AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 13:59 #1 Skrevet torsdag kl. 13:59 Hvordan stiller bankene seg til lønn fra eget AS (ikke enkeltmannsforetak) når de skal regne på boliglån? Får man låne 5 ganger inntekt, eller er de mer forsiktige? Finner lite informasjon om dette på nett, og bankrådgiveren min har ferie. Noen som har erfaring? Anonymkode: 75bc9...bc4
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:58 #2 Skrevet torsdag kl. 14:58 Det er ingen direkte fasit her. Hvor gammelt er AS'et ditt, hvor lenge har du tatt ut lønn og er lønna "fornuftig" i forhold til driften og virksomheten. Det er faktorer bankene vil ha mest mulig klarhet i. De vil nok gå både deg og AS etter i sømmene, spesielt hvis det er et lite selskap, og vil nok se 3-5 år bakover i tid. For risikoen er høyere, sammenlignet med en stilling i et helt annet firma. De vil i alle fall se regnskap for minst to år tilbake, og du må regne med at de går over det med lupe. For din del vil de se at du tar ut jevn lønn, og at den ikke svinger mye, og de er selvsagt interessert i å se om du har pumpet opp lønnen kort tid før søknad. For selskapet vil de fokusere på resultat, egenkapital og likviditet (i tilfelle dårligere tider). De vil ønske å se at du formelt har en arbeidskontrakt og tar ut lønn via lønnssystem (med forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift). Hvis du er eneste ansatt så vurderes risikoen som vesentlig høyere. Anonymkode: 748cc...1f8 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 18:18 #3 Skrevet torsdag kl. 18:18 Du er ansatt om du tar ut lønn. Noe en person som driver bedrift burde vite. Og da teller selvsagt inntekten. Men husk at 5x gjelder all gjeld. Og ikke bare boliglån. Noe en som driver bedrift også burde vite.. mitt tips er å lære deg litt mer økonomi før du går vidre med driften. Anonymkode: b0521...3b5
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 19:15 #4 Skrevet torsdag kl. 19:15 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Du er ansatt om du tar ut lønn. Noe en person som driver bedrift burde vite. Og da teller selvsagt inntekten. Men husk at 5x gjelder all gjeld. Og ikke bare boliglån. Noe en som driver bedrift også burde vite.. mitt tips er å lære deg litt mer økonomi før du går vidre med driften. Anonymkode: b0521...3b5 Hvorfor så surmaga svar på et godt spørsmål? Innlegg nr 2 i tråden er meget dekkende. Anonymkode: 9aa24...48a 7 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:50 #5 Skrevet torsdag kl. 20:50 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du er ansatt om du tar ut lønn. Noe en person som driver bedrift burde vite. Og da teller selvsagt inntekten. Men husk at 5x gjelder all gjeld. Og ikke bare boliglån. Noe en som driver bedrift også burde vite.. mitt tips er å lære deg litt mer økonomi før du går vidre med driften. Anonymkode: b0521...3b5 Hvis du nå først skal være et kjipt petimeter så burde du også tatt med at 5x inntekten er avhengig av veldig mye annet enn bare total gjeld Anonymkode: c22bb...179 2
Fru Uperfekt Skrevet torsdag kl. 20:54 #6 Skrevet torsdag kl. 20:54 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er ingen direkte fasit her. Hvor gammelt er AS'et ditt, hvor lenge har du tatt ut lønn og er lønna "fornuftig" i forhold til driften og virksomheten. Det er faktorer bankene vil ha mest mulig klarhet i. De vil nok gå både deg og AS etter i sømmene, spesielt hvis det er et lite selskap, og vil nok se 3-5 år bakover i tid. For risikoen er høyere, sammenlignet med en stilling i et helt annet firma. De vil i alle fall se regnskap for minst to år tilbake, og du må regne med at de går over det med lupe. For din del vil de se at