AnonymBruker Skrevet 2. oktober #41 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvordan klarer folk å holde seg til ukesmeny? Jeg har f.eks pølser og poteter akkurat nå - så pølse og potetstappe. Men så vil jeg plutselig ha thaisuppe med nudler isteden... Og da ryker jo 150 kr da, for da vil jeg også "bare ha" x y og z når jeg er i butikken. Også handler jeg med tomatsuppe for det hørtes godt ut til neste dag. Så kommer neste dag og jeg har ikke lyst på verken pølse eller tomatsuppe. Så da går jeg på nytt... Anonymkode: d27df...d8e Da kan du vel bare stikke innom matbutikken før du lager middag, og ikke handle inn på forhånd. Når matbutikken ligger i samme bygg trenger du jo strengt tatt ikke ha noe i huset. Om du passer på at det du har liggende i huset stort sett er hermetikk og tørrvarer, og kjøper ferskvarer når du skal lage middag, så burde det løse problemet. Tenk på butikken som varelageret ditt. Alt finnes der, så du trenger ikke ha lager av ferskmat hjemme. Anonymkode: 8661d...a78 2
mommyaka Skrevet 2. oktober #42 Skrevet 2. oktober Vi bruker 8000 på 2 voksne og 2 barn...7000 bare på deg er Mye Du må lage deg en ukes meny. Kjøpe det du trenger..lage og spise 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #43 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): For deg høres det kanskje ut som det kan være lurt å handle rett før du skal lage middag? Så kjøper du i hvert fall ikke mer enn det du skal spise den dagen? Anonymkode: fa149...1b8 Er du gal?! Man skal aldri handle når man er sulten. Det er når man er sulten at alt ser fristende ut og man ender opp med å kjøpe altfor mye. Det beste tidspunktet å handle er rett etter man har spist. Anonymkode: 37f4b...cb2 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #44 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Er du gal?! Man skal aldri handle når man er sulten. Det er når man er sulten at alt ser fristende ut og man ender opp med å kjøpe altfor mye. Det beste tidspunktet å handle er rett etter man har spist. Anonymkode: 37f4b...cb2 Generelt sett er dette et godt råd ja. Men her var jo problemet at vedkommende hele tiden ombestemmer seg på hva hun vil spise. Så om hun handler timer eller dager før hun skal spise, ønsker hun aldri å spise det som allerede er kjøpt inn og ender opp med å kaste det. Anonymkode: fa149...1b8 4
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #45 Skrevet 2. oktober Jeg kjenner meg igjen, ts. Det gir også veldig mening ut i fra hva du beskriver om oppveksten din. Jeg har litt samme utfordringer. Noe mat kjøper jeg fordi det er «trygt» (f.eks. tomatsuppe), selv om jeg ikke liker maten så godt. Anonymkode: bc7c2...9ab 2 2
Umbreon Skrevet 2. oktober #46 Skrevet 2. oktober (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men hvordan klarer folk å holde seg til ukesmeny? Jeg har f.eks pølser og poteter akkurat nå - så pølse og potetstappe. Men så vil jeg plutselig ha thaisuppe med nudler isteden... Og da ryker jo 150 kr da, for da vil jeg også "bare ha" x y og z når jeg er i butikken. Også handler jeg med tomatsuppe for det hørtes godt ut til neste dag. Så kommer neste dag og jeg har ikke lyst på verken pølse eller tomatsuppe. Så da går jeg på nytt... Anonymkode: d27df...d8e Du må bare tvinge deg selv til å holde deg til planen du har laget. Det blir thaisuppe med nudler i dag, fordi du hadde planlagt thaisuppe med nudler i dag - og da er det ikke lov å handle inn noe annet. Og det er jo ingen straff - du liker jo thaisuppe selv om du plutselig fikk en craving etter pølse. Du må bare øve på det og være streng med deg selv. Man må heldigvis ikke gi etter for et hvert impulsivt innfall man får, og det er jeg helt sikker på at du klarer på mange andre områder i livet. Så du må bare øve inn at det gjelder mat også. Endret 2. oktober av Umbreon 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #47 Skrevet 2. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men hvordan klarer folk å holde seg til ukesmeny? Jeg har f.eks pølser og poteter akkurat nå - så pølse og potetstappe. Men så vil jeg plutselig ha thaisuppe med nudler isteden... Og da ryker jo 150 kr da, for da vil jeg også "bare ha" x y og z når jeg er i butikken. Også handler jeg med tomatsuppe for det hørtes godt ut til neste dag. Så kommer neste dag og jeg har ikke lyst på verken pølse eller tomatsuppe. Så da går jeg på nytt... Anonymkode: d27df...d8e Det handler om å spise man har, og ikke nødvendigvis det man absolutt craver. Du gir etter for impulsene dine. Du har dårlig impulskontroll rett og slett. Det er der du trenger å jobbe med. Jeg spiser som oftest lunsj etter hva som trengs å spises for å unngå marsvin. Typisk er middagsrester. Å kaste mat er det samme som å kaste penger (og ressurser, tenk på alt som skal til å produsere den maten!). Det er idiotisk å kaste penger. Den ser du vel? Lag deg en plan og hold deg til den. Du blir vant med å ha en plan og holde deg til den og md tiden. Start med å lag en plan for 3-4 dager. Anonymkode: ca2c4...f90 2
Fighter83 Skrevet 2. oktober #48 Skrevet 2. oktober (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Flytta ut for én måned siden og har ikke turt å åpne dnb appen før nå... 🙃 har brukt 7000 kr på 30 dager... Jeg drikker ikke alkohol, røyker ikke, ingen "sånne kjøp". Bare vanlig mat. Problemet mitt er at jeg kjøper inn alt for mye, så blir det dårlig. Har noen andre hatt et sånt problem? Typ shopping addiction, men i matbutikken? Jeg føler meg helt dårlig. Og kaster vanvittig mye mat. Anonymkode: d27df...d8e I startfasen bruker man ofte mye mer enn når hverdagen er blitt normalisert. Alt av krydder mm som man kan ha veldig veldig lenge må jo kjøpes inn men det er ikke noe du vil ha behov for å kjøpe hver eneste mnd f.eks. Etterhvert blir det fordelt utover året. Ellers så burde du bruke fryser og ikke handle når du er sulten. Ta alltid med en matpakke så du kan ta en matbit før du går fra skolen, jobb eller rett etter trening sånn at du slipper matmonsteret når du er i butikken. Utrolig hva man kan kjøpe veldig billig innimellom men kan det lagres i fryseren da man ikke klarer å spise så mye! Endret 2. oktober av Fighter83 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #49 Skrevet 2. oktober Velkommen til de voksnes alder😅 Anonymkode: 68cb0...f53
Fjaselina Skrevet 2. oktober #50 Skrevet 2. oktober Du må jobbe med deg sjølv og skaffe deg bittelitt sjælvkontroll;) Ikkje gå på matbutikk så ofte, så må du bruke av det du har. 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober #51 Skrevet 2. oktober "Har lyst på"?! WTF! Det du trenger er aller først en god porsjon "ta deg sammen"! Du har åpenbart problemer med selvregulering og struktur. Dette må du jobbe med eller få hjelp til å håndtere. Jeg vil tro at det ikke kun er matinnkjøpene dine som påvirkes av dette over tid. Når det gjelder matprosjektet ditt så trenger du et budsjett,struktur og en plan. Du setter opp en ukesmeny der du også kan kombinere råvarene for å utnytte dem til fulle gjennom flere måltider. Du handler inn for en uke av gangen, og benytter deg selvsagt av tilbud du finner i tilbudsavisene (de finnes samlet i et par apper). Og når styggen på ryggen en dag maser om at han egentlig vil ha thaimat i stedet for tomatsuppe med pasta og kjøttpølse, så må du vise deg voksen nok til å si "føkk deg, i dag blir det posesuppe som planlagt"! Du er voksen nå, og det må du lære å håndtere først som sist. Lystene dine er irrelevante. Anonymkode: b8c1e...9cd
Grønnsaksvaffel Skrevet 2. oktober #52 Skrevet 2. oktober Hvor mye har du råd til å bruke på mat? Hva går det ut over at du bruker 7000,- på mat? Jeg syns ikke summen var ekstremt høy, men det er ikke bra å kaste mye mat. Enten må du handle hver dag det du har lyst til middag slik at du ikke har mat du må kaste etter hvert, eller så må du holde deg borte fra butikken hvis du har middag for flere dager hjemme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå