AnonymBruker Skrevet 2. oktober #1 Skrevet 2. oktober Har unger som hører på nyheter og tv nå at meldt kraftigste været på 25 år på sørlandet. Det synes de så klart ikke er noe kjekt, vi bor rett ved kysten ved strandsonen. Egentlig ligger vi ganske bra i le for vinden, men det er meldt rødt farevarsel for vind, og det kan ikke jeg huske sist det var på sørlandet. Frister litt å ta hytteferie til bestemor og bestefar for å komme oss unna. Samtidig greit å passe på hus og heim? De er kjemperedde, de er 8 og 11. Anonymkode: 5a8e9...3e3 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #2 Skrevet 2. oktober Her på østlandet melder de både rødt og gult om hverandre. Ungene kunne ikke brydd seg mindre selv om de veit det. Bare la det fare. Vind og regn vil oppstå, men at ungene skal være redde er vel deres skyld. Kanskje på tide og begrense nyheter osv. Reiser dere så gir dere ungene sine redsel rett. Dere vil bare gjøre det verre. Anonymkode: 9a0ba...92f 9 1 5
Granskudd Skrevet 2. oktober #3 Skrevet 2. oktober Om du er redd, stresser og kaver deg opp gjør de det også. Om du viser at du tar alt helt med ro kommer de til å roe seg også. Ta de med ut å sikre alle løse gjenstander og ha det artig i prosessen. Bunkre dere inne, finn frem stearinlys, kakaopulver på pose og stormkjøkken og si at dette kommer til å bli veldig interessant og spennende. At dere må følge med i nyhetene om hva som skjer. Det er greit at det er det kraftigste været på sørlandet på 25 år, men jeg tror fortsatt at de ler av oss i Nord Norge. Det er ikke meldt orkan liksom. Om dere bor så nære strandlinja at det er fare for oversvømmelse burde du forberede sandsekker for å prøve å holde unna det verste. 15 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #4 Skrevet 2. oktober Jeg ville bekreftet at det de har lest stemmer, at det kommer uvær. Og at det kan være farlig i noen situasjoner så det er forståelig å bli redd. Men så trygge dem på hvorfor det er mindre farlig der dere bor, om dere holder dere hjemme osv og ta dem med på praktiske tiltak for å være trygge som for eksempel at dere sjekker at trampoline er festet, tar inn utemøbler. Minn dem på at dere er sammen og alltid passer på dem og tilby dem eventuelt å sove på deres rom den natten eller at søskenene kan sove sammen Å bare avfeie frykt hjelper sjeldent men hjelp dem å forstå at det er mindre farlig enn de tror. Anonymkode: d294b...67a 4 6
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #5 Skrevet 2. oktober Først og fremst får de ikke høre på nyheter. Det er jo laget for å skape drama og frykt - for å få flere seere. Har jo selv valgt å logge av, blant annet da de holdt på i begynnelsen av Pandemien, så det er ikke noe for små ører. Jeg ble selv sendt opp i en annen etasje under Dagsrevyen. Og prioriterer nå en variant av dette selv. Ellers skaper vi trygghet og kos. Stormer det ute så fyrer vi i peis, lager ekstra god mat, kryper under pledd på sofaen, baker mulig dessert en hverdag. I dag valgte jeg å koke lapskaus på svineknoke - så nå lukter det god høst i hele huset , også det å høre meg pusle på kjøkkenet. Det skaper trygghet (selv om det er en variant med moste grønnsaker og pølse på enkelte tallerkner) Anonymkode: adbb9...192 3
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #6 Skrevet 2. oktober Spør dem gjerne spesifikt hva de er redd for at skal skje. Kanskje er de redd for flom fordi de har hørt om det og sett bilder av flom fra USA når det er orkan der, men da kan du forklare at det ikke skjer langs kysten i Norge bare i elver (for eksempel - jeg vet ikke akkurat hvordan sånt funker men bare forklar fakta) Anonymkode: d294b...67a 4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #7 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Her på østlandet melder de både rødt og gult om hverandre. Ungene kunne ikke brydd seg mindre selv om de veit det. Bare la det fare. Vind og regn vil oppstå, men at ungene skal være redde er vel deres skyld. Kanskje på tide og begrense nyheter osv. Reiser dere så gir dere ungene sine redsel rett. Dere vil bare gjøre det verre. Anonymkode: 9a0ba...92f Granskudd skrev (7 minutter siden): Om du er redd, stresser og kaver deg opp gjør de det også. Om du viser at du tar alt helt med ro kommer de til å roe seg også. Ta de med ut å sikre alle løse gjenstander og ha det artig i prosessen. Bunkre dere inne, finn frem stearinlys, kakaopulver på pose og stormkjøkken og si at dette kommer til å bli veldig interessant og spennende. At dere må følge med i nyhetene om hva som skjer. Det er greit at det er det kraftigste været på sørlandet på 25 år, men jeg tror fortsatt at de ler av oss i Nord Norge. Det er ikke meldt orkan liksom. Om dere bor så nære strandlinja at det er fare for oversvømmelse burde du forberede sandsekker for å prøve å holde unna det verste. KG er som vanlig ikke mye til hjelp eller evner å sette seg inn i andres situasjon. For det første er ikke jeg redd, og har ikke vist redsel eller noe lignende til andre om været. Det er likevel sånn at det hjelper ekstremt lite å "Oi så spennende" når man genuint er redd og liker ikke å høre tordenvær/knirker i treplankene i gammelt hus når det stormer som værst. Det er for mange en uggen følelse, husker det selv som barn at jeg var livredd, vokste det av meg når jeg ble eldre, men hva hjelper det situasjonen nå? Den nord og sør sammenlignen er så tullete. Hadde vi bodd i Nord så hadde vi sikkert vært vant til vær, og ungene hadde skjønt at det var en annen normal, men nå er det en gang sånn at sånn er det ikke. De synes ikke det er gøy eller interessant og da spør jeg helt konkret hva kan jeg gjøre for å trygge ungene. Betrygger man unge som er redde for fyrverkeri med å si "Drit i det, fyrverkeri er spennende, bli med å se" - er det så enkelt? Ts Anonymkode: 5a8e9...3e3 4 1
bitmog Skrevet 2. oktober #8 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Først og fremst får de ikke høre på nyheter. Det er jo laget for å skape drama og frykt - for å få flere seere. Har jo selv valgt å logge av, blant annet da de holdt på i begynnelsen av Pandemien, så det er ikke noe for små ører. Jeg ble selv sendt opp i en annen etasje under Dagsrevyen. Og prioriterer nå en variant av dette selv. Ellers skaper vi trygghet og kos. Stormer det ute så fyrer vi i peis, lager ekstra god mat, kryper under pledd på sofaen, baker mulig dessert en hverdag. I dag valgte jeg å koke lapskaus på svineknoke - så nå lukter det god høst i hele huset , også det å høre meg pusle på kjøkkenet. Det skaper trygghet (selv om det er en variant med moste grønnsaker og pølse på enkelte tallerkner) Anonymkode: adbb9...192 Sende 11 åring vekk fra nyhetene? 😂 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #9 Skrevet 2. oktober Men hvorfor har ungene fått for seg at uvær er skummelt? Det må jo komme fra et sted. Da jeg var barn syntes vi alltid uvær var kjempespennende. Anonymkode: cf6c2...d2f 13 3
Gaia Skrevet 2. oktober #10 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men hvorfor har ungene fått for seg at uvær er skummelt? Det må jo komme fra et sted. Da jeg var barn syntes vi alltid uvær var kjempespennende. Anonymkode: cf6c2...d2f Det samme tenker jeg også. Det viktige her er ikke å rømme. Da vil dere få samme problem neste gang det er uvær. Dere må trygge barna på at det vil bli både regn og vind, men at dette er helt normalt vær i Norge, og at dere bare må sørge for at ting er innomhus når dette skjer. Involver gjerne barna i dette arbeidet, slik at de er trygge på at ting er som de skal. 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #11 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Har unger som hører på nyheter og tv nå at meldt kraftigste været på 25 år på sørlandet. Det synes de så klart ikke er noe kjekt, vi bor rett ved kysten ved strandsonen. Egentlig ligger vi ganske bra i le for vinden, men det er meldt rødt farevarsel for vind, og det kan ikke jeg huske sist det var på sørlandet. Frister litt å ta hytteferie til bestemor og bestefar for å komme oss unna. Samtidig greit å passe på hus og heim? De er kjemperedde, de er 8 og 11. Anonymkode: 5a8e9...3e3 Min erfaring er at unger trygges av å få vite endel av alt det vi voksne passer på når noe skjer. Særlig når de er såpass store. Å holde de helt i uvisse om alle tiltak vi har kontroll på er ikke nødvendig i den alderen. Og de blir trygge av å vite at vi vet mye om saker og ting. Eks med uværet har dere antagelig kontroll på at det skal gå tålelig greit, hvis ikke hadde dere jo evakuert. Så forklar ungene hvorfor dere mener det skal gå bra. Eks at dere har sikret alle gjenstander, at dere har nok mat og alt nødvendig i hus så dere ikke må ut i stormen, om huset dere bor i er eldre enn 25 år er det verdt å nevne at det står fortsatt Hvis ikke blir det spennende for alle, men det trenger dere ikke si, hehe. Det verste er vel bare at vinden tar taket, så lenge alt er sikret utendørs. Bare og bare, men tenk gjennom om det også går bra, svært usannsynlig at det skal skje uansett. Rolige voksne gir trygge barn. Er dere reelt urolige for om dere er fysisk trygge bør dere jo faktisk dra, eller gjøre tiltakene som er nødvendige. Men ellers handler det om å inkludere barna i forberedelsene og snakke om om hvorfor dere er trygge og hvordan dere skal forbli trygge. Da lærer de jo masse også! Så går de gjennom det, synes det er skummelt, men erfarer at med tiltakene man har gjort så går ting bra. Så blir det bedre neste gang. Å rømme fra alt er jo ikke til hjelp med å lære å takle situasjoner. med mindre dere reelt er utrygge, da er evakuering det rette Anonymkode: 9c4ec...4aa 3 4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #12 Skrevet 2. oktober Dette høres helt merkelig ut, har dere bodd ynder en stein til nå? Anonymkode: 1b63a...416 5 1
Fjaselina Skrevet 2. oktober #13 Skrevet 2. oktober Det vil kome meir ekstremvær, dei må berre trene på å takle det. Trygge dei så godt ein kan i forkant, lage gode muligheiter for kos inne i dårlig vær. Så kjem det til å gå bra, og dei har ei erfaring til å bygge vidare på. 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #14 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Har unger som hører på nyheter og tv nå at meldt kraftigste været på 25 år på sørlandet. Det synes de så klart ikke er noe kjekt, vi bor rett ved kysten ved strandsonen. Egentlig ligger vi ganske bra i le for vinden, men det er meldt rødt farevarsel for vind, og det kan ikke jeg huske sist det var på sørlandet. Frister litt å ta hytteferie til bestemor og bestefar for å komme oss unna. Samtidig greit å passe på hus og heim? De er kjemperedde, de er 8 og 11. Anonymkode: 5a8e9...3e3 Du forteller de at det er helt normalt og mange andre steder som feks her på vestlandet har vi det 50ganger i året! Norge er solid bygget og det er trygt og fint å bo her. Men det hadde vært kos med kakao og krem og noe brettspill kanskje? Sitte inne å varme oss mens været gjør seg ferdig. Ikke noe å være redd for! du har vært igjennom det mange ganger(hvit løgn for å trygge de). Anonymkode: 0ed23...849 1
TinaChristina Skrevet 2. oktober #15 Skrevet 2. oktober Jeg elsker uvær, storm, tordenvær osv! Nå bor vi jo ganske trygt til. Og dette har smittet over på barna😅 Det gjelder å ikke vise fobier og frykt til barna. 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #16 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Men hvorfor har ungene fått for seg at uvær er skummelt? Det må jo komme fra et sted. Da jeg var barn syntes vi alltid uvær var kjempespennende. Anonymkode: cf6c2...d2f Samme her. Uvær var bare gøy! Husker en gang den over 100 år gamle grana i hagen blåste overende. Det var stor stas å fortelle det på skolen. Anonymkode: ed29b...325 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #17 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (14 minutter siden): KG er som vanlig ikke mye til hjelp eller evner å sette seg inn i andres situasjon. For det første er ikke jeg redd, og har ikke vist redsel eller noe lignende til andre om været. Det er likevel sånn at det hjelper ekstremt lite å "Oi så spennende" når man genuint er redd og liker ikke å høre tordenvær/knirker i treplankene i gammelt hus når det stormer som værst. Det er for mange en uggen følelse, husker det selv som barn at jeg var livredd, vokste det av meg når jeg ble eldre, men hva hjelper det situasjonen nå? Den nord og sør sammenlignen er så tullete. Hadde vi bodd i Nord så hadde vi sikkert vært vant til vær, og ungene hadde skjønt at det var en annen normal, men nå er det en gang sånn at sånn er det ikke. De synes ikke det er gøy eller interessant og da spør jeg helt konkret hva kan jeg gjøre for å trygge ungene. Betrygger man unge som er redde for fyrverkeri med å si "Drit i det, fyrverkeri er spennende, bli med å se" - er det så enkelt? Ts Anonymkode: 5a8e9...3e3 Hvordan du takler det er avgjørende for hvordan barna takler det, men de "lytter til" hva du gjør, ikke hva du sier, så du må klare å være trygg først og fremst. Mine barn betryggende jeg med kunnskaper. Fortalte selv begeistret om hvordan det ble regn, vind og lyn og torden, og om at stormer fikk navn, og hvordan de valgte navn på dem. Så omtalte jeg stormene ved navn. Nina herjet så voldsomt at vi fikk skader på huset, men istedenfor noe stort, fremmed og skummelt tok navnet brodden av mye. Ved å ha navn ble det ikke like skummelt. Oi, se hva Nina holder på med. Nina er skikkelig sinna nå, men drar forhåpentligvis snart videre. Qluet er uansett å takle selv, og ikke gjøre det jeg feilet med angående edderkopper. Jeg fortalte ungene mange fascinerende fakta om edderkopper, og viste og pekte der jeg hadde edderkopper på betryggende avstand og under kontroll. Så fikk jeg uventet en på meg, og skrek og viftet i den redsel jeg har for slike, og det hele ble ødelagt av at barn tar etter det du gjør, ikke det du sier. Barn leser ditt kroppsspråk og stemme også, så å si det rette må følges opp av å takle med trygghet selv. Anonymkode: 094e9...eb1 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #18 Skrevet 2. oktober Hva er de redde for, ts? Hvis dere finner ut av det, så kan dere kanskje jobbe med akkurat den biten. Jeg bor også på Sørlandet, og det høres veldig dramatisk ut. Rødt farevarsel er jo voldsomt. Har vi hatt det på Sørlandet før? Anonymkode: b4e6b...a68 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #19 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan du takler det er avgjørende for hvordan barna takler det, men de "lytter til" hva du gjør, ikke hva du sier, så du må klare å være trygg først og fremst. Mine barn betryggende jeg med kunnskaper. Fortalte selv begeistret om hvordan det ble regn, vind og lyn og torden, og om at stormer fikk navn, og hvordan de valgte navn på dem. Så omtalte jeg stormene ved navn. Nina herjet så voldsomt at vi fikk skader på huset, men istedenfor noe stort, fremmed og skummelt tok navnet brodden av mye. Ved å ha navn ble det ikke like skummelt. Oi, se hva Nina holder på med. Nina er skikkelig sinna nå, men drar forhåpentligvis snart videre. Qluet er uansett å takle selv, og ikke gjøre det jeg feilet med angående edderkopper. Jeg fortalte ungene mange fascinerende fakta om edderkopper, og viste og pekte der jeg hadde edderkopper på betryggende avstand og under kontroll. Så fikk jeg uventet en på meg, og skrek og viftet i den redsel jeg har for slike, og det hele ble ødelagt av at barn tar etter det du gjør, ikke det du sier. Barn leser ditt kroppsspråk og stemme også, så å si det rette må følges opp av å takle med trygghet selv. Anonymkode: 094e9...eb1 Takk for svar, men har aldri vist utrygghet med vær hverken med væremåte eller hvordan jeg snakker. Heller aldri nevnt at jeg var redd som barn for tordenværet til de heller. Dessverre så er det ikke alltid så enkelt. Ingen i vår nærfamilie har høydeskrekk, og vi elsker karuseller og bergdalbane, men 11 åringen er kjemperedd for dette uansett hvor mye vi synes det er gøy og prøver å trygge på det. Det er ikke så svart hvitt dessverre. Ts Anonymkode: 5a8e9...3e3 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #20 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (30 minutter siden): KG er som vanlig ikke mye til hjelp eller evner å sette seg inn i andres situasjon. For det første er ikke jeg redd, og har ikke vist redsel eller noe lignende til andre om været. Det er likevel sånn at det hjelper ekstremt lite å "Oi så spennende" når man genuint er redd og liker ikke å høre tordenvær/knirker i treplankene i gammelt hus når det stormer som værst. Det er for mange en uggen følelse, husker det selv som barn at jeg var livredd, vokste det av meg når jeg ble eldre, men hva hjelper det situasjonen nå? Den nord og sør sammenlignen er så tullete. Hadde vi bodd i Nord så hadde vi sikkert vært vant til vær, og ungene hadde skjønt at det var en annen normal, men nå er det en gang sånn at sånn er det ikke. De synes ikke det er gøy eller interessant og da spør jeg helt konkret hva kan jeg gjøre for å trygge ungene. Betrygger man unge som er redde for fyrverkeri med å si "Drit i det, fyrverkeri er spennende, bli med å se" - er det så enkelt? Ts Anonymkode: 5a8e9...3e3 Men kjære deg, du har jo fått de beste svarene her! Ro deg ned. Bare av måten du skriver på merker jeg at jeg hadde blitt nervøs av å være rundt deg. Hva du konkret kan gjøre? Det folk skriver her. Er du irritert for at ingen ser ut til å støtte forslaget ditt om å reise vekk? Den enkleste løsningen. Slik får du nervøse barn Anonymkode: f2583...b6d 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå