Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lufter problemstillingen. Er dette noe folk faktisk gjør og/eller kan tenke seg å gjøre. Noen som har erfaringer - hva betalte du? Hvordan gikk det? Skam i etterkant? Erfaring fra bachelor eller andre oppgaver kan også deles. 

Anonymkode: 78b45...18b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I disse KI-tider? Virkelig ikke. Da får jeg heller ChatGPT til å skrive den, så går jeg over og redigerer til mer menneskelig språk selv.

Anonymkode: 13c55...91a

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I disse KI-tider? Virkelig ikke. Da får jeg heller ChatGPT til å skrive den, så går jeg over og redigerer til mer menneskelig språk selv.

Hvordan får du det til med riktige kilder? Syntes KI roter sånn med kilder at det ikke går an å bruke. Skulle gjerne lært meg det! 

Anonymkode: b01d8...429

• Liker 1
Skrevet

Er ikke hele poenget at du skal lære noe du skal bruke videre i yrket ditt ved å skrive en masteroppgave? 

• Liker 18
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan får du det til med riktige kilder? Syntes KI roter sånn med kilder at det ikke går an å bruke. Skulle gjerne lært meg det! 

Gratisversjonen roter med kilder. Du må betale for Pro eller Plus-varianten hvis du ønsker god kildebruk.

Anonymkode: c4d00...4f0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg bruker aldri kilder fra KI, der er det mye hallusinering. Når KI kommer med en påstand leter jeg selv frem en kilde i pensum som stemmer overens, så man må jo gjøre litt av jobben selv.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at om jeg skal skrive en master, så er jo det et fagtema jeg bør være interessert i, fordi det forteller en arbeidsgiver hva jeg er interessert i å jobbe med. 
Altså, jeg bør kunne innholdet i masteren godt. Og det gjør jeg kun dersom jeg faktisk har gjort arbeidet og skrevet den selv. 

Kan sikkert få AI til å hjelpe meg med å forbedre språk og litt sånne ting, på enkelte steder. Men for det meste tenker jeg at jeg bør skrive selv. 

Det blir jo litt rart om du intervjues av en fremtidig arbeidsgiver, som har en stilling innenfor det du ar skrevet masteroppgave om, og du ikke klarer å gjøre skikkelig rede for innholdet i oppgaven din. 

Anonymkode: e53e2...5a3

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Oppskriften på stryk eller en E. Hvis du virkelig tror at det flyr, da undervurderer du sensorer og rettesystemene ved universitetene.

Til spørsmålet; nei, selvsagt vil jeg ikke jukse meg til en master. Jeg ønsker generelt ikke å bygge livet mitt på løgner og bedrag.

Anonymkode: c76b5...17a

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at om jeg skal skrive en master, så er jo det et fagtema jeg bør være interessert i, fordi det forteller en arbeidsgiver hva jeg er interessert i å jobbe med. 
Altså, jeg bør kunne innholdet i masteren godt. Og det gjør jeg kun dersom jeg faktisk har gjort arbeidet og skrevet den selv. 

Kan sikkert få AI til å hjelpe meg med å forbedre språk og litt sånne ting, på enkelte steder. Men for det meste tenker jeg at jeg bør skrive selv. 

Det blir jo litt rart om du intervjues av en fremtidig arbeidsgiver, som har en stilling innenfor det du ar skrevet masteroppgave om, og du ikke klarer å gjøre skikkelig rede for innholdet i oppgaven din. 

Anonymkode: e53e2...5a3

Jeg husker ikke halvparten av det som står i min master engang, og den skrev jeg helt selv lenge før KI eksisterte 😅 Nå tar jeg en ny bachelor og får litt hjelp fra KI til disposisjon/språkvask og pirk, men essensen skriver jeg jo selv. Og verifiserer så klart alle påstander, den kommer jo tidvis med mye rart. Kan man pensum noenlunde godt ser man jo fort hva som er oppspinn.

• Hjerte 3
Skrevet

Nei, fy fader.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er den eneste på jobben uten i hvert fall bachelor. Det gjør meg ikke noe dårligere til å håndtere jobben. Hadde jeg kunne gått opp i lønn om jeg hadde papirer på det så skal man ikke se bort i fra at jeg hadde jukset meg til det. Er jo allerede i bransjen, og kan allerede mye mer enn de som er nyeksaminerte.

Anonymkode: 6296f...641

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Oppskriften på stryk eller en E. Hvis du virkelig tror at det flyr, da undervurderer du sensorer og rettesystemene ved universitetene.

Til spørsmålet; nei, selvsagt vil jeg ikke jukse meg til en master. Jeg ønsker generelt ikke å bygge livet mitt på løgner og bedrag.

Anonymkode: c76b5...17a

Det går helt fint, alle gjør det.

• Liker 1
Skrevet

Hva skal du med en master om du ikke gidder å skrive den selv?

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det ville jeg aldri tenkt på. Skjønner ikke poenget med det, man må jo skjønne det man driver med. For å skjønne og kunne det, må man jo gjøre jobben selv. 🤷‍♀️

Anonymkode: c2c23...e79

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
_Sol_ skrev (1 minutt siden):

Hva skal du med en master om du ikke gidder å skrive den selv?

Jeg elsker å studere og synes studiet er kjempeinteressant, men den skrivinga dreper meg innvendig…

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker å studere og jeg elsker å lære! Hadde jeg hatt pengene og gutsen til å slippe unna selve masteroppgaven, så hadde jeg gjort det. Det handler om at jeg ikke er spesielt god i akademisk skriving, og vet at karakteren blir deretter. Jeg holder på med en deltidsmaster nå, og det er et himla styr å få til å skrive oppgaver og eksamener midt inni jobben, syke foreldre, små barn og livet generelt. 

Aller helst skulle jeg skrevet en oppgave selv, og så betalt noen for å få den til å bli en B. 

Anonymkode: 7a204...033

Skrevet

Nei, selvfølgelig ikke.

Det lærer jeg jo ingenting av.

Det er dessuten umoralsk å gjøre, og ulovlig. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg er den eneste på jobben uten i hvert fall bachelor. Det gjør meg ikke noe dårligere til å håndtere jobben. Hadde jeg kunne gått opp i lønn om jeg hadde papirer på det så skal man ikke se bort i fra at jeg hadde jukset meg til det. Er jo allerede i bransjen, og kan allerede mye mer enn de som er nyeksaminerte.

Anonymkode: 6296f...641

Da burde det jo ikke vært et problem å faktisk ta eksamen, om du allerede kan det meste!

• Nyttig 2
Skrevet

Nei, det kunne jeg aldri gjort. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lufter problemstillingen. Er dette noe folk faktisk gjør og/eller kan tenke seg å gjøre. Noen som har erfaringer - hva betalte du? Hvordan gikk det? Skam i etterkant? Erfaring fra bachelor eller andre oppgaver kan også deles. 

Anonymkode: 78b45...18b

Herregud, hadde jeg hatt behov for det, så hadde jeg heller droppet ut. Tenk å leve med "jeg har master", men i tankene konstant få påminnelsen om at du har jukset deg til den.

Then again, de som gjør det tenker kanskje ikke på den måten.

Anonymkode: cd0c6...aae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...