Gjest Fr.Silje Skrevet 28. mars 2006 #1 Skrevet 28. mars 2006 oppgaven lyder: Du har fått i oppdrag å planlegge et nytt turismeprodukt. Du skal fremlegge rammene for produktet d.v.s strategien. du skal svare på følgende: Miljøhensyn-hvorfor? Lokale hensyn-hvorfor? Markedsanalyse-hvorfor? Behovanalyse-hvorfor? Markedsføring-kort og langsiktig-hvorfor? Konkuransesituasjonen-hva er det? Markedssegmentering-hva er det? jeg skjønner igrunnen litt lite.. eller jeg kommer ikke på noenting.. helt blokka her jeg sitter, så trenger noen ideèr!
orakel Skrevet 28. mars 2006 #2 Skrevet 28. mars 2006 Hvis du har fått dette i oppgave så må du da ha vært igjennom disse punktene i pensum. Kanskje på tide å lese seg opp?
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2006 #3 Skrevet 28. mars 2006 oi oi oi..! jeg har da klu på åssen jeg skal gå frem, men jeg kommer ikke på noe.. står stille her for idèer.. men ok... beklager at jeg spurte. skal gå tilbake til plassen min å lese.
Gjest LoisLane Skrevet 28. mars 2006 #4 Skrevet 28. mars 2006 Trenger ikke bli fornærma! Spør om en eller flere avgrensede ting, ikke en hel oppgave - da er det lettere å gi svar.
Gjest Gjest Skrevet 28. mars 2006 #5 Skrevet 28. mars 2006 Ulvesafari! Vil føre til at vi i Norge kan tjene penger på ulven, og da blir kanskje ikke iveren etter å skyte den like stor. Desverre tror jeg ikke denne ideen er liv laga, men du kunne jo brukt den i oppgaven som et forslag, for heller å forkaste den i strategiprosessen?
*melis* Skrevet 29. mars 2006 #6 Skrevet 29. mars 2006 (endret) oppgaven lyder: Du har fått i oppdrag å planlegge et nytt turismeprodukt. Du skal fremlegge rammene for produktet d.v.s strategien. du skal svare på følgende: Miljøhensyn-hvorfor? Lokale hensyn-hvorfor? Markedsanalyse-hvorfor? Behovanalyse-hvorfor? Markedsføring-kort og langsiktig-hvorfor? Konkuransesituasjonen-hva er det? Markedssegmentering-hva er det? jeg skjønner igrunnen litt lite.. eller jeg kommer ikke på noenting.. helt blokka her jeg sitter, så trenger noen ideèr! ← Dette går kort og greit ut på ting du må undersøke eller ha klart for deg når du skal utvikle et nytt produkt. Markedssegmentering vil si å splitte opp makedet i små biter (å dele inn i segmenter etter demografiske, psykografiske eller livsstilskriterier) for så å finne ut hvilke(t) du skal henvende deg til både i utviklingen av produktet og i markedsføringen. Konkurransesituasjonen vil jeg tro går ut på å kartlegge hvor mange konkurrenter som finnes, kanskje hvordan situasjonen er (monopol, obligopol osv.) - kort og greit finne ut om konkurrentene som eksisterer for din type produkt. Markedsføring er selvsagt viktig både før og etter produksjonen og en del av markedsføringen går ut på å legge markedsplaner (overordnet mål for bedriften, analyse (feks. SOFT-analyse), urforming av markedsstrategi (feks. bruk av "marketing mix"), utforming og iverksetting av kostsiktige markedsprogram og til slutt kontroll av hele markedsplanen) I tilegg kommer selvsagt reklame og salgsfremmende tiltak og diverse analyser og kontroller. En behovsanalyse er viktig for å finne ut hva markedet etterspør og om det er plass til produktet ditt. (Kort og greit: vil markedet ha det?) Dette gjøres iform av markedsanalyser, som kan være innhenting av sekundære data (data som allerede finnes) eller primærdata der man selv må utføre en undersøkelse (dette finnes det flere metoder for) Lokale hensyn, og miljøhensyn går vel bare ut på at du må finne ut om det finnes miljølover som kan være til hinder eller om lokalbefolkningen vil kunne ha innvendinger mot produktet. Håper det var til hjelp Endret 29. mars 2006 av *melis*
Gjest Gjest_trådstarter_* Skrevet 29. mars 2006 #7 Skrevet 29. mars 2006 tusen takk=) det var masse til hjelp:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå