Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Finnes det flere enn meg som sliter med å kutte ut snus/nikotin helt i graviditeten? 

Vet det er skadelig, har forsøkt å stoppe flere ganger, men klarer virkelig ikke. Dette er mitt 2 svangerskap og jeg snuste også under det 1 (fødte frisk baby med normal vekt litt over termin) 

Har begrenset inntaket veldig under svangerskapene (fra 1-2 bokser om dagen før, til 8-10 snus om dagen nå) og gått fra snus med tobakk til disse nikotin-posene som ikke inneholder tobakk. 
Flere tiltak enn dette klarer jeg ikke å gjøre uten å gå fullstendig til grunne selv. Har i forbindelse med svangerskapet måtte slutte på medisiner jeg vanligvis går fast på og som virkelig setter psyken på prøve. 

Trenger ikke masse tilbakemeldinger på hvor skadelig og grusom dette er da jeg allerede har blitt torturert av dårlig samvittighet gjennom snart 2 svangerskap. Lurer bare på om vi er flere der ute som kjenner på det samme og sliter med å kutte helt ut med nikotin? 

Anonymkode: b63c7...aae

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: 48626...846

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når du skriver at du ikke klarer å slutte uten å gå fullstendig til grunne, mener du at du vil ta livet ditt fremfor å slutte? Eller hva innebærer det for deg å gå fullstendig til grunne? Kanskje du må ha psykisk helsehjelp i stedet for å søke trøst i andre som har samme problem? 

Anonymkode: 61d29...76b

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at hvis man ikke klarer å ta vare på et barn, og ikke ha en oppførsel og livsstil som skader det bør man ikke få barn. Bruke nikotin under svangerskapet går også under dette. 

Anonymkode: 6c0f9...790

• Liker 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Jepp, jeg klarte det ikke. Snuste gjennom begge svangerskapene og har dårlig samvittighet den dag i dag selv om ungene er friske. 

Jeg har ingen "unnskyldning" utenom at jeg er et svakt menneske. Dette er min største hemmelighet og største skam i livet.

Anonymkode: 16fc0...563

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte pent slutte for at samboer i det hele tatt skulle gå med på å prøve å få barn, så jeg hadde ikke noe valg. Men jeg vet at det er fryktelig vanskelig. Brukte Onico hele graviditeten. 

Har du snakket med helsepersonell om det, kanskje du burde? Hvis det har med din psyke å gjøre burde det jo gå an å få hjelp. 

Det er vondt å tenke på en helt nyfødt baby med nikotinabstinens.

Anonymkode: 37d87...6cf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jepp, jeg klarte det ikke. Snuste gjennom begge svangerskapene og har dårlig samvittighet den dag i dag selv om ungene er friske. 

Jeg har ingen "unnskyldning" utenom at jeg er et svakt menneske. Dette er min største hemmelighet og største skam i livet.

Anonymkode: 16fc0...563

Takk for ærlig svar❤️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du selv takler ikke nikotinabstinenser en kort periode - men du påtvinger en nyfødt baby å lide seg gjennom abstinensene av den avhengigheten du har påført baby...

Er man så avhengig av stimuli som også går utover barn i magen (og etterpå) så bør man som voksen ta jobben med å "avruse" seg før man får barn. Ikke tvinge barn til å starte livet med avrusing/abstinenser - som påvirker hjernen deres trolig resten av livet, og tilbøyeligheten for å bli avhengig av andre stoffer videre i livet.

Ta jobben nå, Ts, gjør det sammen med helsepersonell! Dette er ditt ansvar!

Anonymkode: b8ab1...f63

• Liker 7
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Selv om du skulle født et frisk barn, så risikerer du fortsatt at barnet blir født med abstinenser. Vil du virkelig det? Søk hjelp til å slutte. 

Anonymkode: 81865...8e8

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er ikke egnet til å være mor hvis du ikke klarer å kutte ut nikotinen under svangerskapet. Du er en egoist som gir helseskader til et uskyldig barn. Hilsen tidligere røyker og nikotinavhengig.

Anonymkode: ebad3...cd9

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vet du, det er ingen som lider sånn pga. røyk! Har selv vært avhengig, og turde ikke røyke da jeg ble gravid med første. Når du får barn, må barnas sikkerhet og helse settes før deg! Ta deg sammen og oppsøk hjelp! Det verste jeg hører er folk som sier: "Legen sa at det er mer stress for babyen at jeg strever med røykeslutt"..... 

Anonymkode: 5ce5c...7b2

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vet det ikke var det du ville høre, men her må du rett og slett bare ta deg sammen og stå i ubehaget. For barnets skyld! Abstinenser går over, det er bare å innstille seg på at det blir en hard periode. Etter en uke er det verste over.. Det må du bare klare. 

Anonymkode: a7f0b...5da

AnonymBruker
Skrevet

Jeg snuste ikke men klarte aldri å kutte røyken helt under begge mine svangerskap. For meg handlet det om at jeg hadde hatt flere spontanaborter bak meg, og mange år med ufrivillig barnløshet, så inne i mot hodet var jeg overbevist om at før eller siden så kom jeg til å miste uansett. Og når jeg kom over risikoen for spontanabort ja da gikk det over til at babyen kom til å dø før fødsel uansett. Hadde ingen tro på at det kom til å gå bra.  Jeg visste veldig godt hva nikotinen kunne gjøre med den lille, og banket meg selv opp psykisk etter hver gang jeg tok en Sigarett. Det hadde derimot motsatt effekt hos meg når det gjaldt det å skulle kutte helt. Jeg håndterte de dårlige følelsene med å ta enda flere sigaretter.. Det er ingen unnskyldninger for det jeg gjorde under graviditetene.

Fikk to fysisk friske barn da, men den ene har fått auteisme og jeg lurer jo på om det kan ha noe med å gjøre at oksygentilførsel var dårligere i magen pga det jeg gjorde. Den andre fikk abstinenser de første par dagene på sykehuset og var urolig, men det gikk over. Hva fremtiden vil bringe vet jeg ikke.

Uansett du burde slutte, om ikke redusere til minst mulig. En lege sa til meg klarer du ikke å slutte helt så tenk at 15 er bedre enn 20, 10 er bedre enn 15, 5 er bedre enn 10 osv. Altså minst mulig..

Anonymkode: 6a843...a07

AnonymBruker
Skrevet

Skal du påføre barnet abstinenser du selv ikke takler? Jeg fatter ikke at det går an å være så egoistisk 

Anonymkode: cf1f5...c9c

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

En i termingruppen klart heller ikke snuse, hun snuste en halv boks i uka og prøvde å slutte. Det endte med morkakesvikt, og barnet døde. Moren fikk mye blødninger og måtte ha blodoverføring etterpå. 

Anonymkode: 81a5e...648

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Var i samme situasjon som deg. Har ingen trøstende ord. Vet bare hvor forferdelig der er å være i din situasjon. Snuste også mens jeg ammet. Hatet hver ammestubd og hatet meg selv for at jeg ikke sluttet og kunne nyte å amme barnet mitt uten dårlig samvittighet. Du er ikke alene. Og du ikke et dårlig mennekse/dårlig mamma. Men du kan gjøre bedre! Ikke gi deg med å forsøke. Prøv på nytt igjen og igjen og igjen.  Nikotinavhengighet er forferdelig....

Anonymkode: 27fbc...a2c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Var i samme situasjon som deg. Har ingen trøstende ord. Vet bare hvor forferdelig der er å være i din situasjon. Snuste også mens jeg ammet. Hatet hver ammestubd og hatet meg selv for at jeg ikke sluttet og kunne nyte å amme barnet mitt uten dårlig samvittighet. Du er ikke alene. Og du ikke et dårlig mennekse/dårlig mamma. Men du kan gjøre bedre! Ikke gi deg med å forsøke. Prøv på nytt igjen og igjen og igjen.  Nikotinavhengighet er forferdelig....

Anonymkode: 27fbc...a2c

❤️ 

AnonymBruker
Skrevet

Selv om barnet blir født med en sunn vekt og ser frisk og rask ut, så ser du ikke effekten nikotin har på hjernens utvikling av fosteret. Barn er mer utsatt for å få uro, konsentrasjonsvansker og andre ADHD-symptomer. Disse barna har vanligvis mindre effekt av ADHD-medisiner enn andre barn med ADHD. Disse vanskene kan dukke opp først når barnet begynner på skolen. 

Anonymkode: 0aba2...707

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det går som regel bra, heldigvis. Men det innebærer å skyve all risiko og eventuell skade og abstinens over på ditt ufødte barn, og det gjør deg oppriktig uegnet som omsorgsperson. Ikke slem, ikke ond, men heller ikke egnet. 

Anonymkode: 59281...5d4

• Liker 1
Skrevet

Finn en erstatning som ikke er skadelig for barnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...