du tar ut jevn lønn, og at den ikke svinger mye, og de er selvsagt interessert i å se om du har pumpet opp lønnen kort tid før søknad. For selskapet vil de fokusere på resultat, egenkapital og likviditet (i tilfelle dårligere tider). De vil ønske å se at du formelt har en arbeidskontrakt og tar ut lønn via lønnssystem (med forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift). Hvis du er eneste ansatt så vurderes risikoen som vesentlig høyere. Anonymkode: 748cc...1f8 Merkelig de har aldri noensinne bedt om mine firmaers regnskap kun mine lønnsslipper og ligningen. Har forøvrig ikke arbeidskontrakt med meg selv
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:01 #7 Skrevet torsdag kl. 21:01 Bankene er ikke noe mer eller mindre restriktive om det er lønn fra ditt eget as. De gir svært sjeldent 5* inntekt uansett. Anonymkode: 8a0e6...a88
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 21:40 #8 Skrevet torsdag kl. 21:40 Fru Uperfekt skrev (44 minutter siden): Merkelig de har aldri noensinne bedt om mine firmaers regnskap kun mine lønnsslipper og ligningen. Har forøvrig ikke arbeidskontrakt med meg selv Det kan du heller ikke ha i et AS, da det er AS'et som selvstendig skatteobjekt du har en evn kontrakt med. "Dine firmaer", hvor mange har du? Anonymkode: 76a97...bf0
Fru Uperfekt Skrevet fredag kl. 13:29 #9 Skrevet fredag kl. 13:29 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det kan du heller ikke ha i et AS, da det er AS'et som selvstendig skatteobjekt du har en evn kontrakt med. "Dine firmaer", hvor mange har du? Anonymkode: 76a97...bf0 Har flere firmaer, og er ikke uvanlig at dl har arbeidskontrakt utformet av styret. Jeg har altså ikke giddet å be de lage en til meg 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 20:49 #10 Skrevet fredag kl. 20:49 Min erfaring er at det varierer fra bank til bank. Har vært ansatt i eget AS i 14 år. Firmaet har god omsetning og likviditet i alle disse årene. Min fastlønn er 950'. Det var veldig variasjon fra de ulike bankene da jeg søkte om lån for ca 3 år siden. Anonymkode: 91248...34d
AnonymBruker Skrevet i går, 07:05 #11 Skrevet i går, 07:05 Fru Uperfekt skrev (17 timer siden): Har flere firmaer, og er ikke uvanlig at dl har arbeidskontrakt utformet av styret. Jeg har altså ikke giddet å be de lage en til meg Ok. Anonymkode: 76a97...bf0
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #12 Skrevet 22 timer siden I utgangspunktet er du vanlig ansatt når du får lønn fra as uavhengig av hvem som eier det. Da kan vi bruke lønn fra siste 6 mnd som grunnlag. Om du får 5x inntekt eller ikke har derimot lite med hvor pengene kommer fra, men om man i tillegg har betjeningsevne og belåningsgrad på plass. Mvh finansrådgiver Anonymkode: 9a792...c3d
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #13 Skrevet 21 timer siden Fru Uperfekt skrev (På 2.10.2025 den 22.54): Merkelig de har aldri noensinne bedt om mine firmaers regnskap kun mine lønnsslipper og ligningen. Har forøvrig ikke arbeidskontrakt med meg selv Regnskapet er jo offentlig og lett tilgjengelig, så dette kan de sjekke uten å be deg om det. Anonymkode: 1e4c6...e04 1
Grønnsaksvaffel Skrevet 20 timer siden #14 Skrevet 20 timer siden Fru Uperfekt skrev (På 2.10.2025 den 22.54): Merkelig de har aldri noensinne bedt om mine firmaers regnskap kun mine lønnsslipper og ligningen. Har forøvrig ikke arbeidskontrakt med meg selv Firmaets regnskaper finner de på Proff.
Fru Uperfekt Skrevet 18 timer siden #15 Skrevet 18 timer siden Grønnsaksvaffel skrev (1 time siden): Firmaets regnskaper finner de på Proff. Det kommer an på hvor gammelt firmaet er, men ja
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå