AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:07 #1 Skrevet torsdag kl. 15:07 Blir så forbannet på meg selv! Får alltid tilbakemelding på at det ofte er noe som glipper når jeg er ute å kjører med kjøreskoleved bykjøring. Og da er det alltid i litt mer stressende situasjoner ved f.eks sentrumskjøring; når det er mye som skjer på en gang (mange biler, mye folk, mye skilting). Øver en god del på bykjøring for tiden for oppkjøringsdatoen nærmer seg men det er ALLTID noe som glipper! Kjørte med samboeren isted og kjørte da i en fremmed del av byen, i verste rushtrafikken. Misset da ett vikepliktskilt (heldigvis passet samboeren på) og kjørte over et fortau inn mot en parkeringsplass hvor jeg trudde jeg hadde god tid (det kom en jogger fra venstre side på fortauet) men samboeren mente jeg burde ha stoppet for joggeren der. Jeg blir så forbanna lei av meg selv over at jeg stadig vekk gjør feil! Hadde jeg stått i ro i 10 sekunder hadde jeg fått summet meg litt mer og fått med meg mer av infoen rundt meg (trafikk, folk og skilt) i slike stressende situasjoner. Men det kan jeg jo ikke gjøre til evig tid... Samme gjelder i kryss når jeg skal svinge til høyre eller venstre og så er det to felt på den veien jeg kjører inn på og da havner jeg nesten alltid i feil felt! Samboeren mener jeg burde holde siden min når jeg svinger av for så å blinke meg til nabofeltet. Fader altså jeg er jo helt dust! 😩😩 Tenker over alle disse tingene før jeg skal kjøre og allikevel fortsetter jeg å gjøre slike blemmer! Det er som om hjernen på en måte kobler ut. Det skal sies at jeg ellers kjører ganske godt. Men jeg sliter litt med bykjøringen... Blir så nedfor... Tips eller råd? Anonymkode: d2d3a...0d8 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:10 #2 Skrevet torsdag kl. 15:10 Repetisjon etter repetisjon..øve og øve... Anonymkode: b948e...57a 5
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:13 #3 Skrevet torsdag kl. 15:13 Hater bykjøring etter 23 år med lappen, i hvertfall Oslo sentrum, unngår det totalt. Så øve, øve, øve. Anonymkode: d81bc...7f7 2 2 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:15 #4 Skrevet torsdag kl. 15:15 Førerkort er ikke for alle dessverre. Anonymkode: caaca...f40 3 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:21 #5 Skrevet torsdag kl. 15:21 Det er nok som folk sier, "bare" å øve. Mengdetrening er det som skal til. Ta det med ro, og snakk gjerne med deg selv om hva du skal gjøre og hvorfor. Da blir det plutselig enklere og mer naturlig. Under min oppkjøring overså jeg en fotgjengerovergang, dvs. jeg oppdaget den litt for sent. Jeg sa høyt, oi, den så jeg ikke før nå, men stoppet opp og slapp folk over. Husker sensor sa at jeg hadde gjort den feilen, men det var mye som skjedde i trafikken akkurat der, og jeg hadde oppdaget det selv og rettet det opp igjen, så jeg sto på førerprøven. Og angående joggere/fotgjengere har jeg oppdaget at de har en tendens til bare å sprinte ut i trafikken, uavhengig av omgivelser/trafikk osv., så de må man alltid være obs på. Anonymkode: 33663...d97 4
kommodevaran Skrevet torsdag kl. 15:24 #6 Skrevet torsdag kl. 15:24 Ikke kjør i verste rushtrafikken og hold deg til litt roligere deler av byen. Slik du holder på nå lærer du hjernen din å forbinde bykjøring med stress, og stressede mennesker får tunnelsyn og går glipp av ting. Skal vedde på at du gruer deg voldsomt hver gang du skal drive med bykjøring. Stress er også utmattende, og utmattede mennesker tar dårligere beslutninger. Hold deg hovedsaklig til roligere områder, ta deg noen minutter innom mer travle områder innimellom, og så ut igjen til noe roligere. Gi deg selv muligheten til å puste. Legger du opp kjøringen på denne måten er sjansen mye større for at bykjøringen gir deg mestringsfølelse, og du begynner å føle deg tryggere på det. Ergo, mindre stress, og du gjør en langt bedre jobb. Etter hvert kan du utfordre deg til å tilbringe lenger og lenger tid i travel trafikk, men begynn i det små. 2 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:30 #7 Skrevet torsdag kl. 15:30 Øvelse gjør mester. Dere burde nok ikke kjørt på en ukjent vei midt i rushen. Det er en kunst å få med seg alt som skjer i trafikkbildet. Folk som går, sykler, biler her og der, speil å se i, samboer som kanskje snakker til deg osv. Alt skal ha litt av deg. Men mengdetrening, det er kjempeviktig. Ting går mer automatisk med tiden, om det er noe trøst. Anonymkode: 7ed56...fa9 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:40 #8 Skrevet torsdag kl. 15:40 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Førerkort er ikke for alle dessverre. Anonymkode: caaca...f40 Dette. Sier ikke at det nødvendigvis gjelder for trådstarter, men det ER jo sant. Ikke alle er ment til å kjøre bil, til tross for normal utrustning intellektuelt og mentalt. Det er på en måte samfunnets forventninger og strukturer som er lagt opp til at "lappen" er nærmest obligatorisk. Anonymkode: c2cb5...409 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:24 #9 Skrevet torsdag kl. 17:24 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette. Sier ikke at det nødvendigvis gjelder for trådstarter, men det ER jo sant. Ikke alle er ment til å kjøre bil, til tross for normal utrustning intellektuelt og mentalt. Det er på en måte samfunnets forventninger og strukturer som er lagt opp til at "lappen" er nærmest obligatorisk. Anonymkode: c2cb5...409 Altså...Da jeg hadde en selvstendig kjøretur med kjørelærer for noen uker siden så sa vedkommende at om dette hadde vært oppkjøring så hadde jeg bestått. Men takk for tilbakemelding. Vil tro at kjørelæreren min har troa på meg når han setter meg opp til oppkjøringstime etter 6 måneder med læring. Anonymkode: d2d3a...0d8 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 17:46 #10 Skrevet torsdag kl. 17:46 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette. Sier ikke at det nødvendigvis gjelder for trådstarter, men det ER jo sant. Ikke alle er ment til å kjøre bil, til tross for normal utrustning intellektuelt og mentalt. Det er på en måte samfunnets forventninger og strukturer som er lagt opp til at "lappen" er nærmest obligatorisk. Anonymkode: c2cb5...409 Noen trenger mer tid, og noen blir ikke komfortable med stresset. Men jeg tror ikke at det er umulig for noen med normale kognetive egenskaper. Det vil si folk flest. Tror at mange undervurderer hvor vanskelig det kan være å ta lappen også. Anonymkode: 521fd...441 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 04:26 #11 Skrevet fredag kl. 04:26 Noen har rett og slett ikke tilstrekkelig kognitiv kapasitet til å registrere alt, hjernene velger bare ut de viktigste tingene å fokusere på når det skjer veldig mye på en gang. Men vill helt klart øvelseskjørt mer på bykjøring for å se om dettet er noe du kan trene opp. Anonymkode: 8b38a...51f
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 04:33 #12 Skrevet fredag kl. 04:33 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Blir så forbannet på meg selv! Får alltid tilbakemelding på at det ofte er noe som glipper når jeg er ute å kjører med kjøreskoleved bykjøring. Og da er det alltid i litt mer stressende situasjoner ved f.eks sentrumskjøring; når det er mye som skjer på en gang (mange biler, mye folk, mye skilting). Øver en god del på bykjøring for tiden for oppkjøringsdatoen nærmer seg men det er ALLTID noe som glipper! Kjørte med samboeren isted og kjørte da i en fremmed del av byen, i verste rushtrafikken. Misset da ett vikepliktskilt (heldigvis passet samboeren på) og kjørte over et fortau inn mot en parkeringsplass hvor jeg trudde jeg hadde god tid (det kom en jogger fra venstre side på fortauet) men samboeren mente jeg burde ha stoppet for joggeren der. Jeg blir så forbanna lei av meg selv over at jeg stadig vekk gjør feil! Hadde jeg stått i ro i 10 sekunder hadde jeg fått summet meg litt mer og fått med meg mer av infoen rundt meg (trafikk, folk og skilt) i slike stressende situasjoner. Men det kan jeg jo ikke gjøre til evig tid... Samme gjelder i kryss når jeg skal svinge til høyre eller venstre og så er det to felt på den veien jeg kjører inn på og da havner jeg nesten alltid i feil felt! Samboeren mener jeg burde holde siden min når jeg svinger av for så å blinke meg til nabofeltet. Fader altså jeg er jo helt dust! 😩😩 Tenker over alle disse tingene før jeg skal kjøre og allikevel fortsetter jeg å gjøre slike blemmer! Det er som om hjernen på en måte kobler ut. Det skal sies at jeg ellers kjører ganske godt. Men jeg sliter litt med bykjøringen... Blir så nedfor... Tips eller råd? Anonymkode: d2d3a...0d8 Vel, det er ikke en menneskerett å få førerkort. Det er ikke alle som har de ferdigheter som behøves. Da må du øve, øve, øve, øve. Kanskje funker det, kanskje må du på et tidspunkt ta en kost-nytte vurdering og gi opp. Slik er realitetene. Har du ikke kognitiv evne til å kjøre bil så kan du ikke kjøre bil. Det nytter ikke hvor god du er på landeveien, førerkortet gjelder overslt. Og før du får det skal noen vurdere din skikkethet, og ryker du på bykjøringen så ryker alt. Du må oppøve evnen til refleksjon i handling, til å holde hodet kaldt i stressende situasjoner. Om du ikke lærer det så må du følgelig ta konsekvensen av det. Anonymkode: e4250...6e6 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 04:47 #13 Skrevet fredag kl. 04:47 Vel, jeg ser at det å komme til kg for å få tips eller råd var også en feilvurdering 😅 Si meg, kjørte dere alle feilfritt i stressende situasjoner fra første dag? Er det noen som har gode råd og tips til å takle stressende situasjoner under opplæring? (Foruten å øve,øve,øve. Forstår at det er en del av greia 👍) Mulig jeg er for streng med meg selv og gir et vrangbilde av min kjøring her for jeg er ikke så sabla håpløs som det ser ut som noen her skal ha det til. Jeg får mye positive tilbakemeldinger fra kjørelærer. Har alltid vært klar for neste trinn når jeg har blitt vurdert. Så nei, det er nok ikke noe galt kognitivt med meg (men takk for vurderingen) Og jeg kjører bra i by også på generell basis MEN det stokker seg fort når det er travle avkjøringen i kryss evt filskifte rett etter f.eks travel rundkjøring. Anonymkode: d2d3a...0d8
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 04:56 #14 Skrevet fredag kl. 04:56 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vel, jeg ser at det å komme til kg for å få tips eller råd var også en feilvurdering 😅 Si meg, kjørte dere alle feilfritt i stressende situasjoner fra første dag? Det er da ingen her som snakker om "første dag". Du har jo åpenbart vært gjennom flere trinn, og har dermed kjørt i mer enn én dag. Nå vet ikke jeg hvor lenge du faktisk har kjørt, men etter et par måneder bør du ha såpass erfaring at du ikke misser skilt eller plasserer deg i feil fil altså. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det noen som har gode råd og tips til å takle stressende situasjoner under opplæring? (Foruten å øve,øve,øve. Forstår at det er en del av greia 👍) Det er det som er løsningen. Når du har øvd nok går en del ting så automatisk at du ikke trenger å tenke på det lengre, og da frigjør du plass i hjernen til andre ting. Anonymkode: 8b38a...51f 4
Violetta Skrevet fredag kl. 05:02 #15 Skrevet fredag kl. 05:02 Du må se lenger frem, planlegge i god tid. Når du står i situasjonen er det for seint. 1 2
PITTY Skrevet fredag kl. 06:18 #16 Skrevet fredag kl. 06:18 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen har rett og slett ikke tilstrekkelig kognitiv kapasitet til å registrere alt, hjernene velger bare ut de viktigste tingene å fokusere på når det skjer veldig mye på en gang. Men vill helt klart øvelseskjørt mer på bykjøring for å se om dettet er noe du kan trene opp. Anonymkode: 8b38a...51f Automatiserte prosesser med relativt god kvalitet krever erfaring.(kall det gjerne hjernens kapasitet om du ønsker det.) Begrensningene her hos elever med mindre erfaring må det kompenseres for, slik er det bare. Øyne(blikk) er det viktigste ved orientering i et trafikkbilde. Jo mer komplekst jo verre er det. Spesielt hvis du kjører litt for fort i tillegg. Du rekker da ikke å skaffe deg overblikk i en situasjon. Dette skal det orienteres om ved trafikale grunnkurs. Allerede som 15 åring med kjeften full av Hubba-Bubba skal du altså kunne ha fått med deg denne innsikten. Noe som kalles de fem se - regler. Disse er det helt avgjørende å ha kontroll på. Og du må selvsagt trenes og eksponeres for dette. 1. Se langt fram 2. Beveg blikket 3. Få overblikk 4. Bli sett og forstått 5. Se alltid etter en utvei
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:11 #17 Skrevet fredag kl. 10:11 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vel, jeg ser at det å komme til kg for å få tips eller råd var også en feilvurdering 😅 Si meg, kjørte dere alle feilfritt i stressende situasjoner fra første dag? Er det noen som har gode råd og tips til å takle stressende situasjoner under opplæring? (Foruten å øve,øve,øve. Forstår at det er en del av greia 👍) Mulig jeg er for streng med meg selv og gir et vrangbilde av min kjøring her for jeg er ikke så sabla håpløs som det ser ut som noen her skal ha det til. Jeg får mye positive tilbakemeldinger fra kjørelærer. Har alltid vært klar for neste trinn når jeg har blitt vurdert. Så nei, det er nok ikke noe galt kognitivt med meg (men takk for vurderingen) Og jeg kjører bra i by også på generell basis MEN det stokker seg fort når det er travle avkjøringen i kryss evt filskifte rett etter f.eks travel rundkjøring. Anonymkode: d2d3a...0d8 Jeg mente ikke at det var noe feil med deg kognetivt, men at så sant ikke noe er feil med deg sånn sett, da vil du klare det. Og som du sier er du kommet så langt. Hadde du hatt for store problemer hadde ikke det skjedd. Jeg fikk "tunell syn" jeg fokuserte bare på det jeg følte var viktigst og da fikk jeg ikke med meg hele bildet. Jeg tror at du ikke planlegger tidlig nok, og så føler du at du må vite hva alle de andre driver med. Men du må ikke ha kontroll på hva alle andre gjør. Du er for perfeksjonistisk, og stresset. Fokuser mer på hva som er relevant. Ikke på problemer som kan skje. Helt ærlig, det er nok lettere for folk som gir litt F 😅 Og du sier at du er sint på deg selv, ikke bli det. Snakker du deg selv ned så blir det som om noen satt ved siden av deg og fortalte deg de samme tingene. Kjør tidlig på morgenen i helga, kjør en vei der du vet hva som kommer. Du trenger nok først og fremst å kjenne på mestring. Rushen på et nytt sted er et helvete for meg også, lappen eller ikke. Øv på rutiner i den kjente ruta. Snakk høyt til samboeren din om hva du tenker å gjøre, og hva du tenker. For eksempel en sjekk liste, "ingen fotgjengere, ingen på vei inn i rundkjøringen i i mitt felt (urelevante) eller "jeg kjører inn til mitten og venter på trafikk fra høyre, nå er det klart så jeg kjører" og så gjør du det også å den nye veien. Det gir deg mindre tid til å overtenke og du legger inn rutiner. Rutiner får deg til å slappe av. De blir snart en del av kjøringen din. Husker du da du lærte å se til høyre og venstre som barn før du krysset veien? Litt sånn ❤️ Fokuser på underskilt også. Og om fogjengerene har trafikklys på overgangen sin. Har de det er de ikke egentlig relevante. Er det forkjørselsvei, er det ikke noen noe du må ha fullt fokus på. Velg de bort og så kan samboer passe på at de holder den, men det gjør de stort sett! Vikeplikt skilt er på samme sted, de er en rutine å sjekke bare. Hver gang du kjører inn på ny vei Beklager om dette ble rotete, norsken min er ikke den beste. Jeg brukte laaaang tid på å ta lappen. jeg forstår hva du føler nå. Og for hva det er verdt, det blir vanskeligere og venskeligere før det går. Nå har du mest å holde styr på, mer ansver enn du noen gang har hatt. Selvfølgelig er det vanskelig. Ikke fordi det er noe feil med deg. Anonymkode: 521fd...441 2 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:53 #18 Skrevet fredag kl. 10:53 Jeg lærte noe veldig viktig da jeg tok førerkort for 25 år siden som jeg fortsatt husker hver gang jeg kjører. "Det er forskjell på å se og observere". Dvs, du må lære deg hva som er viktig hva i trafikken av alt du ser. Du må se alt rundt deg, men du må observere alle farer og lese trafikken. Håper jeg klarte å forklare dette på en god måte. Anonymkode: 7e634...402 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 09:55 #19 Skrevet søndag kl. 09:55 AnonymBruker skrev (På 3.10.2025 den 12.11): Jeg mente ikke at det var noe feil med deg kognetivt, men at så sant ikke noe er feil med deg sånn sett, da vil du klare det. Og som du sier er du kommet så langt. Hadde du hatt for store problemer hadde ikke det skjedd. Jeg fikk "tunell syn" jeg fokuserte bare på det jeg følte var viktigst og da fikk jeg ikke med meg hele bildet. Jeg tror at du ikke planlegger tidlig nok, og så føler du at du må vite hva alle de andre driver med. Men du må ikke ha kontroll på hva alle andre gjør. Du er for perfeksjonistisk, og stresset. Fokuser mer på hva som er relevant. Ikke på problemer som kan skje. Helt ærlig, det er nok lettere for folk som gir litt F 😅 Og du sier at du er sint på deg selv, ikke bli det. Snakker du deg selv ned så blir det som om noen satt ved siden av deg og fortalte deg de samme tingene. Kjør tidlig på morgenen i helga, kjør en vei der du vet hva som kommer. Du trenger nok først og fremst å kjenne på mestring. Rushen på et nytt sted er et helvete for meg også, lappen eller ikke. Øv på rutiner i den kjente ruta. Snakk høyt til samboeren din om hva du tenker å gjøre, og hva du tenker. For eksempel en sjekk liste, "ingen fotgjengere, ingen på vei inn i rundkjøringen i i mitt felt (urelevante) eller "jeg kjører inn til mitten og venter på trafikk fra høyre, nå er det klart så jeg kjører" og så gjør du det også å den nye veien. Det gir deg mindre tid til å overtenke og du legger inn rutiner. Rutiner får deg til å slappe av. De blir snart en del av kjøringen din. Husker du da du lærte å se til høyre og venstre som barn før du krysset veien? Litt sånn ❤️ Fokuser på underskilt også. Og om fogjengerene har trafikklys på overgangen sin. Har de det er de ikke egentlig relevante. Er det forkjørselsvei, er det ikke noen noe du må ha fullt fokus på. Velg de bort og så kan samboer passe på at de holder den, men det gjør de stort sett! Vikeplikt skilt er på samme sted, de er en rutine å sjekke bare. Hver gang du kjører inn på ny vei Beklager om dette ble rotete, norsken min er ikke den beste. Jeg brukte laaaang tid på å ta lappen. jeg forstår hva du føler nå. Og for hva det er verdt, det blir vanskeligere og venskeligere før det går. Nå har du mest å holde styr på, mer ansver enn du noen gang har hatt. Selvfølgelig er det vanskelig. Ikke fordi det er noe feil med deg. Anonymkode: 521fd...441 Takk for et motiverende og godt svar! Forstår veldig godt hva du formidler 😊 Anonymkode: d2d3a...0d8 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 10:03 #20 Skrevet søndag kl. 10:03 AnonymBruker skrev (På 3.10.2025 den 6.56): Det er da ingen her som snakker om "første dag". Du har jo åpenbart vært gjennom flere trinn, og har dermed kjørt i mer enn én dag. Nå vet ikke jeg hvor lenge du faktisk har kjørt, men etter et par måneder bør du ha såpass erfaring at du ikke misser skilt eller plasserer deg i feil fil altså. Det er det som er løsningen. Når du har øvd nok går en del ting så automatisk at du ikke trenger å tenke på det lengre, og da frigjør du plass i hjernen til andre ting. Anonymkode: 8b38a...51f Igjen; når dette skjer så skjer det i svært stressende situasjoner som rush i storbyen på fremmed sted. Dette skjer ikke ellers. Jeg har hatt 2 kjøretimer med skole i bytrafikk. Kanskje kjørt 4 turer på privaten. Da mener jeg midt i travleste sentrumsdelen av byen samt områder med MYE rushtrafikken (hvor det er en rundkjøring samt avkjørsel til E6) hvor vi ellers aldri ferdes (annen del av byen). Klarer fint å kjøre inn til sentrum og ut av sentrum. Kjøring på E6 går knirkefritt. Kjøring på landevei er ingen problem. Rundkjøringer utenfor sentrum går fint. Jeg har ALDRI en perfekt kjøretur i sentrum og det irriterer vettet av meg. Anonymkode: d2d3a...0d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå