AnonymBruker Skrevet 2. oktober #42 Skrevet 2. oktober Nei, fordi jeg faktisk syntes det var gøy å skrive min master Veldig stolt av den, og nyttig og interessant forskning! Anonymkode: 53b7a...ea1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #43 Skrevet 2. oktober Syns denne tråden var skremmende lesning. En hel generasjon og fremtid bestående av juksere og falske titler?! «Falske leger, falske sykepleiere, falske lærere, falske ingeniører osv. Jada, det finnes mange som har jukset seg igjennom utdannelsen allerede i dag, men skal dette bli normen fremover? Hvordan lure systemet til å jukse på seg en tittel? Hvordan vil dette ende. Håper virkelig det jobbes like hardt og raskt for metoder å avsløre juks som kunstig intelligens utvikler seg og diverse helseprogram utvikler seg. Anonymkode: b33da...83b 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #44 Skrevet 2. oktober Ja, absolutt. Fake it till you make it. Anonymkode: 6f91a...f2a 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #45 Skrevet 2. oktober 15 minutter siden, AnonymBruker said: Syns denne tråden var skremmende lesning. En hel generasjon og fremtid bestående av juksere og falske titler?! «Falske leger, falske sykepleiere, falske lærere, falske ingeniører osv. Jada, det finnes mange som har jukset seg igjennom utdannelsen allerede i dag, men skal dette bli normen fremover? Hvordan lure systemet til å jukse på seg en tittel? Hvordan vil dette ende. Håper virkelig det jobbes like hardt og raskt for metoder å avsløre juks som kunstig intelligens utvikler seg og diverse helseprogram utvikler seg. Anonymkode: b33da...83b Buhuu Anonymkode: 6f91a...f2a
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #46 Skrevet 2. oktober Som alltid, er dette nok et område der de rike har fordel av, as always. Måtte bare si det to ganger. De rike har penger å betale, men de har også penger til privatelærere og forelesere og de har også foreldre som kan hjelpe de gratis. Det viser at systemet er ganske perverst og KI-bølgen slik som ChatGPT er mer for de "fattige". De rike har alltid har sin egen "ChatGPT", som er penger + nettverk + betale eldre studenter + få hjelp av foreldrene og annen familie gratis, typisk at dattera eller sønnen studerer jus, mens en av foreldrene er advokat. Og sånn ruller ballen videre. Pappa eller mutter'n bruker "advokat-nettverket" sitt for at gulljenta eller gullgutten skal få seg riktige connections. Forstår veldig godt at TS ønsker å gjøre det hun tenker på og det er fordi samfunnet belønner nettopp karakterer når det gjelder nyutdannede. Det betyr at ingen bryr seg om hvor mye du slet med å få en B eller A. Det eneste som teller at bokstaven B eller A står på papiret eller masterdiplomet. Det er det eneste som teller. Det står ikke bak karakteren at man slet masse, eller at man greide den lett med juks. Alt som teller er å gjøre alt man kan i sin makt for å få riktig bokstav eller tall hvis du tar opp VGS-fag. Synes også det er latterlig at vi i det hele tatt har kun et valg i Norge når det gjelder mastergrad og "gullstandarden" er 120 studiepoeng, og mye av det skal være forskningsbasert. Synes at det er utrolig unødvendig nettopp fordi det blir for mye teoretisk og akademisk med tanke på at mastergraden gjør en klar til å ta Ph.D. hvis man skulle ønske det. Det er helt unødvendig å utdanne hver eneste person til å være kvalifisert til Ph.D. I andre land er det en tydelig forskjell mellom Research-based og standard, mer praktisk som er jobborientert. Altså målet er å få relevant jobb og ikke å kvalifisere seg til "relevant" Ph.D. Dette burde vi hatt mer av i Norge, men vi har ikke det på generell basis. Anonymkode: b189a...fa0 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #47 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Syns denne tråden var skremmende lesning. En hel generasjon og fremtid bestående av juksere og falske titler?! «Falske leger, falske sykepleiere, falske lærere, falske ingeniører osv. Jada, det finnes mange som har jukset seg igjennom utdannelsen allerede i dag, men skal dette bli normen fremover? Hvordan lure systemet til å jukse på seg en tittel? Hvordan vil dette ende. Håper virkelig det jobbes like hardt og raskt for metoder å avsløre juks som kunstig intelligens utvikler seg og diverse helseprogram utvikler seg. Anonymkode: b33da...83b Det er like skremmende at alt samfunnet, herunder arb.givere bryr seg om når det gjelder nyutdannede, er blant annet karakterer. Ingen bryr seg om hvordan du fikk de karakterene - det eneste som teller er riktig bokstav på papiret og folk blir dermed ekstreme og går til det ytterste for å få "riktig" bokstav på papiret. Samfunnet går til helvete slik, men det er ikke noe vi kan gjøre noe med før samfunnet kollapser for samfunnet har satt seg selv i høygir utfor stupet snart. Det å ha en akademisk grad blir mindre og mindre verdt, så man "spiser" seg selv. Det er et dritt arb.liv der alt som teller er "riktig utseende", "riktig navn", "riktige bokstavkarakterer på papiret" etterfulgt av såkalt "arb.erfaring" og nettverk eller referanser. Alt dette er ekstremt subjektivt som utelukker mange flinke folk fra å nå potensialet sitt og ellers riktig "hylle" i arb.livet for de mangler et par av disse tingene, være seg "dårlig utseende", "feil navn" og dermed diskriminering", funksjonsnedsettelse, mangel på riktige folk når det gjelder referanser, osv. Anonymkode: b189a...fa0 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #48 Skrevet 2. oktober Ja, har gjort det før. Betalte 45 000kr. Kan tenke meg og gjøre igjen en dag Anonymkode: 6f91a...f2a 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #49 Skrevet 2. oktober Nei, det hadde jeg aldri gjort. Jeg vil være fornøyd med det jeg leverer inn, og det skal være mitt fra begynnelse til slutt. Anonymkode: d3281...552
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #50 Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er like skremmende at alt samfunnet, herunder arb.givere bryr seg om når det gjelder nyutdannede, er blant annet karakterer. Ingen bryr seg om hvordan du fikk de karakterene - det eneste som teller er riktig bokstav på papiret og folk blir dermed ekstreme og går til det ytterste for å få "riktig" bokstav på papiret. Samfunnet går til helvete slik, men det er ikke noe vi kan gjøre noe med før samfunnet kollapser for samfunnet har satt seg selv i høygir utfor stupet snart. Det å ha en akademisk grad blir mindre og mindre verdt, så man "spiser" seg selv. Det er et dritt arb.liv der alt som teller er "riktig utseende", "riktig navn", "riktige bokstavkarakterer på papiret" etterfulgt av såkalt "arb.erfaring" og nettverk eller referanser. Alt dette er ekstremt subjektivt som utelukker mange flinke folk fra å nå potensialet sitt og ellers riktig "hylle" i arb.livet for de mangler et par av disse tingene, være seg "dårlig utseende", "feil navn" og dermed diskriminering", funksjonsnedsettelse, mangel på riktige folk når det gjelder referanser, osv. Anonymkode: b189a...fa0 Tipper du stiller sterkere hvis du lærer deg å skrive fullstendige ord og ikke bruker unødvendige forkortelser. Anonymkode: 13c55...91a 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #51 Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (7 timer siden): Som alltid, er dette nok et område der de rike har fordel av, as always. Måtte bare si det to ganger. De rike har penger å betale, men de har også penger til privatelærere og forelesere og de har også foreldre som kan hjelpe de gratis. Det viser at systemet er ganske perverst og KI-bølgen slik som ChatGPT er mer for de "fattige". De rike har alltid har sin egen "ChatGPT", som er penger + nettverk + betale eldre studenter + få hjelp av foreldrene og annen familie gratis, typisk at dattera eller sønnen studerer jus, mens en av foreldrene er advokat. Og sånn ruller ballen videre. Pappa eller mutter'n bruker "advokat-nettverket" sitt for at gulljenta eller gullgutten skal få seg riktige connections. Anonymkode: b189a...fa0 Privatlærere i masteremner? Det beste innen akademia/master er å ha akademisk utdannede foreldre, ikke "rike" foreldre. Anonymkode: 6c547...38e 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #52 Skrevet 3. oktober Jeg har skrevet master. Greit nok, men ikke et produkt jeg er "stolt av" som noen nevner her. Tok master ene og alene for å få høyere lønn. Hadde jeg hatt penger nok, så kunne jeg funnet på å betale noen for å skrive selve oppgaven - men forskningen og intervjuene ville jeg gjort selv. Anonymkode: 23769...a4b
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #53 Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er like skremmende at alt samfunnet, herunder arb.givere bryr seg om når det gjelder nyutdannede, er blant annet karakterer. Ingen bryr seg om hvordan du fikk de karakterene - det eneste som teller er riktig bokstav på papiret og folk blir dermed ekstreme og går til det ytterste for å få "riktig" bokstav på papiret. Samfunnet går til helvete slik, men det er ikke noe vi kan gjøre noe med før samfunnet kollapser for samfunnet har satt seg selv i høygir utfor stupet snart. Det å ha en akademisk grad blir mindre og mindre verdt, så man "spiser" seg selv. Det er et dritt arb.liv der alt som teller er "riktig utseende", "riktig navn", "riktige bokstavkarakterer på papiret" etterfulgt av såkalt "arb.erfaring" og nettverk eller referanser. Alt dette er ekstremt subjektivt som utelukker mange flinke folk fra å nå potensialet sitt og ellers riktig "hylle" i arb.livet for de mangler et par av disse tingene, være seg "dårlig utseende", "feil navn" og dermed diskriminering", funksjonsnedsettelse, mangel på riktige folk når det gjelder referanser, osv. Anonymkode: b189a...fa0 For et merkelig innlegg. Du høres bitter ut. Var det en jobb du søkte på og ikke fikk? Anonymkode: 23769...a4b
