AnonymBruker Skrevet 2. oktober #1 Skrevet 2. oktober Jeg har tenkt litt på en idé og vil gjerne høre andres syn. Hva om man laget en kanal på 5–6 km, fra Hallangspollen-området ved Drøbak og inn til Bunnefjorden? Traseen kunne fulgt Fagerstrandveien og Nesoddveien helt inn til innerst i fjorden. Det kritiske partiet er et høydedrag på ca. 1,6 km, med topper noe over 50 moh, der kunne man i stedet vurdere en vanntunnel. Jeg er ikke lokalkjent og dette er mest en leketanke, men jeg lurer på om en slik løsning kunne hatt noen realistisk effekt på å bedre den dårlige vannkvaliteten i indre Oslofjord. Hva tror dere, helt utopisk, eller noe som i teorien kunne hatt en viss virkning? Mvh. Thomas Anonymkode: 3a69f...d54
newman01 Skrevet 11. oktober #2 Skrevet 11. oktober Med tanke på at dagens passasje mellom Nesoddtangen og Snarøya på 2km ikke er tilstrekkelig for å skifte ut vannmassene i Bunnefjorden må nok den nye grøfta di være rimelig stor. Bare tenk hvor stor hastighet den bekken ville få om vannet der inne skal byttes ut hver gang det er høyvann og lavvann.
aksase Skrevet 11. oktober #3 Skrevet 11. oktober Det er et blindspor, tenker jeg. Å få forurenset vann ut av indre Oslofjord bare flytter vannet, og problemet, til et annet sted. Forurensningen blir ikke borte på magisk vis bare man får fraktet det langt nok bort fra der man bor slik at man ikke ser det lenger. Eneste fornuftige vei å gå er å forurense mindre. Største kilden til forurensingen i Oslofjorden er nok kloakk og spillvann. En stor del av problemet med det er kjemikalier fra såper etter dusjing og klesvask i tillegg til avføring. I tillegg tar regnvannet med seg mye søppel og forurensning i slukene og ut i fjorden. I stedet for å bruke penger på en slik kanal bør man heller bruke pengene på rensing av utslipp. Aller helst bør kun helt rent vann slippes ut i fjorden, fritt for alle kjemikalier og partikler. 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 16:48 #4 Skrevet onsdag kl. 16:48 Hele indre oslofjord skulle vært fredet noen år. Fått ryddet opp alt som ligger der. Å tatt tiltak mot alt som renner ut. Da hadde det kanskje vært et håp. Anonymkode: 2a744...63e 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:40 #5 Skrevet fredag kl. 20:40 Det er nok en mye enklere måte å gjøre dette på. Spreng den undersjøiske muren mellom Hurumlandet og Oscarsborg (Jeteen). Anonymkode: 24988...f00
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå