Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg husker ikke halvparten av det som står i min master engang, og den skrev jeg helt selv lenge før KI eksisterte 😅 Nå tar jeg en ny bachelor og får litt hjelp fra KI til disposisjon/språkvask og pirk, men essensen skriver jeg jo selv. Og verifiserer så klart alle påstander, den kommer jo tidvis med mye rart. Kan man pensum noenlunde godt ser man jo fort hva som er oppspinn.

Anonymkode: 13c55...91a

Da er det vel noen år siden du skrev den, kanskje? Og du har kanskje også fått en jobb, så temaet for master er kanskje ikke lenger så relevant i et intervju? 

Jeg skrev hovedoppgave på høyskole for 25 år siden, og kan i dag kun fortelle hvilket tema jeg skrev om. Men om jeg går på intervju i dag, så er de mest interessert i å snakke om hva jeg har jobbet med de seneste årene. 
Mens da jeg var nyutdannet, så var det ganske opptatt av den hovedoppgaven. 

Og det er jo da det blir mest rart, når du blir bedt om å fortelle om oppgaven du leverte for 3 måneder siden, og som de tenker du har brukt en god stund på, og så sliter du med å gjøre rede for det faglige innholdet. 
Du bør jo kunne det du jobbet med nylig, ganske så godt. 

Anonymkode: e53e2...5a3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg elsker å studere og synes studiet er kjempeinteressant, men den skrivinga dreper meg innvendig…

Haha, det der er helt klassisk. 😄  Jeg (og alle andre akademikere)  Elsker å finne ut av ting, men skriveprosessen er vond og vanskelig. Men det er en del av prosessen å skape ny innsikt!

image.png.3cdaeb0245bcc37f03eb18eb410dd6c2.png

AnonymBruker
Skrevet

Lufter problemstillingen. Er dette noe folk faktisk gjør og/eller kan tenke seg å gjøre. Noen som har erfaringer - hva betalte du? Hvordan gikk det? Skam i etterkant? Erfaring fra bachelor eller andre oppgaver kan også deles. 

Anonymkode: 78b45...18b

Her har du en som kan skrive den for deg. Martin Thaulow har gått åpent ut og fortalt at han skriver oppgaver for andre mot betaling: https://www.khrono.no/skriver-og-selger-masteroppgaver-til-studenter/850025

Anonymkode: 12c97...53d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da er det vel noen år siden du skrev den, kanskje? Og du har kanskje også fått en jobb, så temaet for master er kanskje ikke lenger så relevant i et intervju? 

Jeg skrev hovedoppgave på høyskole for 25 år siden, og kan i dag kun fortelle hvilket tema jeg skrev om. Men om jeg går på intervju i dag, så er de mest interessert i å snakke om hva jeg har jobbet med de seneste årene. 
Mens da jeg var nyutdannet, så var det ganske opptatt av den hovedoppgaven. 

Og det er jo da det blir mest rart, når du blir bedt om å fortelle om oppgaven du leverte for 3 måneder siden, og som de tenker du har brukt en god stund på, og så sliter du med å gjøre rede for det faglige innholdet. 
Du bør jo kunne det du jobbet med nylig, ganske så godt. 

Skjønner ikke hvorfor det skulle være så vanskelig, det er bare å gjøre seg kjent med oppgaven før et eventuelt intervju. Jeg har for øvrig to bachelorgrader og en mastergrad, som jeg naturligvis har skrevet selv. Ingen av dem har noen gang vært tema på jobbintervju.  

Anonymkode: de583...692

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg elsker å studere og jeg elsker å lære! Hadde jeg hatt pengene og gutsen til å slippe unna selve masteroppgaven, så hadde jeg gjort det. Det handler om at jeg ikke er spesielt god i akademisk skriving, og vet at karakteren blir deretter. Jeg holder på med en deltidsmaster nå, og det er et himla styr å få til å skrive oppgaver og eksamener midt inni jobben, syke foreldre, små barn og livet generelt. 

Aller helst skulle jeg skrevet en oppgave selv, og så betalt noen for å få den til å bli en B. 

Anonymkode: 7a204...033

Men hva er det du elsker ved å studere og lære hvis du har så mye imot oppgaveskriving? Det er jo det man lærer av.

Anonymkode: 44047...5d7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor det skulle være så vanskelig, det er bare å gjøre seg kjent med oppgaven før et eventuelt intervju. Jeg har for øvrig to bachelorgrader og en mastergrad, som jeg naturligvis har skrevet selv. Ingen av dem har noen gang vært tema på jobbintervju.  

Anonymkode: de583...692

Da har kanskje ikke temaet for oppgavene vært så relevant for de jobbene du har søkt? (Det er jo ikke sånn at den som intervjuer deg har lest oppgaven, men dersom temaet er relevant vil du jo gjerne selv ha vist til denne i søknaden.) 

Min opplevelse er at det gir en helt annen innsikt å jobbe med et tema i dybden, og så sette ord på hva jeg har kommet frem til, enn å lese noe noen andre har skrevet. 
Ja, man kan sette seg inn i temaet, men det vil ikke alltid gi den samme forståelsen. Og dermed vil det være vanskeligere å holde en fagsamtale på temaet med andre som også kan temaet eller nærliggende temaer godt. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Viss jeg var i allerede i et yrke hvor master var viktig på papiret for progresjon. Så ja. 

Er mange unødvendige mastere folk tar og som ikke gir noe spesielt utbytte på en arbeidsplass annet enn høyere lønn og bedre karriere muligheter. 

Stiller seg selvsagt annerledes i yrker hvor kunnskapen mann tilegner seg gjennom et 5 års studie er viktig.

Var tidligere på en arbeidsplass hvor det å ha gjennomført master var mer viktig enn kunnskap innen faktisk fagfelt. Dette resulterte ofte til at personer uten rett kompetanse fikk utlyste stillinger også måtte arbeidsgiver gi dem dyre studier å ta ved siden av jobb og permisjoner for å kunne ha et snev av riktig kompetanse.

Hadde jeg fortsatt der ville jeg med glede betalt for en slik tulle master. Da det var portvakten for å få bedre lønn og karriere muligheter.

Anonymkode: 0f95c...215

AnonymBruker
Skrevet

Oppskriften på stryk eller en E. Hvis du virkelig tror at det flyr, da undervurderer du sensorer og rettesystemene ved universitetene.

Til spørsmålet; nei, selvsagt vil jeg ikke jukse meg til en master. Jeg ønsker generelt ikke å bygge livet mitt på løgner og bedrag.

Anonymkode: c76b5...17a

Det er litt naivt å tro at alle rettesystemene som universiteter bruker fanger opp AI. I dag kan man også betale for AI generatorer som gjør teksten mer menneskelig. De oversetter fra AI til mer menneskelig skrift. Jeg vet om folk som har brukt AI, og jeg har også lest om folk på Reddit som har brukt AI og fått A på masteroppgaven. Det spørs mye hvor grundig arbeid du gjør underveis, som å omskrive tekst, dobbelsjekke kilder etc.

Jeg brukte AI til å formulere tekst fra pensumbøker, men så omskrivde jeg teksten. Jeg slet mye med hjerneteppe gjennom hele oppgaven. Visste hva jeg skulle skrive, men klarte ikke å få det ned på dokumentet. Betalte både for Pro versjon og AI generatorer. Jeg brukte det som et hjelpemiddel. Alt av fagstoff og forskning hadde jeg selvsagt funnet selv.

Anonymkode: 3c808...0bd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men hva er det du elsker ved å studere og lære hvis du har så mye imot oppgaveskriving? Det er jo det man lærer av.

Anonymkode: 44047...5d7

Da jeg skrev masteren min hadde jeg hele oppgaven klar i hodet, og jeg kunne alt det teoretiske. På mitt område er det i tillegg feltarbeid, og det er den praktiske delen man lærer mest av. Men jeg ble helt handlingslammet når jeg satt meg foran PCen, husker jeg fantaserte om at det skulle finnes en maskin som kunne lese tankene mine og gjøre skrivinga for meg 😅 Men jeg klarte til slutt å skrive meg til en B da, så det er ikke det at jeg ikke kan skrive. Jeg bare hater det 🙈

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Her har du en som kan skrive den for deg. Martin Thaulow har gått åpent ut og fortalt at han skriver oppgaver for andre mot betaling: https://www.khrono.no/skriver-og-selger-masteroppgaver-til-studenter/850025

Anonymkode: 12c97...53d

Martin Thaulow har vært kandidat for Norgesdemokratene.

Ingen fra det partiet er oppegående nok til å skrive en god masteroppgave.

Anonymkode: c4d00...4f0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mye bra engasjement her! 
Noen som faktisk har gjennomført noe - betalt for oppgave eller skrevet for andre, som vil dele:)? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Da jeg skrev masteren min hadde jeg hele oppgaven klar i hodet, og jeg kunne alt det teoretiske. På mitt område er det i tillegg feltarbeid, og det er den praktiske delen man lærer mest av. Men jeg ble helt handlingslammet når jeg satt meg foran PCen, husker jeg fantaserte om at det skulle finnes en maskin som kunne lese tankene mine og gjøre skrivinga for meg 😅 Men jeg klarte til slutt å skrive meg til en B da, så det er ikke det at jeg ikke kan skrive. Jeg bare hater det 🙈

Dette er jo sånn skriveprosessen er. Du har en god ide, tenker mye lurt rundt det og ser for deg oppgaven, men problemet oppstår når du skal omsette det til skrift. Det er fordi at mange av sammenhengene du har skapt i hodet ditt er basert på ganske løse sammenhenger, som dunkle har tenkt helt ut enda. Skriveprosessen tvinger deg til å tenke gjennom og å forstå disse sammenhengene, og det er sånn du lærer.

Anonymkode: 7fe5d...c6b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er jo sånn skriveprosessen er. Du har en god ide, tenker mye lurt rundt det og ser for deg oppgaven, men problemet oppstår når du skal omsette det til skrift. Det er fordi at mange av sammenhengene du har skapt i hodet ditt er basert på ganske løse sammenhenger, som dunkle har tenkt helt ut enda. Skriveprosessen tvinger deg til å tenke gjennom og å forstå disse sammenhengene, og det er sånn du lærer.

Som du ikke har tenkt helt ut, skulle det stå

AnonymBruker
Skrevet

Det vil jo fort veileder kunne finne ut av. Det er jo ikke vanskelig å finne ut at en student man snakker med ikke kan noe om det hen liksom holder på å skrive oppgave om. 

Mvh Veileder

Anonymkode: 4d160...8a4

• Nyttig 1
Skrevet

Nei, det ville jeg aldri gjort. Både fordi det er juks og uærlig, men også fordi det ligger veldig mye læring i en master som du vil få brukt for i arbeidslivet. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig... ja, tror jeg kunne gjort det. 

Jeg har flere masteremner, men jeg er ikke strukturert nok til å skrive en masteroppgave... gråt i 3 mndr. da jeg skrev bacheloren...

Anonymkode: 61a1e...208

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lufter problemstillingen. Er dette noe folk faktisk gjør og/eller kan tenke seg å gjøre. Noen som har erfaringer - hva betalte du? Hvordan gikk det? Skam i etterkant? Erfaring fra bachelor eller andre oppgaver kan også deles. 

Jeg kunne glatt skrevet 1-2 masteroppgaver pr. år ved siden av full jobb. Jeg skrev min egen på et halvt år ved siden av full jobb og da var jeg alenemamma i tillegg. 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg elsker å studere og synes studiet er kjempeinteressant, men den skrivinga dreper meg innvendig…

Det er jo skrivinga som gjør studeringa interessant? Det å formulere ting på egen hånd for å vise at du faktisk forstår stoffet, er jo hele poenget.

Mye bra engasjement her! 
Noen som faktisk har gjennomført noe - betalt for oppgave eller skrevet for andre, som vil dele:)? 

Jeg påtar meg ofte språkvask for folk som skriver bachelor eller master, men jeg har aldri skrevet en master for noen. Hvis jeg skulle ha gjort det, så måtte det være innenfor egen fagfelt, i det minste. 

Endret av Gaia
et kolon for mye
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte AI til å formulere tekst fra pensumbøker, men så omskrivde jeg teksten.

Anonymkode: 3c808...0bd

Det er ikke noe som heter «omskrivde», det heter omskrev, eller skrev om teksten.

Anonymkode: 69d4b...216

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev for øvrig hele masteroppgaven min selv, og husker det jeg skrev om for 10 år siden. Grunnen er at faget var og er  av enorm interesse for meg. 
Ikke faen om jeg skulle ha noen andre skrive den, da hadde den ikke blitt «min», og ikke noe jeg kunne ha vært stolt av. 

Synes direkte synd på dem som bruker penger på å få noe de ikke har lært en dritt av. 

Anonymkode: 69d4b...216

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei . Har hatt barn som har tatt master og sett hvor mye jobb de gjorde . Å det står det respekt av. At noen jukser fatter ikke at de orker å gjøre det. 😡slike fortjener å bli oppdaget.

Anonymkode: c06a2...137

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...