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #54 Skrevet 3. oktober Gaia skrev (14 timer siden): Jeg kunne glatt skrevet 1-2 masteroppgaver pr. år ved siden av full jobb. Jeg skrev min egen på et halvt år ved siden av full jobb og da var jeg alenemamma i tillegg. Det er jo skrivinga som gjør studeringa interessant? Det å formulere ting på egen hånd for å vise at du faktisk forstår stoffet, er jo hele poenget. Jeg påtar meg ofte språkvask for folk som skriver bachelor eller master, men jeg har aldri skrevet en master for noen. Hvis jeg skulle ha gjort det, så måtte det være innenfor egen fagfelt, i det minste. Gaia! Avataren din - hvor er den fra? Minner så veldig om noe jeg har sett før! Anonymkode: 23769...a4b
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #55 Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): Privatlærere i masteremner? Det beste innen akademia/master er å ha akademisk utdannede foreldre, ikke "rike" foreldre. Anonymkode: 6c547...38e Her i landet holder det med motivasjon. Jeg har ressurssvake foreldre uten penger og uten utdannelse, men har nå allikevel klart å karre til meg to mastergrader, og holder nå på med en ny bachelor. Søsteren min har bachelor. Anonymkode: 13c55...91a 2 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #56 Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Her i landet holder det med motivasjon. Jeg har ressurssvake foreldre uten penger og uten utdannelse, men har nå allikevel klart å karre til meg to mastergrader, og holder nå på med en ny bachelor. Søsteren min har bachelor. Anonymkode: 13c55...91a Heia deg og søsteren din! Anonymkode: 23769...a4b 2
SPOCA Skrevet 3. oktober #57 Skrevet 3. oktober Absolutt ikke. Og jeg er veldig stolt av at jeg skrev min master selv og klarte å fullføre. Den følelsen ville jeg aldri fått hvis noen skrev den for meg. 2
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #58 Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tipper du stiller sterkere hvis du lærer deg å skrive fullstendige ord og ikke bruker unødvendige forkortelser. Anonymkode: 13c55...91a Takk for tipset! Skal nevne det til lederen min (selv om lederen min og jeg driter i om noen forkorter ordet "arbeid" om til "arb") siden jeg jobber med sosiale problemer og utfordringer knyttet til dette og vet veldig godt hvor brutalt et samfunn som dette kan være. Regner med at halvparten av sakene jeg har løser seg om brukere begynner å skrive "arbeidserfaring" og ikke "arb.erfaring" 😂 Anonymkode: b189a...fa0 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #59 Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for tipset! Skal nevne det til lederen min (selv om lederen min og jeg driter i om noen forkorter ordet "arbeid" om til "arb") siden jeg jobber med sosiale problemer og utfordringer knyttet til dette og vet veldig godt hvor brutalt et samfunn som dette kan være. Regner med at halvparten av sakene jeg har løser seg om brukere begynner å skrive "arbeidserfaring" og ikke "arb.erfaring" 😂 Anonymkode: b189a...fa0 Så du vet hvordan det ordet skrives altså. Begynte virkelig å lure. Hvis veilederen min på NAV hadde drevet med slike forkortelser i vedtakene mine hadde jeg begynt å lure på om vedkommende egentlig var kvalifisert til jobben. Det ser jo ikke spesielt intelligent ut. Anonymkode: 13c55...91a 1
AnonymBruker Skrevet 3. oktober #60 Skrevet 3. oktober AnonymBruker skrev (7 timer siden): Privatlærere i masteremner? Det beste innen akademia/master er å ha akademisk utdannede foreldre, ikke "rike" foreldre. Anonymkode: 6c547...38e Det starter allerede på VGS nivå, og det er mange ungdommer som har foreldre fra øvre middelklasse som bruker private lærere slik at de kan cruise gjennom så enkelt som mulig med maksimal effekt. Når det gjelder din kommentar angående foreldre, så vil alltid "rike" foreldre har et overtak over akademiske foreldre nettopp fordi man alltid har penger til å betale noen andre til å skrive masteroppgaven for deg. Akademiske foreldre på den andre siden er der gratis, så det er også en stor fordel, uten tvil, men da tar man opp tiden til dem og de må være villige til å hjelpe gratis. Ofte er det også slik at "rike" og akademiske foreldre går hånd-i-hånd, spesielt innen prestisjefylte profesjoner, men det finnes unntak, helt klart. Likevel, om man har en far som eier flere utleieboliger, men har ingen annen utdanning utover VGS, så er det likevel en stor fordel om faren er villig til å gjøre det som trengs for å få sin ungdom "opp og frem". Mange av sakene jeg jobber med innenfor sosiale utfordringer, så ser jeg dette hele tiden og hvor nådeløst samfunnet kan være ovenfor mennesker som ikke fikk en god start på livet. Det skal så lite til før ting aldri går riktig vei. Du ser allerede her i tråden at jeg får slengt etter meg arrogante, overklasse "du er bitter" kommentarer, men det ignorerer jeg bare ettersom det er folk som lever på sin egen arrogante planet. Anonymkode: b189a...fa0 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå