AnonymBruker Skrevet 2. oktober #21 Skrevet 2. oktober Altså når holdningen er at uvær er noe man bør komme seg vekk fra, er det jo klart dette smitter over på ungene. Anonymkode: cf6c2...d2f 2 1
Muskath Skrevet 2. oktober #22 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Dette høres helt merkelig ut, har dere bodd ynder en stein til nå? Anonymkode: 1b63a...416 Folk kan bare slutte å bruke dette «bodd under en stein», det er ren hersketeknikk. 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #23 Skrevet 2. oktober Du får ikke gjort så mye mer enn det du har gjort. Da er det bare å stå i det tenker jeg da. Man kan ikke skåne barn for det de synes er skummelt, så da får man bare være der med dem. Ville tilbudt dem å være sammen med meg, men ville ikke "dillet og dullet". Kan godt hende de hadde fått beskjed om at jeg hadde hørt at de var redde, men at jeg har forklart 100 ganger, så nå gidder jeg ikke mer. Du kan sitte her ved siden av meg, men jeg har tenkt å oppføre meg som vanlig, og jeg blir ikke med på det styret ditt. Og så ville jeg gjennomført. Det er lov å være redd, men man kan faktisk forlange at så store barn hører på forklaringer og prøver å ta seg sammen selv om de er redde. Det er det samme som ved operasjoner, blodprøver, tannlege osv. Igjen, det er lov til å være redd - men en del av det å vokse opp er å innse at man faktisk må lytte til forklaringer man får, og at man ikke blir mindre redd av å fokusere på det hele tiden og gjenta ting hele tiden. Anonymkode: d945a...ef6 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #24 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Betrygger man unge som er redde for fyrverkeri med å si "Drit i det, fyrverkeri er spennende, bli med å se" - er det så enkelt? Ts Anonymkode: 5a8e9...3e3 Ja, på en måte. Barn må tåle å være litt redde, eneste måten å lære at ting går bra er å oppleve det og se at det går bra. Iaf den raskeste og greieste. Og lære å tåle at ja det kan være ubehagelige lyder i huset, men det faller ikke ned av den grunn. Vi kan og skal ikke beskytte barna mot ubehagelige følelser hele tiden, iaf ikke når det kommer til ting man bare må lære seg å takle, slik som vær. Noe annet at man kanskje ikke måååååå invitere bestefar som julenisse hvis man vet at det ødelegger julaften for den minste med ekstrem nissefobi, den kan man alltids vente på at går over og mildt eksponere for julenissen på andre måter. Vær kommer, vær går... de må faktisk oppleve at det går fint når det blåser. For det blåser i dette landet, dere bor ved kysten, det er helt uungåelig. De tåler å være redde, med rolige trygge voksne så går det fint. Men gjør det koslig. Kanskje er det tiden for å få sove i voksensenga med en forelder når det bråker om natta. Slike ting er jo helt innafor, vis dem trygghet gjennom det, og at det går bra. Så på en måte tenker jeg det er helt rett å eksponere dem for det de er redde for. Tydeligvis noe dere burde gjort oftere, det kan umulig være første gang på 11 år det skal blåse mye på kysten, selv om media vet å lage store overskrifter. Hvorfor er de livredde for vind? Men uansett årsak så er jeg jo enig i at man skal respektere deres opplevelse og ta følelsene på alvor. Men det er ikke det samme som å fjerne dem fra disse følelsene gang på gang. Det er ikke gøy som forelder å passe på redde barn, men det er en nødvendig del av å være forelder. Tenker at et annet fint tema for både 8- åring men særlig 11-åring er å snakke om hvordan media kan gjøre oss redde for ting, og hvorfor media tjener masse på å skape frykt hos oss. Det er jo bare katastrofenytt i alle medier, og det er akkurat det de vil, at vi skal bli redde og klikke tusen ganger på overskriftene. Forklar dette for barna! Samtidig er det vikitg å få ut beskjeden så folk tar vare på seg selv, men at man må bruke hodet når man ser nyheter, og egentlig la være mest mulig. Mine barn får se på Supernytt og lese Aftenposten Junior. De trenger ikke skape frykt, det har lite å tjene på det, så der finnes man faktisk balanserte nyheter forklart for barn. Selv ser vi sjelden nyheter. Vi titter innom nettaviser, tv-nytt husker ingen sist vi så på, sluttet for flere år siden. jeg kaller det bare katastrofe-nytt, og det er ikke bra for hjernen vår. Man kan bli engstelig helt uten å merke det omtrent fordi verden hele tiden går til dundas. Alt som går BRA får ingen plass der. Ingenting å tjene på det. Hele mediaverden lever av seertall og klikk... Så det finnes ikke noen nøytralitet i det lenger. Dette er et tema som passer også å snakke med barna om nå som de har blitt skremt av nyhetene. Mine barn vet godt også at reklame bare er folk som er ute etter pengene deres, og at om de vil ha noen penger så bør de bestemme over de selv og ikke la andre gjøre det. Er litt i samme sjanger. Ellers kan det jo hende din redsel i barndommen fortsatt henger i deg, og at det egentlig er du som også har lyst til å stikke... og at du ikke har lyst til at barna dine skal være redd som du var. Og det er j forståelig. Men tenk på om det heller var noe med hvordan redselen din ble møtt som var problemet enn selve redselen. Det er ikke farlig å være redd, men det er ubehagelig, og da gjelder det å finne noen strategier for å håndtere det. I stormen skalker man lukene og finner på litt distraksjon, sover sammen og sår han av. Litt ekstra god mat, en kopp kakao, en film i armkroken mens vinden hyler. Anonymkode: 9c4ec...4aa 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #25 Skrevet 2. oktober bitmog skrev (58 minutter siden): Sende 11 åring vekk fra nyhetene? 😂 Ja, på 90-tallet var det valget man hadde, da ar det lineær TV kl 18. Nå ser vi bare med headset, når det passer. Det er for mange sterke bilder, inntrykk, dramatisering, polarisering. Samtidig, en 8- 13 åring begynner å bli nysgjerrig på samfunnet, får med seg ting andre steder. Så vi snakker mye om ting. Nyhetsbildet er ofte et tema rundt middagsbordet. Vi også ser Supernytt, og abonnerer på Aftenposten Junior. Anonymkode: adbb9...192 1
Umbreon Skrevet 2. oktober #26 Skrevet 2. oktober Du sier selv at du ikke er redd og at du ikke har vist redsel overfor barna, men måten du skriver på her får det jo til å høres ut som du er stresset over dette. I alle fall stresset over at barna er redde, og det er jo naturlig nok. Uvær kan være skummelt det! Og kanskje barna feiltolker ditt stress (over at barna dine er redde) som at du faktisk er redd for uværet? Jeg tror det ene ikke utelukker det andre her. Gjør det du kan for å gjøre det litt mindre skummelt og ekkelt for barna. Om det er å kjøpe inn snacks, planlegg å lage kakao eller noe helt annet. Høre på musikk eller se på film kan jo overdøve lyden av uværet hvis det er plagsomt. Også ville jeg spurt dem nå i forkant hva de er redde for at skal skje. Kanskje de har sett noe på TV eller snakker med venner som har hauset dem opp etc, og da er det viktig å forklare så godt, ærlig og nøkternt man kan. For eksempel forklare at orkaner av typen man ser på nyhetene i USA (som river med seg hele nabolaget) er det jo ikke mulig at kommer her i Norge. Forklar også barna hva dere har gjort, f.eks. å sikre løse gjenstander osv. Til slutt: Dette er kanskje en mager trøst akkurat nå, men det går over. Uværet vil komme og gå. Barna dør heldigvis ikke av å være litt redde et par dager. Noen skumle ting må vi bare igjennom som barn, og uvær er jo nettopp en sånn ting. Ingen kan jo kontrollere været. Så det er kanskje også en samtale dere kan ha? Det er lov å være redd, men været kommer enten vi vil eller ikke. Så da kan vi ikke gjøre noe annet enn å øve oss på det, og prøve å være så modige som vi kan. 1 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #27 Skrevet 2. oktober Junior har alltid elsket ekstremvær, - jo verre jo bedre! 