Gå til innhold

Hvordan kan man betale på buss fra Oslo til Lørenskog?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, spørsmålet ligger som overskrift. Har hørt at det har endret seg. 

Kan man bruke visa eller kontanter? 

Anonymkode: 4476f...b90

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ruter app? 

Anonymkode: 72fd1...bff

• Liker 4
Skrevet

App på telefonen vel? Smarttelefon altså. Ikke en gammel Nokia. Er ganske sikker på at Ruter appen på mobil brukes til billettkjøp. Pris for reisen 72 kr (fikk jeg opp da jeg testet reise fra Oslo S til Lørenskog sentrum) 

• Liker 1
Skrevet

Last ned Ruter-appen. Du kan også betale med kontant, men dette blir jo mer tungvint.

Anonymkode: db56d...b78

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Last ned Ruter-appen. Du kan også betale med kontant, men dette blir jo mer tungvint.

Og dyrere. Ombord-tillegg kommer da i tillegg til billettprisen, ifølge info på Ruters egne kanaler. 20 kr i tillegg.

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (2 minutter siden):

Og dyrere. Ombord-tillegg kommer da i tillegg til billettprisen, ifølge info på Ruters egne kanaler. 20 kr i tillegg.

Ja, ved å betale ombord forsinker du bussen, da bussjåføren må bruke tid på å skrive ut billett til deg, i stedet for å kunne kjøre med en gang. Det synes jeg er fortjent, at man betale ekstra for ulempen man forårsaker andre.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Takk. Har ruter-appen så bruker den. Det er to soner som gjelder da?

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, ved å betale ombord forsinker du bussen, da bussjåføren må bruke tid på å skrive ut billett til deg, i stedet for å kunne kjøre med en gang. Det synes jeg er fortjent, at man betale ekstra for ulempen man forårsaker andre.

Hva om man er eldre og ikke ser godt nok til å betale med app?? De har i tillegg fjernet alt av bilettautomater i området. Dårlig tilrettelagt for de eldre!

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

ts

Ja. Sone 1 og 2Ø. 

Anonymkode: 5f985...d1a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De skriver da ikke kvitteringene for hånd akkurat, så å ta 20 kroner for de få sekundene skulle ikke vært lov. Hva med eldre som kanskje ikke har smarttelefon, skal de straffes for det?

Bussbiletter er dyrt nok om senile skal legge på 20 kroner for noen få sekunder ekstra.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

ts

Ja, 1 og 2Ø. Du kan også skrive inn stasjonen du reiser fra og stasjonen du reiser til, så vil appen automatisk fortelle deg hva slags billett du trenger.

Anonymkode: 06436...43f

• Nyttig 1
Skrevet
Eva-Lena skrev (17 timer siden):

De skriver da ikke kvitteringene for hånd akkurat, så å ta 20 kroner for de få sekundene skulle ikke vært lov. Hva med eldre som kanskje ikke har smarttelefon, skal de straffes for det?

Bussbiletter er dyrt nok om senile skal legge på 20 kroner for noen få sekunder ekstra.

Er du senior så tar ikke Ruter noe ekstra gebyr for kontant betaling.

Anonymkode: e2d8e...ccf

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2025 den 15.31):

Jeg har opplevd at eldre som kommer på busen for å betale kontant heller får kjøre gratis. Sjåførene vil ikke ha forsinkelser med å drive transaksjoner på bussen.

Anonymkode: 28946...250

• Liker 1
Skrevet

Narvesen selger Ruter-billetter. Du trenger to soner. Billetten validiseres hos sjåføren når du går ombord.

Selv bruker jeg Ruter-appen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har opplevd at eldre som kommer på busen for å betale kontant heller får kjøre gratis. Sjåførene vil ikke ha forsinkelser med å drive transaksjoner på bussen.

Anonymkode: 28946...250

Det har hendt meg flere ganger.

Synes det er litt pinlig, så jeg anskaffet appen selv om jeg ikke reiser så ofte med Ruter.

Skrevet
Eva-Lena skrev (På 2.10.2025 den 17.23):

Straffes for og benytte seg av en tjeneste?  Nei, det tar ikke sekunder. De aller, aller fleste eldre har smarttelefoner. Husker du da de vurderte corona pass for og komme inn i butikker i Oslo? De undersøkte , og fant ut at de veldig få som ikke hadde smart telefon heller ikke beveget seg i butikk alene, så de skal vel ikke ta buss? 
hvor mange senile skal ta buss alene over 2 soner? Jeg sikker på du kvalifiserer for tt kort hvis du er senil, ellers hadde du hatt større problemer på en sånn busstur alene enn at det kostet og skrive ut billett. 

det er ikke bare kø og forsinkelser, det er og at bussjåførene ikke vil kjøre rundt med kontanter. En bussjåfør sin jobb er og kjøre bussen . 

Anonymkode: ef1df...1fa

Skrevet

Så folk med f.eks. Doro er nærmest hjelpesløse?

Min mor var over 70 og aldri hatt interesse av å lære data og ville ikke ha smarttelefon hun hadde Doro. Hun gikk lange turer hver dag og handlet alene. Tenk at hun til og med kjørte bil 😊

Skrevet
Eva-Lena skrev (1 time siden):

Så folk med f.eks. Doro er nærmest hjelpesløse?

Min mor var over 70 og aldri hatt interesse av å lære data og ville ikke ha smarttelefon hun hadde Doro. Hun gikk lange turer hver dag og handlet alene. Tenk at hun til og med kjørte bil 😊

Men hun klarte kanskje gå innom en Narvesen, eller 7eleven hvis hun skulle ta buss? 

Det er fullt mulig kjøpe billetter på Narvesen og 7eleven, og hvis man bor i oslo-området uten smarttelefon, men likevel kan gå lange turer og kjøre bil, så klarer man kanskje kjøpe ett reisekort å fylle på? 

Bestefaren min er 85 og nekter bruke apper.. Han klarer gå innom reisekontoret for å fylle på reisekortet sitt, hvis ikke noen i familien har anledning til å hjelpe han fylle på via nett. 

Anonymkode: 74695...bea

AnonymBruker
Skrevet

Hele denne diskusjonen er en eneste stor stråmann. Dette problemet finnes ikke!

Man KAN betale med kontanter på bussen. Seniorer trenger IKKE betale noe ekstra gebyr, faktisk får de avslag i prisen.

Anonymkode: e2d8e...ccf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
katties skrev (På 2.10.2025 den 17.14):

Hva om man er eldre og ikke ser godt nok til å betale med app?? De har i tillegg fjernet alt av bilettautomater i området. Dårlig tilrettelagt for de eldre!

Det er merkelig det. Eldre er den mest aktive generasjonen på Facebook, de kommenterer og skriver på alle innlegg, men de klarer ikke å kjøpe en bussbillett med app. Kanskje det handler mer om vilje?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...