og tålmodig enn din, men kjørelærer så at jeg kjørte dårligere etter at jeg hadde øvelseskjørt mer med mannen enn når jeg ikke hadde gjort det (og jeg merket det selv når jeg kom tilbake til kjøreskolebilen og kjørelæreren). Kjørelærer sa at det var noe han så, og at det ikke var sjeldent heller. Lærerens anbefaling var da å kutte helt ut å kjøre med mannen, kun ta kjøretimer. Totalt sett ble det ikke veldig mye dyrere, i hvert fall ikke om jeg sammenlignet med tiden det ville tatt å måtte ta flere kjøretimer, ny oppkjøring.

Jeg stolte på kjørelæreren, og sensor da jeg kjørte opp sa at han faktisk aldri hadde hatt en mer behagelig oppkjøring noen gang. 

Ellers støtter jeg fullt og helt en anonym + Pitty skrev, om det å se når man kjører. Man må se og observere hele tiden, man må se både langt frem (og forutse hva som potensielt kan skje litt lenger fremme), observere, bevege blikket, planlegge, tilpasse farten slik at du - selv om du også ser lengre frem - alltid har fokus på bilen her og nå og det nære foran i tillegg. Det kan faktisk også hjelpe å snakke høyt til deg selv (og kjørelærer) om det du ser og observerer. "F.eks. der fremme er det et kryss, mange tar sjanser nå i rushen, der må jeg passe ekstra på vikeplikt, det er fotgjengerfelt der som jeg må passe på, og nå ser jeg at det kommer en syklist som jeg risikerer kan komme til å krysse veien foran bilen ved krysset, der er den en hund hvis eier går med nesa i mobilen, har eier egentlig kontroll for hunden har oppdaget en annen på andre siden av veien. Og der er det en lastebil som virker å ville presse seg frem i krysset også. Jeg tror jeg velger å slakke litt på farten min her, fordi trafikkbildet ble litt for komplekst til at jeg føler jeg har full kontroll." Og så fortsette å kommentere "der gikk hundeeier en helt annen retning og er ute av bildet, bilen foran meg valgte å slippe frem den irriterte lastebilsjåføren, så da er det ikke lenger en risiko jeg må ta hensyn til, men der kommer noen barn løpende langs fortauet, de kan komme til å plutselig skulle over fotgjengerfeltet etter krysset uten å først stoppe, så det må jeg være forberedt på, se der ja, ungene sprang bare rett uti veien ved fotgjengerfeltet, enda bra jeg var forberedt på at det kunne skje, for nå gikk det bra. Nå skal jeg ta av til venstre i neste kryss, da må jeg plassere meg riktig for det, og så fikk jeg med meg at fartsgrensen her akkurat gikk fra 50 til 60, men må se hvilken fartsgrense som i veien jeg kjører inn i, blinklys i tide, slakke ned, ser det blir en luke jeg kan bruke etter tredje bilen som kommer mot..." Politifolk som læres opp til utryktningskjøring i London må sitte og prate høyt på denne måten, da forskning har vist at de da lærer langt bedre og kjører tryggere. Når de er ferdig med opplæringen så trenger de ikke sitte og prate høyt lenger, men da er tankegangen og det å se og observere og planlegge ift. trafikkbildet integrert og de blir bedre å kjøre enn de som ikke har holdt på slik.

Dropp øvelseskjøring i travel trafikk med samboer, ta flere kjøretimer med kjørelærer i slike trafikkbilder, og få en langt mer bevisst forhold til hvordan se og observere og handle ut fra hvordan hele trafikkbildet er. Og snakk også med kjørelæreren din om dette, for det virker på meg som om du bare må bli mer systematisk og bevisst hva du ser etter og hvordan du forholder deg til det, altså lærer vurdere risiko i trafikkbildet.

Anonymkode: 4d5c3...c72

  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2025 den 17.13):

Hater bykjøring etter 23 år med lappen, i hvertfall Oslo sentrum, unngår det totalt. 
Så øve, øve, øve. 

Anonymkode: d81bc...7f7

Hvorfor tar du ikke ditt eget råd?🤔

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...