Gå til innhold

Hvordan betrygge unger om kraftig uvær?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Samme her. Uvær var bare gøy!

Husker en gang den over 100 år gamle grana i hagen blåste overende. Det var stor stas å fortelle det på skolen.

Anonymkode: ed29b...325

Uvær er ikke gøy når elven renner over sine bredder, når bekker blir store og lager jordras,når trær og ras stenger veier og truer hus! 

Unger må lære at naturkreftene er sterkere enn vi mennesker. 

Anonymkode: db483...4c9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vært redd uvær. Bekymret, det husker jeg at jeg var vet et par anledninger som barn. Men aldri redd.

Hovedårsaken til det tror jeg var hvordan både mine foreldre og besteforeldre forholdt seg til vær som var meldt.

Det ble snakket om viktigheten av å følge med på værmeldingen, og at det var bra at vi fikk med oss at det skulle komme uvær. For når vi visste at det kom, da hadde vi også muligheten til å ta smarte, fornuftige og trygge valg før og under uværet. Og så ble vi opplært i hva man måtte gjøre før, under og etter uvært. Og vi var med på å gjøre arbeidet der vi kunne (alderstilpasset).

Første punkt var å sikre løse gjenstander og ting som kunne løsne eller fly avgårde. Så hageredskap, potter, leker, stoler og bord og annet som stod ute ble tatt inn eller sikret godt. Om det var modne epler eller pærer på trærne, så måtte disse høstes før uværet kom.

Så var vi med de voksne som sjekket at sluk i nærheten av eiendom var åpne, og å rense dem for løv, gress, barnåler om dette stengte for. 

Vi tok en runde og kikket på trærne på tomten, og om det var tørre greiner ble disse saget av og plassert et sted i ly for den kommende vinden, slik at greinene ikke skulle falle ned, blåse inn i bil/hus/folk eller skape annen skade (strømledninger o.a.).

Hele tiden ble det snakket rolig om dette, det var bare rutiner som man skulle lære seg og automatisere slik at man alltid visste hva man skulle gjøre hvis det kom uvær. Det var aldri snakket om med dramatikk, kun med roen og tryggheten som lå i å ha kunnskap og vite hva man kunne gjøre for å sikre det man kunne. 

Etter at alt på uteområde var sikret, så var det å ta turen rundt huset/bygninger. Hadde vi sikret alt der? Stod et vindu eller en dør på gløtt? Husdørene ble som regel husket, men viktig å også sjekke dette på alt fra dukkestue til garasje, redskapsbod, andre uthus. Stod vinduene bare inntil og så lukket ut, eller var de ordentlig festet på innsiden? Alle dører som kunne bli låst ble låst.

Inne var det samme rutiner - sjekke alle rom i huset, er låsen til vinduet ordentlig lukket, er dørene låst?

Så var det å tenke hva vi skulle gjøre inne. Visste vi hvor vi hadde stearinlys og lommelykt? Hvor var fyrstikkene? Var det virkelig ille vær som var meldt, så ble dette funnet frem og lagt lett tilgjengelig, igjen uten noen dramatikk, det var en rutine. De voksne snakket om at det kunne hende strømmen forsvant, og da var det lurt å være forberedt på det og at det kunne vare litt. Det ble passet på at vi spiste et godt, varmt måltid før uværet kom, og at vi hadde nok brød og pålegg som kunne spises selv om strømmen var gått. Det ble planlagt hvilke kortspill og andre spill familien skulle spille sammen når uværet hadde startet ordentlig. Og det ble snakket om at når det stod på som verst, så måtte vi holde oss unna vinduene på den siden av huset som uværet traff mest (i tilfelle greiner eller annet fra naboer/skog kom flyvende i luften). Vi fant frem yndlingstepper. Termoser ble fylt opp med kokt vann, og vi hadde både te, kaffe, solbærsaft og buljong - å kunne velge var med på å gi en ørliten følelse av å kontrollere omstendighetene også, og det var kos. Ofte kom slike stormer rundt nyttår hos oss også, og da var det fri tilgang på restene av bestemors julebakst. De som var mørkredd fikk en egen liten lommelykt som kunne brukes for å gå til doen og ha på senga, men også opplæring i at man måtte spare på batteriet.

En stor bøtte eller to ble gjerne fylt med vann, slik at vi hadde det på do om vi ikke kunne tappe ned som normalt. Ekstra vann på andre beholdere, i tilfelle vannet i kranen ikke kunne brukes på en dag eller to.

Det ble diskutert og planlagt hvilken bok vi skulle lese sammen, og det sammen med ulike spill som ble gjort sammen, gjorde også at vi nesten gledet oss litt til stormen kom, fordi det var sjelden de voksne på samme tid hadde mulighet til å sitte så i ro og fred som de da gjorde. Når min oldemor levde og var hos oss var det alltid veldig betryggende å høre hennes strikkepinner gå like stødig som de ellers gjorde.

Vi passet på å ha lagt frem varme klær, tepper osv.

En gang husker jeg det var så ille at det også underveis ble snakket om hva vi skulle gjøre hvis noe gjorde at et vindu knuste. Da skulle vi holde oss rolig og høre på hvilket rom de voksne ba oss om å gå til, og holde oss der inntil de fikk satt opp noe foran vinduet, om mulig. Eller de ble med oss. Og også at ble det enda verre, så skulle vi gå til kjelleren, eller til badet som lå nederst i huset, og ble forklart at det var fordi der er det ikke vinduer eller bare små vinduer, slik at det der er mindre fare for glass som knuses eller flyvende gjenstander. Vi slapp heldigvis å oppleve det verste. En gang knuste min bestemors ene vindu på slutten av stormen, av noe som kom flyvende fra naboen, men de hadde en treplate liggende i kjelleren som de voksne raskt fikk banket foran, så det gikk bra også.

Og like viktig - vi ble også lært hva vi måtte ta hensyn til etter uværet!

Når det var trygt å gå ut så var det å bli med på ny runde rundt boligen, sjekke om det var noe som hadde blåst ned, og vi måtte også sjekke på trygg måte at det i trærne ikke var løsnet grener som kunne falle ned. Vi fikk vite at om ledninger hadde falt ned måtte vi varsle og absolutt ikke gå nærme dem.

Og noe mange ikke er klar over - å aldri, aldri, aldri gå nært sjøen rett før, under eller etter et uvær så lenge det er bølger etter uværet. Selv etter at vinden har roet seg kan det komme enorme bølger, av og til opptil et døgn etter uværet. Uten at man ser det kan det komme kjemebølger innimellom småbølger, og disse kjempebølgene kan slå langt opp på land, selv når man tror man står trygt og langt nok unna. Det er ikke få mennesker i landet som har dødd av å bli tatt av slike bølger, helt unødvendig. Dette ble vi også fortalt som barn. Sammen med at også bekker og elver kunne være farlige under og etter uvær, ikke bare pga. store vannmengder, men også fordi vannet kunne løsne jordsmonnet i elvekantene, så grunnen ble utrygg, trær kunne plutselig velte osv. 

Vi lærte også at etter uvær måtte vi være forsiktige på vei til/fra skole, at vi måtte være forsiktig med å leke i skogen de første dagene, og at vi absolutt aldri måtte gå nært et rotveltet tre. Og vi lærte å bedømme delvis veltede trær, hvor ville de falle når de falt helt ned, hvor gå trygt utenom osv.

Men hele tiden ble vi trygget på at kunnskap og forberedelser gir trygghet så langt det er mulig, at det gjelder å ikke la seg styre av frykt, men være rolig og stole på at hus som var bygget for å tåle uværet og hadde stått i mange år ville tåle det. Det ble snakket om at det var naturlig med litt andre lyder både utenfor huset under slike uvær, og også at huset kunne lage knirkelyder osv. uten at det var noe galt i det. En gang hadde en i familien ikke sjekket soveromsvinduet sitt ordentlig nok, så vinden hadde kommet inn og åpnet det på større glipe, og det førte til at en dør i huset plutselig slo i trekken det førte med seg. Så skvatt vi veldig, men fant ut hvorfor det skjedde, og så lærte vi til neste uvær, at vi ikke bare måtte tro, vi måtte faktisk fysisk sjekke at vinduer og dører var både lukket og låste. 

Alt dette ble alltid snakket om som normale rutiner. Det var snakket om med et alvor som også fikk oss til å ta det på alvor, men aldri dramatisert på en måte som gjorde oss redde. Og så ble det alltid også fokusert på å ha koselige stunder i stormen, være sammen, spille noe sammen, varm drikke, varme klær og tepper/dyner, sette pris på at vi hadde lys så lenge vi hadde det, og tryggheten i å kunne tenne stearinlys når strømmen gikk. 

Jeg har fremdeles stor respekt for de kreftene som finnes i ille uvær, og jeg gjør de forberedelsene som trengs, men jeg er aldri redd, og dette har jeg ført videre til mine.

Bare husk å koke opp godt med vann og ha på termoser, tekanner osv. for det å ha noe varmt å drikke er faktisk godt hvis strømmen går. For å holde vannet lengst mulig varmt kan du også pakke inn termoser og tekanner med isolerende materialer, det kan gjøre at vannet holder seg ordentlig varmt flere timer ekstra. 

En annen ting jeg husker godt var at vi fikk beskjed om å gå ut og leke og herje litt ekstra i hagen før uværet slo ordentlig til (mens det fremdeles var trygt og ikke fare for flyvende gjenstander). Det var litt spennende, det blåste og regnet gjerne en del, forberedelsene ute var unnagjort, og vi var ute og kjente på været, fikk ut masse energi, ble kanskje litt våte og kalde, men kom så inn i varmen inne, fikk varme klær og varm mat. Da var det som om uværsroen senket seg over oss og vi forberedte oss på å bare være inne og vente ut stormen.

❤️

Anonymkode: 39ea5...3ea

• Nyttig 2
Skrevet

Sett på noe beroligende musikk. Tenn lys og gjør det litt koselig. Lag kakao og grill pølser i ovnen 😂

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du forholder deg rolig, blir ungene også rolige. Ikke fokuser på været i det hele tatt, lag noe god mat og gjør noe hyggelig, spill noen spill, se film eller noe.

Jeg kjenner en som er livredd for lyn og torden. Gjett hvordan moren hennes var da hun var liten? Joda, moren var hysterisk, vekket ungene på natta når det var tordenvær, bar dem ut i stua og trakk dem inn i sin egen panikk. Ikke akkurat rart at hele søskenflokken er redde for lyn og torden. 

Så hvis du vil fortsette å ha unger som er livredde uvær, fortsetter du å fokusere på været, haus dem opp, la dem fortsette å se værmelding og farevarsel, snakk om hvor fælt det blir osv.

Anonymkode: ee501...15a

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Noe av det koseligste jeg visste som barn var når det var så mye uvær at strømmen gikk. da tente vi stearinlys og spilte kort, og skuffelsen var like stor hver gang når strømmen kom tilbake. Jeg skjønner jo nå at min mor har gjort en vanvittig god jobb med å ufarliggjøre uvær. Selv den dag i dag blir jeg skuffa når ekstremvarslene ikke slår til 😅

Anonymkode: cf6c2...d2f

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er så lurt å skjerme barna fra nyhetene i slike tilfeller. Den versjonen de får fra andre barn på skolen er fort mye verre enn det de viser på TV. Da er det bedre å se sammen med dem og dermed vise at dere har oversikt og kontroll og kan passe på dem uansett hva som skjer.

Anonymkode: 9ad72...a0f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det med dere i uværet, Ts?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan gikk det med dere i uværet, Ts?

Sannsynligvis ble de ikke berørt i det hele tatt, annet enn med litt regn og vind...

Etter all panikken man leste her inne, måtte jeg sjekke inn med min. Min gjorde som meg, tok inn møblene og lagde seg en kopp kakao.

Heldigvis lærte jeg henne tidlig at det å få panikk, bare kan gjøre ting verre. Hun har vært redd for fint lite, når jeg tenker meg om. 

Anonymkode: f9bb1...433

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2025 den 14.05):

Har unger som hører på nyheter og tv nå at meldt kraftigste været på 25 år på sørlandet. Det synes de så klart ikke er noe kjekt, vi bor rett ved kysten ved strandsonen. Egentlig ligger vi ganske bra i le for vinden, men det er meldt rødt farevarsel for vind, og det kan ikke jeg huske sist det var på sørlandet. Frister litt å ta hytteferie til bestemor og bestefar for å komme oss unna. Samtidig greit å passe på hus og heim? De er kjemperedde, de er 8 og 11.

Anonymkode: 5a8e9...3e3

M66: Slutt å forholde deg til tabloide medier. Slutt å lese reportasjer om vær. 
Begynn å være omsorgsperson/mamma/pappa og fortell barna at vær er naturlig og at man må kle seg og være forberedt. 
Barn er redde på grunn av voksne mennesker som er irrasjonelle. Get a fucking grip. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sannsynligvis ble de ikke berørt i det hele tatt, annet enn med litt regn og vind...

Etter all panikken man leste her inne, måtte jeg sjekke inn med min. Min gjorde som meg, tok inn møblene og lagde seg en kopp kakao.

Heldigvis lærte jeg henne tidlig at det å få panikk, bare kan gjøre ting verre. Hun har vært redd for fint lite, når jeg tenker meg om. 

Var vel ikke deg jeg spurte?

Har ikke sett særlig til denne panikken du påstår du har lest om.

Tåpelig svar du kommer med, i grunn, all den tid vi i dag sitter med en fasit hvor det både er personskader, skader på vei- og jernbane, trær som har falt over biler, hustak som har blåst av både hustak, tak på boligblokk og næringsbygg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Var vel ikke deg jeg spurte?

Har ikke sett særlig til denne panikken du påstår du har lest om.

Tåpelig svar du kommer med, i grunn, all den tid vi i dag sitter med en fasit hvor det både er personskader, skader på vei- og jernbane, trær som har falt over biler, hustak som har blåst av både hustak, tak på boligblokk og næringsbygg.

Som vi alltid har på høsten..

Det som er tåpelig er å stå og se en blikkplate løsne og komme mot deg uten å gå inn eller bak den stolpen man står ved siden av. Som er den eneste personskade jeg har sett.

Panikken er jo nettet fullt av, og for de aller aller fleste var dette udramatisk..

Du trenger ikke spørre meg, jeg deltar på et åpent forum for alle og kan svare den jeg ønsker..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Gentleman59 skrev (12 timer siden):

M66: Slutt å forholde deg til tabloide medier. Slutt å lese reportasjer om vær. 
Begynn å være omsorgsperson/mamma/pappa og fortell barna at vær er naturlig og at man må kle seg og være forberedt. 
Barn er redde på grunn av voksne mennesker som er irrasjonelle. Get a fucking grip. 

Nemlig! 

Min har aldri vært redd for vær og vind, men er likevel selvfølgelig forberedt. 

Slike ting går som regel i arv. Vi sov oss gjennom på hver vår kant..

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det som er tåpelig er å stå og se en blikkplate løsne og komme mot deg uten å gå inn eller bak den stolpen man står ved siden av. Som er den eneste personskade jeg har sett.

Panikken er jo nettet fullt av, og for de aller aller fleste var dette udramatisk..

Du trenger ikke spørre meg, jeg deltar på et åpent forum for alle og kan svare den jeg ønsker..

Å bagatellisere denne stormen på den måten du gjør er farlig, i tillegg til kunnskapsløst. Følger du ikke med på hva som har skjedd siste dagene?

Godt over 100 000 var uten strøm, fremdeles er rundt 20 000 uten strøm. Igjen, hus og blokker har fått revet av tak, samme med næringsbygg. Fjøs ligger som pinneved, store verftsbygninger har fått veggene revet av, hus og næringsbygg er rammet av store flomskader. Falne trær som har skapt skader. Til og med skogbranner i områder som ikke har hatt regn under stormen. Flere steder har hatt større skader enn de hadde da de var rammet av nyttårsorkanen i 1992 (nyttårsorkanen som bl.a. blåste skip på land og fritidsbåter - ikke joller - 50-80 meter inn på land, tok massive mengder skog, bygninger osv.). Og det er ventet flere problemer fra flom som følger slike stormer. Forsikringsselskapene har allerede fått inn godt over 2000 skademeldinger foreløpig.

Og hvorfor har det ikke skjedd flere personskader?

Fordi folk flest heldigvis har vett nok til å ta forholdsregler, beskytte seg selv og sitt, ikke ta unødvendige sjanser i uværet!

Her jeg bor var det ikke ille i det hele tatt. Lenger inne i kommunen er det svært store skader på både bane, veg, skog, bygninger. Kunne ikke falt meg inn å bagatellisere alvorligheten i de områdene som ble virkelig hard truffet av Amy!

Å bagatellisere så sterke stormer i slike områder som nå ble hardest rammet, det er farlig - for det kan få folk til å ikke følge fagbaserte råd, og det kan koste folk livet! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.10.2025 den 14.54):

Samme her. Uvær var bare gøy!

Husker en gang den over 100 år gamle grana i hagen blåste overende. Det var stor stas å fortelle det på skolen.

Anonymkode: ed29b...325

Kjempegøy! Gøy å få kjelleren full av vann og tingene sine ødelagt! Gøy å ta buss fordi bilen sto et sted som ble oversvømt. 

Veldig gøy å se treet falle! Spesielt når det faller over huset. Kjempegøy når vinden blåser av taket også. Det er Gøy med storm altså!

Anonymkode: bbf55...011

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vi har ikke alltid stormer som Amy på høsten nei. 

Anonymkode: bbf55...011

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Å bagatellisere denne stormen på den måten du gjør er farlig, i tillegg til kunnskapsløst. Følger du ikke med på hva som har skjedd siste dagene?

Godt over 100 000 var uten strøm, fremdeles er rundt 20 000 uten strøm. Igjen, hus og blokker har fått revet av tak, samme med næringsbygg. Fjøs ligger som pinneved, store verftsbygninger har fått veggene revet av, hus og næringsbygg er rammet av store flomskader. Falne trær som har skapt skader. Til og med skogbranner i områder som ikke har hatt regn under stormen. Flere steder har hatt større skader enn de hadde da de var rammet av nyttårsorkanen i 1992 (nyttårsorkanen som bl.a. blåste skip på land og fritidsbåter - ikke joller - 50-80 meter inn på land, tok massive mengder skog, bygninger osv.). Og det er ventet flere problemer fra flom som følger slike stormer. Forsikringsselskapene har allerede fått inn godt over 2000 skademeldinger foreløpig.

Og hvorfor har det ikke skjedd flere personskader?

Fordi folk flest heldigvis har vett nok til å ta forholdsregler, beskytte seg selv og sitt, ikke ta unødvendige sjanser i uværet!

Her jeg bor var det ikke ille i det hele tatt. Lenger inne i kommunen er det svært store skader på både bane, veg, skog, bygninger. Kunne ikke falt meg inn å bagatellisere alvorligheten i de områdene som ble virkelig hard truffet av Amy!

Å bagatellisere så sterke stormer i slike områder som nå ble hardest rammet, det er farlig - for det kan få folk til å ikke følge fagbaserte råd, og det kan koste folk livet! 

Jeg som bor utenfor Drammen opplever sånt vær årlig nesten. Hvert en del flom osv. Men vinden hadde vi hele våren. Litt mer regn, men opplevd verre. Så nei jeg bagaliserer ikke. Gjorde null tiltak og alt stod som vanlig.

Anonymkode: 9a0ba...92f

AnonymBruker
Skrevet

Barn blir redde viss foreldrene er redde. Og i det heletatt vurdere å reise bort pga uvær, skremmer du livskiten av barna. 

Anonymkode: 2d0fe...13a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg som bor utenfor Drammen opplever sånt vær årlig nesten. Hvert en del flom osv. Men vinden hadde vi hele våren. Litt mer regn, men opplevd verre. Så nei jeg bagaliserer ikke. Gjorde null tiltak og alt stod som vanlig.

Nå melder DBS at rundt 50 000 fremdeles er uten strøm, og det kan ta to døgn til før de får tilbake strøm.

Forsikringsselskapene melder at Amy var på størrelse med de aller største uværene vi har hatt på mange år.

Vis meg gjerne hvor ofte det er så ille i Drammen...

At du bor slik at uværet ikke tok veldig, det endrer ikke alvorsgraden av dette uværet. Du må greie å se dette lenger enn din egen eiendom! Jeg kunne sagt det samme som deg. Riktignok sjekket jeg rundt huset og gjorde små endringer, men ut fra vindretning og terrenget akkurat rundt huset her, visste jeg at det ikke ville ta særlig, ergo kunne jeg slippe å gjøre stort. Men ikke langt unna er det enorme skader lokalt. Hvem eier sannheten - deg og meg som bør være takknemlige for at uværet ikke rammet oss denne gangen... eller de som har fått hus og livsverk ødelagt av uværet Amy?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spør hva de er redd for spesifikt og fortell hva yr sier i slike tilfeller og hva dere derfor skal gjøre som familie for å ikke ta skade av været.

Mine får ikke se nyheter, men det er fordi jeg ikke gidder å se på det selv. Jeg leser litt en gang i blant. Men de har sett litt likevel når de er på besøk hos besteforeldre. Da snakker vi litt om det senere kanskje.

Anonymkode: 7516e...b37

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, hvis man var langt unna der stormen virkelig slo til merket man nok ikke så mye. 

Anonymkode: 9ad72...a0f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...