Gå til innhold

Jeg brukte 7000 kr på mat og er student..

Anbefalte innlegg

Skrevet

det er nok ikke så uvanelig i starten. det er lurt og planlegge for flere dager når man skal handle 

Anonymkode: 16405...760

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Handleliste og meny for uken som kommer, og HOLD DEG til den! Da skal du se alle impuls-varene som havner i handlevognen minsker (de skal bli helt borte egentlig, for det er ikke lov å kjøpe NOE annet enn det som står på listen!) Disiplin, med andre ord.

Merker selv at ukeshandelen blir billigere når jeg har en liste å gå etter. Har jeg ikke det, hiver jeg nedi litt av hvert annet, og det stiger med kanskje flere hundre kr pr uke... 😬 

Men å skrive menyer er veldig viktig! Da sitter du på kjøkkenet og skriver ned det du skal lage til middag og frokost (ev lunsj) den neste uken. Før du begynner å skrive, så går du bort og ser i kjøleskapet og sjekker kjøkkenskapene - hva har du fra før...? Bør noe av det brukes snart pga holdbarhetsdato? Da innlemmer du det i menyen, det du skal ha til middag en av de nærmeste dagene. 

Hvis du liker å lage det som svenskene kaller "storkok", så vil det altså si å lage en stor porsjon i en stor gryte e.l. av en middagsrett, slik at man har middag ferdiglagd for flere dager. Legg porsjonene i bokser med lokk og sett i kjøleskapet. Bare å varme i microen når du skal spise, det tar to til tre minutter.

Kan jeg få tipse om en utrolig god kyllingrett som dette funker bra med (porsjonere ut og legge i bokser i kjøleskapet)? Den heter Marry-Me-Chicken og oppskrift finner du her. Det innebærer kjøp av kyllinglårfilet-kjøtt, noe som er litt dyrt i innkjøp, men en 600 grams pakke holder til 3-4 middager av Marry-Me-Chicken. Anbefaler den virkelig, den er så god! Jeg bruker forresten Kyllingkraft fra Maggie til den retten, fungerer veldig bra (de har den forresten hos Kiwi også, selv om jeg linker til Oda) 

Endret av Million
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Ellers må du bare innse at mat er dyrt, og når du nå er voksen og må betale den selv så kan du ikke lenger være like styrt av lyst og innfall som en bekymringsfri ungdom når foreldrene betaler.

Terapi tror jeg er å dra det alt for langt. Mange ungdommer er vokst opp i familier med god råd og får seg en smell når de flytter for seg selv.

I stedet for å enten spise etter innfallsmetoden - eller - ha striks ukesplan, så er noe midt i mellom det vanligste tror jeg?

Jeg har et visst utvalg av basisvarer, som alltids kan brukes til å lage diverse enkle hverdagsretter. Egg, poteter, løk, ost f.eks. Pasta og nudler. I tillegg litt diverse i fryseren, fiskekaker, karbonader, kjøttdeig (fryst i porsjoner), fryste grønnsaker.

Lær deg å lag enkle retter - hverdagsmaten bør ikke være kompleks og dyrt.

Sjekk ut fattig student, massevis av gode tips. Ønsk deg boka til jul eventuelt.

Anonymkode: 525ef...d4a

Skrevet

Prøv å frys ned kjøttprodukter eller lignende før de blir dårlige. Hvis du stadig blir impulsiv med matvarene så er det sikkert lurt å handle lite med oftere så slipper maten å bli gammel? 

Anonymkode: d03bf...7eb

Skrevet

Når du har matbutikken i samme bygning som du bor i,hvorfor ikke handle middag hver dag,så får du det du har lyst på.

Anonymkode: 6f5ea...25a

Skrevet

Slutt å handle når du er sulten.

• Liker 1
Skrevet

Det høres ut som du trenger psykisk helsehjelp. De har vel det i tilknytning studiestedet.

Anonymkode: b4f68...9d2

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hvordan klarer folk å holde seg til ukesmeny? Jeg har f.eks pølser og poteter akkurat nå - så pølse og potetstappe. Men så vil jeg plutselig ha thaisuppe med nudler isteden... Og da ryker jo 150 kr da, for da vil jeg også "bare ha" x y og z når jeg er i butikken. Også handler jeg med tomatsuppe for det hørtes godt ut til neste dag. Så kommer neste dag og jeg har ikke lyst på verken pølse eller tomatsuppe. Så da går jeg på nytt... 

Anonymkode: d27df...d8e

Man trenger ikke alltid spise det man har mest lyst på. Hva jeg har til middag blir som regel avgjort av hva jeg har i kjøleskapet eller fryseren. Dersom noe straks går ut på dato, er det det jeg må ha til middag i løpet av de nærmeste dagene. Når jeg handler ser jeg alltid på datoen og planlegger for når jeg skal spise det. Jeg velger ofte bevisst varene som ligger bakerst i hylla med lengst holdbarhet, for å gi meg selv størst mulig spillerom. Vanskeligere er det ikke. 

Jeg kaster så og si aldri mat og bruker nok mellom 2000-3000 kr i måneden. Til opplysning tjener jeg rundt 1 million i året, så jeg kunne helt fint brukt mer, men ser ingen grunn til å gjøre det. Absolutt ikke meningen å skryte, men tenkte det kunne være relevant. 

Endret av Traktor
  • Liker 2
Skrevet (endret)

Men hvordan klarer folk å holde seg til ukesmeny? Jeg har f.eks pølser og poteter akkurat nå - så pølse og potetstappe. Men så vil jeg plutselig ha thaisuppe med nudler isteden... Og da ryker jo 150 kr da, for da vil jeg også "bare ha" x y og z når jeg er i butikken. Også handler jeg med tomatsuppe for det hørtes godt ut til neste dag. Så kommer neste dag og jeg har ikke lyst på verken pølse eller tomatsuppe. Så da går jeg på nytt... 

Du skriver handleliste og holder deg til den. Er ikke tingen på handleliste så kan du ønske deg den til neste gang, ETTER at du har vurdert om du har råd, plass og kommer til å spise den før den blir dårlig. Du blr også handleliste EN gang i uka - det gjør det vanskeligere å bli fristet til å konstant kjøpe ting, og du får kun 4 summer i uka å forholde deg til - du vet da bedre hvor mye du bruker på mat.  

Inne i butikken later du som du har skylapper: du skal ikke forbi de hyllene der det er ting du ikke trenger . 

Lag matpakke - det er billigere enn å kjøpe lunsj.

Endret av katties
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Når du har matbutikken i samme bygning som du bor i,hvorfor ikke handle middag hver dag,så får du det du har lyst på.

Anonymkode: 6f5ea...25a

Du høres ikke ut som du noen gsng har opplevd samme problem. Å handle middag hver eneste dag blir også dyrt, og man har MYE mindre kontroll over totalsummen man bruker per måned.

Skrevet

Fattigstudent som noen tipset om er veldig ok for å se hva man kan gjøre for å bruke opp og variere smakene på en liten  handleliste. Du må enten kjøpe mindre pakning, eller være impulsiv med det du allerede har så det ikke blir dårlig. 

Skrevet

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Skrevet

Av og til må en faktisk bare spise det en har. Vi må alle gjøre ting vi egentlig ikke vil av og til. 
Her er det jo bare planlegging og jobbing med impulskontroll. 
Jeg bor f.eks. 2 mil unna nærmeste butikk (4 mil unna et rimelig alternativ), og må bare finne meg i spise oppsatt plan og ikke f.eks. burger fordi det er egentlig det jeg har lyst på.

tenker også over at for hver gang jeg holder meg til matplanen så er det penger spart og noe jeg kan bruke på noe som jeg ønsker meg f.eks.. Sparte meg fort opp til AirPods Max med å tenke slik😅

Anonymkode: 130f8...713

• Liker 3
Skrevet (endret)

En ting kan jeg si deg: dine foreldre har helt klart skippet en del av oppdragelsen din, og da blir det vanskelig - du MÅ faktisk sette deg et budsjett og holde deg til det. Har en fetter som var som deg og brukte opp alt av penger han hadde på mat - bare eplejuicen kostet et par tusen per måned. Han fikk en par tusenlapper av moren. Og jobbet et par steder i tillegg. Gjorde alt utenom å lære seg å faktisk lage mat og holde seg til et budsjett. Han er fortsatt avhengig av enten å ha den gode jobben han har, spise hos moren sin eller kjøpe mat ferdig. Flaut.

Alle har noe de må lære seg på egenhånd når de flytter ut, og det må man bare håndtere. 

Endret av katties
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det høres faktisk ut som du kunne trengt terapi for dette.

Om du vil bedrive litt selvgranskning, tenk over hvilket forhold du og de rundt deg hadde til mat og penger i oppveksten din. Snakk gjerne med et familiemedlem om det.

Kanskje faller det ned en mynt, og du finner noe du jobber med. 

For dette har helt åpenbart rot i noe større enn at du er litt vimsete ❤️

Anonymkode: fa149...1b8

Familien min hadde nok et komplisert forhold til mat ja. Det var jo brukt som belønning for oss ungene. Husker en dag min mor slo meg, og ga meg sjokolade som unnskyldning. Sjokolade og penger. Det som er fint med å gå i matbutikken er at det gir deg et sted å være. Man føler seg jo produktiv når man kjøper med seg masse varer, men realiteten er jo at jeg nesten ikke trenger noen ting. Kjøper mer enn jeg trenger på andre butikker også, men det er virkelig verst på matbutikken.

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet

Greia er at jeg handler ikke mat for å spise. Jeg vet når jeg holder tomatsuppen i hånda at "Denne kommer jeg aldri til å spise" men så tar jeg den med likevel. Det er veldig vanskelig. Jeg vet ikke hvorfor jeg gjør det. Matbutikken min ligger i samme bygg som hybelen min, så jeg skal jo i utgangspunktet ikke slite med å komme meg i butikken hvis jeg angret og ville ha tomatsuppe likevel. Jeg bare klarer ikke å legge den fra meg, selv om jeg ikke har lyst på den.

Men hvordan var det da du bodde hjemme? Var det sånn at du laget/fikk/handlet annen middag hver gang du ikke hadde lyst på det som var planlagt som dagens middag? Eller spiste du bare det du fikk? 

For som student, så må du finne en måte å porsjonere ut pengene dine på. 
Kanskje må du i en periode kjøpe mat kun for en dag av gangen. Men da etter et oppsatt budsjett. 

Hvor mye penger har du råd til å bruke på mat hver dag? (Totalt, med alle måltider, i gjennomsnitt.) 
Husk at du også skal ha råd til å bo, ha strøm, ha utstyr til studier, trene, vaske klær, ha hygieneprodukter, ha råd til å være med på sosiale ting osv. 
Ta det du har råd til å bruke på mat hver måned, og del på 30 dager. Hva har du pr dag da. 
Dette er max beløpet du har lov til å handle mat for hver dag. 
Du kan altså handle det du har lyst på, men kun hvis det koster det du har råd til å betale. 
Handler du for mer enn en dag, så har du redusert hva du kan handle for neste dag. Om du da ikke har råd til "det du har lyst på", må du spise det du har. 

Og som en del andre tipser om: Kjøp mat som er litt fleksibel, og som du kan lage forskjellige ting av. 
Og ha gjerne litt holdbare basisvarer, som ris, krydder, sauser/dressinger o.l. tilgjengelig, så du kan lage noe annet enn du egentlig hadde tenkt, basert på hva du har. Fryste grønnsaker er også kjekt å ha, og holder lenge.
Har du kyllingfillet og ris, så kan du jo velge om du vil lage gryterett, kyllingspyd, eller å steke kyllingfilleten hel. 
Ris kan lages som vanlig hvit ris, stekt ris, eller en form for krydret ris med grønnsaker i. 
Har du en Thai-saus som er relativt hermetisk lukket, så holder den til du får brukt den. 

Om du spør AI om forslag til mat, basert på hva du har, så vil du også få hjelp til å finne litt spennende oppskrifter som bruker de tingene du trenger å få brukt opp. 

Anonymkode: 486db...346

Skrevet

Terapi fordi man bruker for mye penger på mat?

Ærlig talt. Skal staten betale for det?

Tipper ts lærer når hun går tom for penger 

Anonymkode: 3693d...b26

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Familien min hadde nok et komplisert forhold til mat ja. Det var jo brukt som belønning for oss ungene. Husker en dag min mor slo meg, og ga meg sjokolade som unnskyldning. Sjokolade og penger. Det som er fint med å gå i matbutikken er at det gir deg et sted å være. Man føler seg jo produktiv når man kjøper med seg masse varer, men realiteten er jo at jeg nesten ikke trenger noen ting. Kjøper mer enn jeg trenger på andre butikker også, men det er virkelig verst på matbutikken.

Der er du jo et stykke på vei. Virker som du kjeder deg litt og/eller trenger å gjøre noe nyttig?

Kanskje kan du melde deg som frivillig et sted, eller skaffe deg en ny hobby?

Anonymkode: fa149...1b8

• Liker 1
Skrevet (endret)

Greia er at jeg handler ikke mat for å spise. Jeg vet når jeg holder tomatsuppen i hånda at "Denne kommer jeg aldri til å spise" men så tar jeg den med likevel. Det er veldig vanskelig. Jeg vet ikke hvorfor jeg gjør det. Matbutikken min ligger i samme bygg som hybelen min, så jeg skal jo i utgangspunktet ikke slite med å komme meg i butikken hvis jeg angret og ville ha tomatsuppe likevel. Jeg bare klarer ikke å legge den fra meg, selv om jeg ikke har lyst på den.

Da må du øve på det jeg lærte ungene mine som 2-åringer: du har lov til å gå i butikken, du kan se og holde på ting. Du har IKKE lov til å ta med alt du har lyst på. Velg ut EN ting av det vi har råd til, og denne skal holde til neste gang. 

Ikke vær flau over deg selv: dette her er noe foreldrene dine burde ha lært deg for lenge siden, men nå er der i stedet opp til deg. Du må bare innstille deg på at du må jobbe hardt med deg selv for å kunne leve innenfor ditt budsjett. Og tenk også på at du bør også SPARE, selv om du er student. Om det så er til legebesøk, tannlege, medisuner, hvis PC-en plutselig ryker, reiser, ut og spise med venner. 

Endret av katties
  • Hjerte 2
Skrevet

1. Sett opp budsjett

2. Skriv handleliste

3. ALDRI handle når du er sulten

Anonymkode: 8661d...a78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...