Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flytta ut for én måned siden og har ikke turt å åpne dnb appen før nå... 🙃 har brukt 7000 kr på 30 dager...

Jeg drikker ikke alkohol, røyker ikke, ingen "sånne kjøp". Bare vanlig mat. Problemet mitt er at jeg kjøper inn alt for mye, så blir det dårlig. 

Har noen andre hatt et sånt problem? Typ shopping addiction, men i matbutikken? Jeg føler meg helt dårlig. Og kaster vanvittig mye mat.

Anonymkode: d27df...d8e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her må du jo bare begynne å jobbe med deg selv.

Sjekk gjennom hva du har nå, og se hva du kan lage av dette de neste dagene.

Så setter du deg ned og lager en ukesmeny, og skriver handleliste. Prøv om du kan klare å handle bare 1-2 ganger i uka.

Anonymkode: fa149...1b8

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Her må du jo bare begynne å jobbe med deg selv.

Sjekk gjennom hva du har nå, og se hva du kan lage av dette de neste dagene.

Så setter du deg ned og lager en ukesmeny, og skriver handleliste. Prøv om du kan klare å handle bare 1-2 ganger i uka.

Men hvordan klarer folk å holde seg til ukesmeny? Jeg har f.eks pølser og poteter akkurat nå - så pølse og potetstappe. Men så vil jeg plutselig ha thaisuppe med nudler isteden... Og da ryker jo 150 kr da, for da vil jeg også "bare ha" x y og z når jeg er i butikken. Også handler jeg med tomatsuppe for det hørtes godt ut til neste dag. Så kommer neste dag og jeg har ikke lyst på verken pølse eller tomatsuppe. Så da går jeg på nytt... 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvordan klarer folk å holde seg til ukesmeny? Jeg har f.eks pølser og poteter akkurat nå - så pølse og potetstappe. Men så vil jeg plutselig ha thaisuppe med nudler isteden... Og da ryker jo 150 kr da, for da vil jeg også "bare ha" x y og z når jeg er i butikken. Også handler jeg med tomatsuppe for det hørtes godt ut til neste dag. Så kommer neste dag og jeg har ikke lyst på verken pølse eller tomatsuppe. Så da går jeg på nytt... 

Fordi vi ikke har uendelig med penger, så vi må håndtere konsekvensene av det. I tillegg har vi lært oss selvregulering. 

• Liker 21
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

I løpet av en vanlig uke: Skriv ned alt du spiser og drikker. Deretter bruker du dette som en handleliste for neste uke.

Anonymkode: 37f4b...cb2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har heldigvis ikke slike problemer, så akkurat hvordan du skal jobbe med det, vet jeg ikke.

Men det høres jo på generelt grunnlag litt lurt å jobbe med seg selv på den biten, hvis ikke vil livet generelt bli hardt.

Man kan ikke alltid få akkurat det man vil, når som helst.

For deg høres det kanskje ut som det kan være lurt å handle rett før du skal lage middag? Så kjøper du i hvert fall ikke mer enn det du skal spise den dagen?

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Her må du nok jobbe med selvregulering, TS. Enten må du lage mat av det du har, eller så må du gjøre som Anonym over her sier: handle det du skal spise samme dag. I tillegg bør du være obs på matvarer som du gjerne må bruke noen dager på, før det er tomt. Spesielt matvarer med kort holdbarhet. 

Endret av Gaia
  • Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har heldigvis ikke slike problemer, så akkurat hvordan du skal jobbe med det, vet jeg ikke.

Men det høres jo på generelt grunnlag litt lurt å jobbe med seg selv på den biten, hvis ikke vil livet generelt bli hardt.

Man kan ikke alltid få akkurat det man vil, når som helst.

For deg høres det kanskje ut som det kan være lurt å handle rett før du skal lage middag? Så kjøper du i hvert fall ikke mer enn det du skal spise den dagen?

Greia er at jeg handler ikke mat for å spise. Jeg vet når jeg holder tomatsuppen i hånda at "Denne kommer jeg aldri til å spise" men så tar jeg den med likevel. Det er veldig vanskelig. Jeg vet ikke hvorfor jeg gjør det. Matbutikken min ligger i samme bygg som hybelen min, så jeg skal jo i utgangspunktet ikke slite med å komme meg i butikken hvis jeg angret og ville ha tomatsuppe likevel. Jeg bare klarer ikke å legge den fra meg, selv om jeg ikke har lyst på den.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du fryser? Så bruk den🙏

Anonymkode: 28fa0...7a0

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du planlegger hva du skal spise og så handler du inn til akkurat det. Men da kan du ikke ombestemme deg etter du har handlet inn. Da må jo maten gå enten i fryseren eller så MÅ du spise det som var planlagt. Eller så havner du der du er i dag og kaster og overbruker. 

Det virker veldig vinglete å ombestemme seg sånn fra en dag til en annen. 

Anonymkode: 4f572...edc

• Liker 3
Skrevet

Da er vi tilbake til begrepet "selvkontroll" som flere har nevnt over. Du må snu handlingsmønsteret ditt og ikke gi deg selv mulighet til å bytte. Har du bestemt deg for noe du skal spise, så spiser du det. Ferdig. 

(Vanskelig ja, umulig å gjennomføre: nei). 

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Greia er at jeg handler ikke mat for å spise. Jeg vet når jeg holder tomatsuppen i hånda at "Denne kommer jeg aldri til å spise" men så tar jeg den med likevel. Det er veldig vanskelig. Jeg vet ikke hvorfor jeg gjør det. Matbutikken min ligger i samme bygg som hybelen min, så jeg skal jo i utgangspunktet ikke slite med å komme meg i butikken hvis jeg angret og ville ha tomatsuppe likevel. Jeg bare klarer ikke å legge den fra meg, selv om jeg ikke har lyst på den.

Du har tydeligvis for mange penger!

Anonymkode: 6b06d...cf5

• Liker 8
Skrevet

Du må absolutt holde deg til det du planlegger og kjøper inn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Høres ut som du driver med selvsabotasje eller har en redsel i deg mulig fra barndommen eller noe. Blir jo bare gjetting. Men du selvsaboterer jo med å kjøpe for mye. Og så tar du med deg ting du vet du egentlig ikke vil ha.

Jeg selv kan foreksempel ikke endre en plan. Kommer fra barndommen min at det er farlig. Så nå endrer jeg planer med vilje når jeg kommer på det kun for å vise meg selv at det går bra (eksponeringsterapi).

Fra nå av MÅ du spise det du tar med deg. Tvinge deg selv. Og så kan du jo stoppe opp med det du har i hånden og spørre seg selv hvorfor og hva du holder på med. Øve på å legge den ned igjen og gå bort i kassen uten.

Jeg har alltid en handleliste med inn og en streng plan om å KUN kjøpe det som står på listen ellers kommer jeg også gjerne hjem med noe unødvendig.

Anonymkode: 4f572...edc

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du blir kanskje flinkere til å beregne mat etterhvert. Nå kaster du jo bokstavelig talt penger i søpla. Slutt med det

Anonymkode: ac1ac...47a

AnonymBruker
Skrevet

Det høres faktisk ut som du kunne trengt terapi for dette.

Om du vil bedrive litt selvgranskning, tenk over hvilket forhold du og de rundt deg hadde til mat og penger i oppveksten din. Snakk gjerne med et familiemedlem om det.

Kanskje faller det ned en mynt, og du finner noe du jobber med. 

For dette har helt åpenbart rot i noe større enn at du er litt vimsete ❤️

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser det samme hver dag. Da slipper jeg å plutselig få lyst på "noe", og jeg har et lite antall faste varer som kjøpes der det til enhver tid er på tilbud.

Anonymkode: 60830...602

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å spise Fjordland? Helt seriøst.

30 dager med ca 100 kr til middag, blir bare 3000 kr det.

Og Fjordland holder seg lenge, så du helt fint kan spise etter innfallsmetoden uten å måtte kaste så mye penger/mat.

Pluss på 4 brød til 50 kr stykk = 200 kr, så har du enda 300 kr til pålegg.

Du kan halvere matutgiftene dine ved å bytte til Fjordland. 

Anonymkode: 525ef...d4a

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du alltid ombestemmer deg, hvorfor ombestemmer du deg ikke når du står å bestiller deg thaisuppe med nudler? Har du reflektert over det?

Liker du ikke å lage mat selv? 

Anonymkode: 212dc...551

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...