🤣 Anonymkode: f0e86...921 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #28 Skrevet 2. oktober Jeg hadde sakt: "Er bra at dere følger med på slikt, det betyr at advarslene ikke er bortkastet. Å advare er noe de gjør for at de som ikke trenger å gå ut kan holde seg inne hvor det er trygt. De advarer også for å gi alle tid til å feste eller ta inn løse ting ute i hagene. I Norge er husene så solide, i forhold til vindstyrken som er mulig å oppleve her, at det er ingen far for at de vil gå i stykker eller bli tatt av vinden." Anonymkode: 20ecc...b3a 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #29 Skrevet 2. oktober bitmog skrev (1 time siden): Sende 11 åring vekk fra nyhetene? 😂 Selv ikke voksne burde se nyhetene. Man blir bare deprimert og engstelig av det, samt at verdensbildet man lager seg blir helt feil i negativ retning. Du kan jo for eksempel spørre noen om det er mer kriminalitet nå enn da de var unge. Jeg tipper 90% svarer feil, altså "ja". Nyhetene maler et uklart bildet, hvor negativitet løftes frem. Anonymkode: ed29b...325
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #30 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg hadde sakt: "Er bra at dere følger med på slikt, det betyr at advarslene ikke er bortkastet. Å advare er noe de gjør for at de som ikke trenger å gå ut kan holde seg inne hvor det er trygt. De advarer også for å gi alle tid til å feste eller ta inn løse ting ute i hagene. I Norge er husene så solide, i forhold til vindstyrken som er mulig å oppleve her, at det er ingen far for at de vil gå i stykker eller bli tatt av vinden." Anonymkode: 20ecc...b3a Ja, var ikke ungene redde før så blir de i hvertfall det hvis du sier noe sånt. Anonymkode: cf6c2...d2f
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #31 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ja, på en måte. Barn må tåle å være litt redde, eneste måten å lære at ting går bra er å oppleve det og se at det går bra. Iaf den raskeste og greieste. Og lære å tåle at ja det kan være ubehagelige lyder i huset, men det faller ikke ned av den grunn. Vi kan og skal ikke beskytte barna mot ubehagelige følelser hele tiden, iaf ikke når det kommer til ting man bare må lære seg å takle, slik som vær. Noe annet at man kanskje ikke måååååå invitere bestefar som julenisse hvis man vet at det ødelegger julaften for den minste med ekstrem nissefobi, den kan man alltids vente på at går over og mildt eksponere for julenissen på andre måter. Vær kommer, vær går... de må faktisk oppleve at det går fint når det blåser. For det blåser i dette landet, dere bor ved kysten, det er helt uungåelig. De tåler å være redde, med rolige trygge voksne så går det fint. Men gjør det koslig. Kanskje er det tiden for å få sove i voksensenga med en forelder når det bråker om natta. Slike ting er jo helt innafor, vis dem trygghet gjennom det, og at det går bra. Så på en måte tenker jeg det er helt rett å eksponere dem for det de er redde for. Tydeligvis noe dere burde gjort oftere, det kan umulig være første gang på 11 år det skal blåse mye på kysten, selv om media vet å lage store overskrifter. Hvorfor er de livredde for vind? Men uansett årsak så er jeg jo enig i at man skal respektere deres opplevelse og ta følelsene på alvor. Men det er ikke det samme som å fjerne dem fra disse følelsene gang på gang. Det er ikke gøy som forelder å passe på redde barn, men det er en nødvendig del av å være forelder. Tenker at et annet fint tema for både 8- åring men særlig 11-åring er å snakke om hvordan media kan gjøre oss redde for ting, og hvorfor media tjener masse på å skape frykt hos oss. Det er jo bare katastrofenytt i alle medier, og det er akkurat det de vil, at vi skal bli redde og klikke tusen ganger på overskriftene. Forklar dette for barna! Samtidig er det vikitg å få ut beskjeden så folk tar vare på seg selv, men at man må bruke hodet når man ser nyheter, og egentlig la være mest mulig. Mine barn får se på Supernytt og lese Aftenposten Junior. De trenger ikke skape frykt, det har lite å tjene på det, så der finnes man faktisk balanserte nyheter forklart for barn. Selv ser vi sjelden nyheter. Vi titter innom nettaviser, tv-nytt husker ingen sist vi så på, sluttet for flere år siden. jeg kaller det bare katastrofe-nytt, og det er ikke bra for hjernen vår. Man kan bli engstelig helt uten å merke det omtrent fordi verden hele tiden går til dundas. Alt som går BRA får ingen plass der. Ingenting å tjene på det. Hele mediaverden lever av seertall og klikk... Så det finnes ikke noen nøytralitet i det lenger. Dette er et tema som passer også å snakke med barna om nå som de har blitt skremt av nyhetene. Mine barn vet godt også at reklame bare er folk som er ute etter pengene deres, og at om de vil ha noen penger så bør de bestemme over de selv og ikke la andre gjøre det. Er litt i samme sjanger. Ellers kan det jo hende din redsel i barndommen fortsatt henger i deg, og at det egentlig er du som også har lyst til å stikke... og at du ikke har lyst til at barna dine skal være redd som du var. Og det er j forståelig. Men tenk på om det heller var noe med hvordan redselen din ble møtt som var problemet enn selve redselen. Det er ikke farlig å være redd, men det er ubehagelig, og da gjelder det å finne noen strategier for å håndtere det. I stormen skalker man lukene og finner på litt distraksjon, sover sammen og sår han av. Litt ekstra god mat, en kopp kakao, en film i armkroken mens vinden hyler. Anonymkode: 9c4ec...4aa Dette var et mer fornuftig svar, takk for at du tok deg tid enig i at man ikke skal skåne for alt som er skummelt, og det er derfor jeg spør om hvordan jeg kan betrygge dem. Takk Ts Anonymkode: 5a8e9...3e3 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #32 Skrevet 2. oktober "Huset vårt har stått her i snart 100 år, så det tåler nok denne stormen også." Det pleier jeg å si når det varsles ekstremvær. Så fyrer vi i ovnen og tenner et par stearinlys (slik at det ikke blir helt bekmørkt om strømmen skulle gå), etter at vi har hatt en runde ute og ryddet hagemøbler og andre løse gjenstander og sjekket fortøyningene på båten. Anonymkode: 89fa2...fb7
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #33 Skrevet 2. oktober Bor selv ved sjøen. Finn frem spill bak boller eller noe annet godt snu det til noe kos. Her blir det kakao og boller mens det suser utenfor🍁☔️🌧️🍂🍁 Anonymkode: b5160...440 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #34 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Frister litt å ta hytteferie til bestemor og bestefar for å komme oss unna. Med slike tanker så er det ikke rart de blir redde. De er gode på å plukke opp tegn, og om de får med seg dette fra media og i tillegg kanskje snapper opp at dette blir vurdert, så er det jo ikke rart de blir urolige. Det går bra! Det skal veldig mye til før det ikke går bra, vind kan skape mye krøll, trær over ledninger så strømmen går, kanskje det kan ryke en rute og litt sånt. Men det er ikke _farlig_, f.eks. er det laaangt farligere å være med på en biltur. Ikke vil det bli noe voldsom tsunami, og så lenge man ikke bor i rasutsatt område så vil det nok gå fint. Vind lager ikke ras, men det er meldt tildels voldsomme mengder nedbør også. Anonymkode: e62ac...ec1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #35 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar, men har aldri vist utrygghet med vær hverken med væremåte eller hvordan jeg snakker. Heller aldri nevnt at jeg var redd som barn for tordenværet til de heller. Dessverre så er det ikke alltid så enkelt. Ingen i vår nærfamilie har høydeskrekk, og vi elsker karuseller og bergdalbane, men 11 åringen er kjemperedd for dette uansett hvor mye vi synes det er gøy og prøver å trygge på det. Det er ikke så svart hvitt dessverre. Ts Anonymkode: 5a8e9...3e3 Nei mente ikke at det er svart- hvitt. Har en niese som har fått fobi mot bakterier selv om ingen andre i familien har det. Det jeg ga av tips er bare lurt for å prøve å fjerne redsel ved å gjøre noe mer kjent og interessant enn skummelt, for mennesker er iboende redde for ting man ikke forstår. Noe garanti gir det ikke, men det kan kanskje hjelpe. Vi så forøvrig også på naturprogrammer om stormer og sykloner, med mer, og jeg er temmelig sikker på at slikt bidro til at barna opplevde slikt med mer interesse enn frykt. Kunnskap gjorde det interessant istedenfor noe uforståelig voldsomt. Anonymkode: 094e9...eb1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #36 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvorfor har ungene fått for seg at uvær er skummelt? Det må jo komme fra et sted. Da jeg var barn syntes vi alltid uvær var kjempespennende. Anonymkode: cf6c2...d2f Samme her, å frykte uvær var ukjent for meg da jeg vokste opp. Foreldrene mine bekymret seg mer enn meg. Anonymkode: 2df28...ace
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #37 Skrevet 2. oktober Spør konkret alt barna frykter med rødt farevarsel og møt hver frykt med å dele informasjon med dem. Rødt farevarsel er faktisk farlig og med ekstremt kraftige vindkast kan en dø om en går ute med løse gjenstander. Derfor holder en seg inne mens det verste står på. Inne er det helt trygt. Det er fare for at ting kan bli ødelagt, og at noen tak kan fyke. Men jeg vil påstå at det likevel er helt trygt så lenge en ikke går ut. Anonymkode: 71164...f41 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #38 Skrevet 2. oktober Har bodd i fjæresteinene på en liten øy på vestlandet i alle år og nå å da blåser det jo litt mye, media har en tendens til å fyre oppunder en del også, viktigste er å holde seg borte fra sjøen og ikke oppsøke de farlige situasjonene som kan oppstå det har barna her lært i generasjoner, men det er jo alltid noen som må utfordre skjebnen Anonymkode: a929c...6f3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #39 Skrevet 2. oktober Jeg hadde nok faktisk også kommet til å berømme ungene for å være aktpågivende. Disse her som "ppt, det er bare litt regn" eller "pff, det er bare litt vind, det er vanlig at det blåser", det er de som ofte ikke tar riktige forholdsregler. Og plutselig må de reddes fordi de valgte å bli i campingvogna nær en strøm. De aller fleste sikrer løse gjenstander når det blir varslet slik. De fleste holder seg mer hjemme og drar ikke ut for å kjøre, og det er det som gjør at det er få som blir skadet og dør i uvær. Også sånt "smått" som i Norge. Så ta dem på alvor, de har sunn fornuft disse ungene. Og så er de ikke gamle nok enda til å forstå at faren henger nøye sammen med hva en velger å gjøre når det er storm. F.eks setter en seg ikke ut i småbåt for å fiske eller se på vær. En venter ikke i siste liten med å feste de plankene en har løst ute. I tillegg er det jo ofte under oppryddingsarbeid, med å rydde skog osv. at liv går tapt også. Å være forsiktig er viktig, og barna dine er inne på noe. Anonymkode: 71164...f41 4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #40 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, på en måte. Barn må tåle å være litt redde, eneste måten å lære at ting går bra er å oppleve det og se at det går bra. Iaf den raskeste og greieste. Og lære å tåle at ja det kan være ubehagelige lyder i huset, men det faller ikke ned av den grunn. Vi kan og skal ikke beskytte barna mot ubehagelige følelser hele tiden, iaf ikke når det kommer til ting man bare må lære seg å takle, slik som vær. Noe annet at man kanskje ikke måååååå invitere bestefar som julenisse hvis man vet at det ødelegger julaften for den minste med ekstrem nissefobi, den kan man alltids vente på at går over og mildt eksponere for julenissen på andre måter. Vær kommer, vær går... de må faktisk oppleve at det går fint når det blåser. For det blåser i dette landet, dere bor ved kysten, det er helt uungåelig. De tåler å være redde, med rolige trygge voksne så går det fint. Men gjør det koslig. Kanskje er det tiden for å få sove i voksensenga med en forelder når det bråker om natta. Slike ting er jo helt innafor, vis dem trygghet gjennom det, og at det går bra. Så på en måte tenker jeg det er helt rett å eksponere dem for det de er redde for. Tydeligvis noe dere burde gjort oftere, det kan umulig være første gang på 11 år det skal blåse mye på kysten, selv om media vet å lage store overskrifter. Hvorfor er de livredde for vind? Men uansett årsak så er jeg jo enig i at man skal respektere deres opplevelse og ta følelsene på alvor. Men det er ikke det samme som å fjerne dem fra disse følelsene gang på gang. Det er ikke gøy som forelder å passe på redde barn, men det er en nødvendig del av å være forelder. Tenker at et annet fint tema for både 8- åring men særlig 11-åring er å snakke om hvordan media kan gjøre oss redde for ting, og hvorfor media tjener masse på å skape frykt hos oss. Det er jo bare katastrofenytt i alle medier, og det er akkurat det de vil, at vi skal bli redde og klikke tusen ganger på overskriftene. Forklar dette for barna! Samtidig er det vikitg å få ut beskjeden så folk tar vare på seg selv, men at man må bruke hodet når man ser nyheter, og egentlig la være mest mulig. Mine barn får se på Supernytt og lese Aftenposten Junior. De trenger ikke skape frykt, det har lite å tjene på det, så der finnes man faktisk balanserte nyheter forklart for barn. Selv ser vi sjelden nyheter. Vi titter innom nettaviser, tv-nytt husker ingen sist vi så på, sluttet for flere år siden. jeg kaller det bare katastrofe-nytt, og det er ikke bra for hjernen vår. Man kan bli engstelig helt uten å merke det omtrent fordi verden hele tiden går til dundas. Alt som går BRA får ingen plass der. Ingenting å tjene på det. Hele mediaverden lever av seertall og klikk... Så det finnes ikke noen nøytralitet i det lenger. Dette er et tema som passer også å snakke med barna om nå som de har blitt skremt av nyhetene. Mine barn vet godt også at reklame bare er folk som er ute etter pengene deres, og at om de vil ha noen penger så bør de bestemme over de selv og ikke la andre gjøre det. Er litt i samme sjanger. Ellers kan det jo hende din redsel i barndommen fortsatt henger i deg, og at det egentlig er du som også har lyst til å stikke... og at du ikke har lyst til at barna dine skal være redd som du var. Og det er j forståelig. Men tenk på om det heller var noe med hvordan redselen din ble møtt som var problemet enn selve redselen. Det er ikke farlig å være redd, men det er ubehagelig, og da gjelder det å finne noen strategier for å håndtere det. I stormen skalker man lukene og finner på litt distraksjon, sover sammen og sår han av. Litt ekstra god mat, en kopp kakao, en film i armkroken mens vinden hyler. Anonymkode: 9c4ec...4aa Å ikke følge med på nyheter som forteller om ting stort sett etter det har skjedd, og sprer frykt og å ikke følge med på vær og værvarsel, som skal bidra til å ta forholdsregler i forkant er to forskjellige ting. Det er uforsvarlig å ikke ta værvarsel som dette på alvor, og brorparten av Norges befolking har stor respekt for vær og værvarsel og det er dette som gjør at det går bra. I gamle dager visste folk å forstå naturen mye bedre, de merket når det begynte å blåse opp og sikret seg deretter. Anonymkode: 71164...f41 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå